Kirjoittaja Aihe: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...  (Luettu 18625 kertaa)

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #25 : 31 Tammikuu, 2010, 13:14:21 »
Tostahan se mun harrastus alko.  ;D http://lennokit.net/showthread.php?t=27356&page=58

« Viimeksi muokattu: 31 Tammikuu, 2010, 13:25:49 kirjoittanut Ege »

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #26 : 31 Tammikuu, 2010, 13:54:42 »
Listataanpa omakin harrastuskaari, vuodet saattaa heittää enemmänkin:

  • Joskus vuonna 1989-1990 maissa Toka paljastui joulupaketista
  • Erilaisia vapaastirikkoutuvia himmeleitä
  • Ensimmäinen radioliidokki SIG Riser ja Futaba F-16 joskus vuoden 1991-1992 aikana. Futaba toimii vieläkin!
  • Joskus 1994-1995 Vietnamin lahja lennokkiharrastukselle, VMAR Stiletto+Saito 56. Tässä oli mm. negatiivinen asetuskulma ja muita omituisuuksia
  • 1995-1996 JR X-388S radiot
  • Vuodet 1996-1998 oli taukoa kun ei pahemmin kiinnostanut
  • 01/1999 Maalilennokkitouhuja Puolustusvoimissa
  • Uusi alku ja uudet kujeet vuoden 2000-2001 korvilla. Spirit ja Solution liidokit. Funfly+OS46LA, Four-Star polttikset ja Hirobo Shuttle+. Shuttle ei ole koskaan lentänyt, on edelleen katossa vailla sähköjä. Tracer stunttikin jäi vaiheeseen
  • Taas jatkettiin vuoteen 2003-2004 kun motivaatiopula, moottoripyöräily ja pari torppia söi kiinnostuksen.
  • Uusi alku kun kaveri näytti Hobbykingin sivut 2009 keväällä. Hintataso oli laskenut sähkövehkeissä hyvälle tasolle ja elintaso noussut, joten HK:ta tilaukseen ja radiot naftaliinista. Shuttle sai luovuttaa Futten 401:sen hyvään käyttöön.
  • Tracer viimeistely loppuun ja Four-Starin korjaaminen lentokuntoon vuoden 2009 aikana
  • Loppuvuodesta piti sitten saada HK250GT. Olis suoraan kannattanut ostaa Super combo. Tällä kertaa kiinanihme on tullut kalliimmaksi.
  • Tällä hetkellä kalusto vaan kasvaa, jossain vaiheessa haalitaan se 600ESP. Kuitenkin ensin tarvitsee harjoitella noilla kiinanvispilöillä. Siihen ne sopii oikein hyvin.
  • Hyllyssä on vielä SIG Fazer ja GP Extra rakennussarjat. Nämäkin survotaan sähkölle sitten aikanaan. Metanolista en ole koskaan pitänyt ja sitä on tullut näiden vuosien aikana ajettua vain 4 litraa.

Eli parikymmentä vuotta on takana ja muutama vuosikymmen taas edessä. Rahanmenoa en ole koskaan laskenut, mutta on sitä mennyt. Kaikkea kalustoa en edes luetellut, kun ei nyt pysty muistamaan mitä omistaa.
« Viimeksi muokattu: 31 Tammikuu, 2010, 14:32:54 kirjoittanut artta »
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Muikku

  • Vieras
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #27 : 31 Tammikuu, 2010, 14:25:41 »
1m4s0_:n tuntenu yläaste ajoilta asti, näki pari kertaa kun oli jonkinlainen rekkula ilmassa.. Sain sitten Phoenix rc lainaan ja silleen.. Ostin täältä käytettynä DX7, vastikään ostin oman Phoenixin ja nyt ois tulossa 450 hk... Pikkusen meinaa poltella kun ois oulussa jossain postin lajittelukeskuksessa.. Maanantai / tiistai pitäs saada Samin paketti kouraan (Samin nimissä tilattiin ku itellä ei ole tullien lähelle asiaa normaalisti).. Saa nähdä pitääkö jättää ens viikolla hiukan koulua välistä että pääsee kasaamaan, torppaamaan ja purkamaan  ;)

