Kirjoittaja Aihe: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)  (Luettu 9329 kertaa)

Dex1

  • Vieras
Belt-CP tuli itselle ekaksi kopteriksi, ja nyt noin 20 akullista lennetty. Sen verran että osaa leijutella jo aika luotettavasti perä itseenpäin, ja vähän on tullut lennettyä kopteria sivuille edes takaisin, eteen taakse, ja nosteltua noin 5 metriin ja takaisin.

Koittanut edetä näiden ohjeiden mukaan, tuosta kelaa alemmas niin siellä selkeä "opetusohjelma" pykälä kerrallaan aloittelijalle  ;)
http://www.rchelicopterweb.com/LearningToFly/LearningToFly.htm


Kopterin myyjä avusti alkuun säädöt kuntoon, radiona on Futaban uusi 2.4Ghz ohjelmoitava radio. Mm. lapakulmat laitettiin niin muistaakseni että ne lähtevät 25% kohdalta nollakaasulla, ja nousivat siitä sitten tietyllä tyylillä.. Eli nyt tuo kallistuslevy on melkein puolessa välissä liikerataansa kaasun ollessa pois. Tämä on siis normaalitila, toki sitten on erikseen se "tempputila" (Idle-up) sitten kun joskus sellaisia haluaa.


Mietin tässä muutamia juttuja:

- Tulisikohan noita lapakulmia muutella sitämukaa kun tässä oppii, ja jos niin mihin suuntaan niitä pitäisi muuttaa, ja miten kopterin käytökseen _käytännössä_ vaikuttaa että missä suhteessa lapakulmat kierroksiin ovat? Noin pääpiirteittäin?

- Voisiko joku selostaa rautalangasta, miten lapakulma mitataan (missä kohdassa kallistuslevy jne) oikeaksi, ostin nyt ensimmäisen lapakulmamittarin, ja noita lapoja on tonttausten jälkeen tullut käänneltyä kun lapauraa on kohdistanut, joten se "Peruskulma" on varmaan jo lipsunut optimaalista.  Eli mihin kohti laitan kallistuslevyn, ja mitä kulman silloin pitäisi mielellään olla? Vai miten ne mitataan?

- Olen miettinyt päivittää tuon perus Esky-gyron siihen Eskyn HH-gyroon. Ainakin paperilla kuulostaa loistojutulta opettelun kannalta, että perää ei tarvitsisi itse "ajaa" kontrolleja opetellessa vaan voisi keskittyä vielä paremmin oikean tikun kääntelyyn.

Mutta mitä mieltä, onko se oikeasti hyvä juttu, jne..? Onko se Eskyn HHgyro vaikea säätää? (EK20704A, 8g)

Voiko HH gyrolla myös lennellä taivaalla vai onko se VAIN leijuttelua varten se mode siis?



Muita hyviä vinkkejä muilta äskettäin harrastuksen aloittaneilta tms.? :) Jotain säätöjä jotka helpottaa lentelyä tms.?


Servojen liikkeet oli säädetty myyjän avulla alkuun niin että dual-rate napista servojen liikkeet ovat hitaammat pienillä tikun liikkeillä, nyt kun on oppinut vähän leijuttamaan niin huomasin että helpompi ajaa kun laittaa ne normaalitilaan - ei tarvitse tehdä niin isoja liikkeitä korjaillakseen kopterin asentoa.  Eli tuo oli kai vaan ensi lentoonlähtöjä varten ettei korjaa liian rivakasti?  8)

« Viimeksi muokattu: 27 Lokakuu, 2007, 16:40:20 kirjoittanut Dex1 »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Mietteitä säädöistä ja gyroista harrastuksen alulla
« Vastaus #1 : 27 Lokakuu, 2007, 16:38:57 »

Mutta mitä mieltä, onko se oikeasti hyvä juttu, jne..? Onko se Eskyn HHgyro vaikea säätää? (EK20704A, 8g)

Voiko HH gyrolla myös lennellä taivaalla vai onko se VAIN leijuttelua varten se mode siis?

HH gyro toimii joka tilanteessa varmemmin kuin Normigyro, se ei päästä perää vaeltamaan jos säädöt on tehty oikein, ja mahdollistaa myös erilaiset taitolentoliikkeet perä edellä.

