Kirjoittaja Aihe: Vakionoparista, kai..  (Luettu 4617 kertaa)

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vakionoparista, kai..
« : 06 Elokuu, 2009, 23:15:53 »
Huomasin sellaisen seikan, että jos Protoksen kaasun vetää nolliin, niin moottoria ei saa uudestaan pyörittämään ennen kuin roottori on lähes pysähtynyt. Muistan lukeneeni tästä täällä jotain aiheeseen liittyvää ja että ihmisillä käyttäytyi sen suhteen kopterit vähän eri tavoin.

Eihän sillä muuten mulle ole juuri mitään merkitystä, mutta kaksi asiaa tuli mieleen:

1) jostain syystä kesken lennon normitilassa lentäessä nykäisee vaikka vahingossa kaasun hetkeksi nollille tai
2) jossain vaiheessa haluaa kokeilla autorotaatiota ja kopterioppaassa ainakin kehoitettiin harjoittelemaan niin, että on aluksi reilusti korkeutta ja otetaan tuntumaa turvallisella korkeudella, jonka jälkeen päräytetään taas moottorista kierroksia roottoriin ennen kuin tullaan liian lähelle maata.

Molemmissa tapauksissa tulee heti eteen todellinen autorotaation yrittäminen, jos moottori ei enää lähdekään pyörittämään. ???

Mulla on siis vakionopari tuossa laitteessa. Onko tämä ominaisuus vai vika? Miten muilla nopareilla tai sähkökopuilla tuo yleensä toimii?
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa vps

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • vee @ RC Universe
Vs: Vakionoparista, kai..
« Vastaus #1 : 06 Elokuu, 2009, 23:57:21 »
Huomasin sellaisen seikan, että jos Protoksen kaasun vetää nolliin, niin moottoria ei saa uudestaan pyörittämään ennen kuin roottori on lähes pysähtynyt. Muistan lukeneeni tästä täällä jotain aiheeseen liittyvää ja että ihmisillä käyttäytyi sen suhteen kopterit vähän eri tavoin.

Miten muilla nopareilla tai sähkökopuilla tuo yleensä toimii?

E-Flite Blade 400:n vakionopari tekee soft startin, eli kiihdyttelee varovasti, jos a) se on vasta laitettu päälle tai b) kaasu on ollut nollilla 15 sekuntia, muuten lähtee välittömästi. Kuvailemaasi tilannetta ei siis pitäisi tulla eteen. Tuo on kyllä suht hankala vekotin jos noin toimii, itselläkin on vähäisillä lennoilla tullut pari kertaa vetäistyksi tikku etelään ihan vahingossa.

Kopteri on aina oikeinpäin!

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Vakionoparista, kai..
« Vastaus #2 : 07 Elokuu, 2009, 00:17:04 »
Lainaus
1) jostain syystä kesken lennon normitilassa lentäessä nykäisee vaikka vahingossa kaasun hetkeksi nollille...
On käynyt,  autorotaatio on edessä ellei korkeutta ole yli sataa metriä :)  
Käytännössä softstartilliset noparit toimivat näin.
EDIT: Patsi näköjään E-Flite Blade 400:n vakionopari, ehkä on muitakin, minun taipaleelle ei vaan ole osunut
Normimodessa ei siis kannata juurikaan lentää muuta kuin kuviokelluntaa. Normimodea ei tule käytettyä juuri ollenkaan. Joskus nousuissa. Ei aina.

YGE:n joissain nopareissa on ominaisuus, jossa soft-startti otetaan vain jos akku on ollut pois. Se on kai oikeasti bugi :)

Lainaus
2) jossain vaiheessa haluaa kokeilla autorotaatiota ja kopterioppaassa ainakin kehoitettiin harjoittelemaan niin, että on aluksi reilusti korkeutta ja otetaan tuntumaa turvallisella korkeudella, jonka jälkeen päräytetään taas moottorista kierroksia roottoriin ennen kuin tullaan liian lähelle maata.
Jos laitat esim idle ykköseen suoran 18% kaasukäyrän niin käytännössä veto on täysin pois mutta tehoa saa tilattua idle2 modeen heittämällä ilman softstarttia. 18% on oman testin tulos, riippuu radiosta, kannattaa kokeilla. Mulla oli tuollainen setup tehty, mutta En ehtinyt kokeilla kun taas jo rikoin protoksen.
Voisi olla fiksua kokeilla ensin maassa idle2=>idle1.. odotus että hiljenee nupissa kiekat...=>idle2, jotta näkee kuinka paljon se käytännössä repäisee.
« Viimeksi muokattu: 07 Elokuu, 2009, 00:31:56 kirjoittanut keke »

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vakionoparista, kai..
« Vastaus #3 : 07 Elokuu, 2009, 00:21:27 »
Normimodella ei lennetä taivaalla.  Soft start yleensä aktivoituu kun kaasu ollut pois hetkenkin. Rattaista lähtee hampaat jos nopari lyö kaasun heti takas. Soft start kun toimii niin idlen voi laittaa suoraan maassa päälle, niin yleensä itse teen kaiken kokosilla koptereilla.

