Kirjoittaja Aihe: F3C WC 2009  (Luettu 12602 kertaa)

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
F3C WC 2009
« : 05 Elokuu, 2009, 16:49:08 »
Moikka,

Tänään tosiaan alkaa tositoimet MM-kisoista jotka pidetään tänä vuonna ameriikan yhdysvalloissa. Pikkuhiljaa siellä ekoja kisalentoja aletaan lentää joten viimeistään huomisaamuna on tuloksia ekalta kierrokselta. Tänä vuonna Suomesta ei ole ketään kisoissa. Kauhean paljoa ei vielä kalustosta ole tietoa. Mutta eiköhän tässä viikon aikana selviä lisää. Hiroboa edustaa edelleen Hashimoto joka menneinä vuosina voitti jonkun maailman mestaruuden ja joku aika sitten voittia aasian maiden mestaruuden. Olisiko ollut viime syksyä kun moinen titteli hänelle napsahti.

Hasanderin kopteri on sikäli jänskä tapaus, että Hasa käyttää vielä polttomoottoria, tämä johtuu pitkälti varmaan sopimuksesta YS:n moottoritehtaan ja Cosmo Fuilin kanssa. Ainakin itse kaikki odotamme, että suurin osa kisojen kärkiporukasta lentää jo kokonaan sähköllä.

Toinen huomionarvoinen seikka Hasan eaglestä on se, että kaveri käyttää siinä VPUS-mekanismiä, eli mekaanista miksausta kallistuksen ohjaamiseen. Tämä osin varmasti johtuu siitä, että kaveri lentää Futaban 10CG radiolla jossa ei ole kunnollisia miksauksia CCPM/SWM ohjauksen virheiden korjaamiseen. Aasian mestaruuden Hasanderi kuitenkin voitti SWM version eagle:llä. Syiksi miksi Hasanderi lentelee ihan perusradiolla arveltiin, että integroitu lähetinmoduli olisi nopeampi ja sen vuoksi hän käyttäisi sitä. Itse kuitenkin arvelen, että Futaba joka on Hasanderin ja Hirobon sponsori, vaatii markkinointisyistä käyttämään tuota radiota. Mutta mistä sitä oikeaa syytä koskaan tietää ja mistä sitäkään tietää mitä softaa siinä Hasanderin radiossa on sisällä, lennetäänkö ihan vakiosoftalla vaikka ulkokuori olisi vakio.

Eikun odottelemaan huomista ja tuloksia ekalta kierrokselta. Jos jotain veikkauksia pitäisi tehdä, niin itse veikkaisin Scott Grayta tai Curtisia kisojen voittajaksi vaikka toki toivon Hirobon tiimille menestystä.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Tuija

  • Vieras
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #1 : 05 Elokuu, 2009, 18:19:47 »
Laita linkki kisojen sivuille jos olet sellaiset löytänyt niin voi seurata tilanteita työn ohella reaaliajassa.. ;)

Tuija

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #2 : 05 Elokuu, 2009, 18:52:03 »
Kisojen sivut on kyllä heikot, turha odottaa mitään realiaikaista tulospalvelua. Hyvä jos päivän päätteeksi pisteet löytyy täältä: http://www.modelaircraft.org/events/f3cwc.aspx

Kobayashi pitää omaa blogiaan näppärästi Japaniksi. Mutta tottakai me kaikki arvokisoja käyneet osaamme Japaniaa. Ehkä jotain englannoksia saattaa joskus tulla. Mutta kuvia nyt ainakin kuka tahansa ymmärtää. Koban blogi täällä http://model.shinlog.jp/2009f3c/, huomatkaa se Dobashin Stayseen uusi makea maalaus, haluu tollasen.

Ja sitten Philippiinien Lewdsin blogi kisoista http://lewdrc.blogspot.com/.

Hmm ja toki RunRyderistakin voi ehkä joskus jotain lukea täältä http://runryder.com/helicopter/t528250p1/

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #3 : 06 Elokuu, 2009, 00:27:53 »
Joo on toi StaySee aika yybermakee. (Kai Hasallakin on jotain uutta maalauksissa?)  Mutta on tossa muutakin uutta kuin pelkkä maalaus.

Kobalta löytöö myös blogia englanniksi, http://model.shinlog.jp/2009f3c_e/ks_column/index.html Ei kyllä ole päivittänyt näköjään vielä kisojen aikana. Mutta varmasti jotain ilmestyy niin sielä ainakin on luvattu. Ja myös selostus Hasan koneesta löytyy samasta paikasta.