Älä koske Eskyn omaan gyroon vaan säästä rahat parempaa ja luotettavampaan gyroon, halpa HH gyro saattaa toimia huonommin kuin perus normi mode gyro. Toimivaksi todettuja esimerkkejä ovat esim. Gy240, Gy401, Logictech 2100, sekä Jr G770T. servoksi jokin nopea analogi- tai digiservo, esim. s9257 tai uusi pieni Robbe FS61BB, tai halpa mutta laadukas GWS Naro. myös futten s3154 käyttää moni.

Lapakulmat pitäs olla mieluusti silleen et idleup modessa kaasutikun ollessa keskellä linkit on servovipuun nähden 90 asteen kulmassa, ja lavoissa 0 astetta kulmia. Tikku ylhäällä swashin pitäisi liikkua niin pitkälle kuin se vain pääakselilla ylöspäin pystyy liikkumaan (ellei swashi liiku mekaniikasta johtuen alaspäin kulmia lisättäessä, joka taitaa olla melko harvinaista).  Kulmat mitataan lapakulmamittarilla lavan kärjistä (helpompi mitata kuin lavan tyvestä) niin, että kun mittarin suora sivu on yhdensuuntainen stabbari tangon kanssa, mittarin näyttämä numero on kertoo kulmamäärän. Kulmat voisi esimerkiksi laittaa näin idlessä, -10 = 0 = +10. Silloin perusliikeradat on säädetty kunnolla ja voidaan keskittyä normitilan säätämiseen käyrällä niin että tikku alhaalla on esim. -2, keskellä +3 ja ylhäällä +10. Näitä voi sitten muuttaa omaan tyyliin sopivaksi.

Toivottavasti auttoi  :)

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Dex1

  • Vieras
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #2 : 27 Lokakuu, 2007, 17:00:57 »
hmm.. tuolta liikkeestä mistä kyselin, sanottiin että Eskyn HH Gyro kelvollinen laite (45e), haittana että voi pikkuhiljaa ryömiä perää sivulle (esim. 20sek aikavälillä tms.)

Seuraava oli Futaba HH gyro 150euroa.  Tuo on jo aloittelevalle sitten vähän kova hinta, kun tässä nyt kuitenkin tässä vaiheessa menee vielä rahaa rutosti akseleihin, lapoihin, rattaisiin.. kun välistä lipsahtaa. ;)

Meinaatko että kannattaisi 45e Esky gyro jättää kokonaan ostamatta mielummin sitten?  :-\
Meinaan tuo normaali on vähän kökkö siitä, että perää saa koko ajan "puoltaa" usein jonnekin suuntaan hieman pitääkseen kopterin suorassa kun sitä ilmassa nostaa/laskee/liikuttelee, ja näin alottelevalle se on aina yksi haaste lisää kun kontrolleihin ottaa tuntumaa. Mietin että toimisiko eskyn hh auttamaan tässä vaikkei "temppukelpoinen" olisikaan?

Servona on nyt tuo Eskyn oma 8g, joka kuulemma on ihan OK niin kauan kun ei temppuja tehdä, että jos haluaa paremman niin sitten kerralla joku tosi hyvä digiservo. Näin sanoi ainakin liikkeestä, en tiedä?  ???



Nuo servot on nyt niin, että kun kallistuslevy on keskellä, on oikeanpuoleinen servo 90asteen kulmassa kaikki varret ja servon vipu, vasemmalla vähän vinossa ja etuservo on vähän enemmän vinossa (ehkä 10-20astetta max.?) Noita en saa järkevästi kaikkia 90asteen kulmaan millään, enkä tosin tiedä onko tarvekkaan? Hyvin tuo kallistuslevy nytkin laskee ja nousee jos kokeilee moottorin ollessa irti sitä liikutella kaasuvivulla?



Noista lapakulmista, eli selvennän vielä kun en näistä tiedä :) Eli olettaen, että idle-upissa on sitten aikanaan tarkoitus kallistuslevyn kulkea ääripäihin liikerataansa ilman rajotteita, niin säädänkö kulmat niin että ne ovat siis +-10astetta kummassakin ääripäässä? (tai no, jos toisen ääripään säätää niin toiseenhan ei voi vaikuttaa enää?)


Tuossa säädetään normitilan kulmat prosentteina, viiden pisteen säätö muistaakseni. Eli teenkö näin:

1. Ensimmäinen piste sen verran prosentteja, että on juuri tuo pari astetta negatiivisella?
2.  Kolmas piste niin että on se +3 astetta?
3.  Toinen piste loogisesti näiden puoliväliin?
4.  Viides piste sinne +10een?
5.  Neljäs piste kolmosen ja vitosen puoliväliin taas että käyrä on looginen?


