Kirjoittaja Aihe: Kopterin rauhoittaimen  (Luettu 10159 kertaa)

tuupola

  • Vieras
Kopterin rauhoittaimen
« : 04 Elokuu, 2009, 19:09:45 »
Noparin vaihdon yhteydessa asetukset meni kohdalleen ja nupin kierrosnopeus noisin 2600 -> 3200. Vaihdoin pinionin hammasta pienempään eli 12 ja kierrosnopeus on nyt noin 3000. Kopterin tuntuu kuitenkin liian hermostuneelta. Mikä näistä kolmesta on suositeltavin tapa rauhoittaa lentämistä.

  • Kaasukäyrän tiputtaminen esim flat 90%. Käytös rauhoittuu ja lentoaika hieman pidempi. Huonoja puolia?
  • Lisää aileron ja elevator expoa. Miinuspuolet?
  • Puolikkaat painot takaisin stabbariin (Gorilla programmable paddles). Cyclic rauhoittuu mutta kierrokset pysyy silti korkeina. Miinuspuolet?

Vastaus taitaa olla "Mikä tuntuu itselle hyvältä". Haluaisin vain neuvoa mikä on noitten kolmen plus ja miinuspuolet.

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #1 : 04 Elokuu, 2009, 22:01:24 »
Pudota kierroksia, itse juuri vaihdoin pinjonia pienemmäksi samasta syystä, oikein pelotti ne kierrokset ja kopteri tuntui olevan vähän hermostunut ;D
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #2 : 04 Elokuu, 2009, 22:07:50 »
Suosittelen yhdistelmää expo + kierrosten pudotus sopivassa suhteessa. Sopivat kierrokset tekee koneesta tarkan mutta rauhallisen, ja expolla saa pehmennettyä tuntumaa. Jos flippaa liian nopeasti niin D/R:llä voi rajata.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

miccot

  • Vieras
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #3 : 05 Elokuu, 2009, 06:16:28 »
yksi kyssäri. oon ettiny mut kysyn suoraan. kun aihe sopiva. mites tuo tikun liikkeissä expo eroaa d/r:stä? ite on lento tunteja niin vähä että en ole eroa huomannut, kun kopterin otan äkkiä alas kun meinaa karata..

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #4 : 05 Elokuu, 2009, 08:54:14 »
yksi kyssäri. oon ettiny mut kysyn suoraan. kun aihe sopiva. mites tuo tikun liikkeissä expo eroaa d/r:stä? ite on lento tunteja niin vähä että en ole eroa huomannut, kun kopterin otan äkkiä alas kun meinaa karata..

D/R rajoittaa liikealuetta, expo tekee vasteesta epälineaarisen.

Ja suomeksi: Jos kanavassa on vaikkapa 80% dualrate, aiheuttaa tikun vieminen ääriasentoon (eli 100) vain 80:n yksikön muutoksen servossa tms. Käytännössä siis servon (tms.) liikealue kaventuu. Samalla kaikki arvot välillä 0...100 muuttuvat lineaarisesti, eli 0 -> 0, 50 -> 40 ja 100-> 80. Vastaavasti negatiiviseen suuntaan.

Expo puolestaan säilyttää liikealueen äärirajat, mutta tekee "eksponentiaalisen" muutoksen vastekäyrään sen keskialueella. Käytännössä siis kanava herkistyy tai rauhoittuu liikealueen puolivälin ympäristössä. Ekspolla saadaan siis esimerkiksi rauhoitettua kopteria leijutuksessa (vain pienet tikkujen liikkeet) samalla kuitenkin säilyttäen liikkuvuuden paniikkitilanteissa tai akrobatiassa (suuret tikkujen liikkeet). Tämä on selkeä etu verrattuna dualraten käyttöön, joka rampauttaa väistämättä osan kanavan liikealueesta. Ekspolla saa siis edellisen esimerkin mukaan toteutettua vaikkapa tikku -> servo -käytöksen: 0 -> 0, 50 -> 40, 100 -> 100.

