hmm.. tuolta liikkeestä mistä kyselin, sanottiin että Eskyn HH Gyro kelvollinen laite (45e), haittana että voi pikkuhiljaa ryömiä perää sivulle (esim. 20sek aikavälillä tms.)
Seuraava oli Futaba HH gyro 150euroa. Tuo on jo aloittelevalle sitten vähän kova hinta, kun tässä nyt kuitenkin tässä vaiheessa menee vielä rahaa rutosti akseleihin, lapoihin, rattaisiin.. kun välistä lipsahtaa.
Meinaatko että kannattaisi 45e Esky gyro jättää kokonaan ostamatta mielummin sitten?
Meinaan tuo normaali on vähän kökkö siitä, että perää saa koko ajan "puoltaa" usein jonnekin suuntaan hieman pitääkseen kopterin suorassa kun sitä ilmassa nostaa/laskee/liikuttelee, ja näin alottelevalle se on aina yksi haaste lisää kun kontrolleihin ottaa tuntumaa. Mietin että toimisiko eskyn hh auttamaan tässä vaikkei "temppukelpoinen" olisikaan?
Servona on nyt tuo Eskyn oma 8g, joka kuulemma on ihan OK niin kauan kun ei temppuja tehdä, että jos haluaa paremman niin sitten kerralla joku tosi hyvä digiservo. Näin sanoi ainakin liikkeestä, en tiedä?
Nuo servot on nyt niin, että kun kallistuslevy on keskellä, on oikeanpuoleinen servo 90asteen kulmassa kaikki varret ja servon vipu, vasemmalla vähän vinossa ja etuservo on vähän enemmän vinossa (ehkä 10-20astetta max.?) Noita en saa järkevästi kaikkia 90asteen kulmaan millään, enkä tosin tiedä onko tarvekkaan? Hyvin tuo kallistuslevy nytkin laskee ja nousee jos kokeilee moottorin ollessa irti sitä liikutella kaasuvivulla?
Noista lapakulmista, eli selvennän vielä kun en näistä tiedä
Eli olettaen, että idle-upissa on sitten aikanaan tarkoitus kallistuslevyn kulkea ääripäihin liikerataansa ilman rajotteita, niin säädänkö kulmat niin että ne ovat siis +-10astetta kummassakin ääripäässä? (tai no, jos toisen ääripään säätää niin toiseenhan ei voi vaikuttaa enää?)
Tuossa säädetään normitilan kulmat prosentteina, viiden pisteen säätö muistaakseni. Eli teenkö näin:1. Ensimmäinen piste sen verran prosentteja, että on juuri tuo pari astetta negatiivisella?
2. Kolmas piste niin että on se +3 astetta?
3. Toinen piste loogisesti näiden puoliväliin?
4. Viides piste sinne +10een?
5. Neljäs piste kolmosen ja vitosen puoliväliin taas että käyrä on looginen?
Menikö ihan puihin vai onko tässä järkeä?
Siitä olisi myös kiva kuulla, että miten sitten tosiaan nuo kulmat vaikuttaa tuossa normaalitilassa, eli jos vaikka puolessa välissä onkin enemmän tuota kulmaa, niin kopteri on siis korkeuden suhteen hätäisempi kun kaasua lisää? Ja jos taas vähemmän kulmaa, niin nousee rauhallisemmin ja korkeutta on pehmeämpi hallita, kunnes kääntää pitemmälle niin sitten nousee tehokkaasti?
Tuota idle-uppia nyt en tule tarvitsemaan pitkään aikaan, kestänee kuukausikaupalla ja kymmenittäin akkuja että tolla normimodella nyt ensin oppii lentelemään taivaalla ja leijuttelemaan jne.