Menikö ihan puihin vai onko tässä järkeä?   :D



Siitä olisi myös kiva kuulla, että miten sitten tosiaan nuo kulmat vaikuttaa tuossa normaalitilassa, eli jos vaikka puolessa välissä onkin enemmän tuota kulmaa, niin kopteri on siis korkeuden suhteen hätäisempi kun kaasua lisää? Ja jos taas vähemmän kulmaa, niin nousee rauhallisemmin ja korkeutta on pehmeämpi hallita, kunnes kääntää pitemmälle niin sitten nousee tehokkaasti?


Tuota idle-uppia nyt en tule tarvitsemaan pitkään aikaan, kestänee kuukausikaupalla ja kymmenittäin akkuja että tolla normimodella nyt ensin oppii lentelemään taivaalla ja leijuttelemaan jne.  8)



« Viimeksi muokattu: 27 Lokakuu, 2007, 17:04:26 kirjoittanut Dex1 »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #3 : 27 Lokakuu, 2007, 19:03:24 »
hmm.. tuolta liikkeestä mistä kyselin, sanottiin että Eskyn HH Gyro kelvollinen laite (45e), haittana että voi pikkuhiljaa ryömiä perää sivulle (esim. 20sek aikavälillä tms.)
Yleensähän ne myyjät sanoo että heidän laitteet on kelvollisia... ;)

Seuraava oli Futaba HH gyro 150euroa.  Tuo on jo aloittelevalle sitten vähän kova hinta, kun tässä nyt kuitenkin tässä vaiheessa menee vielä rahaa rutosti akseleihin, lapoihin, rattaisiin.. kun välistä lipsahtaa. ;)
Tervetuloa kerhoon, minä tuhlasin koko viime sisälennätyskauden 40€ gyron säädöissä, ennen kuin ostin sen 150€ Futten. Sitten alkoi meno maistumaan...

Servona on nyt tuo Eskyn oma 8g, joka kuulemma on ihan OK niin kauan kun ei temppuja tehdä, että jos haluaa paremman niin sitten kerralla joku tosi hyvä digiservo. Näin sanoi ainakin liikkeestä, en tiedä?  ???
Varmaan, itsellä HBK2:sen perällä GWS naro, ja perä lähtee alta vasta nopeassa takaperinlennossa, tai kun iskee nopeasti max. kulmilta min. kulmille (esim. flippi...) Haaveissa on Robben 61 carbon speed digital, silloin tuosta 150e gyrostakin saisi enemmän irti...

Tuota idle-uppia nyt en tule tarvitsemaan pitkään aikaan, kestänee kuukausikaupalla ja kymmenittäin akkuja että tolla normimodella nyt ensin oppii lentelemään taivaalla ja leijuttelemaan jne.  8)
Vaan entäs sitten jos joku tuulikorjaus lipsahtaakin vikasuuntaan ja kone kiepsahtaa katolleen? Silloin olisi kiva että voisi lyödä -kulmaa kehiin. Se idle-up kannattaa ohjelmoida heti kun lähtee taivaalle.
(tämä tilanne ei ole ihan hatusta vedetty, nimittäin kaveri romutti CP2:sen ko. tilanteessa...)



Meinasin vielä turinoida tähän nupin ja radion suhteesta, mutta sitten älysin että sullahan on varmaan ne ESkyn radiot? mulla on Futaba 9C, helpottaa vähän säätämistä....  ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #4 : 27 Lokakuu, 2007, 19:28:04 »
Lainaus
sullahan on varmaan ne ESkyn radiot?

Lainaus
radiona on Futaban uusi 2.4Ghz ohjelmoitava radio.

Kannattaa lukea alkuperäinen viesti.. ;)


Kopterin nupin liikkeet pitää "ehdottomasti" säätää idleup:n lineaarisella pitch käyrällä, ja sitten siirtyä tekemään leijuntakäyrää. Se idle on hyvä pitää säädettynä alusta asti, vaikka sitä ei tartteiskaan.

 Jos kysyy netissä että onko tämä gyro hyvä ja porukka sanoo ei niin ymmärtäisin sen siten ettei ko. tuotetta kannata ostaa.

Kyllä ne vivut saa järkevästi 90 asteen kulmaan kun läytät subtrimmiä ja sitten säädät linkit niin että swash on tasassa.

Kyllä, tarkoitus on saada kumpaankin ääripäähän 10 astetta idle tai holdi päällä ja keskelle 0. Voi sinne laittaa myös esim. -6 +12 jos tarkoitus on lentää oikeinpäin ja kovaa.