Nimensä mukaisesti (ja maalaisjärjellä ajateltuna) eksponentiaalisuuden lisääminen rauhoittaa (tai herkistää) kanavaa sen nollakohdan ympäristössä, MUTTA samalla herkistää (tai rauhoitaa) sitä sen ääripäissä. Käytännössä jos tikun liikeen ensimmäisen 50% matkalla servo liikkuu vain 40%, pitää sen lopun 50% tikun liikkeen aikana liikkut 60%. Mutta tällä ei ole käytännössä suurtakaan merkitystä.

Suosittelen siis expoa dualraten sijaan. Käytän dualratea itse oikeastaan pelkästään silloin, kuin servon (tms.) liikettä pitää rajata mekaanisista syistä pienemmäksi, mutta en kuitenkaan halua syystä tai toisesta koskea ko. kanavan end pointeihin.

miccot

  • Vieras
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #5 : 05 Elokuu, 2009, 18:17:28 »
tämä selkeytti paljon kun saa rautalangasta kirjoitettua ohjetta lukea  ::) kiitän

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #6 : 05 Elokuu, 2009, 19:16:29 »
Mikähän se servo speed setting (SYM/LIN) on Futabassa, liekö sitten enemmän esim. skaalalennokkijuttuja. Mainitaan esim. SYM mode aileroninkaltaisille toiminnoille. Voi kai sillä jotain laskutelineiden poing!-efektejäkin välttää. Noita käyttötarkoituksia ei vain mainittu manuskassa.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #7 : 05 Elokuu, 2009, 21:12:07 »
D/R laskeminenkin teoriassa auttaa rauhoittamaan konetta, koska se vaikuttaa koko tikun alueella ja toimii samalla expon tavoin. Esimerkki: D/R:n 100% -> 50%:. 100:ssa kone kääntyy esim. 50 yksikkö kun tikku on puolessa välissä. 50:llä kone kääntyy puolessa välissä vain 25 yksikköä, koska D/R vaikuttaa lineaarisesti.

Perus sääntönä, D/R kannattaa jättää 100% ja konetta rauhoitta expolla. Harvoin flybar nupilla kone kääntyy liian nopeasti tikku laidassa. Nupin kierrosten laskeminen hoitaa käytännössä expon ja D/R:n virkaa. Kannattaa siis laskea kiekkoja sopivaksi ja sitten lisätä expoa jos kone edelleen tuntuu lähtevät käsistä.

Lainaus
Käytän dualratea itse oikeastaan pelkästään silloin, kuin servon (tms.) liikettä pitää rajata mekaanisista syistä pienemmäksi

Liikealueiden säätö kannattaisi tehdä D/R:n ollessa sadassa, swash valikon prosentteja laskemalla. Tällöin D/R 100 vastaa nupin täyttä liikealuetta. On selvempää, ettei tartte kahdella eri valikolla säätää yhtä aikaa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

miccot

  • Vieras
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #8 : 05 Elokuu, 2009, 22:44:23 »
minkälaisia prosentteja ihan aluksi on hyvä olla aloittelijalla? on kyl hassua et oma kopteri ei ole ainuttakaan täyttä akullista saannut olla ilmassa vielä :-\

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #9 : 05 Elokuu, 2009, 22:54:31 »

Perus sääntönä, D/R kannattaa jättää 100% ja konetta rauhoitta expolla. Harvoin flybar nupilla kone kääntyy liian nopeasti tikku laidassa. Nupin kierrosten laskeminen hoitaa käytännössä expon ja D/R:n virkaa. Kannattaa siis laskea kiekkoja sopivaksi ja sitten lisätä expoa jos kone edelleen tuntuu lähtevät käsistä.

-op-

Hei hei taas voidaan miettiä näitä juttuja ;D Kyllähän jokainen voi ajaa miten tykkää mutta lähtökohta on varmaan se että kierroksia on tarpeeksi ja sitten vähennetään liikkeitä - meinaan pienillä kierroksilla vakaus kärsii tod paljon. Jo parisataa kierrosta nupissa tuntuu vakaudessa. ja onkohan aina tarkoitus että kone kääntyy mahd nopeasti ??? ??? ???
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #10 : 05 Elokuu, 2009, 23:02:27 »
Lainaus
Käytän dualratea itse oikeastaan pelkästään silloin, kuin servon (tms.) liikettä pitää rajata mekaanisista syistä pienemmäksi

Liikealueiden säätö kannattaisi tehdä D/R:n ollessa sadassa, swash valikon prosentteja laskemalla. Tällöin D/R 100 vastaa nupin täyttä liikealuetta. On selvempää, ettei tartte kahdella eri valikolla säätää yhtä aikaa.

Sanoin homman hieman epäselvästi. Kopterikäytössä en ole dualrateihin koskenut, mutta lennokeissa kylläkin. Niillä on mukava rajoittaa eri siivekkeiden liikkeitä siten, etteivät bindaa. Kopterissa kaikkien swashin servojen liikealueet toki pitääkin säätää swash-valikosta (jos on bindausongelmia).

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #11 : 05 Elokuu, 2009, 23:09:02 »
Lainaus
Hei hei taas voidaan miettiä näitä juttuja

Joo mietitään vaan  ;D. Kierrosten lasku ei oo järkveää vakautuskeinona muutakuin silloin jos on alunperin liikaa kiekkoja.. 3200 on sopiva smackdown 3D:hen mutta jos kone ei meinaa pysyä käsissä niin kannattaa laskea samantien kiekkoja, pitenee lentoaikakin samalla. Ei tietenkään kannata laskea kiekkoja niin alas että kone on epävakaa. 2600-3000 on hyvät kiekat 450:lle.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #12 : 06 Elokuu, 2009, 19:19:23 »
Tämmöistä laskuria joskus katselin: http://www.readyheli.com/Online_Headspeed_Calculator_s/81.htm. Mitenkähän tuo teoria ja arviot pitävät paikkansa käytännön kanssa?

OT: Tällä nyt ei ole mitään tekemistä käytännön kanssa. Mitkähän lienee 450-kokoisen kopterin kierrokset, joilla lavan kärki kulkee vielä alle äänennopeudella (343 m/s). Menisikö näin: "rpm jolla lavankärki kulkee äänennopeudella" = (60 * 343) / (3 * pi * r), eli n. 5500 kierrosta minuutissa, jos säde 0,4 m. Taisi mennä ihan pieleen.  ;D Taisi olla joillain puulavoilla suositus jonkin verran alle 2500 rpm...
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

miccot

  • Vieras
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #13 : 06 Elokuu, 2009, 19:54:59 »
ihan utelias kyssäri edelliseen jos tuo jollain motilla saisi noin paljon pyörimään lavat ääntä nopeammin niin paukahtaisko äänivalli pienessä muodossa niinkuin suihkuhävittäjillä isossa maailmassa?  ::)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #14 : 06 Elokuu, 2009, 20:10:17 »
ihan utelias kyssäri edelliseen jos tuo jollain motilla saisi noin paljon pyörimään lavat ääntä nopeammin niin paukahtaisko äänivalli pienessä muodossa niinkuin suihkuhävittäjillä isossa maailmassa?  ::)

Ei taida lavat kestää niin korkeita kierroksia :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #15 : 06 Elokuu, 2009, 20:25:51 »
Jassoo,

Kai se pitää tätäkin säiettä hämmentää. Kaipa tämäkin asia selviäisi jos lukisi sen minun ja Veskun kirjoittaman kopterioppaan.

End Pointit radiossa on sitä varten, että niillä säädetään liikealueet niin suuriksi ettei mikään pindaa. Tämän jälkeen niihin ei sitten kosketa. Näitä säädettäessä D/R pitää olla 100%.

