Kirjoittaja Aihe: 400-sarjan FBL-nupin keskiöt  (Luettu 1864 kertaa)

Poissa vyr

  • Aloitteleva torppari
  • *
400-sarjan FBL-nupin keskiöt
« : 09 Heinäkuu, 2009, 12:26:44 »
Yritin ensin muutella tuon Kiinan ihmeen Pigeon 450M1 kopterin alkuperäistä alunuppia Skookum Robotics, Ltd ohjeen (How to Convert a Trex 450 for Flybarless Flight with the SK360, rev 1.0) mukaisesti FBL-versioksi. Keskiötä takaisin laittaessa huomasin että siinähän on aika paljon klappia, eli se heiluu ihan selvästi pääakselin päässä. En ollut katsellut aiemmin niin tarkasti oliko se välys siinä jo ennen irroitusta vai oliko alunperin jotain tököttiä tungettu sinne väliin. Koko alkuperäisnupin suurimmat välykset olin ollut tunnistavani kallistuslevyn laakeroinnissa, joten en keskiön ja akselin välistä heilumista ollut huomannut. Kun tuon muutetun nupin koeajot tuntuivat vain täristävän kovasti konetta päädyin etsimään valmiita FBL-nuppeja 450-sarjan koneille. Suomesta en yhdenkään kaupan tarjonnasta sellaista löytänyt. Myös muualla tarjonta on pientä 5mm:n akselille. Joissain kaupoissa on tarjolla kolmi- tai useampilapaisia vaihtoehtoja.

Tilasin USAsta Outragen, ilmeisesti G5-kopterin mukana alkuperäisenä tulevan, nupin (Outrage RG50099FL). Löysin myös toisen vaihtoehdon eli GAUI'lta paketin (GAUI 202681), jossa on nupin keskiö lavanpitimineen ja vipusysteemi kallistuslevyn lukitsemiseksi pääakseliin ja sellainen tuli Englannista. Kaupan webbisisvulta näkyvästä kuvasta luulin että Outragen FBL-nuppi olisi ollut valmiiksi kasattuna pääakselille. Siksi hieman hämmästyinkin kun paketissa olikin muovipussitetut osat. Olihan siinä lavanpitimen kuulalaakerit ja kallistuslevyn lukitsemisvipysysteemist ön kuulalaakerit paikoillaan. Onneksi olin jossain vaiheessa tallentanut G5-manuaalin (olisiko ollut nettikaupan sivulta), sillä mitään ohjetta ei ollut mukana. Muutamissa yksityiskohdissa (painelaakerin epäsymmetriset puolikappaleet ja lukitusvivusto sekä kaksi kallistuslevyn erilaista linkkipalloa) siitä on hyötyä, ettei tarvitse erehdys- ja kokeilu-metodia harrastaa. Outragen osat ainakin näyttävät tarkasti ja hyvin tehdyiltä, saa nähdä miten ne kestävät käyttöä?. Kallistuslevyn pääakselilla liukuvan messinkisen pallomaisen osan sovitus nailoniseen kallistuksen eri suuntiin sallivaan kappaleeseen tuntuu kovin tiukalta (vaatii ylimääräistä vääntöä nuppiservolta), joten täytyy koittaa auttaako silikoniöljy asiaa. Mutta ulko- ja sisäkehän laakerin välykset ovat ainakin melko pienet.

GAUI:n paketissa nupin keskiö ja lavanpitimet oli valmiiksi kasattuna samoin kuin kallistuslevyn pääakselille lukitseva vipusysteemi. Outragen pakettin näiden lisäksi kuuluvat kallistuslevy, pääakseli ja linit kallistuslevyltä lavanpitimiin. GAUI'n osat vaikuttavat myös ulkonäöltään hyvin tehdyiltä ja lukitusvipusysteemi hieman vankkarakenteisempana tuntuisi Outrage'n vastaavaa osaa luotettavammalta. Kuitenkin kun kokeilin GAUI'n nupin keskiötä pääakselille tuntui myös siinä melkoinen klappi, eli sekin heiluu selvästi, ei tosin aivan niin paljon kuin tuo minun alkuperäinen kiinalainen alunuppi. Joten tässä suhteessa GAUI'n osa melkoinen pettymys. Outrage'n nupin keskiö istuu juuri sopivalla sovitteella akselille ja siinä ei ole minkäänlaista klappia.

Muuten nuppiien keskiöissä on seuraavat mittaerot:

                                          Outrage                 GAUI
Lapojen kiinnitysruuvien
välinen etäisyys                       72 mm                68 mm

Lapa-akselin ja pääakselin
kiinitysruuvin väli                      19 mm                11 mm

Pallolinkin etäisyys
lapa-akselilta                           15 mm                19 mm

Laitan nyt tuon kopterin kasaan noilla Outragen osilla ja saa nähdä saanko värinät vähenemään? Vai onko tämä koko homma turhaa rahan tuhlausta. Keskiön ja akselin sovitusta olisi tietenkin voinut yrittää kotikonstein parantaa. Mutta tuossa Outragen systeemissä tuli myös kallistuslevy (jossa myös ulkokehällä ptch ja aileron servojen linkistöjen välissä ylimäärinen kiinnitysreikä ohjaustapille, joka tässä rungon konstruktiossa tarvitaan) ja jolla saa ainakin ohjauksen klapit poistumaan.

Miten teillä kokeneimilla harrastajilla on huomioita eri valmistajien osien tarkkuuksista ja onko näillä (sittenkään) tai missä määrin merkitystä kopterin käyttätymiseen?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2833 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Huhtikuu, 2009, 00:45:06
kirjoittanut kopperi
21 Vastauksia
8427 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Heinäkuu, 2010, 10:57:29
kirjoittanut fosa
1 Vastauksia
2454 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2012, 18:43:25
kirjoittanut Maikko
13 Vastauksia
4874 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2014, 23:18:31
kirjoittanut Dutchman
3 Vastauksia
2898 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2015, 21:10:10
kirjoittanut Nitebiker