Sitten on vielä RunRyderissä toinen säie kisoille, jossa on kuvia PALJON ja videoitakin, http://runryder.com/helicopter/rrTV-Photo/contest/WORLDS2009/

Mun veikkaus on Scott Gray tai sitten hallitseva mestari Hiroki Ito.

SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #4 : 06 Elokuu, 2009, 07:53:45 »
Juu siihen Blacksharkkiin on tullut Stayseen kaltainen koroke kopan päälle pääakselin taakse. Hieman muotoja siis paranneltu...

Scott tullee olemaan kova sana tuolla
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #5 : 06 Elokuu, 2009, 12:18:01 »
Hmmm.

Eikös tuo Hasanderin Black Sharkki ole edelleen se sama BS 3T joka on ollut sillä käytössä jo toistavuotta. Tais olla puolan MM-kisoissa jo käytössä. Sama setti on tosiaan Nova 4:ssa ja Stasyy kopassa. Arin kans juteltiin siitä, että mikä idea siinä on eikä keksitty mitään parempaa syytä kuin, että ehkä siinä halutaan irrottaa ilmavirtaus kopasta syystä tai toisesta. No arvailuiksi jäi.

Taitaa kaikki japsikuskit lentää polttismoottoreilla, Curtisilla on se sähkis ainakin ja lensi sillä oman lentolinjansa voittoon ekana päivänä.

Jossain kuvissa näkyi mielenkiintoisia moottoripukkeja sähkölle jossa oli pinionin yläpuolinen laakeripesä itse moottoripukissa. Eli moottoripukki jatkui pinionin yläpuolelle. Tällöin ratas välys haettiin sopivaksi moottoripukkia siirtämällä... Arille taas lisää sorvattavaa ;)

Hmmm. Saksalta aika mielenkiintoinen joukkue matkassa. Mutta kai sitä nyt vois mennä syömään. Niin joo ja Lucci lentää kans sähköllä. Yllättävän hyvin pärjäsi vielä. Curtisin kopterissa on jotkut häröt painot lavanpitimissä linkin etupuolella. Jotain stabilointia tms... Mut siis sinne mäkkäriin ->

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #6 : 07 Elokuu, 2009, 16:46:03 »
Moido,

Nyt on tullut taas uusia kuvia, Scott Gray mitä ilmeisimmin edelleen lennättää polttiksella. Ainakin sen pöydällä on startteri. Ei siitä kuvasta oikein näe kopterista riittävn hyvin. Se koppakin on aika jännä. Olisko peräti normi Galaxyn koppa sellaisella värityksellä ettei sitä meinaa Galaxyn kopaksi tunnistaa. Nyt on myös lähikuva siitä Curtisin käyttämästä rattiradiosta. Niin siis niitä ei saa ostettua vaan se pitää itse dremelöidä. Curtisilla on persimen ohjaus siinä ratissa kuin rc-auton rattiohjaimessa. Tällöin vasemmalla tikulla ohjataan ainoastaan pitciä ja oikeakätiselle kaverille se tarkempi käsi ohjaa mahdollisimman paljon. Täällä niitä kuvia:



--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #7 : 07 Elokuu, 2009, 16:59:00 »
Nyt on myös lähikuva siitä Curtisin käyttämästä rattiradiosta. Niin siis niitä ei saa ostettua vaan se pitää itse dremelöidä. Curtisilla on persimen ohjaus siinä ratissa kuin rc-auton rattiohjaimessa. Tällöin vasemmalla tikulla ohjataan ainoastaan pitciä ja oikeakätiselle kaverille se tarkempi käsi ohjaa mahdollisimman paljon. Täällä niitä kuvia:
Huh huh, mikä viritys. Voi olla melkonen opettelu ennenku tuntus luontevalta ohjata noin.

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #8 : 07 Elokuu, 2009, 17:39:22 »
Moido,

Nyt on tullut taas uusia kuvia, Scott Gray mitä ilmeisimmin edelleen lennättää polttiksella. Ainakin sen pöydällä on startteri. Ei siitä kuvasta oikein näe kopterista riittävn hyvin. Se koppakin on aika jännä. Olisko peräti normi Galaxyn koppa sellaisella värityksellä ettei sitä meinaa Galaxyn kopaksi tunnistaa. Nyt on myös lähikuva siitä Curtisin käyttämästä rattiradiosta. Niin siis niitä ei saa ostettua vaan se pitää itse dremelöidä. Curtisilla on persimen ohjaus siinä ratissa kuin rc-auton rattiohjaimessa. Tällöin vasemmalla tikulla ohjataan ainoastaan pitciä ja oikeakätiselle kaverille se tarkempi käsi ohjaa mahdollisimman paljon. Täällä niitä kuvia:



--
Timo


Tuo Scott Grayn koppa on JR Super Gracy hivenen erilaisella värityksellä...

http://www.world-of-heli.de/en/sportruempfe/super-gracy-90.html
http://www.world-of-heli.de/en/helicopter-parts/jr-parts/61000-69999/scott-gray-dekorsatz-fuer-super-gracy-90.html


[muoks]

JR:n uusin koppa on Dynamic jossa ei ole tuota pyöreää reikää tuolla peräputken alla ja näyttäs "sivuvakaajan" alaosa olevan pienempi...

« Viimeksi muokattu: 07 Elokuu, 2009, 17:50:06 kirjoittanut Timo Huhtamäki »
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #9 : 07 Elokuu, 2009, 23:43:26 »
En kovin usein kattele F3C videoita mutta nyt tuli ladattua Curtisin video (koska näkee samalla NextD Rave 90:n). Vakaasti lentää herra Nuoriveri, ainut missä huomasin virheen oli Push over w/ 360 pirouette.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
F3C "official" rules / regulations
« Vastaus #10 : 09 Elokuu, 2009, 09:21:39 »
Moi,

could somebody please point me to the "official" rules for F3C? There are lots of links that seem to be more or less outdated.
The best I could find was this:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=4712.0
But in Forssa we didn't fly Cobra roll with flip as the document tells, but instead Cobra roll with 2? point roll. Or I got it all wrong.

Related, I need to find out the voltage limit for the upcoming season: Is 12s now allowed, or not?

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #11 : 09 Elokuu, 2009, 10:16:08 »
Is this ftp://www.fai.org/sporting_code/sc4/sc4_f3_helicopters_09.pdf what you are looking for ?

-Pekka

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #12 : 09 Elokuu, 2009, 10:26:50 »
thanks... looks quite valid especially since it states that it's valid and can't be changed before 2010  :)
I think one hovering move is different from Forssa, though.

42 V. Ho-hum. Serious motivation on my end to spend money to downgrade a perfectly good 700  ::)

edit:
>> that it's valid and can't be changed
or maybe it wasn't  ;D
well we're now flying already by 2010 rules, so it's obsolete.
« Viimeksi muokattu: 09 Elokuu, 2009, 11:29:58 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #13 : 10 Elokuu, 2009, 09:32:49 »
No niin, alkukierrokset on lennetty.

Tässä tilanne 10 parhaan osalta:

1 Hiroki Ito   3000
2 Curtis Youngblood USA 2927.107
3 Scott Gray CAN 2921.639
4 Ennio Graber SUI 2895.881
5 Yukihiro Dobashi JPN 2831.648
6 Manabu Hashimoto JPN 2812.721
7 Stefano Lucchi ITA 2778.054
8 Wayne Mann USA 2772.338
9 Kazuyuki Sensui JPN 2759.315
10 Bernhard Egger AUT 2757.624

Huomatkaa, supermario on sijalla 7 heti Hasanderin perässä! Harvoin Stefano on noin hyvin onnistunut. Iton suoritukset näyttää melko vahvoilta ja taitaa herra nuoriveri jäädä kotikisoissaan nyt kakkoseksi. No katsotaan vielä on kolme lentoa jäljellä. Mutta tosiaan lopputuloksiin lasketaan nämä nykyiset tulokset sekä flyoff-lentojen tulokset yhteensä joten jos joku haluaa Iton voittaa, niin saa kyllä lentää ihan pirun paljon paremmin mitä Ito koska erot ovat niin pieniä tuolla kärjessä.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Jarno Mäkinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #14 : 10 Elokuu, 2009, 16:05:26 »
On kyllä ilahduttavaa nähdä supermario noinkin korkealla. Onnistuneen lennon jälkeen se kaveri osaa kyllä tuulettaa riittävän hyvin!  :)

Yllättävän paljon JR:n kalustoa kärkikahinoissa. JR:ltä pitää Shinya Kunii myös omaa blogiaan osoitteessa:

http://www.jrpropo.co.jp/eng/blog/

Jarno

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #15 : 10 Elokuu, 2009, 16:14:19 »
Katoin eilen yhden Hiroki Iton lennon ja kaveri lennättää kun kone.  :o 8) 

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #16 : 10 Elokuu, 2009, 21:59:23 »
Katoin eilen yhden Hiroki Iton lennon ja kaveri lennättää kun kone.  :o 8) 


