Kirjoittaja Aihe: GAUI 425  (Luettu 181214 kertaa)

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #125 : 17 Lokakuu, 2010, 21:02:52 »
Tänään lennättelin omaa Gauiani. Ensimmäinen akku meni kuin unelma, aurinko paistoi selän takaa ja näkyvyys lähenteli täydellistä. Toisella akulla ehdin ottaa kopterin ilmaan ja leijuttelin sitä n. 20 metrin päässä 5-10 metrin korkeudessa. Ehkä 10 sek leijuttelun jälkeen kopteri alkoi saamaan hyökkäyskohtauksia.
Toisinsanoen se yhtäkkiä hyökkäsi ylös ja eteenpäin. Oikealla tikulla korjaus taakse ja juuri kun kopteri oli tasapainossa, niin samanlainen "yllätyshyökkäys". Totesin laskeutumisen olevan mahdoton, joten löin holdin päälle vajaan 10 metrin korkeudessa ja laskettelin elämäni ensimmäisen "autorotaation" suoraan risukasaan. Autorotaatio voidaan katsoa onnistuneeksi, kun edes puulavat eivät hajonneet.

Rotaation jälkeen aloin tutkimaan mitä oikein tapahtui. Paikoillaan holdi päällä huomasin, että toinen etummaisista cyclic-servoista jumittui yhteen kohtaan ja sitten ikäänkuin "hyppäsi" tuon kohdan yli. Vähän aikaa kopteria remplattuani ajattelin kokeilla vielä leijuttaa vähän ihan "polvenkorkeudella". Tuloksena oli "hyökkäyskohtaus" suoraan maasta n. metri ylös ja eteen. Nopeasti molemmat tikut taakse ja Gaui tömähti jaloilleen tonttiin ja sen jälkeen auton peräkonttiin.

Oudon tästä tilanteesta tekee se, että kotiinlähtiessäni olin varma notta servokaupoille on lähdettävä. Kuitenkaan enään keittiön pöydällä en saanut vikaa uusiutumaan, vaan kaikki cyclic-servot toimivat vallan hienosti eikä viitteitä hammaspeikostakaan tunnu servoja käsin varovasti pyörittämällä.
Samoiten vikaa ajatellen, voiko yhden cyclic-servon sooloilu aiheuttaa tuollaisia eteenpäinhyökkäyksiä?
Vai olisiko kyseessä ollut kuitenkin jonkun sortin raidiohärö tai mekaaninen jumi nupissa? Tai onko ylipäätään mahdollista, että servo alkaa tuolla tavalla oikutella ennen lopullista pimenemistään?
Sähköinä Futabaa, radiona 2,4 GHz T6EX, vastarina R617FS ja cyclicceinä S3001.

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: GAUI 425
« Vastaus #126 : 17 Lokakuu, 2010, 21:28:48 »
Kannattaa ehdottomasti vaihtaa servo uuteen. Nuo futten s3001 eivät ole mitään mahti servoja ja menevät rikki melko helposti.

Itte olen käyttänyt omassa muovi 425sessa s3001 servoja hyvällä menestyksellä. Hitaita kyllä ovat ja hajoavat helposti.

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: GAUI 425
« Vastaus #127 : 17 Lokakuu, 2010, 22:02:23 »
Mahdollista on myös vaihtaa rattaat servoon, ne sieltä yleensä hajoavat, esim. Sabella ratassarja S3001:een maksaa 2,10 euroa:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=11355&grpid=3903
Kannattaa laittaa vaihdettuihin rattaisiin kopuvaseliinia.
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #128 : 18 Lokakuu, 2010, 08:23:38 »
Parit varaservot lähti jo tilaukseen ja vaihtelen ne kyllä ennen kuin uskallan viedä kopteria keittiönpöytää kauemmas kotoa.
Alkoi vaan mietityttämään, että voisiko tuollaisen käyttäytymisen takana olla jokin mekaaninen vika (esim. painelaakerit leparissa tms.) tai sitten radiohärö? Mulla on kyllä tähän saakka toiminut tuo Futaban giganen FASST-systeemi täydellisen häiriövapaasti, joten radion syyllisyyteen en oikein usko.