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Vakionoparista, kai..
« Vastaus #4 : 07 Elokuu, 2009, 06:43:56 »
Normimodella ei lennetä taivaalla.  Soft start yleensä aktivoituu kun kaasu ollut pois hetkenkin. Rattaista lähtee hampaat jos nopari lyö kaasun heti takas. Soft start kun toimii niin idlen voi laittaa suoraan maassa päälle, niin yleensä itse teen kaiken kokosilla koptereilla.
Mä lennän tällä vielä normimodella kun ei oo montaa akullista vielä takana :D pitää ottaa vähän tuntumaa tähän laitteeseen :) Ei tosin mitään varsinaista taivaslentoa.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Vakionoparista, kai..
« Vastaus #5 : 07 Elokuu, 2009, 07:58:26 »
Jos laitat esim idle ykköseen suoran 18% kaasukäyrän niin käytännössä veto on täysin pois mutta tehoa saa tilattua idle2 modeen heittämällä ilman softstarttia. 18% on oman testin tulos, riippuu radiosta, kannattaa kokeilla. Mulla oli tuollainen setup tehty, mutta En ehtinyt kokeilla kun taas jo rikoin protoksen.
Voisi olla fiksua kokeilla ensin maassa idle2=>idle1.. odotus että hiljenee nupissa kiekat...=>idle2, jotta näkee kuinka paljon se käytännössä repäisee.

Eli periaatteessa sitten kun ens tai seuraavana kesänä uskaltaa kokeilla autorotaatiota, niin vois tehdä vaikka niin, että niille lennoille laittaisi holdiin ylläpitokaasuksi tuon 18%, niin vois treenata oikeiden nippeleiden kanssa. :P Kunhan kokeilee maassa, että toi toimii..
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Vakionoparista, kai..
« Vastaus #6 : 07 Elokuu, 2009, 08:54:59 »
Protoksen ensimmäisellä lennätyskerralla meinasi olla vähän tipalla tuon ESC:n heräämisen kanssa.

Kuvittelin napsauttaneeni lähettimestä idle upin päälle mutta naksautinkin sen alla olevaa ajastimen kytkintä ja kopteri jäi siis normitilaan. Parin minuutin lentelyn jälkeen vedin selkäleijuntaan ja ajattelin ottaa lisää korkeutta vetämällä kaasutikun alas. Kierrokset "yllättäen" putosivat ja maata kohti tultiin kovaa vauhtia. Henttaan turve kävi pelottavan lähellä mutta moottori heräsi onneksi ajoissa henkiin kun sain sormeni idle up-kytkimelle. Sekunti pari siinä kait meni. Voi olla että meni vähemmänkin mutta sillä hetkellä se tuntui ikuisuudelta.

Voi olla, että kaasutikku ei ehtinyt käväisemään ihan ala-asennossa koska palautuminen oli niinkin nopeaa...

« Viimeksi muokattu: 07 Elokuu, 2009, 09:19:48 kirjoittanut Picofly »

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Vakionoparista, kai..
« Vastaus #7 : 07 Elokuu, 2009, 09:30:04 »
Ekalla lennätyskerralla selkäleijuntaa :) ihailtavaa.. Mun pitää kyllä ottaa alkuun tosi varovasti kun en viitsis heti rikkoo. Pitää syntyä luotto siihen, että kopteri pysyy kasassa (ettei rakentamisessa oo tullu viboja). Swashin alla oleva collar pääskin löystymään toisella akulla. Onneks ei pettäny ilmassa vaan huomas kun alko värisemään kierroksia nostaessa maassa kun piti kolmas akullinen pyöräyttää.

Protoksella vielä varovasti, 4g3:lla pöhköillään. :D
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Vakionoparista, kai..
« Vastaus #8 : 20 Elokuu, 2009, 23:23:47 »
Tänään kävi sitten niin, että kolmatta akullista aloittaessa tuumasin, että gainia pitää muuttaa vielä. Olin juuri sitä ennen vähän säätänyt. Kone kerkes olemaan ilmassa n. 1 minuutin ja toin sen alas säätöä varten. Sitten piti lähteä uudestaan liikkeelle, niin roottori lähti pyörimään vain hyvin nihkeästi ja niin hitaasti, että kierrosluvut olisi saanut katsottua tarkasti silmällä ja sekuntikellolla. Eikä kiihtynyt, koitin useasti, vedin kaasun pois ja kohta uudestaan. idlellä, holdin kautta, idle 2:lla. Sama homma vaikka kädellä auttoi pyörimään.

Akku pois ja takasin kiinni: sama homma. Otin toisen kerran akun pois, pidin irti n. 10 sekuntia ja sitten lähti vasta pelittään oikein. MSH:n ominaisuus? Vaikuttikohan tähän se, että ehdittiin jo vähän lentämään. Alkuperäinen huomio oli lyhyemmästä moottorinkäytöstä.

Ja tosiaan - nyt lennetään jo oikeasti idlellä. Ei hirvitä se, että moottori pysähtyisi kesken kaiken :)
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Vakionoparista, kai..
« Vastaus #9 : 23 Elokuu, 2009, 17:05:47 »
Tänään sama homma tuon uudelleen pyörimään lähtemisen kanssa. Erona edelliseen, että nyt lähti savut ESC:stä :( Eipä tullut sentään liekkien kanssa :D Akku nopsaan irti vaan. Toivottavasti ei menny muita sähköjä. Pari lentoa oli alla ennen tätä, mutta oli sen verran taukoa niiden välissä kuitenkin, että kyllä kaikki oli hyvin jäähtyneet.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz