Pinioni on liimattu kiinni ja jokunen akku tullut lennettyäkin sen jälkeen ja ilmassa on pysynyt. Perää en vain oikein ole saanut toimimaan, ainakaan niin hyvin kuin haluaisin.
Periaatteessa perän saa säädettyä melko hyväksi pelkästään servon paikkaa siirtämällä jos pitää servon linkkipallon servoarmin sisimmässä reijässä, CNC tail pitch bellcrankin linkkipallon sisimmässä reijässä ja käyttää hyödyksi koko Hyperion 09 GMD servon liikeradan (pitchmax/pitchmin +/-1500). Sweetspot on kuitenkin varsin kapea ja oikeiden liikeratojen hakeminen pelkästään rudder-servoa eteen- ja taaksepäin siirtämällä on todellista millipeliä. Helpommalla pääsee, kun siirtää tail pitch bellcrankin linkkipallon keskimmäiseen reikään ja tekee liikeratojen hienosäädön Gyrobotista. Kokeilin monenlaisia perän säätöjä sen jälkeen kun hankin Gyrobotin Cockpit Sport - ohjelmointiboxin ja huomasin, että perän saa kaikkein helpoimmin hienosäädettyä kohdalleen seuraavalla metodilla (oletuksena on, että kopterin perä toimii jo jotenkuten, mutta voisi toimia vielä paremmin):
1. Säädä peräservo niin, että saat perälapoihin mekaniikan sallimat maksimikulmat myötäpäivään tehtäviä käännöksiä varten.
3. Tee piroja vastapäivään ja säädä rudder P ja Rudder I siten, että kopteri pysähtyy pirosta sopivan napakasti eikä perä heilahda takaisin. Jos perä heilahtaa takaisin, vähennä Rudder I-arvoa kunnes ei enää heilahda.
4. Tee seuraavaksi piroja myötäpäivään ja katso pysähtyykö kopteri niistä samalla tavoin kuin piroista myötäpäivään. Jos ei, niin niin säädä servon liikerataa CCW-suuntaan Gyrobotin rudder base-menusta (RudderMin tai RudderMax, setupista riippuen). Jos perä pomppaa takaisin kun pysäytät piron myötäpäivään, pienennä servon liikerataa ja jos stoppi tuntuu muhjulta niin lisää liikerataa kunnes perä pysähtyy identtisesti molempiin suuntiin.
5. Nyt on melkein valmista. Jos teit säädöt sisätiloissa, joudut luultavasti pudottamaan Rudder P ja I gaineja noin kymmenen pykälää ettei kopterin perä ala wägäämäään tuulisella säällä ulkotiloissa. Ideaaliasetukset vaihtelevat paljonkin setupista riippuen, joten tarkkoja lukuarvoja on ehkä turha antaa. Vakioperälavoilla oman kopterin gainit olivat jotain +210. Vaihdoin vähän aikaa sitten pidemmät K&D perälavat ja vähensin sen vuoksi gaineja. Tällä hetkellä Rudder P=+170 ja Rudder I=+167 tuntuu hyvältä.