Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU] Ni-mh akun ABC  (Luettu 4677 kertaa)

Pertti

• Vieras
[RATKAISTU] Ni-mh akun ABC
« : 07 Heinäkuu, 2009, 12:45:42 »
Voisikos joku valaista hieman noiden ni-mh akkujen sielunelämää.
LiPot alkaa olla jo hanskassa mutta nää on viä täyttä ydinfysiikkaa mulle.

Tiedot joita tarvitaan:

Kuinka kovaa lataus virtaa kestää DX7 akku. Saako latailla 1C:llä?
Onko haitaksi jos akku kuumenee ladatessa niin paljon että sen tuntee radion akkukotelon kannen läpi?
Hieman OT mutta kuinka kovaa virtaa kestää DX7 sisällä oleva sulake? Itse lataan 0.3A:lla mutta se tuntuu "hieman" liian pitkältä ajalta.
Säilytetäänkö ni-mh akkuja samalla tavalla, siten että 30% akun kapasiteetista on vähintään jäljellä. Näin olen ymmärtänyt LiPoilla tehtävän.
Haittaako jos ni-mh akun ajaa täysin tyhjäksi vai onko sama 80% hyvä lopetus jännite kuten LiPossa?

Tulipa pitkä posti, toivottavasti joku jaksaa auttaa.
« Viimeksi muokattu: 08 Heinäkuu, 2009, 10:27:30 kirjoittanut Pertti »

Poissa Sammy

• kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • Kopterit.net #1
Vs: Ni-mh akun ABC
« Vastaus #1 : 07 Heinäkuu, 2009, 12:50:49 »
Itse olen tuota lataillut 1500mAh (1C), eikä ole sulaketta poltellut.
Ja lataustiheys on ollut sen verran reipasta, ettei ole mankan jännitevahti alkanut piippailemaan. 5-10 akullisen välein lataillut.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Syrjäniemi

• Pro torppari
  • Ei riitä että se lentää
« Vastaus #2 : 07 Heinäkuu, 2009, 12:58:08 »
NiMh akku purkautuu itsekseen.  Eli jos on kone säilytyksessä ollu pitempään niin akut pitää ladata ennen lennätystä.
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa Vispilä

• Seniori torppari
    • www.virtualworx.fi
« Vastaus #3 : 07 Heinäkuu, 2009, 13:08:16 »
Ittekkin oon lataillut Spektrumin akkua 1C:llä. Ei tartte edes latailla kovin usein, parhaimmillaan kestää jopa 20-30 lentoa (tosin kaikki 3-5min lentoja) + koneiden säätämiset siihen päälle.

Lainaus
Haittaako jos ni-mh akun ajaa täysin tyhjäksi vai onko sama 80% hyvä lopetus jännite kuten LiPossa?

Ei ne siitä kärsi samalla tavalla kuin lipot.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa vps

• Tavallinen torppari
    • vee @ RC Universe
« Vastaus #4 : 07 Heinäkuu, 2009, 13:16:38 »
Mulla DX7:n akku kesti uutena 7 tuntia päälläoloa (koskematta mihinkään). Nyt, reilun vuoden päästä, enää kolme... ja jännitehälytyksen jälkeen sinne menee enää luokkaa 800 mAh. Latailen 700 mA virralla.

Tiedä sitten olisiko pitänyt vähän useammin purkaa ennen latausta? Yleensä olen aina lataillut lennätyspäivän päätteeksi ilman sen kummempia kommervenkkejä.

Edit: kestää se edelleen normilennätyspäivän, tosin mulla ei lentoja (á 10 min) yleensä tule kuin rapiat kymmenen ja säätelyt päälle.
« Viimeksi muokattu: 07 Heinäkuu, 2009, 13:24:39 kirjoittanut vps »
Kopteri on aina oikeinpäin!

Poissa 1m4s0_

• Seniori torppari
  • Sami Ollonen ät Raahe
« Vastaus #5 : 07 Heinäkuu, 2009, 13:18:02 »
Ite oon pukannu aina 1A menee, lämpeneehän se loppua kohti mut sou vat  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo

• Pro torppari
« Vastaus #6 : 07 Heinäkuu, 2009, 13:33:13 »
Moro,

Nuo NiMh ja NiCd akut ovat varsin hankalia tapauksia jos niiden kapasiteetti halutaan pitää hyvänä. Sähkötouring-autoilla kisaa ajaneena nekin on tulleet tutuksi. Ongelmallista noiden NiMh akkupakettien kanssa on kennojen jännite-erot. LiPo akuilla on balanserit joilla kennot pidetään samassa jännitteessä. Autojen ajoakuille oli purkulaudat joilla ajon jälkeen jokainen kenno purettiin esimerkiksi 0,9 volttiin ennen latausta. Näin ollen jokainen kenno tuli about yhtäaikaa täyteen kun ne oli valikoitu hyvin samankaltaisiksi kaikki kennot.