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #28 : 31 Tammikuu, 2010, 15:04:37 »
Itsellä alkoi lennokki/kopteri kiinostus noin kymmen vuotiaana kun tuli käytyä model-expossa melkein jokavuosi Toijalan museoveturiseuran kanssa ja siellä tuli pyörittyä aina ihailemassa lennokkeja ja kopteri esityksiä, mutta silloinkun oli niin nuori niin ei tuota tuohtakaan niin kovasti ollu että olis voinut harrastuksen aloittaa niinse jäi sitten vaan kiinnostukses, vähän myöhemmin siittä sitten niin ostin ensimmäisen balsa liidokin oliskohan ollu toka-liidokki sen jälkeen tuli sitten muutamia guillows:sin rungollisia kumimoottorilennokkeja, mutta kiinnostus taas loppui vaivalla tehtyjen koneitten hajottua, mutta nyt tuo kopteri harrastus sit alkoi noin vajaa vuosi sitten ihan vahingossa kuin saatiin yks viikonloppu ajatus lähteä MANU:n kanssa elektroniikka ostoksille verkkokauppaan ja kaupasta lähdettyä ei kyllä mitään elektroniikkaa tullu mukaan vaan tuommoitteet infrapuna-kopterit no sehän olikin hienopeli ja tulihan sillä lennettyä pari kertaa sit pitihän sitä seuraavana maanantai aamuna lähteä atalaan ja hakea parkfunnin coaxial-kopteri ja sitten eiku lentämään (ajattelin eitää vaikeaa voi olla) no paskakshan tuo meni no korjasin taas vehkeen ja sama setti uudestaan kopteri hyllyyn pölyttymään ja belt-cp tilaukseen no sillähän se sit varsinaisesti lähti liikkeelle tämä harrastus ja tiukalla simulaattori harjoittelulla ja nyt tuli sitten hommattua trex-600:nen mikä odotaa hyviä lentosäitä ;D
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #29 : 11 Helmikuu, 2010, 09:55:15 »
Josko sitä kertoisi myös oman historiikin.

Kaikenlaiset lentävät värkit on kiinnostanu ihan kaasupullon kokoisesta tenavasta lähtien. Alakouluaikoina tuli jonkun verran harrastettua SIL:n lennokkeja/liidokkeja (eli Ekat, Tokat, Hyttyset, Mäkäräiset, Meritähdet ym. - ja lennokkiliiman käry - on tuttuja).

Jossain välissä innostuin bongailemaan ja valokuvaamaan noita ihan oikeita lentäviä, eli Helsinki-Vantaan lentoaseman lähiympäristön metsät, kukkulat ja terminaalitilat on tulleet aika tutuiksi, mukana yleensä järkkäri + sopiva putki. Fotoja tuli räpsittyä lähinnä omaksi iloksi tai foorumille (FSNordic.net) näytille. Muutaman foton työnsin joskus kokeeksi myös "aanettiin". Tästä sai myös varsinainen valokuvausharrastuskin lähtökipinänsä, mutta se on taas toinen tarina.

Sitten kuvaan astui harrastuksena autot (ja valtava rahanmeno ;D), ja harrastuksena jatkuu edelleen - ilmailuaihe rupesi hiipumaan pikku hiljaa.

Kopterit? Joskus vuosituhannen vaihteen jälkeen iskin silmäni ensimmäisen kerran RC-koptereihin. Himoitsin valtavasti Nexus 30:stä (:-X), vaikka Raptorikin taisi olla jo markkinoilla. "Mutta ku nexus oli niiiiiiiiiiin siistin näköinen". Tämä vaihe jäi kuitenkin haaveilun asteelle, jo pelkästään rahanpuutteen vuoksi.

Lopullinen lähtölaukaus aiheeseen tulikin hetken hiljaiselon jälkeen viime kesänä, Thaimaassa. Pattayalta löytyi yksi kivannäköinen RC-liike, jossa oli kaikenlaisia lentäviä härveleitä näytillä. "Nyt mä testaan, mille maistuu...", ajattelin, ja sijoitin ensimmäiset 1000thb (n. 22€) harrastukseen ja ostin "sen isomman" kiina-koaksiaalikopteri-ohjain yhdistelmän. Ensilento hotellihuoneessa, sänky lähtöalustana ;D Hauskaa oli, paljon törmäiltiin, hyvältä maistui. Mihinkään tuolla ei tahtonut päästä, varsinkaan ulkona jos oli yhtään tuulta ilmassa. Samassa yhteydessä tietysti tutustuin kopterinettiin, jota tulikin aika rankasti pengottua läpi.

Tämän "demon" jälkeen aiheesta, pistin tilauksen Sabeen DX7:sta ja jostain ebay uk:sta tuli hommailtua Phoenix RC. Näillä sitten harjoittelin muutaman kuukauden, kunnes kopterin hankinta tuli eteen. Jossain kohtaa olin kaavaillut mm. jotain Gauia, mutta lopullisesti päädyin 600 ESP rexiin, joka tulikin suoraan kotimaastaan. Kopteri läjään, ja foorumilta/kopteriwikistä/netistä ja ties mistä ongitun teoriatiedon avulla laite säätöihin, ja treenilandarit alle. Kauan sitten jostain, oisko HCTF:n sivuilta tms. luetusta tekstistä on jäänyt mieleen kolkuttelemaan ohje, että "Pyydä aina aloittaessa kokeneemmalta apua. Älä kuvittelekaan, että opit lentämään yksin kentän laidalla" tms. Jäärä kun olen, niin lähdin kuitenkin tätä tietä. Simusta saadun vakaan itseluottamuksen ja "lihasmuistin" turvin päätin, että nyt se nousee. Ei muuta kuin kopteri tulille, ja... ja... Sehän lentää! :) Treenilandarit itseasiassa unohdin jo seuraavalla lennolla pois, eikä niitä kaivattukkaan. Reilun kymmenen akullista kerkesin ennen lumen ja pakkasten tuloa leijuttelemaan, vielä on laitteet ehjänä ja polte lennättelyyn vain kasvaa kevään lähestyessä... 8)