Mitään en ymmärrä näistä kilpatouhuista, mutta oli se lentely aika hienoa kateltavaa  8)
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Jarno Mäkinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #17 : 11 Elokuu, 2009, 07:26:42 »
Nyt on ensimmäinen finaalikiekka ajettu. Itolla oli ongelmia akkupaketin kanssa (juotos irronnut) ja tämän vuoksi hänen kierroksensa meni penkin alle M-kuvion jälkeen. Ennio Graber pokkasi ykköstilan tällä kiekalla, Hasan ollessa toinen ja Scott Grayn kolmas. Vielä ei ole Iton mestaruushaaveetkaan valuneet penkin alle. Jos hän ajaa loput kiekat normaalitasollaan, on mestaruus hänellä taskussa. Jännää.

Jarno

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #18 : 12 Elokuu, 2009, 10:55:31 »
No niin, kisat on ohi.

Tulokset ovat 10 parhaan osalta seuraavat:

1 Hiroki Ito World Champion - Japan 2974.49
2 Scott Gray CAN 2969.811
3 Ennio Graber SUI 2949.987
4 Curtis Youngblood USA 2922.797
5 Manabu Hashimoto JPN 2903.087
6 Yukihiro Dobashi JPN 2871.408
7 Kazuyuki Sensui JPN 2795.515
8 Wayne Mann USA 2782.958
9 Bernhard Egger AUT 2731.771
10 Dwight Shilling USA 2667.656

Ito siis uusi mestaruutensa. Kaveri muuten lentää JR:n Sylphidellä jollen väärin muista sekä polttismoottorilla. Scott Gray oli toinen kuten taisi olla edellisissäkin MM-kisoissa, hänkin lienee polttiskuski ja kopterina JR. Sitten se iloinen yllätys Ennio Graber kolmantena Hirobon Eaglellä joka lentää sähkönvoimalla ja kopterin päällä hieman modattu Hirobon Nova 4 koppa. Curtis olikin tällä kertaa vasta neljäs sähkökopterillaan. Hasanderi viidentenä, tällä kertaa jopa taisi käydä ensimmäisen kerran niin, että Hirobon tehdaspilotin edelle lensi joku muu hirobolla lentevä harrastelijajannu, Graber on meinaan ammatiltaan liikuntaohjaaja ja talvisin hiidon vai alppihiidon opettaja sveitsissä. Näin ollen on tullut todistetuksi se, että "tavallinen" harrastaja voi voittaa tehdaspilotin. Samalla Ennio osoitti sen, että vaikka asuu paikassa jossa talvisin on lunta ja liikkuminen tapahtuu hiihtohissillä ja suksilla, niin on mahdollisuus päästä maailman huipulle ohi kavereiden jotka asuvat trooppisissa olosuhteissa läpi vuoden. Eli turha enää kitistä siitä että suomessa on joskus lunta...

Ennen kisoja veikkaisimme, että 10 parhaan porukassa suurin osa lentäisi sähkökoptereilla, mutta ei se tosiaan vielä niin ollut. Kympin porukkaan mahtui vain 2 - 4 sähkökopteria.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Jarno Mäkinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #19 : 12 Elokuu, 2009, 11:02:42 »
Niin tarkennetaan nyt vielä sen verran, että Ito otti jo kolmannen mestaruuden putkeen. Hän lensi kisoissa kahta Sylphideä, joista toinen oli polttis ja toinen sähkö. Kaveri käytti myös kahta lähetintä: JR: kakstoistaäksää ja ysiä.

Jarno

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #20 : 12 Elokuu, 2009, 11:09:01 »
Graber oli hieno yllätys. Etenkin että eurooppalainen pääsee kärki sijoille. Hänellähän on vahva perimä tuossa menestymisessä. Hänen helikopteri onnettomuudessa kuollut isänsä oli aikoinaan maailman huippuja ja ainakin euroopan mestari. Poika on siis isänsä jäljillä.