Ni-xx akut ovat vielä sikäli hankalia otuksia, että ne pitäisi tosiaan ladata vasta kun ne ovat tyhjiä. Siksi RC-autojen akut purettiin tyhjiksi sillä purkulaudalla ennen latausta. Kaiken kukkuraksi on suositeltavaa, että nuo NiMh akutkin ladataan loppuun asti. LiPot voi ottaa toki latauksesta koska huvittaa. NiMh akuillakin on muisti-ilmio joka on NiCd akuilla vieläkin pahempi. Se muisti-ilmiöhän on se, että jos akusta puretaan aina vain vaikka 40% kapasiteetistä ja ladataan, niin se akku alkaa oppia sen ja se kapasiteetti alkaa heikkenemää. Siksi Ni-xx akkuja ei olisi hyvä ladata jollei ne ole aivan tyhjät. Siksi esimerkiksi itse joka toisella latauskerralla tein radion akulle siten, että pidin radiota päällä kunnes akkuhälytinkään ei enää pitänyt ääntä. Tällöin akut pysyvät parempina pidempään. Tämä ei kuitenkaan ratkaise sitä ongelmaa, että niihin kennoihin syntyy jännite-eroja ja latauksessa delta-peak laturit lopettavat latauksen helposti jos pari kennoa on täynnä ja niitä yliladataan ja koko paketin jännite alkaa laskemaan. Tällöin akkua ei saa ladattua täyteen, no NiCd akuilla tätä varten suoritettiin se hidaslataus jossa kennoja härskisti pienellä virralla yliladataan jolloin kaikki kennot varmasti täyttyvät. NiMh kennot eivät kuitenkaan oikein pidä kyseisestä toimenpiteestä.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Pertti

• Vieras
« Vastaus #7 : 08 Heinäkuu, 2009, 10:26:59 »
Kiitos kaíkille vastanneille!

Olen nyt taas hieman viisaampi.
Merkkaan aiheen ratkaistuksi.

Poissa sgtpepper

• Seniori torppari
Vs: [RATKAISTU] Ni-mh akun ABC
« Vastaus #8 : 08 Heinäkuu, 2009, 17:21:54 »
Ja jos/kun ajattelet niin, että haluat akun kestävän mahd. kauan niin: Älä koskaan lataa akkuasi yli 0.3A virralla. Jos oikein muistan niin eräällä akkuvalmistaja oli kestoja eri latausvirroilla ilmotettu:
0,1 A = n. 2000-3000 sykliä, 0,5A = 500-700 sykliä, 1,0A =100 - 500 sykliä. Jos lähetin on pidempään hyllyssä, olisi hyvä, jos lataisit akun n. kahen kuukauden välein. Mutta kun lähetintä ei ladata joka päivä viittä kertaa, niin se 300 sykliäkin kestää jo vuoden tai useamman. Jos lataat pienillä virroilla, niin saattaa jo ite lähetin hajota ennen akkua...
Nämäkin opin auton kanssa, jota en ole raaskinu ajaa useampaan vuoteen, kun on koptereita mietittävänä...
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Vispilä

• Seniori torppari
    • www.virtualworx.fi
Vs: [RATKAISTU] Ni-mh akun ABC
« Vastaus #9 : 08 Heinäkuu, 2009, 20:29:02 »
Jaa, kyllä mä latasin vanhoja 3000mAh NiMh auton akkuja toista sataa kertaa 3.7A:lla ja antoivat auton myytyäni lähes yhtä paljon virtaa ja ajoaikaa kuin uutena. 0.3A:lla jos lataa niin joo, saattaa olla hyväksi akulle, mutta ei missään nimessä hermoille..  ;D

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
14 Vastauksia
7485 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Huhtikuu, 2014, 17:19:32
kirjoittanut jinx
8 Vastauksia
6361 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Heinäkuu, 2014, 15:59:48