Kirjoittaja Aihe: GAUI 425  (Luettu 181212 kertaa)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: GAUI 425
« Vastaus #150 : 21 Tammikuu, 2011, 19:22:05 »
Gauia en ole omistanut, mutta sanoisin että tärkeintä on että ne linkkien keinuvarret ovat suorassa nollakulmissa, ja siitä sitten seuraa myös että linkkien pituus on sama
 
Sivulla 13 näytetään vähän asian tiimoilta (hidas sivu latautumaan mutta kyllä se sieltä).

Poissa pTRCH

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #151 : 21 Tammikuu, 2011, 20:01:53 »
Niin, kyllä mulla tuo ohje tässä naaman edessä on. Ohje pyytää poraamaan pyöreään servopyörään reiät palloille hieman yli 180°,  itse siis laitan tavallisen 180° servoarmin tuohon, ja se ei satu ihan kohdilleen. Eli näillä mennään, linkit saman mittaisiksi ja subtrimmillä kohdilleen, jollei tässä ole mitään erityisen hyvää syytä käyttää tuollaista porattu pyörää?

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: GAUI 425
« Vastaus #152 : 21 Tammikuu, 2011, 20:26:02 »
Push-pull linkistön mekaniikka ei toimi kunnolla, jos linkit on erimittaiset.

Se offset siihen servopyörään on helpoin porata kohdalleen käyttäen niitä vipuja mallineena. Lavanpitimen pultti vaan läpi, jotta pysyy paikallaan servokiekossa. Sen jälkeen samanmittaiset linkit servon ja vivun välille ja sub-trimmillä se vivun haaran reuna vaateriin rungon reunan mukaan. Elevatorissa vipu pääakselin suuntaisesti.
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: GAUI 425
« Vastaus #153 : 21 Tammikuu, 2011, 20:42:19 »
Noniin, mä sähläsin, olin swashille tulevissa linkeissä vaikka sanoitkin että servoon.

Mielestäni idea tuossa yli 180 astetta kiinnityksessähän on että geometrian pitäisi olla sama kuin sen elevator leverin geometria, niitä on kahdenlaisia. Jos mikään ei joustaisi niin teoriassahan tuo olisi jumissa 180 asteen kiinnityksellä. Mutta kaikkihan joustaa vähän joten voihan se toimia noinkin. Ellei sulla sitten ole tuo cnc leveri siellä toisessa päässä? http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=23602
Kokeile kuitenkin vähän käsin sitä jäykkyyttä ettei servo pala.

loppuun vielä disclaimeri että ei ole tosiaan käytännön kokemusta tuosta kopterista

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: GAUI 425
« Vastaus #154 : 21 Tammikuu, 2011, 20:49:01 »
Juu CNC-levereissä ei ole tuota offsettia eli ovat 180 asteen jaolla. Muoviset vaatii sen offsetin, jotta ei kanita. Toimii kylläkin myös suoralla kiekolla, mutta vääntää servoa ja vipua ajanmittaan.
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa pTRCH

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #155 : 21 Tammikuu, 2011, 21:05:26 »
Tekisi mieli tilata nuo cnc kalikat, pääsisi muka helpolla  ;D Nuo mun servopyörät vaan on hieman lautasta pienempiä, ei kauhean mukavan näköisiä. Tosin en tajua miksi tuollaista offsettihässäkkää täytyy käyttää?
« Viimeksi muokattu: 21 Tammikuu, 2011, 22:13:58 kirjoittanut pTRCH »

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: GAUI 425
« Vastaus #156 : 21 Tammikuu, 2011, 21:22:14 »
Nuo CNC palikat on ihan kivat, mutta kyllä niillä muovisillakin pärjää :)
Itsellä on tuossa carbon 425ssa kaikki ne levelerit metallia. Aika tyyriit ovat.

