Kirjoittaja Aihe: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2  (Luettu 16855 kertaa)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #25 : 19 Heinäkuu, 2009, 21:10:37 »
Eipäs nyt kiirehditä, ei se välttämättä ole pilalla. Mikä on akun jännite? Eikö laturi suostu lataamaan? Onko kytkennät tehty oikein?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

partynen

  • Vieras
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #26 : 20 Heinäkuu, 2009, 11:11:32 »
11.91V nayttaisi olevan. Eiko tuo ole kutakuinkin hehtaarilla? Ainakaan ei ole alle sen 9V:n.

Mutta silti kopteri katkeisee virran kun tehoa alkaa olla juuri leijutteluun tarvittava maara. Osaako joku neuvoa onko saadoissa jotain pielessa?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #27 : 20 Heinäkuu, 2009, 12:35:45 »
Lataa täyteen ja mittaa onko jännite lähellä 12.6V. Jos ei nouse jännite niin akku tai laturi on rikki. 11.9V:ssa akussa on vielä runsaasti virtaa jäljellä. Pitäisi tuolla jännitteellä lentää vielä hyvin. Alle 3.2V/kenno ei kannata laskea.

Virtojen katkeaminen kierroksia nostaessa johtuu yleensä jostain muusta kuin tyhjästä akusta. Onko pinjonin ja päärattaan välissä tarpeeksi klappia? Liian tiukka välys nostaa virtaa huomattavasti ja säädin saattaa kyykätä. Tarkista myös moottorin johtojen liitokset.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

partynen

  • Vieras
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #28 : 20 Heinäkuu, 2009, 13:37:22 »
Kiitoksia avusta!

Tuo akku on ladattu laturin mukaan tayteen. Onko tuo jannite normaali taydelle akulle, vai pitaisiko olla korkeampi?

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #29 : 20 Heinäkuu, 2009, 13:44:06 »
Kiitoksia avusta!

Tuo akku on ladattu laturin mukaan tayteen. Onko tuo jannite normaali taydelle akulle, vai pitaisiko olla korkeampi?
Täytenä LiPo kenno on  4,20V, joten 3S akku -> tuon 12,6V.

partynen

  • Vieras
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #30 : 21 Heinäkuu, 2009, 16:41:31 »
Luovutin taistelun tuon akun kanssa ja pistin uuden akun tilaukseen (ja vihaisen emailin Middlands Helicopterille).. Akku ei lataudu millaan yli 11.9V:n.. kolmella eri laturilla tuota yritin ja ei tahdo ottaa virtaa vastaan millaan.

Toivottavasti uusi akku saapuisi taman viikon aikana, niin voisi paasta ihan ilmaankin asti tuolla RTF huiskalla. Tosin hienolta se nayttaa ihan vaan kaapinkin paalla.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #31 : 21 Heinäkuu, 2009, 20:35:46 »
Luovutin taistelun tuon akun kanssa ja pistin uuden akun tilaukseen (ja vihaisen emailin Middlands Helicopterille).. Akku ei lataudu millaan yli 11.9V:n.. kolmella eri laturilla tuota yritin ja ei tahdo ottaa virtaa vastaan millaan.
Mitä tarkoittaa, että "akku ei ota virtaa vastaan"? Näyttääkö laturit, että akku olisi täysi? Mitä laturit sanovat akun jännitteeksi, kun lopettavat latauksen? Millä olet mitannut tuon 11,9V?

partynen

  • Vieras
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #32 : 21 Heinäkuu, 2009, 21:29:14 »
Siis laturi ilmoittaa, etta akku on taysi, mutta kun laitan sen kiinni kopteriin kopteri pyorittaa vaan noin puoliteholla ja sitten leikkaa kiinni.

Tuon jannitteen mittasin akusta latauksen jalkeen, kun laturi vaitti akun olevan taysi.

partynen

  • Vieras
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #33 : 23 Heinäkuu, 2009, 22:51:55 »
Uusi akku ratkaisi ongelmat ja Blade nousi taivaan sineen (ajoittain jopa hieman yli metrin korkeuteen). Elama on yhta ilmailun suurjuhlaa!

Viela kun saisi Midlands helicopterin korvaamaan rikkinaisena myydyn akun.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #34 : 23 Heinäkuu, 2009, 23:02:17 »
Uusi akku ratkaisi ongelmat ja Blade nousi taivaan sineen (ajoittain jopa hieman yli metrin korkeuteen). Elama on yhta ilmailun suurjuhlaa!

Viela kun saisi Midlands helicopterin korvaamaan rikkinaisena myydyn akun.

Heh, hyvä että lentää... nyt vain ahkerasti torp... harjoittelemaan ;)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

partynen

  • Vieras
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #35 : 27 Heinäkuu, 2009, 15:33:01 »
Noniin.. nyt on leijuttelua tullut harrastattua useampia akkuja ilman suurempia kommelluksia.

Jotenkin tuntuu, etta tuon Bladen pera ei oikein tahdo pitaa. Tosin koska en ole ennen tallaisilla cp vehkeilla leikkinyt, en oikein tiedakaan millainen sen pitaisi olla.