Näitä Dual rate säätöjä on sitten tavallisesti jokaiselle lentotilalle oma tai noissa JR:n 9:ssä kolme eri asetusta. No niiden idea on se, että leijunta / normal tilalle saadaan esimerkiksi rauhallisempi liikealue käyttöön kuin idle-up:lle. No miksi näin, jos lennetään leijunta/normal tilalla lähinnä leijuntaa ja ihan hidasta lentoa, niin lento on paljon rauhallisempaa kun D/R säädöllä rajataan liikettä vain sen verran kuin on tarpeen. Esimerkiksi FAI-leijuntojen paikoillaan leijutusta olisi erittäin vaikea tehdä jos kopteri reagoisi todella paljon pieneenkin ohaukseen. Ohjauksen tarkkuus kasvaa kun isolla tikun liikkeellä voi tehdä vain pieniä ohjausliikkeitä kopteriin. Ajatellaan tilannetta jossa kopteri leijuu paikoillaan, siis ihan paikoillaa. Tulee pieni tuulenpuuska joka alkaisi viettämään kopteria johonkin suuntaan. Isolla D/R arvolla korjausliikkeen huomaisi väkisin ja ylikorjaamista näkyisi koko ajan. Mitä pienemmäksi D/R:llä liikettä säädetään, niin sen tarkemmin lentäjä voi tämmöisessä tilanteessa tehdä korjauksia. Optimitilanteessa tällöin kopteri ei heilahda tuulessa lainkaan vaan pysyy paikoillaa, tämä sen ansiosta kun yliohjaaminen on vaikeaa pienillä liikkeillä. Tämä voi mennä myös överiksi jolloin korjaukset tulee myöhässä koko ajan koska kopteri on niin laiska pienten liikkeiden takia. Tällöin vaarallisin tilanne on se jos erehtyy lentämään kopterilla lujaa tai on rajumpi keli jolloin ei enää ohjausliikkeet riitä.

Sitten taas taivaalla, jos lentelee pystykäännöksiä, silmukoita jne. Niin tarviiko siellä olla elevaattorissa liikettä niin paljon, että kopteri tekee flipin valon nopeudella. Lentokin näyttää ihan hirveältä jos silmukassa pienetkin elevaattorin liikkeet näkyy heti kopterin törkeinä heilahduksina. Joten tästä syystä elevaattoriin säädetään liikettä juuri sen verran että sillä voi ajaa liikkeet hyvin läpi. Kaikki ylimääräinen on turhaa ja tekee vain elämästä vaikeampaa.

Vaakakierteitäkin noilla värkeillä voi ajaa. Ainakin näin minulle on kerrottu. Mutta eipä ne peijoonit tee yleensä kierrettä yhtä nopeasti samaan eri suuntiin. Esimerkiksi kierre oikealle saattaa mennä 1,5 sekunnissa ja vasemmalle 2 sekunnissa. Jos oikein nihilistejä ollaan, niin tuo ei ole toivottua. Silloin vähennetään aileronin liikettä oikealle päin sen verran, että kierre oikealle kestää myös kaksi sekuntia tms. Tätähän ei tarvi tehdä leijuntaan vaan ainoastaan idle-upin D/R arvoille. Jos on niin friikki kuin FAI-kuskit, ajetaan rollit, siis kierteet idle-up 2:lla. Sitä oikeaa tikkua pitää veivata fai ohjelman tuplakierteitä ajettaessa molempiin suuntiin ja kopterin pitäisi mennä suoraan. On olettamus se, että kierteet aloitetaan vasta kun kopteri lentää suoraan. Tällöin elevaattorin D/R arvoa voidaan pudottaa tosi paljon jottei elevaattorin möhellykset näy kierteissä. kierteitä ajettaessa pitchi tikkua veivataan myös ylös ja alas eikä haluta, että peräsin tekee omiaan joten peräsimenkin liikealuetta on näppärää pudottaa jottei pieni peräsimen vahinkosuhiminen näy niin paljoa kopterissa.