Poissa pTRCH

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #157 : 23 Tammikuu, 2011, 12:49:21 »
Linkit ovat työntömitalla katsottu samanmittasiksi, ne tuntuvat olevan ja menevän hyvin paikalleen, silti pitch/aileron saavat koko rungon vääntyilemään. Varmaan ne ei sitten ei täysin sopivanmittaiset, vaikka paikalleen sopivatkin..

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #158 : 19 Helmikuu, 2011, 23:51:12 »
Tuntuisi kadonneen tuo rotorspeed laskuri Gauin sivuilta...? Onkos jollain linkkiä toimivaan moiseen, kun oli aikas kätevä laskeskella välityksiä sillä... :)
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa Kumppari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 425
« Vastaus #159 : 20 Helmikuu, 2011, 08:04:27 »
jos omistat android-puhelimen niin tässä olis :)

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: GAUI 425
« Vastaus #160 : 20 Helmikuu, 2011, 10:54:04 »
Tässä on mun käyttämä taulukko.
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #161 : 28 Helmikuu, 2011, 18:43:56 »
Tuo exel taulukko rokkaa! Kiitos.
Mut sit onkelmaa...
Aloin asentamaan Hyperion 4020 moottoria muovirunkoon, ja eteen tuli ongelmia. Ensimmäinen oli moottorissa oleva akselin lukitussokka, jonka hoitelin dremelillä sopivaksi. Toinen ongelma on, että nuo kallistusvivut ottaa hieman kiinni moottoriin. Kannattaisiko vaan laittaa prikkaa väliin, ja pidempää ruuvia vivuille, että tulevat ulospäin hieman, vai miten ratkaista homma?

Edit: Front gear on vaihdettu jo 60 hampaiseen, joten moottori tulee hieman edemmäksi, kuin vakiolla 50 hampaisella. Pinioni tullee olemaan 14, 15 tai 16 hampainen.
« Viimeksi muokattu: 28 Helmikuu, 2011, 18:46:07 kirjoittanut Puhi »
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: GAUI 425
« Vastaus #162 : 28 Helmikuu, 2011, 19:24:00 »
Mä toin niitä ulospäin 450:sen perälaakereilla ja pidemmillä M3-ruuveilla. Sattui olemaan tollaset pakissa.
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #163 : 28 Helmikuu, 2011, 19:55:49 »
Dodii, löytyi 3mm sisäreiällä olevaa messinkiputkea metrin kanki varastosta, eli siitä puslaa... Pidempi ruuvi ja sitten vielä dremelillä pallon ruuvista ylituleva milli pois. Nyt rokkaa.

P.S. Jos teillä on metallihampaiset servot, niin laittakaa lukitetta servolautasen kiinnitysruuveihin... Siitä tääkin remppa alun sai, kun servolautanen irtosi servosta tänään ilmassa... ;D
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: GAUI 425
« Vastaus #164 : 07 Maaliskuu, 2011, 10:16:12 »
Jos syystä tai toisesta ei halua käyttää taulukkolaskinta headspeedin laskentaan, niin netin syövereistä löytyy näppärä pikkusovellus (ei vaadi asentamista, ajaa vain exen), joka tuntuu antavan samat tulokset kuin artan laittama excel-taulukko:
http://rapidshare.com/files/440846310/Hurricane_425_550_en.zip
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #165 : 08 Huhtikuu, 2011, 20:49:00 »
Kaipa tämä on sopiva topicci kysymykselle/kysymyksille, vaikkakin on aika yleisluontoista asiaa. Modet siirtäköön jos on aihetta.

Eli Gauissa heiluu stabbarin tanko millin tai kaksi, pituus suunnassa. Se on kyllä tukevasti kiinni siinä kehikossa, mutta kehikon ja "seesaw:in(!?)" sovituksessa on välystä. "Seesaw" on vakio muovinen ja stabbarin kehikko mallia alumiini. Onko tuo normaalia ja jos ei niin miten vaikuttaa lentoon? Pitäskö tonne laittaa pari aluslevyä väliin vai kenties ostaa "seesaw" joka on myös mallia alumiini?