Millaisia arvoja lahettimeen gyro -kohtaan tulisi naputella? Nyt siella nayttaisi tehtaan jaljilta olevan 60% ja 64% kuulostaako jarkevalta? Lisaksi olen lukenut, etta peran servo kannattaisi ehka vaihtaa johonkin vahan toimivanpaan vaihtoehtoon. Mika olisi hyva valinta vaihtoservoksi? Enta mites muut tunaukset? Eivat ehka ole viela ajankohtaisia, mutta kunhan tassa nettia selailen.

Kiitoksia jo etukateen neuvoista. Hienolta harrastukselta vaikuttaa.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #36 : 27 Heinäkuu, 2009, 15:55:29 »
Jotenkin tuntuu, etta tuon Bladen pera ei oikein tahdo pitaa. Tosin koska en ole ennen tallaisilla cp vehkeilla leikkinyt, en oikein tiedakaan millainen sen pitaisi olla.

Niin se vaan on, että ei se Bladen vakiogyro tule ikinä pitämään. Vaihda gyro (ja peräservo), niin johan leviää hymy naamalle. Futaban 401 + 9257 on kovin suositeltu combo, mutta tuo neuvo alkaa olemaan jo hieman aikansa elänyt. Markkinoilta löytyy paljon tarjontaa samaan hintaluokkaan (noin 200€) ja halvemmallakin! Ei 401 ole enää hintaisekseen paras. 9257 toki potkii yhä, mutta on sillekin (jopa halvempia ja parempia) vaihtoehtoja saatavilla. Valitettavasti en osaa neuvoa tähän hätään spesifisiä malleja, mutta eiköhän foorumin naavaparrat näitä kohta kerro. :)

Lähettimen gyro gain -arvoja voi ruuvailla haluamikseen, jos siltä tuntuu. Nyt molemmat ovat heading hold -alueella, eli yli 50%:n. Jos säädät joskus perää, on gyro hyvä saada rate-moodiin, eli toisen noista arvoista voisi ruuvata alle 50%:n ihan vain säätötarkoitukseen. Toki rate-moodissa lentääkin voi, mutta se ei ole tällaiselle 3D-vimputtimelle se järkevin taikka luonnollisin ratkaisu. Tehtaan jäljiltä oleva 64% heading hold gain on muistaakseni aika järkevä, eikä siinä ole juurikaan säätövaraa ylöspäin ennen kuin perä alkaa oskilloimaan. Voit toki kokeilla. Gainia ylös, kunnes perä täräjää sivusuunnassa kääntelyn tai lentelyn lomassa, sitten prosentin pari alas. Mutta kuten alussa sanoin, ei sillä vakiogyrolla oikein saa todellista kuvaa siitä, mihin säädöt vaikuttavat ja kuinka paljon, kun gyro vaeltaa omia aikojaan lennosta toiseen aivan satunnaisesti.

partynen

  • Vieras
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #37 : 27 Heinäkuu, 2009, 16:46:52 »
Vahan tyyriilta nayttaa tuo paketti, mutta ehka jos se on sen arvoinen (167£ @ fastlads)..


Menisko tuo setti suoraan kiinni tohon stokki bladeen ilman sen suurempia modauksia?

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #38 : 27 Heinäkuu, 2009, 17:01:17 »
Vahan tyyriilta nayttaa tuo paketti, mutta ehka jos se on sen arvoinen (167£ @ fastlads)..

Menisko tuo setti suoraan kiinni tohon stokki bladeen ilman sen suurempia modauksia?
Samaan hintaan saa esim. Sabesta, eli turha sitä on ulkomailta tilata. Mutta suosittelen vahvasti odottelemaan ja kyselemään vielä muitakin neuvoja, itse en enää comboa käyttäneenä tuota 401:stä ostaisi.

Muistaakseni servo ei sovi suoraan Bladeen. Rungon nurkka tms. siihen tuli linkin tielle tai jotain tällaista. Fiksu ratkaisu on kiinnittää servo kahdella kiinnikkeellä takapuomiin. Joko ostat TRexin servokiinnikkeet tai toisen Bladen puomikiinikkeen. Kun servo on pelkästään peräpuomissa kiinni, ei hihnan kiristyskään enää heitä perän säätöjä romukoppaan.

partynen

  • Vieras
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #39 : 27 Heinäkuu, 2009, 17:09:49 »
heh, itselleni Suomesta tilaaminen tarkoittaisi ulkomailta ostamista, silla asun Englannista.

Eli vaikka isanmaallinen olenkin, taidan silti suosia naita takalaisia kauppoja.

Pitaapa siis odotella viela sopivia vaihtoehtoja gyroksi ja servoksi. Voisiko joku viela selventaa, etta voinko laittaa tuohon esim. futaban gyron, vaikka ohjain tai vastari olisikin eri merkkia? Oman kasitykseni mukaan ohjaimen/vastarin ja gyron merkkien ei tarvitse olla samoja, mutta olen aikaisemminkin erehtynyt.


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #40 : 27 Heinäkuu, 2009, 17:39:02 »
heh, itselleni Suomesta tilaaminen tarkoittaisi ulkomailta ostamista, silla asun Englannista.

Eli vaikka isanmaallinen olenkin, taidan silti suosia naita takalaisia kauppoja.

Pitaapa siis odotella viela sopivia vaihtoehtoja gyroksi ja servoksi. Voisiko joku viela selventaa, etta voinko laittaa tuohon esim. futaban gyron, vaikka ohjain tai vastari olisikin eri merkkia? Oman kasitykseni mukaan ohjaimen/vastarin ja gyron merkkien ei tarvitse olla samoja, mutta olen aikaisemminkin erehtynyt.


Ei kopterissa periaatteessa tarvitse olla kuin vastari ja lähetin yhteensopivia... muuten elektroniikka voi olla vähä sitä ja tätä.
Tosin monet gyrot toimivat tiettyjen servojen kanssa paremmin kuin toisten ja joidenkin ei ollenkaan :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

partynen

  • Vieras
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #41 : 24 Elokuu, 2009, 16:27:20 »
Noniin,

Nyt on Blade leijunut noin kymmenisen akkua ja alkaa jo pysymaan ilmassa. Varsin mukava lentaa tuo peli ja ero koaksiaaleihin on tosiaan aika hurja. Ainoa pieni mouruamisen aihe on tuo vakio Gyro, mutta tilasin jo 750:sen korvaamaan tuon alkuperaisen. katsotaan pysyisko pera paremmin hanskassa sen kanssa.

Laitetaan tahan viela pieni video siita miten Blade leijuu aloittelijan kasissa liian pienessa tilassa ja turhan kovassa tuulessa.



tuupola

  • Vieras
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #42 : 24 Elokuu, 2009, 18:29:36 »
Hyvinhän se pysyy ilmassa. Seuraava suuri ero lentämiseen tulee kun otat harjoitusjalakset pois. Kannattaa ottaa niin pian kuin mahdollista. Kopteri muuttuu täysin erilaiseksi.

partynen

  • Vieras
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #43 : 25 Elokuu, 2009, 22:01:25 »
Noniin!!

Nyt on Align 750 gyro kiinni Bladessa ja johan on ero.. Laitetaan tahan pieni leijuttelu video tuolla uudella gyrolla edellisen videon jatkoksi. Molemmissa tuuli on kokolailla samanlainen ja turhankin kova.

Stokki Gyro:


Uusi Gyro:


Kylla tuo gyro vaan merkkaa PALJON! Servona tuossa on 420:nen tuossa uudessa.

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #44 : 25 Elokuu, 2009, 22:55:47 »
Mielenkiinoista materiaalia tässä ;) Onnittelut ostoksesta.

Rupesin itsekin miettimään samanlaisen ostamista, tuo paketti näyttäisi aika laadukkaalta, ja hintaluokkaan sopivalta.

Mikäs on halvin tapa hankkia tuo paketti Suomeen? Saako miltään dealeriltä täällä, vai pitääkö tilata briteistä?  ::)
E-flite blade 400 dx6i

partynen

  • Vieras
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #45 : 25 Elokuu, 2009, 23:24:08 »
Itse ostin tuon gyro+servo paketin fastlad:sista UK:sta, mutta se oli aika luonnollinen vaihtoehto itselleni, kun taalla kerran itsekin asun.

Itse paadyin tuohon gyroon, kun sen saatamisen kerrottiin olevan helppoa ja sita se kylla oli! Noin tunti ja kopteri lensi tasaisesti ja siitakin tunnista 40min taistelin takaservoa paikalleen, koska se on vahan eri kokoinen kuin stokki. Mutta kylla tuo 420 sopi bladeen aika kivasti ja ihan niihin vakio pidikkeisiin. Tyontotanko tosin jai kulkemaan hieman vinoon, mutta kulki siististi kuitenkin. Paremman asennuksen saisi varmasti laittamalla servon kokonaisuudessaan takaputkeen kiinni kahdella pidikkeelle, mutta sitten pitaa vahan lyhennella tuota tyontotankoa. Eipa sekaan toisaalta mikaan Ameriikan temppu ole.

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Mini Titan, Blade 400 vai CP Pro2
« Vastaus #46 : 25 Elokuu, 2009, 23:33:21 »
Joo eli hieman sekavasti asetin kysymyksen. :)

Kyse oli siis konepaketista. Tuo fast ladin hinta ei kyllä ole mikään paha, jäisi varaa vielä päivitysosiin.
E-flite blade 400 dx6i

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2502 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Toukokuu, 2008, 16:44:30
kirjoittanut ropellihattu
3 Vastauksia
3627 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Maaliskuu, 2009, 16:16:19
kirjoittanut sgtpepper
1 Vastauksia
2339 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Toukokuu, 2009, 21:14:35
kirjoittanut kaardian
0 Vastauksia
1805 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Tammikuu, 2010, 17:35:18
kirjoittanut Rotary
0 Vastauksia
2947 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2011, 14:42:02
kirjoittanut ropellihattu