Muista siitten että 90 prosenttia liikkeistä sanotaan tuotetta hyväksi jotta saadaan myytyä. Tosi tieto saadaan kentältä ja foorumeilta. Jotkut liikkeet hoitavat homman hyvin ja myyvät vaan sitä minkä itse tietävät toimivan.


-op-
« Viimeksi muokattu: 27 Lokakuu, 2007, 19:42:31 kirjoittanut vispilä 1 »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #5 : 27 Lokakuu, 2007, 20:41:34 »
Lainaus
sullahan on varmaan ne ESkyn radiot?

Lainaus
radiona on Futaban uusi 2.4Ghz ohjelmoitava radio.

Kannattaa lukea alkuperäinen viesti.. ;)

Tai lukea vain yhtä säietä kerralaan, minnekkähän minä taas olen kirjoitellut, ei näytä yhtään samalta säikeeltä mihin vastasin... ;)


Joo, jos kerran on kunnon radio niin asiat on hyvin...

Meinaan tuo normaali on vähän kökkö siitä, että perää saa koko ajan "puoltaa" usein jonnekin suuntaan hieman pitääkseen kopterin suorassa kun sitä ilmassa nostaa/laskee/liikuttelee, ja näin alottelevalle se on aina yksi haaste lisää kun kontrolleihin ottaa tuntumaa.

Onko sulla radioista revo-mix. päällä? Jos sulla on tavan gyro ilman HH-moodia, se pitää ehdottomasti olla päällä, jos on HH-gyro, niin sitten ei missään tapauksessa.
Revomixillä säädetään sitä miten paljon perä korjaa kun lapakulmat (=vääntö) kasvaa, HH-gyro osaa tehdä tämän mixaamattakin...
-flybarless, sedative stabilized head-

Dex1

  • Vieras
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #6 : 27 Lokakuu, 2007, 22:17:59 »
Lainaus
Tervetuloa kerhoon, minä tuhlasin koko viime sisälennätyskauden 40€ gyron säädöissä, ennen kuin ostin sen 150€ Futten. Sitten alkoi meno maistumaan...

Joo, ehkä sitten lentelen tällä aikani ja kun aika on kypsä, ostan suoraan sen Futaban 150e.

Piti varmistaa kun toisessa topicissa joku kehui Eskyn HH olevan kelpo vehje edulliseen hintaan.  :o

Lainaus
Vaan entäs sitten jos joku tuulikorjaus lipsahtaakin vikasuuntaan ja kone kiepsahtaa katolleen? Silloin olisi kiva että voisi lyödä -kulmaa kehiin. Se idle-up kannattaa ohjelmoida heti kun lähtee taivaalle.
(tämä tilanne ei ole ihan hatusta vedetty, nimittäin kaveri romutti CP2:sen ko. tilanteessa...)

Tuo on kyllä ihan totta tietysti, tosin todennäköisyys että siinä vaiheessa osaa korjata oikeinpäin, on tässä vaiheessa ehkä 1/1000 mutta ties vaikka tuurilla siinä saisi kopterin pelastettua. ;)

Lainaus
Silloin olisi kiva että voisi lyödä -kulmaa kehiin. Se idle-up kannattaa ohjelmoida heti kun lähtee taivaalle.

Mites muuten, onko tapa siis yleensä lentää taivaalla aina idle-up modessa, vai normaalimodella? Netistä kun videoita katselee ym. niin kierrokset on kyllä porukalla aika vakioina kun lentelevät, eli kuulostaisi idle-upilta?


Ja radiona on tosiaan Futaba 6EXP 2.4GHz.

« Viimeksi muokattu: 27 Lokakuu, 2007, 22:36:16 kirjoittanut Dex1 »

Dex1

  • Vieras
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #7 : 27 Lokakuu, 2007, 22:31:28 »
Lainaus
Kopterin nupin liikkeet pitää "ehdottomasti" säätää idleup:n lineaarisella pitch käyrällä, ja sitten siirtyä tekemään leijuntakäyrää. Se idle on hyvä pitää säädettynä alusta asti, vaikka sitä ei tartteiskaan.

Idle-up jätettiin pois päältä sen takia, etten vahingossa klikkaa kytkintä lentäessä ja tapahdu katastroofia.. Tuolla on pohjalla tällaiset asetukset ohjaimessa sille idle-upille, onko nämä järkevät?