Sähkökoneiden vähyys hieman ihmetytti. Mutta olisiko hieman hidastanut akkujen kanssa matkustaminen ja paikalla latauksien järjestäminen. Akkuja kun ei saa omissa tavaroissa vietyä ja olisi edellyttänyt järjestelyjä. Tähän meillä lopuksi sinetöityi lähtö kisoihin keväällä, toki kalliit maksutkin sen teki. Tähän asti on polttomoottorikoneiden kanssa ollut helppoa kun järjestäjä sponrosisopimuksella järjestää polttoaineet paikalle niin ei ole tarvinnut energiaa itse kuljetella. Jos vaikka jatkossa saadaan akkuja paikalle valmiiksi  ;)

Kelit on näyttäneet olleen tällä kertaa kisoissa hyvät toisin kuin 2001 samassa paikassa paikallisissa ukkosmyrskyissä seisseenä  >:(

Ito ansaitsi voittonsa niiden videoiden perusteella mitä katsoin. Yllättävää ettei kotikisoissa nuoriveri päässyt palkintopallille. Usein kun on "hieman" ollut kotikenttä vetoa sinne...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Jarno Mäkinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #21 : 12 Elokuu, 2009, 11:58:54 »
Itse asiassa nyt kun noita videoita on tullut katseltua jonkin verran, niin näyttäisi siltä, että näissä kisoissa on varmaan oikeudenmukaisimmat pisteiden jaot pitkään aikaan.  :)

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #22 : 12 Elokuu, 2009, 12:24:44 »
Samanlainen fiilis mullekin jäi. 2001 ja 2003 paikalla olleena niin ainakin niissä kisoissa voittaja jotenkin kummasti tuli järjestäjä maasta vaikka suorituksien perusteella voisi olla eri mieltä. On siis oikea suunta lajilla kun pärjää suorituksilla eikä nimellä tai vanhoilla meriiteillä. Siitä hyvä esimerkki Graperin tuleminen kärki kolmikkoon. Muutenkin Graper ei ole täysipäisesti tehtaan kirjoilla oleva vaan tekee ansiotyötä kuten normaali harrastajat. Jotenkin tuntuu hyvälle hänen menestyst. Mies kun on muutenkin asiallinen tyyppi.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #23 : 12 Elokuu, 2009, 12:29:52 »

Näin ollen on tullut todistetuksi se, että "tavallinen" harrastaja voi voittaa tehdaspilotin.

--
Timo

En mä nyt tuota ainakaan tavis suomalaiseen harrastajaan vio verrata. Massia sillä ainakin on varmaan kohtuullisesti.

Mutta siksi se kai olikin lainausmerkeissä tuo sana tavallinen... :D
Nada

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: F3C WC 2009
« Vastaus #24 : 12 Elokuu, 2009, 19:15:07 »

Näin ollen on tullut todistetuksi se, että "tavallinen" harrastaja voi voittaa tehdaspilotin.

--
Timo

En mä nyt tuota ainakaan tavis suomalaiseen harrastajaan vio verrata. Massia sillä ainakin on varmaan kohtuullisesti.

Mutta siksi se kai olikin lainausmerkeissä tuo sana tavallinen... :D

No ei.

Tavis oli lainausmerkeissä siksi, että jos pystyy järjestämään itsensä MM-kisoissa kolmanneksi ja ohi ammattilaisten, siis tyyppien jotka tekee tota leluhelikopterihommaa ammatikseen. Ei voi kyseessä olla ihan tavisharrastaja vaikka muilta osin sellainen onkin. Eli harrastaa vain vapaa-aikanaan niillä resursseilla mitä on. En tiedä miten paljon Graberilla massia on, mutta en uskoisi näin näppituntumalta kaverin poikkeavan juurikaan vaikkapa Arista, Anssista tai minusta. Kaveri tekee omia töitään ja harrastaa kun ehtii. Kaiken kukkuraksi isä on menehtynyt vuosia sitten, joten ei ole pappakaan ollut maksamassa harrastuksia jollei ollut melkoisia vakuutuksia...

Graber muuten taitaa edelleen lentää samoilla koptereilla jotka hänellä on ollut jo useamman vuoden joten ei sielläkään osoitteessa vaihdeta joka päivä uusiin laitteisiin pelkästä vaihtamisen ilosta. Näin ollen mihin sitä rahaa palaisi normaalia harrastajaa enemmän? Harrastetaanhan mekin ihan normaalituloilla niin paljon kuin ehdimme.

BTW. Graberin avustajana kisoissa taisi toimi jannun mutsi. Ainakin kuvista voisi päätellä niin.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
211 Vastauksia
76487 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2009, 01:17:40
kirjoittanut 1m4s0_
14 Vastauksia
5983 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Elokuu, 2009, 09:27:33
kirjoittanut Tero
23 Vastauksia
11551 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Elokuu, 2009, 20:50:45
kirjoittanut Ege
67 Vastauksia
23926 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Joulukuu, 2009, 14:38:42
kirjoittanut mokkis
4 Vastauksia
2625 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Joulukuu, 2009, 10:06:42
kirjoittanut Sammy