Kirjoittaja Aihe: Gaui: Oikukas ottolapsi  (Luettu 31739 kertaa)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #50 : 02 Elokuu, 2009, 20:25:09 »
Tlu sitten käytyä Nummelassa kokeilemassa, ja kyllähän se ilmassa pysyi, jopa kohtuullisen rauhallinen oli. Mutta perä oli hieman levoton ja gaineaj piti tiputtaa Picoflyn arvoista, pitänee tutkia missä ero / vika.

Sitten tuli vielä lenneltyä kotipihassa muutamat akulliset (on se niin mukava kun tällä voi kotipihassakin lentää, toisin kuin Protoksella). Vielä pitäisi tarkistaa nuo lapakulmat, nykyinen mittari ei oikein toimi noin pienten lapojen kanssa. Samalla tuli mallailtua lisää tuota Trex250sen koppaa, oikein mukavasti vaikuttaa istuvan...

Ps. Kiitos muuten Markukselle taas kerran jeesistä Nummelassa


Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #52 : 02 Elokuu, 2009, 21:08:38 »
Tlu sitten käytyä Nummelassa kokeilemassa, ja kyllähän se ilmassa pysyi, jopa kohtuullisen rauhallinen oli. Mutta perä oli hieman levoton ja gaineaj piti tiputtaa Picoflyn arvoista, pitänee tutkia missä ero / vika.

Pitikö pudottaa cyclic vai rudder gaineja?

Minulla on Gyrobotin rudder - asetukset tällä hetkellä hieman hakusessa. Vaihdoin jokin aikaa sitten pyrstöroottorin linkit ja bellcrankin sillä seurauksella että vanhat ja hyväksi todetut rudder - asetukset eivät lakkasivat kertaheitolla toimimasta. Nykyiset rudder P=175, I=200 ovat hieman liian matalat. Eteenpäin lennettäessä kaikki on vielä suhteellisen hyvin mutta  nopeassa takaperinlennossa perä vaeltaa ikävästi. Uusien asetusten hienosäätö etenee hieman hitaasti, kun en jaksa raahata läppäriä lennätyspaikalle...

Kerrotko kiinostuksen vuoksi millaisilla säädöillä ajat?

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #53 : 02 Elokuu, 2009, 21:33:46 »
En löytänyt vielä optimiarvoja, 175-200 arvoilla, perä aloittaa todella hallitsemattoman tanssin, kun pysäyttää pirosta. ja Taasen matalammilla (130-150) arvoilla perä muljahtelee, pitänee tutkia vielä tuota perää mekaanisestikin...

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #54 : 02 Elokuu, 2009, 21:44:31 »
En löytänyt vielä optimiarvoja, 175-200 arvoilla, perä aloittaa todella hallitsemattoman tanssin, kun pysäyttää pirosta. ja Taasen matalammilla (130-150) arvoilla perä muljahtelee, pitänee tutkia vielä tuota perää mekaanisestikin...

Joo hassu juttu,

Ennen kuin vaihdoin pyrstöroottorin linkit ja bellcrankin minulla oli rudder P=400 ja I=450 ja toimi hyvin.

Koeta siirtää servon linkkipalloa sisemmäs.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #55 : 02 Elokuu, 2009, 21:51:36 »
Ei taida onnistua, nyt on 7mm ja silläkään ei tahdo saada perästä kaikkia kulmia irti, eli mulla on perässä +-1000 limit ja silti jää hieman liikepotentiaalia käyttämättä perässä, toi servohan oli ohjelmoitava, pitäsiköhän hommata Hyperioniin kaapeli, niin saisi liikealueen varmaankin riittäväksi tuolla 7mm linkilläkin.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #56 : 02 Elokuu, 2009, 22:29:11 »
Ei taida onnistua, nyt on 7mm ja silläkään ei tahdo saada perästä kaikkia kulmia irti, eli mulla on perässä +-1000 limit ja silti jää hieman liikepotentiaalia käyttämättä perässä, toi servohan oli ohjelmoitava, pitäsiköhän hommata Hyperioniin kaapeli, niin saisi liikealueen varmaankin riittäväksi tuolla 7mm linkilläkin.

Yksi syy matalampiin gaineihin löytyy varmaan pyrstöroottorin lavoista.