Idle-Up Throttle:
0 -> 28% -> 55% -> 75% -> 95% 

Idle-Up Pitch
0 -> 25% -> 50% -> 75% -> 100%

En tiedä sitten, kannattaako minun kenties kuitenkin kytkeä tuo päälle, niin on sitten tosiaan se "pelastus" tarvittaessa jos kone kääntyy selälleen, niin kytkin äkkiä toiseen asentoon, ja kaasuvipu alas?

Niin, ja nuo leijuntakäyrät on nyt muuten näin:

Normal Throttle
0 -> 25 -> 50 -> 75 -> 100

Normal Pitch
50% -> 70% -> 80% -> 90% -> 95%

Lainaus
Jos kysyy netissä että onko tämä gyro hyvä ja porukka sanoo ei niin ymmärtäisin sen siten ettei ko. tuotetta kannata ostaa.

OK, ei tarvetta "hermostua".  ;)

Lainaus
Kyllä ne vivut saa järkevästi 90 asteen kulmaan kun läytät subtrimmiä ja sitten säädät linkit niin että swash on tasassa.

Täytyypä tutkia asiaa.

Lainaus
Muista siitten että 90 prosenttia liikkeistä sanotaan tuotetta hyväksi jotta saadaan myytyä. Tosi tieto saadaan kentältä ja foorumeilta. Jotkut liikkeet hoitavat homman hyvin ja myyvät vaan sitä minkä itse tietävät toimivan.

Tämä liike ollut asiallinen, kertoo myös mitä EI kannata ostaa, eli mistä ei ole minulle hyötyä harrastuksen alulla yms..

Dex1

  • Vieras
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #8 : 27 Lokakuu, 2007, 22:40:09 »

Lainaus
Onko sulla radioista revo-mix. päällä? Jos sulla on tavan gyro ilman HH-moodia, se pitää ehdottomasti olla päällä, jos on HH-gyro, niin sitten ei missään tapauksessa.
Revomixillä säädetään sitä miten paljon perä korjaa kun lapakulmat (=vääntö) kasvaa, HH-gyro osaa tehdä tämän mixaamattakin...

Ei ole kyllä.  ???  Tästä ei ollut mitään puhetta kun kopterin ostin, varmaan myyjä unohti kertoa koska hänellä Futaban HH gyro.

Mitäs tuohon pitäisi siis asettaa, mitään nyrkkisääntöä?


Jos oikein ymmärsin niin tuo pätee siihen että kopteri pysyy suorassa kun kaasua lisätään. Nyt nimittäin jos kaasua lisää äkkiä, niin perää täytyy ajaa rankasti "vastaan", muutan kopteri pyörähtää ympäri kun kaasua lyö rajummin.  ::) Eli saisin tämän revo mixillä korjattua?



Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #9 : 27 Lokakuu, 2007, 22:59:28 »
Onhan tuolle Futaballekin edullisempiakin vastustajia mm. logictech 2100..
Ja onhan kaupan lähes GY401:n kopio GY400 jolla ei ole mitään muuta yhteistä kuin manuaali :)
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Dex1

  • Vieras
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #10 : 28 Lokakuu, 2007, 12:50:32 »
Täytyypä tutkia noita vaihtoehtoja. Kellään heittää tuohon Revo asiaan mitään?  :)

Ohjaimessa on Revolla kaksi asentoa näemmä, jos sen koittaa kytkeä päälle. Kaasutikku alas, ja ylöspäin. Alaspäin eli alle puolen kaasun se on -20% tehtaan jäljiltä tuolla ohjaimessa, ja ylöspäin -10%.


« Viimeksi muokattu: 28 Lokakuu, 2007, 17:23:08 kirjoittanut Dex1 »

Dex1

  • Vieras
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #11 : 28 Lokakuu, 2007, 17:30:11 »
Sain tuossa lapakulmamittarin viimein.

Näyttäisi että sattuu olemaan peräti ihan oikea kulma 50% pitchillä, eli noin 0-2asteen tienoilla. Tarkkaan on paha sanoa kun tuon muutaman asteen nuo lavat omaa klappia tukivarsissa. Vai pitäisikö jommastakummasta "laidasta" klappia mitata tuo aste? (Eli kumpaan laitaan lapa mahtaa itsensä vauhdissa vetää)


Mutta idle-upissa ala ja yläasennossa kulmaa tulee yli 15astetta lapoihin puolin ja toisin.

Jos haluan tuon siihen 10/0/10 asetukseen, niin mistä tulee tuo liikerata rajoittaa - säädänkö idle-upin pitch käyrästä alapäähän alkupisteeksi 25% ja loppuun 85% jolloin kulmat näyttäisi olevan kohdallaan, vai rajoitanko EPA eli end pointteja?

