Kirjoittaja Aihe: Li-Po kennojen kylmäsietokyky  (Luettu 6063 kertaa)

riku

  • Vieras
Li-Po kennojen kylmäsietokyky
« : 25 Lokakuu, 2007, 08:54:10 »
Onko tietoa Li-Po kennojen kylmäsietokyvystä ?
Siis onko joku celcius raja minkä alla teho huononee rajusti ?

Onko muuten mielipiteitä asian tiimoilta ? Hyviä vinkkejä  ???

riku

  • Vieras
Vs: Li-Po kennojen kylmäsietokyky
« Vastaus #1 : 25 Lokakuu, 2007, 13:29:51 »

On herättänyt kysymyksiä muuallakin http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=615861 En vielä ehtinyt kaikkea tavata läpi,
mutta en huomannut mitään selkeästi sanottua kuinka kylmässä voi vielä lentää ennenkuin tulee kennoille pysyvää haittaa.
(Mainitaan kyllä että kylmässä ei pidä ladata akkuja ja että akut lämpenee kuin niillä lentää, mutta ei siis kuinka kylmässä niillä voi lentää.)


Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Li-Po kennojen kylmäsietokyky
« Vastaus #2 : 25 Lokakuu, 2007, 13:40:24 »
Lennokkipuolen talvilentokokemusta:
0 tai alle: Kylmä akku ei jaksa pitää konetta ilmassa, taskusta juuri ennen lentoa otettuna jaksaa vetää konetta pystyyn...
5 astetta: Pysyy juur ja juur ilmassa, tehot paranee kun lämpenee käytössä, mutta akku ei varmasti tykänny hirveen hyvää...

0 Astetta on sellanen raja minkä alta ei irtoa enää yhtään sähköä. Yleensä pidetään akut taskussa ennen lentoa, että ei hyydy. Trex 600E:n omistajilla on oltava tähän tarkoitukseen tavallista väljemmät haalarit... ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Make J

  • Vieras
Vs: Li-Po kennojen kylmäsietokyky
« Vastaus #3 : 25 Lokakuu, 2007, 17:40:40 »
Pakkastestasin 2S1P 2400mah Fromecon vastarilipon tossa jokin aika sitten. Aamulla pakastimeen ja muutaman tunnin päästä pois (Akku koneessa, kone esim. autossa tyyppinen tilanne). Virtaa ei tullu ulos tipan tippaa, otti kuitenkin virtaa vastaan ja seuraavalla lentokeikalla kopteri nurin 1,5 tankillisen kohdalla, lepojännitettä 4,5v.  :-\
Aasihattu päässä päästin patterin viimeiselle lennolleen... Molemmissa polttiksissa on vastarilla 2S LiFet nykyään.

Ei varmaankaan kannata ajopakkojakaan päästää jäätymään...

Poissa Pete-

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Li-Po kennojen kylmäsietokyky
« Vastaus #4 : 25 Lokakuu, 2007, 18:54:56 »
Kyllä mä sähkövispilällä talvellakin lentelin. Ongelmia ei akun puolelta juurikaan tullut, mutta pikkukopterin linkistö ja pilotti alkoi kyllä kangistumaan jos pakkasta oli -10 tai enemmän. Ilmeisesti kopterin mosan pyöritys piti lipon riittävän lämpimänä lennon aikana. Jos kuitenkin on menossa esim johonkin pitemmälle lentämään, niin lipot kannattaa säilyttää vaikka povitaskussa tai muualla mahdollisimman lämpimässä sen aikaa kun ei lennetä.

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Li-Po kennojen kylmäsietokyky
« Vastaus #5 : 25 Lokakuu, 2007, 21:33:20 »
Mistä olet Make hommannut LiFe-kennot???
Olis tohon kuussatkuun omiaan.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Make J

  • Vieras
Vs: Li-Po kennojen kylmäsietokyky
« Vastaus #6 : 26 Lokakuu, 2007, 06:39:18 »
Aircraft-Worldilta on nuo tilattu. Saatavilla muistaakseni myös Robotbirdsiltä ja Lindingeriltä. ACW kuitenkin oli ainakin silloin edullisin paikka hommata.
Niitä ei sitten saa ladata LiPo ohjelmalla! Kovin moni laturi ei vielä ymmärrä LiFen päälle. Jos näihin on enempi mielenkiintoa, niin laitetaan oma säie?

riku

  • Vieras
Vs: Li-Po kennojen kylmäsietokyky
« Vastaus #7 : 30 Lokakuu, 2007, 10:30:10 »
Tässä on pitkä juttu li-po akuista, mutta siinäkin aika vähän kirjoitettu lipojen käyttäytymisestä kylmässä;

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=209187

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Li-Po kennojen kylmäsietokyky
« Vastaus #8 : 06 Joulukuu, 2007, 22:14:47 »
Pakkastestasin 2S1P 2400mah Fromecon vastarilipon tossa jokin aika sitten. Aamulla pakastimeen ja muutaman tunnin päästä pois (Akku koneessa, kone esim. autossa tyyppinen tilanne). Virtaa ei tullu ulos tipan tippaa, otti kuitenkin virtaa vastaan ja seuraavalla lentokeikalla kopteri nurin 1,5 tankillisen kohdalla, lepojännitettä 4,5v.  :-\
Aasihattu päässä päästin patterin viimeiselle lennolleen... Molemmissa polttiksissa on vastarilla 2S LiFet nykyään.

