Kirjoittaja Aihe: Miten kitkattomasti Protosin pääroottorin kuuluu pyöriä  (Luettu 9094 kertaa)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Koitin kiristää Protoksen hihnan ohjekirjan mukaan ja tuntuu, että pääroottori pyörii varsin kankeasti. Onko se normaalia? Minkä verran pääroottorin pitäisi pyörähtää jos lavoista pyöräyttää? Vähän epäilyttää kun Gaui EP200:n roottori pyörii kevyesti kymmenkunta kierrosta mutta Protosin roottori hikisesti ehkä yhden.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Miten kitkattomasti Protosin pääroottorin kuuluu pyöriä
« Vastaus #1 : 16 Heinäkuu, 2009, 22:59:29 »
Pitäisi  päästä vertaamaan, mutta minusta kaikki uudet protos kuskit ihmettelevät nahkeaa pyörintää.
Koita löysätä hihnaa mottorin sekä perän puolelta niin huomaat ettei siitä kovin liukasta liikkujaa tule ikinä. Herkistyy tuo pikkuisen kun on saanut vähän ulkoilua.

Mä saan muuten käsin pyöräyttämällä gauista irti parhaimmillaan  2.5  kierrosta :O  pitäisköhän tehdä jotain...  

EDIT: Se hihnahan tekee neljä tuettua mutkaa + kolmen rattaan ympäri jotka tuovat vierintävastusta reilusti verrattuna normiperähihnaan, mutta tuo vastus ei kasva nopeuden funktiona joten ei se oikeasti haittaa.
« Viimeksi muokattu: 16 Heinäkuu, 2009, 23:01:51 kirjoittanut keke »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Miten kitkattomasti Protosin pääroottorin kuuluu pyöriä
« Vastaus #2 : 16 Heinäkuu, 2009, 23:45:01 »
Pitäisi  päästä vertaamaan, mutta minusta kaikki uudet protos kuskit ihmettelevät nahkeaa pyörintää.
Koita löysätä hihnaa mottorin sekä perän puolelta niin huomaat ettei siitä kovin liukasta liikkujaa tule ikinä. Herkistyy tuo pikkuisen kun on saanut vähän ulkoilua.

Mä saan muuten käsin pyöräyttämällä gauista irti parhaimmillaan  2.5  kierrosta :O  pitäisköhän tehdä jotain...  

EDIT: Se hihnahan tekee neljä tuettua mutkaa + kolmen rattaan ympäri jotka tuovat vierintävastusta reilusti verrattuna normiperähihnaan, mutta tuo vastus ei kasva nopeuden funktiona joten ei se oikeasti haittaa.

Ok. Ei siis syytä huoleen. Avasin jo Protosin peräputken ja tarkastin oliko hihna kierossa...

Onkohan Gauin hihna vähän turhakin kireällä? Tarkkaa määrää ei pysty sanomaan mutta arvioisin, että omani roottori pyörii jotain toistakymmentä kierrosta myötäpäivään ja ehkä 6-7 kierrosta vastapäivään kun lavan tyvestä pyöräyttää. Alussa sekin oli selvästi jäykempi.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Miten kitkattomasti Protosin pääroottorin kuuluu pyöriä
« Vastaus #3 : 17 Heinäkuu, 2009, 01:12:39 »
Hihnan kireys on sopiva, kun se ei hyppää hampaiden yli :D

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet


Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miten kitkattomasti Protosin pääroottorin kuuluu pyöriä
« Vastaus #5 : 04 Elokuu, 2009, 14:11:55 »
Minä nyt tulkitsin niin, että olin jättänyt hihnan perän puolelta liian löysälle ja siksi se pääsi hyppäämään ilmassa pois päärattaalta -> pientä remonttia. Nyt sitten kiristelin hihnaa uudestaan paikalleen ja katselin ohjetta, jossa käsketään tarkistamaan siitä perän rullien vierestä ja moottorilta tulevasta osuudesta painamalla käyttäen "moderate force", että antaa periksi 2-3mm. Se on muuten tosi vähän. Noh, nyt on melko kireällä, mutta nuppi pyörii kuin jäätynyt sammakko. On siis tosi jäykkä ja silti minusta antaa enemmän periksi kuin 2-3mm helposti. Tuonhan täytyy syödä kopterin tehoa ja miettikääpä miten loistava tuo on rotaatioissa. Lavat jaksaa pyörähtää ehkä kierroksen ja sit tullaan kivenä alas ;D.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Miten kitkattomasti Protosin pääroottorin kuuluu pyöriä
« Vastaus #6 : 04 Elokuu, 2009, 14:43:17 »
Lainaus
Lavat jaksaa pyörähtää ehkä kierroksen ja sit tullaan kivenä alas .
Luepas tuolta minun torpit osiosta Protoksen autorotaatioista :)

Ei vaan, kyllä se aika kivasti onnistuu. Hihnan kireysasiat on aika vaikeita, miksei noihin laiteta jousikuormaa niinkuin oikeissa hihnakäytöissä??