Mietin vain että jos noita end pointeja rajoittaa kolmoskanavalle, niin eikös se rajoita kaasua myös eli noparia?  ???  ???

Vai rajoitanko siis noita kolmea servokanavaa?


Nyt minun järjen mukaan kun liikerata rajoitetaan, niin leijuntamodessahan lapakulmat ajautuu jatkossa paljon rauhallisemmin myös, kun liike on pienempää. Ei välttämättä paha asia. :)

P.s. Tuo kopteriopas.pdf on kyllä loisto netissä ;)

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #12 : 28 Lokakuu, 2007, 23:25:11 »
Ja onhan kaupan lähes GY401:n kopio GY400 jolla ei ole mitään muuta yhteistä kuin manuaali :)
Se ColcoRC:n GY400 on juuri se 40€ romu johon se viime sisälennätyskausi tiivistyikin...
Mutta idle-upissa ala ja yläasennossa kulmaa tulee yli 15astetta lapoihin puolin ja toisin.

Jos haluan tuon siihen 10/0/10 asetukseen, niin mistä tulee tuo liikerata rajoittaa - säädänkö idle-upin pitch käyrästä alapäähän alkupisteeksi 25% ja loppuun 85% jolloin kulmat näyttäisi olevan kohdallaan, vai rajoitanko EPA eli end pointteja?

Mietin vain että jos noita end pointeja rajoittaa kolmoskanavalle, niin eikös se rajoita kaasua myös eli noparia?  ???  ???

Elä rajoita noparia (kanava 3),ei vaikuta mitenkään kulmiin. Jos käyttää end pointtia, myös kallistuksen teho pienenee ja sitä emme halua. Käyrän rajoittaminen on ok konsti, tai sitten siellä pitäisi olla "SWASH ARF" valikko, josta voit säätää pitchin, aileronin ja elevaattorin suhteet. Sieltä kun pienennät pitchiä niin voit pitää käyrät ennallaan.

Täytyypä tutkia noita vaihtoehtoja. Kellään heittää tuohon Revo asiaan mitään?  :)

Ohjaimessa on Revolla kaksi asentoa näemmä, jos sen koittaa kytkeä päälle. Kaasutikku alas, ja ylöspäin. Alaspäin eli alle puolen kaasun se on -20% tehtaan jäljiltä tuolla ohjaimessa, ja ylöspäin -10%.
???  Jaa... mulla 9C:ssä on 5-pisteinen käyrä, joka menee tehdasoletuksena -10,-5, 0, 5, 10. Oikea arvo on konekohtainen, ja löytyy testauksen kautta.
-flybarless, sedative stabilized head-

Dex1

  • Vieras
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #13 : 29 Lokakuu, 2007, 01:44:12 »
Lainaus
Elä rajoita noparia (kanava 3),ei vaikuta mitenkään kulmiin. Jos käyttää end pointtia, myös kallistuksen teho pienenee ja sitä emme halua. Käyrän rajoittaminen on ok konsti, tai sitten siellä pitäisi olla "SWASH ARF" valikko, josta voit säätää pitchin, aileronin ja elevaattorin suhteet. Sieltä kun pienennät pitchiä niin voit pitää käyrät ennallaan.

Juu, tuota juuri mietin että kallistuksetkin pienenee.

Tuolta löytyy SWSH AFR säätö, josta nuo alunperin laitettiin tuo mode missä kallistus toimii, ja sitten prosenttisäädöt eli siinä on nyt näin:
Channel Aileron -> +50%
Channel Elevator -> +50%
Channel Pitch -> -85%

Nämä säädöt sain myyjältä silloin, jotta kallistuslevy liikkuu suorassa ja toimii oikeinpäin kaikinpuolin. En tiedä saako noista nyt rajoitettua sitä?

Lainaus
???  Jaa... mulla 9C:ssä on 5-pisteinen käyrä, joka menee tehdasoletuksena -10,-5, 0, 5, 10. Oikea arvo on konekohtainen, ja löytyy testauksen kautta.

Netistä luin, että tämä 7 malli tekee itse 3 pisteisen käyrän, noiden kahden arvon perusteelta. Eli nämä on kai siis vaan ekan 50% kaasun korjaus ensin, ja sitten 51-100% kaasu tms.?  Aika hämärältä vaikuttaa että mitä noihin nyt säätäisi.