Ja onhan tämän harrastuksen hupia/€ suhde aika rankasti edullisempi, kuin autoilla... ;D

3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #30 : 11 Helmikuu, 2010, 11:51:43 »
oma historia (itseasiassa nykyaikaa) lähti liikkeelle ennen joulua ku netissä surffaillessa tuli vastaan sellanen (olisko ollu 19e) taistelukopteri satsi missä siis 2x kaikki! katoin että ei voi olla noin halpa ja laitoin tulemaan :D

ne sitte duuniin mukaan (ilmailuun liittyvä duunikin kun on ;) ) ja siellä lentelin sillä styroksikikkareella ja alko selviimään että joka toisella on sellanen... no nälkä kasvaa syödessä ja ei menny montaa päivää ku tilailin jostain ebaysta jo 3-kanavaisia että sais vähä kontrolloitua että mihin se menee vai meneekö...

kiinasta tilatessa on vaan se vika että toimitus vie kuukauden jonka aikana kerkesin löytää tämän foorumin ja rupesin lueskelemaan...

tässä välissä kasa itsestäänselvyyttä eli kärpänen puras!

no kiinan kikkareet ku saapu ni myin kaikki suoraan työkavereille ja tilasin DX6i mankan ja phoenixin (ajattelin että tää säästää rahaa  ;D ).
no niin vissiin mitään säästä ku muutamakymmentä tuntia oli harjoteltu ni alko jo sujua eikä tonttauksia enää peruslentelyssä / leijutuksessa päässy syntymään... joten etiäppäin vaan!

nyt on muutaman päivän ollu toi E-Flight mSR ja eilen olin sen kanssa käpylän amiksen liikuntasalissa 3h koittamassa (kaveri duunissa siellä) vähän nopeempaa lentoa ja ehjänä edelleen!

illalla tajusin että sen saa linkkejä siirtämällä agressiivisemmaksi ja pakkohan se oli napsauttaa ne niin ja nyt ei jaksa odottaa että pääsee taas sinne saliin koittamaan ;D

tulevalle kesällekkin on jo haaveita... en tiedä mikä on hyvä peli alottelijalle mutta jotenki toi 500 rekkula kiinnostaa (simussakin mukavan tuntunen / vakaa peli)

ongelmana on vaan raha kun on noita "halpoja" harrastuksia muitakin kuten Suzuki GSXR1000, elektroniikan rakentelu jne jne mutta kyllä sitä sitte vaikka näkkärillä elellään jos on pakko ;D

nyt menikin jo vähän asioista edelle ::)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa ayrtono

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #31 : 11 Helmikuu, 2010, 12:47:44 »
Kovin on nuorta historiaa  ???

Itse aloittelin leijuttelemalla Schluterin MiniBoyta 1987-1988. Ei gyroa, 6.5 kuutiota, collective pitch miksattuna mekaanisesti, perän kulmia kompensoitiin suoraan kaasuservosta.... Ei tarvinnut juuri 3D:stä haaveilla ;D

Edit: jumazukka - tuoltahan löytyy vielä värkin manuaalitkin. Hymyssä suin täytyy katsella nykyisiin verraten  :P

« Viimeksi muokattu: 11 Helmikuu, 2010, 15:45:49 kirjoittanut ayrtono »

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #32 : 11 Helmikuu, 2010, 12:50:59 »
Kovin on nuorta historiaa  ???

Itse aloittelin leijuttelemalla Schluterin MiniBoyta 1987-1988. Ei gyroa, 6.5 kuutiota, pitch ja kaasu miksattuna. Ei tarvinnut juuri 3D_stä haaveilla ;D

ota huomioon että tossa vaiheessa sitä meinas ite tarvita gyroa vielä kävelyynkin ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #33 : 11 Helmikuu, 2010, 13:15:46 »
Pentuna tuli ihailtua Kyoshon luetteloa ja siinä sekä lennokkeja että koptereita. 2002 hommasin ylätasotrainerin ja vuotta myöhemmin kolmikymppisen Raptorin. Lennokit jäivät pian syrjään koptereiden tieltä. Rapukasta siirryttiin sitten vuosien varrella T-Rex 450:een, 600E:hen ja viimeisin hankinta on Avant Aurora. Kaksi viimeistä kopteria on vielä jäljellä ja käytössä. Todella haastava ja teknisesti kiinnostava harrastus... vaikea tästä olisi luopua.

makopa

  • Vieras
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #34 : 12 Helmikuu, 2010, 22:18:18 »
pentuna oli nitro siima, pari liidokkia, aina haaveillut kopterista, lidlistä pizoo vuosi sitten ja nyt tulos kaikki rahat koppereihin , onko näisssä jotain riippuvuutta aiheuttavaaaa ??? ??? ??? ???