Näin varmaan tuli selville miksi dual ratet on olemassa. Sitten se expo... yleensä kun taivaalla lennettäessä sitä kopteria ohjataan esim silmukkaan, niin sitä tikkua vedetään ihan huolella. Tällöin ei expot siinä haittaa. Päin vastoin kopterin liikehdintä näyttää paremmalta kun se peukkujen tärinä ei välity niin rajusti sinne kopteriin edellisen hetki sitten tapahtuneen käsittämättömän tuuri pelastuksen jälkeen. Osa yleisöstä voi jopa pitää sua kovana kuskina kuin niin vakaasti kykenet viemään kopteria vaikka jollain käsittämättömällä munkilla sait sen juuri äsken pelastettua. Kisatkin voi aiheuttaa pientä vapinaa sormiin. Muistan ekat pohjoismaiden ulkopuolella olevat kisani kun peukaloni tärisi niin paljon, että voinut pitää tikuista kiinni taivaslennossa kuin vain aina liikkeen suorittamisen aikana. Heti liikkeen jälkeen sormet irti vähäksi aikaa jotta kopteri saa lentää rauhassa suoraan. Eikä tässä vielä kaikki. Huomaat, että kopteri laskee hiukan eteenpäin lennossa ja päätät elevaattorilla sitä korjata. Eikö olisi kiva pieni huomaamaton pehmeä korjaus sen sijaan, että teet flipin kesken kaiken. Tässä taas expo on ihan kiva kaveri. Sama aileronin suhteen.

No pienenä esimerkkinä, mulla on trex-500 normal modella aika paljon herkempi mitä tuo freyani on leijunnassa. Mulla on liikealueet (D/R siis) leijunnassa 48% ja expoa -40%. Mutta tuskin kukaan suomessa muu pitää rekkulassa noin rauhallisia arvoja. Kokeilisittepa joskus... ;)

Niin joo ja se idleup. No siel on kierroksia enempi, en mitään kauheaa 3D rääkkiä harrasta joten siellä mun trexillä on D/R jopa 65% elevaattorilla ja expoa -40%. Näin se on vakaampi lentää ja silmukat ja pystärit on kivempia. En tee sillä mitään nopeita flippejä joissa tarvitsisin enempi. No rollit pitää tulla aika nopeesti tossa koska jatkuvuutta on noin kevyellä aika huonosti. Joten siellä on jopa aileronilla D/R 85% ja expoa -40 kuten elevaattorilla. Tolla toi kääntyy mulle ihan riittävän nopeasti, joten miksi käyttäisin enempää. Kopterista tulee vain ikävämpi lentää koska se muuttuu herkemmäksi ja yliohjaaminen lisääntyy jne...

Sitten kopteri saattaa reagoida erilailla aileronin ja elevaattorin ohjaukseen esimerkiksi elevaattorin suhteen kopteri voi olla paljon nopeampi kääntymään kuin aileronin suhteen. Tällöin elevaattorin liikealuetta voi D/R säädöllä pienentää jolloin aileron ja elevaattori tuntuu samoilta. Huomatkaa että End Pointteihin ei kosketa.

Kaikki sama sitten koskee peräsimen D/R ja expo arvoja.

Nämä on sitten kaikki ihan yksilöllisiä ja jokainen hakee ne asetukset jotka itselle sopii, esimerkiksi suomen FAI-hurjista jokaisella on ihan erilaiset kopterit lentotuntumaltaan. Juholla ja minulla lienee kopterit melko samanlaiset. Anssilla oli ainakin joku aika sitten paljon enempi liikettä leijuinnoissa esimerkiksi mitä Juholla ja minulla. Ari taas lentää sellaisella asetuksella, että oikeaa tikkua saisi liikuttaa laidasta laitaan eikä kopteri edes heilu. Ihan oikeasti moni täältä varmaan tumppaisi Arin kopterin koska menisi paniikkiin kun luulisin sen olevan rikki kun ei se reagoi ohjaukseen juuri lainkaan. Mutta sillä Ari on saanut sen hiton tarkan leijutustuntuman siihen. Tuulista keliä varten se on tehnyt sen expolla. Eli sillä taisi olla expoa 80% jolloin se keskialue on todella tarkka ja koska se ei ohjaa paljoa. Mutta jos tulee kova puuska niin ohjausta tulee sitten tikku laidassa enempi. D/R ollessa kuitenkin siellä 45% hujakoilla.