Luin tuota kopteriopas.pdf:ää taas, ja sen ohjeiden mukaisesti rukkasin tuota leijutustilan kaasukäyrää, joka ennen oli lineaarinen 0/25/50/75/100

Ohjeiden mukaan, laitoin sen niin että kierroksia tulee nuppiin leijutusta varten nopeammin suhteessa lapakulmiin, ja sitten kaasun keskialue olisi tasaisempi jotta korkeuskontrolli tarkempi. Lisäksi kerrottiin että leijutuksessa ei suuria tehoja tarvita ja siksi päätepiste rajattiin, ohjeissa oli 70%, minä laitoin 75%.

Käyrä on nyt 0/30/40/55/75

En vain tiedä, oliko ohje polttis vai sähkökopulle, ja onko niissä suurta eroa tuon suhteen? Onko tuossa mitään järkeä, miten parantaisitte?

Samaten lapakulmista neuvottiin, että se keskialue olisi hyvä olla "tasaisempi" juuri rauhallisemman kontrollin takia, joten:

Lapakulmakäyrä nyt leijutusmodessa 50/68/75/82/90%


Pieni kokeilu tänään, korkealle ei kovan tuulen takia uskaltanut mutta tosiaan, nuppi keräsi jengaa huomattavasti enemmän nyt ennen koneen irtoamista maasta, ja kun se irtosi, niin korkeuskontrolli tuntui aavistuksen tarkemmalta/rauhallisemmalta kuin ennen.

Mutta vieläkö säätöjä kannattaisi rukata johonkin suuntaan, nämä heitin aika hatusta ohjeen mukaan vaan?


Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #14 : 29 Lokakuu, 2007, 11:06:02 »
Joo, Swash AFR:stä vaan pitchiä pienemmälle, että pysyt siellä +-10 asteessa ellet jo säätänyt käyristä...

Nuo käyrät on konekohtaisiä, eikä niitä pidä kopsata kopterioppaasta suoraan. Niissä tärkeintä on käyrän muoto.
Minulla käyrä lähtee -3:sta, keskellä on 4~5 (leijuntakulmat) ja päässä 10astetta. % arvot riippuu kopterista ja laitteista.
-flybarless, sedative stabilized head-

Dex1

  • Vieras
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #15 : 29 Lokakuu, 2007, 15:03:43 »
Joo, Swash AFR:stä vaan pitchiä pienemmälle, että pysyt siellä +-10 asteessa ellet jo säätänyt käyristä...

Nuo käyrät on konekohtaisiä, eikä niitä pidä kopsata kopterioppaasta suoraan. Niissä tärkeintä on käyrän muoto.
Minulla käyrä lähtee -3:sta, keskellä on 4~5 (leijuntakulmat) ja päässä 10astetta. % arvot riippuu kopterista ja laitteista.

Joo, no tuo menee juuri aikalailla noin, eli 50% on tuo -2 tai 3 kulmat, 75% on se noin 4-5, ja kunhan rajoitan tuon liikeradan niin lopussa on se +10.

Yritin vaan oppaan mukaan "tasoittaa" sitä leijunta-aluetta, koska ongelmana on ollut että korkeussäätö on pirun herkkä, kun konetta leijuttaa, niin vain yksi "pykälä" kaasuvivusta nostaa konetta, toinen jo laskee - eli korkeuden hakeminen on vähän edestakaista.

Kunhan kunnon kelillä pääsen kokeilemaan niin jos tuo auttaisi asiaa.

Mitä mieltä tuosta moottorikäyrästä kun tällaisesta harjattomasta sähkömoottorista puhutaan, onko tuossa järkeä, vai minkälaisia muut pitää?


Nyt epäselvää on vain enää, että mitä tekisin RevoMixille tässä ohjaimessa, miten lapakulmat tulisi mitata eli miten tuo klappi otetaan huomioon kun elää pari kolme astetta ne kulmat, ja että mites tota SWSH AFR:ää tulee rukata, kun en oikein ymmärrä miksi nuo toiset on +50 ja yksi on -80%, kun olettaisin että kolme servoa, niin kaikki pitäisi olla saman verran vaikka yksi olisikin miinusta?  ???