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #35 : 13 Helmikuu, 2010, 13:27:25 »
On, kaikki tällä foorumilla olijat ovat sairastuneet samaan äärimmäisen haitalliseen tautiin.  :P
Diagnoosia ei vissiin kenellekään ole vielä tehty, mutta ehkäpä sairauden nimi on vain kopterikuume.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

JCA

  • Vieras
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #36 : 16 Helmikuu, 2010, 21:40:56 »
Tuolla toisessa ketjussa asiasta jo jonkinlainen selitys tehtiin, tosin kattaen vain mSR -viruksen..

(HTT) mSR-viruksen levittämä kopterikuume leviää Suomessa jopa nopeammin kuin sikainfluenssa. Epidemian torjumista vaikeuttaa taudin pitkä itämisaika: tartunnan saanut saattaa selailla kopterit.nettiä kuukausia ja tartuttaa virusta läheisiinsä ennenkuin oireet ilmenevät. Taudin oireita ovat sen alkuvaiheissa mm. torppikauhu, halpishakuisuus ja säätöepätoivo. Taudin kehittyessä torppikauhu muuttuu yleiseksi välinpitämättömyydeksi, ja halpishakuisuus väistyy laatutietoisuuden tieltä. Säätöepätoivo saattaa kestää useita vuosia, mutta siihen on kopteriklinikoiden todettu tuovan välitöntä ja pysyvää helpotusta.

Taudin alkuvaiheessa ensiavuksi riittää yleensä Phoenix-lumelääke, mutta sen teho heikkenee pian, ja ainoastaan tarkkaan mitoitettu täsmälääkitys pitää oireet kurissa. On hyvin tavallista, että lääkitystä joudutaan vahventamaan nopeastikin; tavallisin alkuannostus on 450, mutta varsin pian siirrytään 500- ja jopa 600-vahvuisiin lääkkeisiin. Vaikeissa tapauksissa annostellaan 700-luokan nitrolla vahvennettua tinktuuraa, joskus myös kerosiinia. Eräissä tapauksissa oireet saadaan pidetyksi esim. talven ajan kurissa pelkällä 250-luokan lääkkeellä.

Kopterikuumetta ei vielä ole julistettu yleisvaaralliseksi taudiksi. Tämän vuoksi sairastuneet joutuvat maksamaan hoitokulunsa itse. Kulut saattavat kuumeen korkeudesta riippuen nousta jopa useisiin tuhansiin euroihin vuodessa. Useat sairastuneet joutuvatkin käyttämään kaiken liikenevän rahan sairautensa hoitoon. Kopterikuume on yleensä elinikäinen, mutta muutamia parantumisia tunnetaan.

STM ei ole ottanut kantaa taudin leviämiseen, eikä se tiettävästi ole ryhtymässä mihinkään toimiin epidemian pysäyttämiseksi.


Jospa itekkin jotain kirjailisi, ei tässä kyllä ole paljoa kerrottavaa, mut kokeillaan.

Isäntä on noita rc-veneitä säätänyt koko elämänsä, ja tämän myötä sain itsekkin kasvaa onnellisesti niiden seassa. Veneistä en ole ikinä itse ollut niinkään innostanut, mutta muistan kun faijalla oli semmonen "tosinopee" auto, sähköhärvelihän se oli, merkkiä tai mallia ei voi muistaa, mut se kulki niin julmetun lujaa, ja teki kakkarinkiä asfaltilla. Nykyään toki noi veneetkin innostaa, varsinkin tuommoset scale-härvelit, faijalla kun on sellaane 1.8 metrinen purkki, on ne vaan komeita laitoksia. Joku Mystic vois olla komia scale-vehkeenä..

No parit vuodet etiäppäin niin sain itekkin ajella tuolla "punasella tosinopeella" autolla, kaverit yritti aina olla nopeempia niillä Nikko -autoilla.
Taas jokunen tovi etiäppäin niin sain lahjaksi Tamiyan Juggernautin, voe pojat että kavereilla loksahti suut auki kun sillä kruisailin pihalla ja möyrittiin kivikossa jne. Ja tietenkin ajeltiin kavereiden autojen yli, Juggernautissa kun oli sillain semisti enemmän massaa/kokoa.