Kun ei ole koskaan lentänyt kopteria joka 100% varmuudella lentää "oikein", niin ei oikeen osaa sanoa millon vehkeet toimii ja milloin ei. Muutamia havaintoja Gauin lento käytöksestä. Lennettäessä vauhdilla eteen päin, joutuu koko ajan työntämään tikusta aika paljon, muuten keula tahtoo nousta, lisäksi kovassa vauhdissa tuo on TODELLA herkkä elev. suunnassa. Normaalia? Vaikka kopteri leujutuksessa tahtoo pysyä kivasti paikoillaan, eli ei kampea mihinkään suuntaan, niin kovaa eteenpäin lennettäessa se kampeaa hiukan oikealle ail. suunnassa. Normaalia, vai liian jäykät lepari tjsp.?


-Tuukka
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #166 : 10 Huhtikuu, 2011, 09:26:48 »
Kaipa tämä on sopiva topicci kysymykselle/kysymyksille, vaikkakin on aika yleisluontoista asiaa. Modet siirtäköön jos on aihetta.

Eli Gauissa heiluu stabbarin tanko millin tai kaksi, pituus suunnassa. Se on kyllä tukevasti kiinni siinä kehikossa, mutta kehikon ja "seesaw:in(!?)" sovituksessa on välystä. "Seesaw" on vakio muovinen ja stabbarin kehikko mallia alumiini. Onko tuo normaalia ja jos ei niin miten vaikuttaa lentoon? Pitäskö tonne laittaa pari aluslevyä väliin vai kenties ostaa "seesaw" joka on myös mallia alumiini?

Kun ei ole koskaan lentänyt kopteria joka 100% varmuudella lentää "oikein", niin ei oikeen osaa sanoa millon vehkeet toimii ja milloin ei. Muutamia havaintoja Gauin lento käytöksestä. Lennettäessä vauhdilla eteen päin, joutuu koko ajan työntämään tikusta aika paljon, muuten keula tahtoo nousta, lisäksi kovassa vauhdissa tuo on TODELLA herkkä elev. suunnassa. Normaalia? Vaikka kopteri leujutuksessa tahtoo pysyä kivasti paikoillaan, eli ei kampea mihinkään suuntaan, niin kovaa eteenpäin lennettäessa se kampeaa hiukan oikealle ail. suunnassa. Normaalia, vai liian jäykät lepari tjsp.?


-Tuukka

Anyone?  ???
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: GAUI 425
« Vastaus #167 : 10 Huhtikuu, 2011, 11:33:37 »
jos stabbarit on jäykät niin kyllä se tuo äkkiin kaiken mualiman kampeamisia,pitäis keikkua ihan vapaasti.

sit tuo et se vetää pystyyn eteenpäin ajaessa niin tarkistappa painopiste,kuulostais et on takana.
eli otat lavanpitimistä kii ja käännät kopun vaakaan ja siten et perä on sivulle,pitäis perän pysyä sivulla.jos perä pyörähtää alas niin on takapainoinen..

stabbarin kelkka on siis alumiiniä?muovisessa ainakin voi aavistuksen painaa sisäänpäin niitä päätyjä mistä se stabbaritanko tulee läpi ja kiristää siihen mutta paljon paremi jos laittaa väliin prikkaa.
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #168 : 10 Huhtikuu, 2011, 14:01:57 »
Stabbarin kelkka on tälläinen: http://www.hobbypeople.com/shop/images/204679.jpg Laitoin tuonne väliin nyt aluslevyn ja nyt ei ole enää klappia, mutta liikkuu silti kevyesti. Katsotaan huomaako lennossa. Tekisi kyllä kovasti mieli päästä eroon koko stabbarista. :)