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #16 : 29 Lokakuu, 2007, 17:52:00 »
Ne SWASH AFR arvot on ja CCPM miksattuja, eli ne rajoittaa kaikkia kolmea servoa pitch, aileron, ja elevator toiminnoilla. END POINT arvot taas on ennen miksausta, eli ne rajoittaa vain yhden servon liikerataa. Asiassa hämää se että pitch, ail. ja elev. nimiä käytetään sekä tikkujen toiminnoista että vastarin kanavista...

ongelmana on ollut että korkeussäätö on pirun herkkä, kun konetta leijuttaa, niin vain yksi "pykälä" kaasuvivusta nostaa konetta, toinen jo laskee - eli korkeuden hakeminen on vähän edestakaista.
"Pykälä"? Kuuluuko sulla naksutus ja tuntuu pykälät kun liikutat lapakulma/kaasutikkua? Silloin siinä on vielä lennokkipykälät. Lähetin pitää avata ja kaasun hammastukseen vaihtaa suora haittalevy, niin nuo pykälät katoaa. Paljon helpompi ohjata tarkkaan.
Aiheesta lisää aiemmassa lähetyksessämme: http://lennokit.net/showthread.php?t=33513
-flybarless, sedative stabilized head-

Dex1

  • Vieras
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #17 : 29 Lokakuu, 2007, 18:40:00 »
Ne SWASH AFR arvot on ja CCPM miksattuja, eli ne rajoittaa kaikkia kolmea servoa pitch, aileron, ja elevator toiminnoilla. END POINT arvot taas on ennen miksausta, eli ne rajoittaa vain yhden servon liikerataa. Asiassa hämää se että pitch, ail. ja elev. nimiä käytetään sekä tikkujen toiminnoista että vastarin kanavista...

Aa! Eli tässä tapauksessa siis vain muutan tuota Pitch arvoa? Ilmeisesti pienennän lukemaa, esim tuosta -80% arvosta -60%...

Lainaus
"Pykälä"? Kuuluuko sulla naksutus ja tuntuu pykälät kun liikutat lapakulma/kaasutikkua? Silloin siinä on vielä lennokkipykälät. Lähetin pitää avata ja kaasun hammastukseen vaihtaa suora haittalevy, niin nuo pykälät katoaa. Paljon helpompi ohjata tarkkaan.
Aiheesta lisää aiemmassa lähetyksessämme: http://lennokit.net/showthread.php?t=33513

Siis, sellaiset minimaaliset pykäläthän kaasussa on - ei se erityistä naksutusta pidä eikä pykälät tunnu tikkua liikuttaessa, mutta jos hiljalleen liikuttaa tikkua niin siinä on kevyet n. 0,5mm pykälät, eli ei se täysin portaatonkaan ole.

Mielestäni tämä pitäisi olla jo valmiina helikäyttöön, en kyllä varmaksi sano kun en muista tarkkaan minkälainen lennokin ohjain oli.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #18 : 29 Lokakuu, 2007, 21:42:06 »
Joo, on se varmaan sit ilman pykäliä, ne kyllä rutisee selvästi jos sellaset on.
-flybarless, sedative stabilized head-

Dex1

  • Vieras
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #19 : 29 Lokakuu, 2007, 22:39:02 »
Joo, on se varmaan sit ilman pykäliä, ne kyllä rutisee selvästi jos sellaset on.

Täytyy vielä avata tuo. Ohjeissa kyllä mainittiin että helikäyttöön voi jonkun jutun vaihtaa, ja netissä lukee että samaisesta radiosta monet ovat jonkin klipsin irroittaneet sisältä jotta saavat pykälät pois. Tutkitaan. :)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Mietteitä säädöistä ym. harrastuksen alulla (BeltCP)
« Vastaus #20 : 30 Lokakuu, 2007, 15:43:21 »
Joo, on se varmaan sit ilman pykäliä, ne kyllä rutisee selvästi jos sellaset on.

Täytyy vielä avata tuo. Ohjeissa kyllä mainittiin että helikäyttöön voi jonkun jutun vaihtaa, ja netissä lukee että samaisesta radiosta monet ovat jonkin klipsin irroittaneet sisältä jotta saavat pykälät pois. Tutkitaan. :)

Joo kannattaa modata se kaasutikku on paljon helpompi lennättää, mut ei liian löysäksi, ainakin mun mielestä siihen ei saa oikeeta tuntumaa silleen. Jokaisella omat tyylinsä  :).

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
3098 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Marraskuu, 2009, 14:22:37
kirjoittanut Juho
12 Vastauksia
3875 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Elokuu, 2012, 22:20:18
kirjoittanut Heptocopter
9 Vastauksia
7742 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Elokuu, 2013, 12:51:57
kirjoittanut zeibii
0 Vastauksia
1749 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Elokuu, 2017, 07:24:07
kirjoittanut HeliFlyFinland
94 Vastauksia
27389 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2018, 17:01:25
kirjoittanut TeroS