Kirjoittaja Aihe: Gaui: Oikukas ottolapsi  (Luettu 31758 kertaa)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #75 : 28 Elokuu, 2009, 10:00:57 »
Eihän tuo painopiste kohdallaan ole, ei lähelläkään, reilusti nokkapainoinen ja tuo moottorin kevennys vaan kärjisti tilannetta. En oikein tiedä millä parantaa tilannetta, se että tekisin siihen alumiinirunkoon saman leikkauksen kuin sinä ei varmaan paljoa auta.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #76 : 28 Elokuu, 2009, 12:57:04 »
Eihän tuo painopiste kohdallaan ole, ei lähelläkään, reilusti nokkapainoinen ja tuo moottorin kevennys vaan kärjisti tilannetta. En oikein tiedä millä parantaa tilannetta, se että tekisin siihen alumiinirunkoon saman leikkauksen kuin sinä ei varmaan paljoa auta.

Moottoripukin etuosan leikkaaminen vähensi painoa vain 2,5g. Nopparin ja peräservon siirtäminen taaksepäin voisi tietysti parantaa tilannetta.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #77 : 28 Elokuu, 2009, 13:02:50 »
Lainaus
En oikein tiedä millä parantaa tilannetta...
Noh,  tiedät mitä minä tein, eli akku kiinni sen läpäreen yläpuolelle, ja canopyyn kolo akulle.
Painopisteen saa sen jälkeen mihin haluaa, ja painopiste tulee niin myös ylemmäs.

Eihän se nätti ole, mutta en ole minäkään.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #78 : 28 Elokuu, 2009, 13:10:24 »
Kiitos, Keke. en ole nätti minäkään mutta toivoisin että edes mun kopterit olis, jotein tuo taitaa tulla vasta äärimmäisenä hätäkeinona käyttöön.
Pitänee harkita noparin siirtoa, vieläkö sulla Keke ois se Yge joutilaana?

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #79 : 28 Elokuu, 2009, 13:20:40 »
Lainaus
Yge joutilaana?
Voisin mä siitä luopua, en ole saanut oikeen säädettyä sitä kunnolla. Mutta en ole kovin paljoa yrittänytkään.
Ohjelmointikortti löytyy myös ja Markus puhuu YGEä.

Mä voisin kokeilla vakionoparilla taas, kun viimeksi hylkäsin sen lämpöcuttien takia. Silloin oli 3s 15 piikkinen, nyt on 3s 10 piikkinen niin vakiokin voisi toimia.

Siltä varalta, että vika ei olekaan säätäjässä vaan YGEssä niin voisit vaikka ottaa sen kokeiluun ekaks. Jos saat toimimaan niin maksat sitten jotain.


Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #80 : 28 Elokuu, 2009, 13:29:45 »
Hienoa, voisin ottaa kokeiltavaksi Ygen + kortin ja täytyy sitten Markusta varmaan häiritä, kun muistelen että Ygeen ei pahemmin ole englanninkielisiä ohjeita saatavilla ja oma saksa on hieman hakusessa. Oletko nummelassa tänään iltasella, voisin vaikka piipahtaa kopukoita ulkoiluttamassa jos sää suinkin antaa myöten...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #81 : 28 Elokuu, 2009, 13:33:45 »
Kyllä tässä pyöritään... laita vaan viestiä.

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #82 : 28 Elokuu, 2009, 13:36:23 »
Hienoa, voisin ottaa kokeiltavaksi Ygen + kortin ja täytyy sitten Markusta varmaan häiritä, kun muistelen että Ygeen ei pahemmin ole englanninkielisiä ohjeita saatavilla ja oma saksa on hieman hakusessa. Oletko nummelassa tänään iltasella, voisin vaikka piipahtaa kopukoita ulkoiluttamassa jos sää suinkin antaa myöten...
Englanniksi ohjeet löytyy seuraavasta linkistä http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=999480.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #83 : 29 Elokuu, 2009, 00:18:34 »
Kiitos linkistä ja kiitos Keke YGEstä, sain liittimet vaihdettua, huomasin että vakioliittimet sopivat JST liitimien rimoihin.
Kovin nättiä tuosta asennuksesta ei tullut, niin rumä etten kehdannut edes kuvaa ottaa, laitoin noparin taakse jos olisi painopiste mennyt kohdilleen, mutta ei...pitää asentaa nätimmin sitten jos tuo osoittautuu toimivaksi nopariksi.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #84 : 29 Elokuu, 2009, 00:22:59 »
Keke, ei sitten ollut kovin paha rasti tuo noparin ohjelmointi tuolla progcardilla, aika selkeää touhua:
normaalisti kun vasemman laidan valot palavat kiinteästi ollan ykkössivulla ja kun ollaan kakkossivulla niin vasemman laidan valot vilkkuvat ja sivuja vaihdetaan painamalla vasemman reunan nappeja yhtäaikaa, en vain oikein tainnut keksiä oikean reunaan enterille juuri käyttöä. Ja GOVille oli jotain ihmeen store systeemejä jotka eivät vielä auenneet.
Pitäisikö tuon noparin soft startin toimia oikein, ainakin sen mitä kokeilin niin tuo on kyllä aika äkäinen sillä pehmeimmälläkin asetuksella, se oli medium asetuksella ja sitä en arvannut edes koettaa.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #85 : 29 Elokuu, 2009, 01:00:42 »
Lainaus
ei sitten ollut kovin paha rasti tuo noparin ohjelmointi tuolla progcardilla
No se on hyvä että pääsi osaaviin käsiin, mutta kannattaa vielä lentää ennenkuin tuomitsee ohjelmoinnin onnistuneeksi.