Nooh, punanen tosinopee jäi sivuun (rupes ikääntyy ja paikat hajoamaan) ja Juggernautista paukkui tasauspyörästön rattaita(?) ja niitä ei tietenkään kovin helpolla varaosina saa, tyyppivika kyseisessä laitoksessa. Kaksi sähömottia tekee sinne sen verran potkua ettei ne rattaat kestä vaan syö toisensa. Juggernaut 2:eenhan tuo oli korjattu. Juggen raadot on tuolla ulkovarastossa muuten edelleen, siellä se on aivan palasina, ehkä joskus isona paljon tienaavana voisi tehdä siitäkin jotain..

Kopterit ja lentokoneet ja kaikki muu lentävä oli siis kiinnostanut AINA, mutta "missä sä lennätät noita lentokoneita täällä?" piti kopteroinnin pois ajatuksista. Tosiaan, kaupungissa kun asut niin missäs lennät.

Joops, vaan autot oli siis rikki, ja näin omalta osalta rc-harrastus jäi useammaksi vuodeksi kokonaan pois, eleltiin ala-aste loppuun ja ylä-aste siinä välissä.. Olikohan tuo ysillä (kesäloma ennen amiksen alkua) kun ostettiin Kioso Caliber 400:n runko "ikuisuusprojektiksi". Vähän reilu kolmesataa euroa se sillon maksoi, ja tarkotuksena oli hissukseen ostaa siihen osaa, ostinkin aika pian siihen servot ja tilasin muistaakseni hoppylinnalta Alignin moottorin ja säätimenkin siihen, kun Caliiberissa oli harjallinen motti mukana.
Siinäpä sit hoksin, että eihän tuo Aligni tohon passaa, kun ei edes akseli ole oikean kokoinen ja Caliberin pääratas on sen verran uniikki kapistus, etten siihen ole tähänkään päivään mennessä löytänyt pinjonia joka passaa myös Alignin mottiin.

Gyron osto oli vielä edessä ja taas jotenkin kaikki vain jäi sivuun ja ammattikoulu ja muu sekoilu vei kaiken ajan, kunnes 2009 kesällä (ammattiopisto loppu ja muutin Oulusta takasi Epsooseen) faija soitti ja kysy että lähdenkö Röylän pelloille kattelemaan koptereita, no iliman muuta! Siellä sit ekan kerran esim. jaskan näin, ei voi muistaa kyllä yhtään mitään siltäkään reissulta (on siitä niin kauan), mutta sillon se kuume tarttu ja pahasti. Ei siinä montaa päivää mennyt kun käytiin faijan kans SIL-Shopissa ja siinä pyörin ja kattelin, aikomuksena ei yhtään mikään.. Sitten silmät osu Futten GY401:een.. 10min pohtimista ja lopulta tehtiin laitteesta kaupat. Noni, nyt oli kopteriin kaikki osat kasassa, mut edelleen se pinjoni/pääratas/moottori-ongelma vaivasi.. aika kului ja tuli seuraava liksa (lueskellut kopunettiä tähän mennessä jo kuukauden verran), sillon kelasin et watta hell, ja tilasin rexikaupasta Ali'Kn 450 SE V2:n, no sit kun se tuli niin hokasin et eipä tähän passaa noi Caliiberin micro-servot, eli servot tilaukseen fastilta ja muut romut siinä samalla. Pari viikkoa ja kopteri oli ilmassa..  8) 8) 8) Tuntuu jännältä kun yks isoista haaveista mistä on ikänsä haaveillu toteutuu. Varsinkin kun ensilento oli ilman apu-jalaksia  ;)

Nooh, 450 rexissä oli sitä sähköongelmaa mistä on enempi juttua myfleetin puolella, joten lentelyt jäi hyvin vähäisiksi. Servoja tilailin parit satsit ja lentoaikaa oli kertynyt huikeat parikyt minuuttia kun oli jo marraskuu ja lompakko oli tyhjä ja hermot kireällä. Sillon meinas ekaa kertaa lentää rätti tiskiin ja loppua kopterointi. (<<-- Mitälie ajattelin  :o )

Nooh, liksa tuli ja kun tilillä on paljon rahaa niin tekee kaikkea jännää, korpse (?) linkitti chatin puolella mulle flying hobbyn tarjouksessa olevan Trex 500 ESP:n.. Eka otin sen huumorilla ja hehehööhhahaha, nooh, yön nukuin, aamulla menin töihin ja töistä kun tulin kotiin niin mammalle piti pitää pieni myyntipuhe ja laitoin 500 espin tilaukseen. Alko armoton odottaminen ja aikaa vastaan tappelu, kopteri piti saada ennen kopteriväen pikkujouluja, ja sehän tulikin juuri edellisenä päivänä :D