Ei varmaankaan kannata ajopakkojakaan päästää jäätymään...

Onko sulla regu 2S LiFe:n ja vastarin välissä?
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Make J

  • Vieras
Vs: Li-Po kennojen kylmäsietokyky
« Vastaus #9 : 06 Joulukuu, 2007, 22:39:29 »
Molemmissa koneissa Verticalilta saatava VR-8. Muiden ns. kynnysjännitteistä ei mitään tietoa. Eli kaikki regut ei välttämättä hyväksy alle LiPo skaalan, en tiedä miten muut toimii.

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Li-Po kennojen kylmäsietokyky
« Vastaus #10 : 12 Joulukuu, 2007, 01:24:21 »
Molemmissa koneissa Verticalilta saatava VR-8. Muiden ns. kynnysjännitteistä ei mitään tietoa. Eli kaikki regut ei välttämättä hyväksy alle LiPo skaalan, en tiedä miten muut toimii.

Montako lentoa lennät yhdellä latauksella?
Sain tänään Dewaltin akun ja askartelin siitä 2x 2S ja 2x 3S pakat.
2S pakkoja ajattelin käyttää pää-asiassa Rapukassa ja Freyassa.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

juha.A

  • Vieras
Vs: Li-Po kennojen kylmäsietokyky
« Vastaus #11 : 12 Joulukuu, 2007, 16:00:13 »
Pakkastestasin 2S1P 2400mah Fromecon vastarilipon tossa jokin aika sitten. Aamulla pakastimeen ja muutaman tunnin päästä pois (Akku koneessa, kone esim. autossa tyyppinen tilanne). Virtaa ei tullu ulos tipan tippaa, otti kuitenkin virtaa vastaan ja seuraavalla lentokeikalla kopteri nurin 1,5 tankillisen kohdalla, lepojännitettä 4,5v.  :-\
Aasihattu päässä päästin patterin viimeiselle lennolleen... Molemmissa polttiksissa on vastarilla 2S LiFet nykyään.

Ei varmaankaan kannata ajopakkojakaan päästää jäätymään...

Joo kyllä nuo fromecot kyykkää ilman pakastin testiäkin ;) Maken kanssa huomattiin miten putkieristeeseen kääritty
fromecon 2s2p 4800mah lion akku hyytyi jo muutamassa pakkasasteessa! Nyt on mullakin cuatrossa 2s life pakka
ja reguna edelleen helitronin vs-5s

Poissa flykari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Li-Po kennojen kylmäsietokyky
« Vastaus #12 : 12 Joulukuu, 2007, 22:18:56 »
Li-Po:t toimivat vain + puolella.
Talveksi pitää vaihtaa Ni-Cd akut vastarikäyttöön (hekot ja lekot).
Älä vaan unohda Li-Po akkua pakkaseen (esim. autoon), se on hetkessä sökö, varsinkin tyhjä akku.

Näin se vaan on, asutaan väärällä vyöhykkeellä.

Toimii ajoakkuna jotenkin kun pitää taskussa ja laittaa lennokkiin vähän ennen starttia ja sen jälkeen taas heti taskuun "turvaan".
Näin toimien olen ajanut lekoa ja hekoa -5 asteessa. Sähköhekossa ei saa olla yhtään rasvaa linkeissä tai kangistuu välittömästi pakkasessa(ainakin 450 kokoiset, pienillä servoilla).

Kari

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Li-Po kennojen kylmäsietokyky
« Vastaus #13 : 12 Joulukuu, 2007, 23:56:51 »
Tulipa hommattua isoon sähkökopukkaan Western Roboticsin Hercules HC BEC (kestää 5A jatkuvaa virtaa)... ei tarvitse enää pelata vastariakkujen kanssa. Painoakin säästynee melkein 50g verrattuna Alignin reguun ja lipo-akkuun.



Kuva: www.readyheli.com

Make J

  • Vieras
Vs: Li-Po kennojen kylmäsietokyky
« Vastaus #14 : 13 Joulukuu, 2007, 07:22:15 »
Molemmissa koneissa Verticalilta saatava VR-8. Muiden ns. kynnysjännitteistä ei mitään tietoa. Eli kaikki regut ei välttämättä hyväksy alle LiPo skaalan, en tiedä miten muut toimii.

Montako lentoa lennät yhdellä latauksella?
Sain tänään Dewaltin akun ja askartelin siitä 2x 2S ja 2x 3S pakat.
2S pakkoja ajattelin käyttää pää-asiassa Rapukassa ja Freyassa.

Sportilla lentelee varmaan 5-6, K3D:llä reilumpaa rallia 3 keikkaa. Ainakin sinnepäin...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
33 Vastauksia
13868 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Syyskuu, 2009, 23:57:33
kirjoittanut Sammy
5 Vastauksia
3807 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Heinäkuu, 2009, 17:34:17
kirjoittanut Yrttikari
13 Vastauksia
5988 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2015, 12:41:47
kirjoittanut robofly