Oletko tutkinu kopterin perää? Onko tullu tehtyä kovempia laskuja, joissa perälavat ryykkää rajummin maahan? Voisi olla esimerkiksi vääntyny se tailblade grippien hubi. Voi vissiin aiheuttaa vaikka mitä outoa käytöstä...
Maahan ollaan tultu, joten ei mahdoton ajatus tuokaan. TOSIN tämä vehje on väristänyt uudesta eli ensimmäisestä leijutuksesta lähtien, joten jos hubi ei ollut uutena kiero, ei se ole nytkään syypää.
Servo voisi olla rikki. Omiaan värisevä elevator-servo tosin aiheuttaisi kai vain perän pomppimista, ei sivusuunnassa näkyvää nytkimistä (kopteri siis kallistelee vasemmalle ja oikealle samaan epämääräiseen tahtiin, kun peräkin pomppiin). Jos jompi kumpi edessä olevista servoista olisi kaput, voisi tämä aiheuttaa hyvinkin nykimistä kaikkiin suuntiin. Mitenköhän tuonkin tarkistaisi...?
Vastarin ongelmatkaan eivät ole poissuljettuja. Tämän voisi ilmeisesti tarkistaa EagleTreellä, kun loggaisi yksitellen servoille meneviä signaaleja?
Kokosin kopterin ohjeiden mukaan, eli servojen pallot 19mm akselista. Siirsin myöhemmin pallot lähemmäs, 16mm kohdalle. Havaitsin mielestäni nykimisen vähentyvän, mutta tämä voi aivan hyvin olla pelkästään psykologinenkin juttu. Jos nykiminen todella väheni pallojen siirron yhteydessä, on syy todennäköisesti vastari tai servo(t). Pitääpä siirtää nuo takaisin 19:ään milliin ja katsoa, miltä näyttää.