Joka tapauksessa, minun on vaikea uskoa että olisit jättänyt hihnan niin löysälle tarkoituksella että hyppää päärattaalta. Olen välillä ajanut todella löysällä hihnalla vahingossa.  Olisko päässyt motti tai perä liikahtamaan? Tai ehkä joku niistä kolmesta ohjurirullasta napsahti vasta ilmassa kunnolla paikalleen?

peräpuolen hihnan kireyttä olen haarukoinut siten, että kun heiluttaa peräputkea, ei kalkata hihna seiniin, mutta kun ottaa nupista ja perälavoista kiinni, vähän vääntää ja heiluttaa niin kalkattaa. Hiilikuituputki ei helpota kuulemista.
Tässä on tietty taas tuo epätarkka ilmaisu "vähän vääntää".. sillai kun vääntäisi limupullon kevyesti, mutta kiinni.
Jo on liian löysä niin vääntäessä hyppää perässä yli.

Jossain kohtaa se herkkyys alkaa kärsimään kovasti, mutta silloin se hihna on jo aivan liian kireä.Mun mielestä...

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Miten kitkattomasti Protosin pääroottorin kuuluu pyöriä
« Vastaus #7 : 04 Elokuu, 2009, 14:44:54 »
Vai muka hihna liian jäykkä, pyh, Kyoshokin sanoo että se on täysin kitkaton tehonsiirto systeemi  ;D


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Miten kitkattomasti Protosin pääroottorin kuuluu pyöriä
« Vastaus #8 : 04 Elokuu, 2009, 15:00:08 »
heh :) kyosho sanoo vähän kaiken laista ;D

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miten kitkattomasti Protosin pääroottorin kuuluu pyöriä
« Vastaus #9 : 04 Elokuu, 2009, 15:10:49 »
Joka tapauksessa, minun on vaikea uskoa että olisit jättänyt hihnan niin löysälle tarkoituksella että hyppää päärattaalta.
Kun sitä eilen kasatessa tarkemmin mietin, niin saattoi olla etten ollu kiristäny sitä perän puolta hihnasta ollenkaan ;D. Eli tarkoituksella en ollu jättäny niin löysälle... no, mut joo, pitää nyt varmaan kokeilla sitä tommosena ja loggerillahan näkee aika hyvin nouseeko esim. idle kierroksilla leijutukseen vaaditut ämpärit kohtuuttomasti jolloin hihna olisi liian tiukalla. Aikaisemmin oli jossain 18-19A välillä (pitää vielä tarkistaa käyristä).

Aluksi ajattelin et tuo hihna vaikuttaa tooooosi hienolta ratkaisulta, kun tontissakaan ei joudu yhtään ratasta vaihtamaan, mutta nyt jo vähän nykii silmäkulmaa ku tuota ajattelee ;D.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Miten kitkattomasti Protosin pääroottorin kuuluu pyöriä
« Vastaus #10 : 09 Elokuu, 2009, 21:42:18 »
Selvisi syy Protosin nahkeasti pyörivään pääroottoriin. Perässä oleva tail belt pulley oli niin tiukalla, ettei se pyörinyt ollenkaan ja hihna oli syönyt muovisen rissapyörän laakeriin asti. Remontin yhteydessä siirsin myös moottorin mahdollisimman eteen koska iso 18T pinjoni tuli hyvin lähelle etumaista ohjuria hihna joutui sen vuoksi tekemään tiukan S-kurvin. Nyt hihna kulkee selvästi suoremmin ja kulkisi varmaan vieläkin suorempaa jos siirtyisin 6S-akkuihin ja vaihtaisin pinjonin pienemmäksi.