Lainaus
Pitäisikö tuon noparin soft startin toimia oikein, ainakin sen mitä kokeilin niin tuo on kyllä aika äkäinen
Tämä on aiheuttanut minullekin päänvaivaa. Periaate on kai se, että sieltä tulee vain yksi softstartti/akun kytkentä. Eli jos pyörittää vähän ja laittaa takaisin nollalle, ei seuraava pyörittäminen olekaan enää niin pehmeä. Mutta ei se ihan niinkään aina mene, onko ominaisuus vai bugi.  Tunnustan etten paneutunut koko YGEen paljoa. Kun sain kopterin ilmaan järkevällä headspeedillä niin olin tyytyväinen ja lensin akun tyhjäksi.
Jos luet internettiä ja loogisesti testaat niin eiköhän se aukene, mie en jaksanut.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #86 : 29 Elokuu, 2009, 09:34:50 »
Lähinnä tarkoitinkin että kortin käyttö oli helppoa.
Jos se olisi/on niin että sieltä tulee vain yksi soft start / akun kytkentä, niin sehän voisi olla jopa ihan ok ominaisuus autorotaatioita varten, mutta Gaui on kyllä hieman väärä kopteri treenata niitä ;)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #87 : 29 Elokuu, 2009, 10:07:16 »
Lainaus
voisi olla jopa ihan ok ominaisuus autorotaatioita varten
Joo, näin se taidettiin jossain foorumilla perustella, se on kai isommissakin YGEissä olemassa, mutta tuon ominaisuuden YGE voi päivittää pois jos haluaa. Pienessä sillä ei tosiaan tee mitään, ja isossa iskee hammaspeikko joten aika joutava ominaisuus.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #88 : 30 Elokuu, 2009, 12:29:27 »
Tilasin lisää varaosia Flying hobbystä:
------------------------------------------------------
2 x 205D Carbon Fiber Blades (H25072) = 24.78
1 x Socket Set Screw(M2x2mmx10pcs) with H0.9 Hexagon Wrench (835502) = 2.45
1 x Washer Pack (W1.4x2.5x0.4) (883811) = 2.06
1 x Washer Pack (W2x3.5x0.5) (883801) = 1.82
1 x H200 Linkage Set (203211) = 2.66
1 x H200 Skid Damper Rubber Pack (203846) = 0.91
------------------------------------------------------

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #89 : 30 Elokuu, 2009, 18:22:47 »
Kävin koittamassa akullisen kun sain lopulta tuon pääakselinkin vaihdettua, ei se kyllä ollut vääntynyt, mutta oli hieman erään laakerin kohdalta kulunut. Pitänee nuo laakeritkin laittaa tilauksene jossakin välissä.
Muuten meni ihan hyvin mutta teki jossakin kohtaa outoja muljauksia perällä maassa kierroksia otettaessa, en sitten päässyt varmuuteen oliko kyseessä noparin tekemä virtakatkos/leikkaus vai jokin mekaaninen vika, kun oleessani ilmassa yhtäkkiä alkoi noste loppua ja jouduin laskeutumaan holdilla heinikkoon nosteen loppuessa, sitten tuota kopukkaa nalysoidessani paljastui että ilmeisesti yksisuuntalaakeri petti, kun ei enää pyöritä moottoria ollenkaan nupista pyörittäessä vaan pyörii pelkästään tyhjää pääakseli, mahtaako olla yleistäkin tuo yksisuuntalaakerin pettäminen?

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #90 : 30 Elokuu, 2009, 19:58:28 »
Kävin koittamassa akullisen kun sain lopulta tuon pääakselinkin vaihdettua, ei se kyllä ollut vääntynyt, mutta oli hieman erään laakerin kohdalta kulunut. Pitänee nuo laakeritkin laittaa tilauksene jossakin välissä.
Muuten meni ihan hyvin mutta teki jossakin kohtaa outoja muljauksia perällä maassa kierroksia otettaessa, en sitten päässyt varmuuteen oliko kyseessä noparin tekemä virtakatkos/leikkaus vai jokin mekaaninen vika, kun oleessani ilmassa yhtäkkiä alkoi noste loppua ja jouduin laskeutumaan holdilla heinikkoon nosteen loppuessa, sitten tuota kopukkaa nalysoidessani paljastui että ilmeisesti yksisuuntalaakeri petti, kun ei enää pyöritä moottoria ollenkaan nupista pyörittäessä vaan pyörii pelkästään tyhjää pääakseli, mahtaako olla yleistäkin tuo yksisuuntalaakerin pettäminen?