Sitten, osa 2. Nuppi. Stabilointipainot ja stabilointisuhteet vaikuttaa kopterin vakauteen merkittävästi kuten myös lavat. Esim lisäpainot stabilointitangossa vakauttaa kopteria aina, mutta se voi aiheuttaa muita ei toivottuja sivuvaikutuksia, kuten esimerkiksi leijunnassa kopterin pyrkimyksen lähtemään tuulta vasten tai tuulen mukana. Joo ihan tosi, me säädetään stabilointipainoilla kopteri leijumaan siten, että se pysyy leijunnassa mahdollisimman hyvin paikoillaan ilman ohjaamista. Silti sen pitää toimia taivaalla hyvin jne... Ei aina ihan iisiä hommaa. Sitten siihen vaikuttaa moni muukin juttu mutta antaa niiden nyt olla.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #16 : 06 Elokuu, 2009, 21:55:00 »
ihan utelias kyssäri edelliseen jos tuo jollain motilla saisi noin paljon pyörimään lavat ääntä nopeammin niin paukahtaisko äänivalli pienessä muodossa niinkuin suihkuhävittäjillä isossa maailmassa?  ::)
Eli se kopterin lapojen pauke johtuu juuri siitä että lapojen kärki on ylittämässä äänen nopeuden ja se on huono asia kopterissa.

miccot

  • Vieras
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #17 : 06 Elokuu, 2009, 22:21:32 »
minä kiitän timo vastauksestasi. olen tuon helioppaan lukenut useaan kertaan mut ei ole oikein saannut sisäistettyä tuota kohtaa. noilla esimerkkejä kopterin käytökseen juuri kaipasin.  ;)

tuupola

  • Vieras
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #18 : 06 Elokuu, 2009, 23:20:32 »
Suosittelen yhdistelmää expo + kierrosten pudotus sopivassa suhteessa. Sopivat kierrokset tekee koneesta tarkan mutta rauhallisen, ja expolla saa pehmennettyä tuntumaa. Jos flippaa liian nopeasti niin D/R:llä voi rajata.

Testasin molempia, sekä stabbarin painon lisäämista ja kaasukäyrän tipauttamista + expoa. Sain molemmilla suurinpiirtein saman käytöksen kopterille. Ainoana erona että jälkimmäisellä tuntuu tulevan hieman pidempi lentoaika. Päädyin siis käyttämään Vispilän vinkkiä. Kiitoksia!

miccot

  • Vieras
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #19 : 06 Elokuu, 2009, 23:28:27 »
vkl:na olisi tarkoitus mennä kokeilemaa jälleen. näistä ohjeista viisastuneena kokeilemaan. kaikki akselit on suorat ja uusia jälleen ja särkyneiden lapojen tilal uudet tasapainoitettu.. jos saisi ehjän akullisen  ;D simulla (Reflex) tuli lenneltyy pitkästä aikaa ja siinä lentely sujuu kuin tanssi.. mut katsotaa
« Viimeksi muokattu: 06 Elokuu, 2009, 23:30:21 kirjoittanut miccot »

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #20 : 07 Elokuu, 2009, 19:15:37 »
Vielä yksi asia jäi vähän vaivaamaan. Moottorin hyötysuhde lienee paras jollain kierrosalueella. Nupin kierrosten tiputus lienee paras tehdä niin pitkälle välityksiä muuttamalla, kuin mahdollista, jotta pysyttäisiin hyötysuhteeltaan hyvällä moottorin kierroslukualueella. Eli pienet säädöt menee kaasukäyrällä, mutta isommat pinionia muuttamalla. Onkohan tuosta hyötysuhteesta jossain jotain yleisempää tietoa (esim. löytyykö moottoreille datalehtiä), vai liekö paljoa merkitystä (en ole tutkinut itse yhtään)?