Koko yön kasailin runkoa että sain sen näyttämään kopterilta ja pikkujouluissa sitten säädeltiin nuppia useampi äijä useampi tunti, KIITOS TEILLE KAIKILLE SIITÄ!  :)

Leiri tuli ja meni, pääsin kotiin ja tein ensilennot, kädet tärisi niin maanvietävästi, osaksi pelosta, osaksi innokkuudesta ja hauskuudesta, suurimmaksi osaksi kovasta pakkasesta. No sittepä mulla pamahti laturi ja sillon kupolissa naksahti ja pahasti, kirjottelin jo myyntipalsalle viestin et kaikki lähtee ja halvalla, mut jostain syystä en ikinä painanut sitä viestin lähetys -nappulaa. Hyvä niin, ei siinä kauaa mennyt kun Sammy laitteli viestiä että lainaa mulle laturiaan. Tällä kertaa loksahti itellä suu auki, Sammya edes tunne muutaku leiriltä ja silti uskaltaa lainaa kallista laturiaan. Damn.. kopteriväki on vaan niin parasta porukkaa! Mika08:lta tuli vielä poweria jne, ja keke laitto mulle deans-adapteria että sain pari 3S akkua yhdeksi 6S:ksi et kykeni ylipäätään 500:sta lentämään. Ei ihan oikiasti voi muutaku kiittää taas kaikesta kopunettiä ja kerholaisia. Apu ja neuvot on olleet korvaamattomia.

Tuonpa jälkeen nyt sit on kaikki ollut kunnossa ja eka torppikin on tullut tehtyä, lentoja on takana reilu kolmisen tuntia, innolla kesää ja kevätleiriä tässä odottelen.  8)
« Viimeksi muokattu: 16 Helmikuu, 2010, 22:16:39 kirjoittanut Johny »

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #37 : 20 Huhtikuu, 2011, 20:52:40 »
Pompautetaas tääkin ketju esille.

Laittaakaahan lisää taustoja.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #38 : 20 Huhtikuu, 2011, 22:14:44 »
No kirjaillanpas tänne vähän omaa historia johon myös tämän säikeen aloittaja rmake liittyy. Oma kopterointi alkoi 1995 kun hommasin ekaksi kopuksi Xcell 60 customin cf upgradella ja myös kaiken muun tarvittavan optikko Virtaselta, joka myi kopuja liikkeensä kellarissa. Sain vehkeen jotakuinkin nippuun ja Haltialan pellolle ensilennolle, paikalla oli Kristian Koivisto, Jykä Lehtinen ja Tuomas Kiikka ainakin. Kopun laittoivat säätöihin siinä odotellessa. Ekat leijutukset tuli tehtyä perä itteenpäin ja kopun parista metristä tonttiin. Kai siinä kasa markkoja paloi korjaukseen. Simuna oli Csm. No tuo Xcell vaihtui pienempään Hirobo GPH346 kopuun, joka myöhemmin muutti Jyväskylään RMakelle, silloinen tyttöystävä ja nykyinen vaimo tuon Great Performing Heli 346 työmatkallaan sitten Makelle vei. Siihen loppui tuo helikopterointi kausi, joka alkoi uudelleen vuosien tauon jälkeen taas 2008 ja näistä voikin jo lukea täältä foorumilta:) nautiskelen enimmäkseen näiden koptereiden rakentelusta, lentää en osaa vieläkään:(
-Samppa
« Viimeksi muokattu: 21 Huhtikuu, 2011, 21:55:27 kirjoittanut SJo1 »
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Heechee

  • Vieras
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #39 : 20 Huhtikuu, 2011, 22:57:54 »
Minun historiikki on lyhyt mutta ytimekäs.  ;D

Puhuin jo vuosia, vuosia sitten kaverille, että olis kiva lennellä helikoptereilla. Sitten joskus 5-6 vuotta sitten se aloitti, mutta minä en. Ihmettelin kuinka helekutin kalliita latureita yms. se osteli. Sitten touko-kesäkuussa 2009 päätin minäkin ryhtyä harrastamaan, ja ostin DX7:n ja phoenix RC:n, ja kesäkuussa sitten ensilento 450 PRO:lla. Kesäksi 2010 sitten ostin ensin 500 ESP:in, sitten tein siitä FBL:n Align 3G:llä, ja sitten ostin vielä toisen 500 ESP:in. Nyt kesäksi 2011 päivittyi elektroniikka, mutta uutta kopteria ei toivoakseni ole tulossa.

Se on oikeastaan aika pelottavaa kuinka monta tonnia tässä on palanut rahaa kahdessa vuodessa.  ;)

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #40 : 20 Huhtikuu, 2011, 23:01:02 »
Aina on kopterit kiinnostaneet ja varsinkin kun sillä voi lentää väärinpäin(nyt kun sen osaa niin ei tunnu miltään :D tahtoo lentää jotain hienompaa) , mutta teini-iässä ei ollut varaa moiseen kapistukseen.