Mulla on pettänyt kaksi yksisuuntaislaakeria ja yhdet tail boxin laakerit (flanged bearing). Lentoja on pitkälle yli kolmesataa ja torppejakin ainakin parikymmentä, joten melko kestäviä ne on. Main shaftin ja lavanpitimien laakerit ovat yhä alkuperäiset. Vikkelä throttle hold-sormi yleensä pelastaa yksisuuntailaakerin.


Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #92 : 30 Elokuu, 2009, 21:55:43 »
Mikä sen yksisuuntalaakerin rikkoo jos ei holdin kanssa ole ripeä?

....moottorin vääntö kun päälavat äkisti pysähtyvät mutta moottori ei - torpatessa siis...

Oman Gauin päärattaasta ei ole torpissa koskaan hajonnut yhtään hammasta. Yksisuuntalaakeri pettää ennen ratasta.

« Viimeksi muokattu: 31 Elokuu, 2009, 08:19:08 kirjoittanut Picofly »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #93 : 30 Elokuu, 2009, 22:11:32 »
Ei kuulu gauiin mutta sama täällä 250rekkulassa... taitaa tuossa kokoluokassaa olla nuin.
Yksisuuntalaakeri on menny ja yhdet lavat mutta ei pääratas... pinionikin on vihreellä lukitteella moottorissa seki on kerran ironnut :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #94 : 04 Syyskuu, 2009, 23:15:06 »
Tuli sitten viimeisin varaosapaketti perille...

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #95 : 06 Syyskuu, 2009, 22:47:50 »
Lisää osia tilaukseen, Flying-Hobbyyn:
------------------------------------------------------
2 x Main Blade Linkage Rod (H60161)
4 x Hyperion G3 CX LiPo 850mAh 25C 3s(Trex 250) (HP-LG325-850)
1 x Aluminum Bell Crank (SILVER) (MH-EP1026)
1 x Main Pulley Collars(for High Performance Main Gear) (203232)
5 x Bearing for H200 Main Gear (203296)
1 x Upper Mast Collar (203233)
------------------------------------------------------

Tulee sitten näemmä siirryttyä täysin Hyperion aikaan...;)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #96 : 08 Syyskuu, 2009, 02:12:39 »
Nyt Gauissa on uusi yksisuuntalaakeri, kiitos Picoflyin varaston. Ja uudet Align lavat, josko se nyt alkaisi olemaan iskussaan, toivottavasti selviää huomenna...

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #97 : 11 Syyskuu, 2009, 23:38:06 »
Flying-Hobbyn lähetys saapui, hieman osia varastoon ja samalla päivittyi pikkuinenkin Hyperion G3 aikaan.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #98 : 12 Syyskuu, 2009, 23:00:35 »
Tänään tuli sitten ajeltua noita Hyperionin akkuja sisälle, kun ensimmäisen akullisen kohdalla, yhtäkkiä alkoivat tehot kadota, ei ole paljon inertiaa noissa 205 lavoissa ;) ei, lopputulos että 10m alas, ja lopussa se kevennystä minkä pystyi, ei kuitenkaan mennyt muuta kuin yksi perälapa, vaikka alla oli hiekkakenttä. Ensiksi ajattelin että akusta loppui mehu 3min jälkeen, mutta ei, pinioni oli vain irronnut. Huomenna toivottavasti jatkuu...

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Gaui: Oikukas ottolapsi
« Vastaus #99 : 22 Syyskuu, 2009, 01:31:27 »
Pinioni on liimattu kiinni ja jokunen akku tullut lennettyäkin sen jälkeen ja ilmassa on pysynyt. Perää en vain oikein ole saanut toimimaan, ainakaan niin hyvin kuin haluaisin. Maailmalta sain tosin vinkin että GyroBotin kanssa pitäisi eka laittaa servo centered kohdassa kaikki mekaanisesti 90 asteen kulmaan ja sitten perän hienosäätö seuraavilla valikoilla siten että on 5 astetta oikelle kulmia, pitänee kokeilla, taitaa itse asiassa olla samaan suuntaan kuin Picofly on omansa säätänyt. Pitänee kenties laittaa kokeiluun josko Protos kaipaisi samaa.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
16 Vastauksia
9022 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Marraskuu, 2007, 20:42:11
kirjoittanut riku
8 Vastauksia
6114 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Joulukuu, 2008, 20:49:01
kirjoittanut Picofly
Gaui EP550

Aloittaja kaardian « 1 2 » Gaui

45 Vastauksia
26233 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Heinäkuu, 2010, 09:30:03
kirjoittanut P-P
9 Vastauksia
5013 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Maaliskuu, 2009, 22:56:16
kirjoittanut kaardian
0 Vastauksia
1889 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2009, 08:27:33
kirjoittanut mokkis