Sinulla on uudet 42mm pituiset lavat ja minulla on vanhat 38mm pituiset lavat. Kokeilin 42mm lapoja omaan kopteriini, mutta lyhylle lavoille säädetyt gainit aiheuttivat massiivisen vägäyksen ja palasin pikaisesti vanhoihin lapoihin koska en jaksanut säätää gaineja uusiksi. Isoilla pyrstölavoilla riittää varmasti pienemmätkin lapakulmat koska jo pienilläkin lavoilla saa aikaiseksi riittävän rivakan piron.

Minulla on rudder basessa servo type: ´Futaba S9253/54/57' ja rudder min/max +-1500. Peräservo on Hyperion 09GMD, ilmeisesti sinulla on sama servo.

Onko sinulla alumiininen bellcrank? siinä on linkkipallolle kolme reikää, jolla bellcankin liikerataa saa kätevästi säädettyä.
« Viimeksi muokattu: 02 Elokuu, 2009, 22:32:05 kirjoittanut Picofly »

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #57 : 07 Elokuu, 2009, 15:35:27 »
Tuli sitten käytyä pari päivää sitten kokeilemassa Henttaalla, ja perä teki aina satunnaisesti outoa wägäystä, suurimman osan ajasta oli todella vakaa ja rauhallinen, mutta sitten aina välillä aloitti perä wägäämisen jonka sai kyllä rauhoitettua perää ohjaamalla kevyesti. Otin kopterin useasti alas ja tarkistin että mekaanisesti kaikki vaikutti olevan kohdallaan. Taas ilmaan ja yhtäkkiä aloittia villin pyörimisen pystyakselin ympäri, ei muuta kuin hold ja ohjaus ruohikkoon.
Kopterin kun noudin ja tarkistin niin huomasin perän työntötangon kadonneen, oli katkettun servon päästä enkä löytänyt sitä enää, samalla katkesi perän linkki jolla liikutetaan slideria...ainut mikä jää arvailujen varaan on mikä oli syytä ja mikä seurausta...pitää laittaa uutta osaa kehiin ja kokeilla uudestaan.
Mahtaisiko jollain olla ehdotuksia perän upgrade kilkkeistä?

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #58 : 07 Elokuu, 2009, 23:17:02 »
Tuli sitten käytyä pari päivää sitten kokeilemassa Henttaalla, ja perä teki aina satunnaisesti outoa wägäystä, suurimman osan ajasta oli todella vakaa ja rauhallinen, mutta sitten aina välillä aloitti perä wägäämisen jonka sai kyllä rauhoitettua perää ohjaamalla kevyesti.

Oliko ongelmana vomakkaat, noin sekunnin välein toistuvat heilurimaiset liikkeet, joiden aikana perä kääntyy rajusti noin 30 asteen verran vai oliko se nopeampaa värinämäistä liikettä, jonka aikana perä heiluu puolelta toiselle noin 1-2 asteen verran?


Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #60 : 09 Elokuu, 2009, 18:41:37 »
Tänään tuli sitten vedettyä ekat flipit Gauilla ja edelleen ehjä, loistava päivä oli Nummelassa.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #61 : 15 Elokuu, 2009, 01:41:53 »
Tuli laitettua sitten tilaus hieman lisä/varaosille (Infinity-Hobbyyn):
Products
1 x    Boom Supports Pack 203531
1 x    CNC Tail Pitch Lever Set 203582
1 x    Universal Links Pack(3.5mm) 203326
2 x    Swashplate Leveling Tool for Hurricane 100/200
1 x    BL Motor (200W-KV4800) w/ connector, 15T Pinion 203507
1 x    CF Tail Pushrod 203533
1 x    Double Lever Set(for tail pitch control) 203586
1 x    10T Pinion Gear (for 2.3mm shaft) 901021

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #62 : 15 Elokuu, 2009, 20:49:10 »
Laitoin alkuperäiset lavat ja metallisen bell crankin, kokeilin hieman korkeammilla gaineilla ja alkoi sitten juuri sopivasti vatkaamaan itseäpäin lennettäessä ja eikös ainut paikka mihin sai nsen alas ollut tie jossa ei ollut pelastavia heiniä, ei vaikuta kovin pahalta vahingolta, tuon työntötangon vaihdoin jo, nyt vielä kanittaa jokin, oiskohan pääakseli mennyt, pitää purkaa ja tehdä "ruumiinavaus"

