Tuolla myfleetissä voi esitellä nykyisen kalustonsa, mutta olisikö väellä kiinnostusta kertoa lyhyt historiikki menneestä kalustostaan?
Voisi olla ihan mielenkiintoista tarinaa...
Voisin aloittaa omalla historialla.
Jostain syystä kopterit on aina ollut lähellä sydäntä, ehkä siksi että vuosia sitten ne olivat vielä suht harvinaisia. "Oikeaa" rc autoa tai lennokkia ei ole koskaan ollut, kun nikkoja ei lasketa mukaan. (paitsi nykyään)
Vuonna -96 Kyosho esitteli Nexuksen, ja ajattelin että NYT on sen aika.
Rakennussarja hankittiin ja kasattiin, odoteltiin rahaa sähköihin. Sitten jostain hämeenlinnan suunnalta löytyi keltaisen pörssin kautta Concept 30 ja Futten FF7 radiot sopuhintaan, näitähän sitten lähdettiin hakemaan.
Ekat harjoittelut sitten tuolla conceptilla ja nexus roikkui naruissa huoneen katossa. Kesä meni conceptin kanssa, ja sitten alettiin väkertämään sähköjä nexukseen, olisiko conceptissa tullut tunnit täyteen.
Nexuksella sitten lennettiinkin paljon, ja torppailtiin varmaan yhtä paljon, mutta hämmästyttävän pienillä vaurioilla, melkein seuraavana päivänä oltiin taas kentän laidalla.
Lopulta tuli raja vastaan että kone ei enää taipunut siihen mitä kuski olisi halunnut, tähän meni kyllä useampi kesä, kun ei FMS:llä jaksanut suorittaa kuivaharjoittelua.
Vaasan suunnalta löytyi, eräältä Aholalta (mitähän kuuluu nykyään, lennättääkö kopteria?) Robbe Futura Nova. Nyt päästiin asiaan kiinni, Hiroboa en ottanut periaatteestakaan, kun "kaikilla" oli freyat sun muut... Ei mulla ole Mokian puhelintakaan...
Sähköt siirrettiin nexuksesta suoraan, aivan, Futaban 3001:t ja gyrona Futten hyrrä...
Niin vain vedettiin ekat silmukat ja pystärit, vaakakierrettä ei vielä tohtinut sentään yrittää. Kerran koneen asento oli aivan hukassa, mutta kuin ihmeen kaupalla sain sen pelastettua.
Tämän jälkeen alkoi pyöriä markan kuvat silmissä, ja rupesin miettimään mitä tällä koneella kunnon mälli maksaisi... Muutenkin tympi läträtä fuilin kanssa ja starttailla konetta, kun ei oikein ollut säätäminen yms. hanskassa. Nova lähti sitten seuraavalle omistajalle samana syksynä tai seuraavana keväänä, ja ajatus oli että tämä on nyt tässä.
Onkohan tästä koneestä kenelläkään tietoa, noita Robbeja ei kuitenkaan hirveästi suomenmaassa ole ilmassa?
Meni pari vuotta ja taas alkoi kutkuttaa... Söin tuplasti sanani, ja hankin taas kopterin, joka oli merkkiä Hirobo GPH 346, hong kongista tilattiin uusi Futten 9c...
Tämän tarina oli vielä lyhyempi kuin Novan, ekalla keikalla silmukasta noin 40asteen kulmassa turpeeseen... Alkuperäinen omistaja ei ollut herkistänyt washoutia, ja lapakulmissa kun ei ollut voimaservoa niin onnettomuustutkinta totesi että servossa ei riittänyt voima oikaisussa saada lapakulmia plussalle riittävästi. Olisi tietysti pitänyt purkaa kone laudoiksi heti kun sai sen ja herkistellä kaikki paikat, muuta kun ei niin ei...
Uusi päämasto hiottiin jotta saatiin nuppi pelaamaan herkästi, ja runkolevyjä vaihtaessa tuli päätös että eiköhän tämä ole taas tässä, lopullisesti...
Nyt ollaan tässä, ja halventunut akkutekniikka, harjattomat mosat ja kiinanhalpaihmeet ovat aiheuttaneet sen että dragonsky on pöydällä odottamassa ensilentoa...
Tällainen oli mun tarina, kiva jos jaksoitte lukea, kommentoikaa, ja jos kiinnostusta on niin jatkakaa ihmeessa ketjua omilla historiikeillanne!
t:Make