Hihna on manuaalin suosittelemassa kireydessä ja nyt pääroottori pyörähtää 3-4 kierrosta kun lavan tyvestä pyöräyttää. Selkeä parannus, kun ottaa huomioon että alkuun se pyörähti vain noin yhden kierroksen. Ilmassa tuntuu siltä, että tehoa tuli lisää. Ensilennoilla kopteri tuntui vähän alitehoiselta mutta silloin laitoin sen 5S akkujen piikkiin.
« Viimeksi muokattu: 10 Elokuu, 2009, 09:57:17 kirjoittanut Picofly »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miten kitkattomasti Protosin pääroottorin kuuluu pyöriä
« Vastaus #11 : 10 Elokuu, 2009, 10:31:49 »
Hihna on manuaalin suosittelemassa kireydessä ja nyt pääroottori pyörähtää 3-4 kierrosta kun lavan tyvestä pyöräyttää. Selkeä parannus, kun ottaa huomioon että alkuun se pyörähti vain noin yhden kierroksen. Ilmassa tuntuu siltä, että tehoa tuli lisää.
Mulla sen viime säädön jälkeen tuntui tosi jäykältä pyörittäessä se hihna, mutta lähdin silti sen kanssa kentälle. Eka lento ja sen jälkeen hihna pyöri jo helpommin, muutama lisää ja pyörii nyt just tuon 3-4 kierrosta melko helposti vaikka tuntuu edelleen painaessa yhtä jäykältä kuin ennenkin. Pientä sisäänajoa vaati :).

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Miten kitkattomasti Protosin pääroottorin kuuluu pyöriä
« Vastaus #12 : 25 Elokuu, 2009, 22:39:45 »
Täytyypä jatkaa tätä topicia vielä...

Nyt kun pinjonin asemointi on kokolailla kohdallaan, voitelin Protosin hihnan vielä silikonispraylla. Voitelun jälkeen roottori pyörii tyhjillään noin kahdeksan kierrosta kun kymänä pyörittää ja pari kierrosta enemmän kun paikat ovat vielä notkeina heti lennon jälkeen - vaikka hihnan kireys on sama kuin ennen.

Aika iso vaikutus tuolla oli virrankulutukseen. Ensimmäisten 7 min. lentojen jälkeen 5S 4000 mAh akkuihin meni noin 3400 mAh. Viimeisimpien säätöjen jälkeen akut ovat ottaneet vain 2800-2900 mAh vaikka kaasukäyrä on sama ja lentotyyli ei ole ainakaan rauhallisemmaksi muuttunut (perustaivaslentoa - looppeja, pystykäännöksiä, inverted-kahdeksikkoja).

Hienosäätö siis kannatti!



Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Miten kitkattomasti Protosin pääroottorin kuuluu pyöriä
« Vastaus #14 : 26 Elokuu, 2009, 09:01:41 »
Aika paljon sulla palaa virtaa 7 min aikana, mulla menee 7 min lennon jälkeen n. 2100 mAh ;) Pitäisiköhän munkin laittaa silikonia ???

... tai mun pitäisi varmaan ostaa vakiomotin tilalle Kontronik Kora... Eihän 6S ja 5S akkujen virrankulutusta voi suoraan verrata keskenään mutta sinun kokoonpanosi näyttäisi olevan noin 10% omaani taloudellisempi.

No, joka tapauksessa virrankulutus putosi moottorin asemoinnin jälkeen 3400 mAh:sta 3100 mAh tuntumaan ja hihnan voitelun jälkeen tuonne 2800-2900 mAh:n korville. Noppari kuormittuu vähemmän ja sain minuutin lisää lentoaikaa  :). Saisikohan moottorin vaihtamalla vielä toisen minuutin lisää?
« Viimeksi muokattu: 26 Elokuu, 2009, 09:11:19 kirjoittanut Picofly »

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Miten kitkattomasti Protosin pääroottorin kuuluu pyöriä
« Vastaus #15 : 26 Elokuu, 2009, 09:32:51 »
Onhan se oikeasti hyvinkin mahdollista, mulla tippuivat meinaan moottorin lämmöt n. 70 asteesta alle 40 asteeseen moottorin vaihdon yhteydessä, eli harakoille menee aikalailla vähemmän energiaa...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
15363 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Huhtikuu, 2015, 13:53:32
kirjoittanut Tohtori R
19 Vastauksia
8056 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Tammikuu, 2010, 21:32:14
kirjoittanut Mikka
39 Vastauksia
19915 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Lokakuu, 2010, 19:10:58
kirjoittanut elvis
1 Vastauksia
13759 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Tammikuu, 2015, 19:05:50
kirjoittanut Otou
8 Vastauksia
6001 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Helmikuu, 2017, 09:23:44
kirjoittanut vinotintto