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #63 : 15 Elokuu, 2009, 21:02:09 »
Laitoin alkuperäiset lavat ja metallisen bell crankin, kokeilin hieman korkeammilla gaineilla ja alkoi sitten juuri sopivasti vatkaamaan itseäpäin lennettäessä ja eikös ainut paikka mihin sai nsen alas ollut tie jossa ei ollut pelastavia heiniä, ei vaikuta kovin pahalta vahingolta, tuon työntötangon vaihdoin jo, nyt vielä kanittaa jokin, oiskohan pääakseli mennyt, pitää purkaa ja tehdä "ruumiinavaus"

Tuon allthreadin saa väännettyä vielä ihan käyttökelpoiseksi. Pääakselin lisäksi kannattaa tarkistaa lavanpitimet. Kovemmissa torpeissa lavanpitimillä (tai toisella niistä) on taipumus vääntyä taaksepäin mistä seuraa runsaasti tärinää. Lavanpitimet saa helposti taivutettua takaisin suoraksi eikä niitä tarvitse vaihtaa uusiin vaikka ne torpin jäljiltä vähän vinossa olisivatkin. Katsot vain suoraan nupin yläpuolelta ovatko pitimet suorassa linjassa ja väännät suoraksi jos eivät ole.

Laita rudder-servon linkkipallo pienen ristinmuotoisen servohornin sisimpään reikään ja Gyrobottiin rudder min/rudder max +-1500 niin sinun pitäisi pystyä nostamaan gaineja ilman vägäystä. Gauin pyrstörootoriin ei tarvitse suurella headspeedillä mitään hirmuisen suuria kulmia. Gainia sitävastoin tarvitaan, muuten perä on kuin kuminauhaa.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #64 : 20 Elokuu, 2009, 00:37:00 »
Perän sain sain korjattua ja putken vaihdettua, pääakseli odottaa vielä tarkistusta, lavanpitimet olivat ehjät.

Infinity-Hobbystä tuli lähetys, varalle ja moottori menee harkintaan, toisaalta rupesin miettimään 2S setuppia, josko sittenkin lähtisi siihen?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #65 : 21 Elokuu, 2009, 20:49:07 »
Minkä takia vaihtasit 3s -> 2s? Vägäyksen takia?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #66 : 21 Elokuu, 2009, 21:34:12 »
Oikeastaan äänen, on meinaan niin paljon hiljaisempia nuo 2S, olen erittäin herkkä äänelle  ::)
Toki pitää vielä käydä läpi kopukkaa muutnekin, josko sitä saisi hiljaisemmaksi, esim, teflonpinnoitettu pinion jne, mutta kun mulla on 5600kv motti 3S ja monella muulla on 4800/5150kv 2S, niin kyllähän siinä on varmaan eroa moottorin laulussa ;)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #67 : 21 Elokuu, 2009, 21:57:24 »
Oikeastaan äänen, on meinaan niin paljon hiljaisempia nuo 2S, olen erittäin herkkä äänelle  ::)
Toki pitää vielä käydä läpi kopukkaa muutnekin, josko sitä saisi hiljaisemmaksi, esim, teflonpinnoitettu pinion jne, mutta kun mulla on 5600kv motti 3S ja monella muulla on 4800/5150kv 2S, niin kyllähän siinä on varmaan eroa moottorin laulussa ;)

Luultavasti melutaso laskee jo sillä, että vaihdat resonoivan hiilikuituisen tail boomin tilalle alumiinisen vaikka kieltämättä 12T pinjoni pitää hieman rouheampaa ääntä.

Muinulla on laatikossa pari ylimääräistä teflonpinnoitettua 15T pinjonia ja niihin sopivat 2.3mm/3.17mm adapterit jos haluat joskus kokeilla 2S kokoonpanoa. Pinjoni sopii paremmin Z-powerin (tai X-tonicin) moottoriin, koska Gauin vakiomoottorissa oleva C-klipsi nostaa pinjonin hieman liian ylös. Luultavasti sen saa pienellä säädöllä sopimaan myös Gauin moottoriin..
« Viimeksi muokattu: 21 Elokuu, 2009, 22:36:39 kirjoittanut Picofly »

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #68 : 21 Elokuu, 2009, 22:11:05 »
Viimeisen pikku torpi yhteydessä vaihdoin alumiinisen putken, mutta en ole vielä ehtinyt lentämään kun pitäsisi vielä pääakseli ja nuppi tarkistaa...

tuupola

  • Vieras
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #69 : 22 Elokuu, 2009, 21:10:22 »
Tein nuo johdot ihan mittojen mukaan, ei noin pieneen kopteriin saa sähköjä siististi vakiopituuksilla. Kaikki johdot on tehty mittojen mukaan, servot, nopari, Gyrobot...

Miten pitkät sulla on noi johdot GyroBotin ja vastarin välissä. Sulla on paras sijoittelu sähköille mitä olen nähnyt. Oma GyroBot on vielä postissa mutta voisin ajankulukseni tehdä noi lyhyet piuhat valmiiksi.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #70 : 22 Elokuu, 2009, 21:42:37 »
Tein ne johdot yksi kerrallaan, siten että laitoin vastarin ja Gyrobotin vastakkain niin kuin suunnittelin asentavani ja sitten tein johdonkerrallaan katsoen oikeat paikat manuaaleista ja merkkasin johdot samalla että eivät mene sekaisin... Kenties hieman työlästä mutta aika nopeasti tuo silti meni ja itse olen lopputulokseen oikei ntyytyväinen.

tuupola

  • Vieras
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #71 : 22 Elokuu, 2009, 22:42:19 »
Aa, ne ei siis ole samapituisia?


Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #73 : 27 Elokuu, 2009, 21:58:31 »
Vaihdoin moottorin ja tarkistin swashplaten suoruuden kun nyt kerran oli tuo Gauille tarkoitettu tooli, hieman sai GyroBotissa säätää että tuli ihan vaateriin, Elev muutuui 0000 -> +0013 pykälää ja Aile 0000 -> -0012. Tuo uusi 4800 KV moottori on huomattavasti kevyempi (25 vs. 40g) kuin vanha moottori, itse asiassa tuo 4800 KV moottori on malliltaan vanhempi mutta mulle uusi :). Pinionin välyskin tuli säädettyä sanomalehdellä kohdalleen. Kokonaispaino on nyt tuolla 1000 mAh 3S akulla 326g

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #74 : 28 Elokuu, 2009, 08:51:09 »
Vaihdoin moottorin ja tarkistin swashplaten suoruuden kun nyt kerran oli tuo Gauille tarkoitettu tooli, hieman sai GyroBotissa säätää että tuli ihan vaateriin, Elev muutuui 0000 -> +0013 pykälää ja Aile 0000 -> -0012. Tuo uusi 4800 KV moottori on huomattavasti kevyempi (25 vs. 40g) kuin vanha moottori, itse asiassa tuo 4800 KV moottori on malliltaan vanhempi mutta mulle uusi :). Pinionin välyskin tuli säädettyä sanomalehdellä kohdalleen. Kokonaispaino on nyt tuolla 1000 mAh 3S akulla 326g

Saitko passattua painopisteen kohdalleen? Minulla on kokonaispaino 1100 mAh 2S akuilla 293g ja 1000 mAh akulla 286g. Painopiste on 1000 mAh akulla juuri kohdallaan mutta 1100 mAh:n kanssa kopteri on jo karvan verran nokkapainoinen.

Edit: ooops.... vähättelin. Paino on siis 295g /302g
« Viimeksi muokattu: 28 Elokuu, 2009, 13:13:05 kirjoittanut Picofly »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
16 Vastauksia
9022 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Marraskuu, 2007, 20:42:11
kirjoittanut riku
8 Vastauksia
6114 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Joulukuu, 2008, 20:49:01
kirjoittanut Picofly
Gaui EP550

Aloittaja kaardian « 1 2 » Gaui

45 Vastauksia
26233 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Heinäkuu, 2010, 09:30:03
kirjoittanut P-P
9 Vastauksia
5013 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Maaliskuu, 2009, 22:56:16
kirjoittanut kaardian
0 Vastauksia
1888 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2009, 08:27:33
kirjoittanut mokkis