Kun kopterin nostaa nupista ilmaan niin jalakset nousevat tasaisesti, joten painopiste on kohdillaan... Tai sitten ei. Kokeilimpa tuota ehdottamaasi tapaa ja kas, perä pysyy vaaterissa, eli painopiste on kohdillaan... Tai sitten ei. Kokeilimpa toisin päin, että moottori ei vastusta liikettä ja perähän painuikin ales. Akkua siirtämällä sain sen kuitenkin kohdilleen ja kun oikein otti silmän käteen ja katsoi, niin siinähän oli edellisen omistajan jäljiltä merkki, johon ilmeisimmin asetetaan akun yläreuna. Eli olen pitänyt akkua väärässä kohdassa. :-[

Kiitokset neuvoista ja toivotaan että lento näillä muutoksilla paranee entisestään!


-Tuukka
« Viimeksi muokattu: 10 Huhtikuu, 2011, 14:10:15 kirjoittanut TuukkaJK »
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: GAUI 425
« Vastaus #169 : 10 Huhtikuu, 2011, 15:23:38 »
noniin,jäämme mielenkiinnolla odottelemaan oliko noilla vaikutusta.
kopterilla vaakalentohan on huomattavasti vaikeampaa kuin lennokilla mutta kyllä se pitäs saada jotakuinki suoraan lentään! ;)
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 425
« Vastaus #170 : 31 Toukokuu, 2011, 09:26:33 »
ZZ innoittamana tuli sitten tilattua 425 peruskitti.

Sähköt: perus futuban nuppiservot. Peräservona vähän nopeampi digiservo ja 401 gyro

Voinko käyttää HK sinistä 40A säädintä aivan aluksi leijutusharjoituksissa?
Ja millaisella moottorilla/pinjonilla jos tämä on mahdollista.
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: GAUI 425
« Vastaus #171 : 31 Toukokuu, 2011, 09:58:54 »
Perjaateessa voi, mutta en suosittele. Itse kun leijuttelin ja mittailin virran kulutusta niin kopteri söi 15-20A leijutuksessa 13 hampaisella pinionilla. Vähänkään kun pumppaa niin ne piikit menee helposti yli 40A eli noparisi tulee kuumentumaan ja tiedä sitten mitän HK nopari sen kestää...

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: GAUI 425
« Vastaus #172 : 31 Toukokuu, 2011, 14:27:44 »
Nii on jo kerran nähty ku yks nopari palaa 425:sessa, ja se meni ihan pienestä, tai ei juuri mistään
et kantsii vähä miettii haluuko tehä nuotioo. Ja toi HK:n 40A säädin on varmaa todellisuudessa jotain 35A.

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 425
« Vastaus #173 : 31 Toukokuu, 2011, 16:20:34 »
OK uskon, paras antaa sen pysyä HK 450:ssa sitten.
Ja antaa kopterin pysyä maassa kunnes kaikki oikeat osat on paikallaan.

Voihan Phoenixsessa lentää jos tulee hinku suuremalla lentää.

Uskaltaako siihen laitta Turningyn 1300kV 1500W moottorin. Tästä kopterista on tarkoitus tulla kaikkea muuta kun 3D, eli kamerakopteri myöhemmin 550:senä. Ja ennen sitä hissukseen lentämistä.
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: GAUI 425
« Vastaus #174 : 31 Toukokuu, 2011, 16:42:13 »
Voihan sen laittaa, mutta on hieman alitehoinen verrattuna vakio ~1450kv/1700w moottoriin.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
16 Vastauksia
9022 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Marraskuu, 2007, 20:42:11
kirjoittanut riku
Gaui EP550

Aloittaja kaardian « 1 2 » Gaui

45 Vastauksia
26224 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Heinäkuu, 2010, 09:30:03
kirjoittanut P-P
0 Vastauksia
1887 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2009, 08:27:33
kirjoittanut mokkis
6 Vastauksia
6569 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2011, 19:35:06
kirjoittanut Zenda
0 Vastauksia
1755 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2013, 15:56:02
kirjoittanut jesi