Itse aloittelin kopteri harrastusta aika tasan vuosi sitten kun ostin heräteostoksena esky hanipii cp 2sen, joka ei koskaan oikeen lentänyt ja kesti ehkä viikon ja varaosia ostelin 100eurolla. No päätin sitten mennä ojasta allikkoon ja ostin hanipii cp3sen kun se oli niin halpa ja rtf...
No perus esky laatua ja se kopu kesti vähän alle 2 viikkoa, mutta se sentään lensi. No sain vaihdettua sen takuussa belttiin ja olin tilannut kiinasta flyskyn. Nyt oli sitten älylaturi, beltti ja flysky ja ei mitään hajua miten radio pitäisi ohjelmoida :D no onneksi B12 antoi foorumilla vähän vinkkiä flyskyn asetuksiin ja sain beltin lentämään ihan kivasti :) Päivittelin siihen vielä trex nupin ja perän tms.

Lentelin kesän sitten beltillä ja flyskyllä ja rahaa oli heinäkuun loppuun mennessä mennyt noin 1000e... olisimpa vain eka ostanut sen radion, simulaattorin ja jonkun laatu kopterin :D olisi varmaan oppinut nopeemmin ja säästänyt tälleen pitkässä juoksussa

Joskus elokuussa päätin ostaa gaui 425sen ja laatu sähköt. Lentäminen alkoi maistua ja sujua kun oli "kunnon" kopteri alla :D
Ekaan torppiin meni 2 kuukautta ja toistasataa lentoa sain lennettyä torppaamatta :) Fiilis oli mahtava ja torppi ei haitannut koska lentotunteja oli tullut runsaasti. Muovi 425 on myös halpa korjata niin ei raha puolikaan harmittanut.

Muutaman muovi 425sen jälkeen ostin carbon 425sen ja se oli todella hätänen verrattuna tuohon muoviseen varsinkin kun päivitin sen FBlksi. Ostin syksyllä myös Hitec Auroran ja flysky jäi työttömäksi. No talvi tuli ja muutamaan kuukauteen en oikein lentänyt. Siinä välissä sain myytyä flyskyn, muovi gauin ja vanhan laturin pois ja sijoitin ne rahat Gaui X5seen eikä osto päätös ole kaduttanut!
Nyt on pelkästään X5lla noin 9 lentotuntia takana ja vielä ekaa torppia odotellaan. :D

Lentäminen on omasta mielestä alkanut sujua ja uskallan testailla uusia temppuja. Fleettiin on kertynyt 3 kopteria, lentokoneita, 1000w laturi, iso kasa lipoja ja paljon aiheeseen liittyvää sälää :D

Aloittaville kopteristeille suosittelin kunnon radion ostoa mitä ei sitten tarvitse päivitellä. Hyvät latausvehkeet ja akut kuntoon niin pääsee kunnolla treenaamaan eikä tarvitse odotella kun akut latautuu. Kopteriksi joku "laatu" vehje. Eipä ne ole nykypäivänä niin kalliita.
Toki mukaan pääsee vaikka sillä beltillä, mutta siihen menee vain älyttömästi rahaa ja lentäminen on tuskallista.

Aluksi 140e RTF kopteri paketti tuntui todella kalliilta, mutta nyt vuosi myöhemmin 150e gyro voi olla jopa halpa ja jos 50 eurolla saa akun niin se on kuin saippuaa ostaisi! Niin se mopo vaan lähtee keulimaan!

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #41 : 12 Kesäkuu, 2011, 19:57:22 »
Voisi melkein sanoa että tästä sai alkunsa... :D

Vuodelta 1999. Täytyy jostain hommata ehjä kotelo niin saa hyvään myyntikuntoon.

Alkaa olemaan jo vintagea.  :P

EDIT: Reps reps reps... ;D
ota huomioon että tossa vaiheessa sitä meinas ite tarvita gyroa vielä kävelyynkin ;D
« Viimeksi muokattu: 12 Kesäkuu, 2011, 20:01:30 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

Poissa Kuntsari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Oma kopterihistoriasi, ja mistä kaikki sai alkunsa...
« Vastaus #42 : 07 Heinäkuu, 2011, 12:40:23 »
Voishan sitä itekki tähän kirjotella.

Eli kopteri kiinnostus lähti tai oikeestaan polte syttyi viime syys lokakuussakohan se oli ehkä. Kaveri oli ostanu, jonkun 20cm koaksiili kopterin ~100e ja siitä jossain asia yhteydessä kertoi. Kaveri pyys mukaan "lennättämään". No ei muuta, ku lennättelyä, latausta ja lennättelyä. Kaveri löi ohjaimen käteen ja sano, että pistähän menee... Olin ihan oussit, mitä jos hajoo, kuulemma ei hajoo. No lennätin sitä sitten vähä pihalla ja onnistuinki laskeutumaan hienosti penkin päälle. Totesin, ettei tää nyt niin vaikeeta ole ja ajattelin hakea samanlaisen vaikka vaan ryyppy kaveriksi. Ajattelin, kuinka siistiä voi ollakkaan, kun sitoo pienen langan ja siihen magneetin ja lentelee ja keräilee pullon korkkeija ympäri kämppää, esim kajareiden päältä.

Menin kauppaan ja hyllyssä olikin beltti, mitähän 160e olis ollu, plus lisä akku ja näin. Kaupasta ei löytyny apu jalaksia ja ajattelin, että kyllä se nyt lentää. No eka lentohan oli mielenkiintoinen. sain beltin käyntiin idle up päällä. 0 suoraan 100%, surina vaan kuulu, ku moottorin metalliratas suti main gearin täysin sileeks. vitutti jo heti kättelyssä  ;D no osia sai odotella vaikka ja miten ja sain uuden rattaan vihdoin ja ite sen vielä paikalleen. No sitten jo lumet tais tulla. No sitä vähän sisällä koitin ja totesin, että nyt kyllä jää vähä pieneks tilat, meinaa olkkari lennättelyy  ;D. Ulkona pakkasta vaikka ja miten. No vein sen kuitenkin kapealle pihakadulle. Koitin lentää ja hetken lentikin oikee mukavasti, kunnes pieni tuulenpuuska nosti sitä nopeasti ylös, jolloin iski hätä ja kopteri putos lumikasaan. Tietenki muovi ja pakkanen näkyi. Oli nupista sitä ja tätä poikki. No uusia osia hain ja taas lennettiin ja lopuksi totesin kapean pihatien olevan aivan perseestä, ku joka lennolla jotain.

En muista mitä kaikkea beltistä oli solmussa niin piti lähteä serkuille kääntymään kopteri mukana. zxiicci ilmeistyi sinne ja laittoi beltin taas kuntoon ja serkulta sain apu jalakset. Ei taas kauaa menny, ku lennättelin bussi maalaamossa sisällä. Olin monta kierrosta päässy ympyrää kopterin perässä kävellessä, enkä oikee tajuu mitä siinä tapahtu, mutta beltti lens katon rajaa ja jonnekki ilmastointi putkee ja tipahti sieltä 5m betoni lattialle. Taas oli sitä ja tätä rikki.  zxiicci lähetti oman beltin osat, just tuo metallinuppi ja metalli perse sun muut ja kehotti vaihtamaan beltin parempaan. Niillä oon saanu beltin toimimaan jotenkin ja osaan jo vetää sen korkeelle ja pyöriä paikallaa ympyrää ja laskeutua nätisti. Kuitenkin tuo beltti on jotenki halpamainen rimpula ja oon katellu vähä muita koptereita.

No serkun rippijuhlissa ollessa zxiicci toi kopterin näytille (t-rex 450) ja lenteli ylös alaisin ja leikkas nurmikkoa sun muuta. Siinä vaiheessa huomasin, miten rex vaan lentää niin eri tavalla ja on jo melkee oikeesti kopteri.

Latasin koneelle clearview kopteri simun jota pysty näppiksellä tunnin pelaa (ei oo usb piuhaa ohjaimeen, vielä) . Päivitin pelin ja sain taas uuden tunnin, vielä oli varaa 1 päivitys ja 1 tunti lisää leikkiä. Näppiksellä opin heti lentelee ylösalaisin. Ekat lentelyt simussa väärinpäin sai osto päätöksen aikaan. Totesin, että nyt otan itteeni niskasta kiinni ja tilaan jotain muuta, mihin rahaa laitan!

Kopteri pamahtaa postiin maanantaina, laturi ja phoenix simu perjantaina viimeistään, eli katotaas kuinka tulee käymää  :D Todennäköisesti maanantai menee simulla kokeillessa , itseäänpäin leijuttelua opetellessa ja kopteria tutkiessa. Tiistaina ajattelin kopterin viedä tohon läheiselle nurmikko futis kentälle aamusta. Lets see  8) ja siis kopterihan oli tuo t-rex sportti ja siihen dx6i  :P

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
3737 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Elokuu, 2009, 23:36:56
kirjoittanut SJo1
126 Vastauksia
78057 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Joulukuu, 2010, 20:18:35
kirjoittanut tuupola
8 Vastauksia
4099 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Maaliskuu, 2011, 21:35:14
kirjoittanut kopterifriikki
0 Vastauksia
2149 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2011, 23:09:41
kirjoittanut Dumle
12 Vastauksia
6970 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Kesäkuu, 2016, 07:06:15
kirjoittanut Hegu