Sain vehkeen kasaan tuossa jokunen päivä sitten ja ehdin lentämään pari säätölentoa. Heti ensimmäisestä spool upista lähtien ihmettelin sitä, kun perä heittelee maassa moottorin kierrosten noustessa randomisti silloin tällöin vasemmalle ja oikealle. Jos liikettä ei kompensoi tikulla, jää kopteri pyörimään suuntaansa kunnes sitten parin sekunnin päästä ponnahtaa toiseen suuntaan. Ilmassa moista ei ilmennyt.
Perä kuitenkin oli jotenkin oudon tuntuinen kaikilla testilennoilla eikä parantunut säädöistä huolimatta. Lopulta viimeisellä lennolla kopteri alkoi tehdä ilmassa samaa kuin kaikilla lennoilla maassa: perä kääntyili holtittomasti milloin vasemmalle puoli kierrosta, milloin oikealle saman verran. Vedin vehkeen häitäisesti maahan - laskeutumisalustan ohi soraan - ja heitin perälavoilla kourallisen pikkukiviä päälapoihin. Nice. Ja tietysti HK-partsin halvat ja hyvät hiilarilavat sekä Reksikaupan Radixit ovat juuri nyt loppu. D'oh.
Niin, syykin perän vaeltamiselle löytyi. Olin asentanut noparin (Scorpionin sangen pitkulainen 55A Commander) kopterin vasempaan sivuun, moottorin johdot lenkillä lähellä perää. Gyron heitin rungon sisään kun kerrankin oli tällaiseen tilaa, melkein suoraan pääakselin alapuolelle. Noh, rakentaessa jo kävi mielessä mitä gyro mahtaa tykätä niistä moottorin kaapeleista, mutta ajattelin säätää sitten lisää jos ongelmia ilmenee. Tänään pöydällä virtoja kytkiessa muistin taas tuon installaatio-kukkaseni, kun kytkin laitteeseen virrat: samaan tahtiin kuin moottori pitää Scorpparin tutut neljä piippausta, pärisee peräservo.
Voi vain kuvitella mitä perällä tapahtui kesken lennon.
Tosin merkkipiippaukset tulevat paljon korkeammalla taajuudella, kuin lennon aikana myllertävät jännitemuutokset, mutta kuitenkin. Siirsin gyron peräblokin päälle ja peräservo rauhoittui. Aika ennalta arvattavaa, mutta pitipä sitä silti kokeilla.
Yksi juttu ihmetyttää tässä kopterissa: ruuvit. Tuntuvat pukkaavan ulos reijistään, vaikka lukitetta käyttäisi kuinka roimasti. Tänään toisen akun jälkeen anti rotation bracket oli aivan löysässä ja toinen sen ruuveista kateissa. Kun olin heittämässä kuomua paikoillaan, huomasin kummankin puolen canopy pinnien löystyneen aika tavalla. Ja kaikki näistä oli siis ruuvattu tiukkaan ja lukittu edellisenä päivänä. Ilmeisesti lukite ei tahdo oikein tarttua kromattuihin (?) ruuveihin. Onneksi ostin jonkun toisen CopterX-mallin ruuvisetin kopterin mukana, siitä nimittäin löytyy suurin piirtein samat millit ruuvikoissa, mutta mustina & kuusio-kannalla.