Edit: Siitä lavan kärjen nopeudesta vielä. Eikös sitä voisi joku hullu mythbusters-kaveri kokeillakin, kun laittaisi jonkin 4400 kv moottorin ja 17T pinionin kiinni ja tarkoituksena vain hajottaa koko vehje (turvallisissa testiolosuhteissa). Voisi vaikka yhden tuommoisen muutaman euron moottorin antaakin kokeiluun (joskus nuorena kokeiltiin RC-autoa akkuporakoneen akulla; kulki pirun kovaa, mutta moottorista paloi kai käämit tai nopari hajosi jossain vaiheessa ennen akun tyhjenemistä). Ja eikai pelkästään kierrosten määrä ratkaisisi, vaan lavan kärjen ilmanopeus. Ilmanopeus voi olla vähän suurempi, jos kärki kulkee "vastatuuleen" runkoon nähden samalla nopeudella, kuin "myötätuuleen" (plus äänennopeuteen vaikuttavat tekijät; olisi hyvä valita sopiva sää, jotta hitaimmillaan).  ::) Tää mietiskely lähti kai siitä, kun käytiin kiinalaisella yliopistokampuksella tapaamassa yhtä ei ihan vielä valmistunutta matikan tohtoria tarkoituksena patikoida kampuksen viereiselle vuorelle ja käydä illalla kaupungin baarit läpi. Edellisenä päivänä oli tullut postista pari moottoria. Vuorella kiinnostavammaksi osoittautui pienissä muodostelmissa läheiseen lentotukikohtaan palaavien useiden kymmenien hävittäjien letka.
« Viimeksi muokattu: 07 Elokuu, 2009, 20:43:13 kirjoittanut kiinalainen »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin rauhoittaimen
« Vastaus #21 : 21 Lokakuu, 2009, 14:13:11 »
Edit: Siitä lavan kärjen nopeudesta vielä. Eikös sitä voisi joku hullu mythbusters-kaveri kokeillakin, kun laittaisi jonkin 4400 kv moottorin ja 17T pinionin kiinni ja tarkoituksena vain hajottaa koko vehje (turvallisissa testiolosuhteissa). Voisi vaikka yhden tuommoisen muutaman euron moottorin antaakin kokeiluun (joskus nuorena kokeiltiin RC-autoa akkuporakoneen akulla; kulki pirun kovaa, mutta moottorista paloi kai käämit tai nopari hajosi jossain vaiheessa ennen akun tyhjenemistä). Ja eikai pelkästään kierrosten määrä ratkaisisi, vaan lavan kärjen ilmanopeus. Ilmanopeus voi olla vähän suurempi, jos kärki kulkee "vastatuuleen" runkoon nähden samalla nopeudella, kuin "myötätuuleen" (plus äänennopeuteen vaikuttavat tekijät; olisi hyvä valita sopiva sää, jotta hitaimmillaan).  ::)

Mielenkiintoinen idea, tuolla aiemmin mainitulla laskurilla 4400kv motilla ja 17t pinionilla tulisi lavan kärjen nopeudeksi noin 400 m/s ja nopeasti laskien äänen nopeus ylittyisi vielä noin 2,5cm lavan kärjestäkin. Laskuissa ei ole otettu huomioon itse nupin tuomaa lisäystä kehän pituuteen. Ei siis pitäisi olla mikään kovin hankala toteutettava. Lavat siis 350mm.

Jos lapoja vaan haluaa rikkoa, niin rakentelee lavat johonkin pitimeen ja suoraan kiinni mottin akseliin, vähän vaikka kulmaa niihin vielä, niin tulisi varmaan kauniit äänet. En tiedä, kuinka kestäisivät.
E-flite blade 400 dx6i

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
15884 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 19:36:09
kirjoittanut TeroS
42 Vastauksia
23380 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Helmikuu, 2016, 08:52:52
kirjoittanut HeliFlyFinland
9 Vastauksia
6897 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Joulukuu, 2016, 10:30:17
kirjoittanut HarriX
5 Vastauksia
5602 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Tammikuu, 2018, 08:21:29
kirjoittanut tontsa
3 Vastauksia
1211 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Maaliskuu, 2023, 12:47:26
kirjoittanut warmercleric