Äkkiseltään en keksinyt mitään mekaanistakaan sanomista tuosta kopterista, mutta leijutuskierrokset nupissa esim. just nuo painelaakerit on ehkä vähän toisenlaisella koetuksella kuin kotosalla.

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: GAUI 425
« Vastaus #129 : 18 Lokakuu, 2010, 08:55:31 »
Luultavasti syy on servossa. Olen huomannut että torpin tai pienin kolhun jälkeen s3001 hajoaa melko varmasti.
Minulta on pari kertaa mennyt rattaat niin että ne ovat vain vähän kuluneet ja servoon jää pieni pykällys jota ei välttämättä huomaa kuin tietyllä rasitus alueella.
Eli luultavasti rattaat ovat saaneet hieman siipeen ja kuluneet, kun niihin kohdistuu enemmän rasituta rattaat antavat periksi ja kopteri "hyökkää" jonnekkinpäin.

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: GAUI 425
« Vastaus #130 : 19 Lokakuu, 2010, 08:10:58 »
Juuri näin "hyökkäämällä" kesällä napsahti Gaui minullakin kaksi kertaa turpeeseen, ensimmäisellä kerralla en ymmärtänyt perimmäisen vian johtuvan servosta ja vika jäi piileväksi, hetkellistä häiriötä ihmettelin itsekin. Nyt sitten askartelin rattaiden parissa...  :) Pitäisiköhän itseasiassa siirtää nuo Futaban servot sähköliidariin ja hankkia Gauiin jotakin järeämpää.
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: GAUI 425
« Vastaus #131 : 19 Lokakuu, 2010, 20:17:17 »
Minkäs kokoiset 6s akut kopan alle sopii? Koppana on 550:sen kuitukoppa, joten tilaa on enemmän. Runko on basic kitin muovinen. Turnigyn 3000mAh vai meneekö jopa 3300 mAh? HC:stä ne kuitenkin tulee tilattua.
Tässä arvon vähän sen suhteen ottaisko kerralla pari pakkaa uusia akkuja. Alkuun varmaan ihan 2x3s2200mAh akuilla, niitä on tossa pari paria.

Tänään sain vihdoinkin elokuun alussa tilaamani TGYn Nanot. Eli Tälläiset.

Mahtuvat juuri ja juuri 550:sen lasikuitukopan alle, tosin alakiinnikkeen joutuu kääntämään toisin päin. 425:sen mukana seuranneen akkulisäkkeen laitoin paikalleen myös.
Painopiste asettuu kevyesti etupainoiseksi, jonka arvelen korjaantuvan siirtämällä peräservon peräputkelle. 550:sen venytyssarjan kanssa painopiste on varmasti sweet-spotissa.

Vielä kun kelit sallisi ulkoilun.
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: GAUI 425
« Vastaus #132 : 01 Joulukuu, 2010, 15:48:34 »
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: GAUI 425
« Vastaus #133 : 01 Joulukuu, 2010, 22:02:48 »
mulla Gaui 425 kopun nupissa myös nuo futten3001 servot ja perällä Savöx 1251mg.
Mitään hyökkäyksiä, en ole havainnut, toisaalta staattinen sähkö häiriö maadottamattomassa hihnavedossa on Spektrumille aika ongelmallinen.
Kokeilen Gauiin jotain älyvpaata, kunhan saan nuo Outragen BL9080 servot helidirectistä, BL9088 mulla jo onki.
Katsotaan mitä parka Gaui tykkää nopeista HV servoista;)

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: GAUI 425
« Vastaus #134 : 19 Joulukuu, 2010, 10:59:10 »
Sitkeitä tärinäongelmia korkeilla kierroksilla selvittäessäni havaitsin swashplaten vippaavan akselin suhteen. Maailmalla on ollut vastaavaa ongelmaa:

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=246281

Onkos muilla ollut vastaavia ongelmia? Minkäs laitteen swash sopisi paikalleen?
100% käyrällä vippaa niin, että landarit tärisee. Tämä taas johtaa peräongelmiin.

Tämäkö on sitä Gaui-laatua?
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa Kumppari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 425
« Vastaus #135 : 19 Joulukuu, 2010, 12:23:42 »
Sitkeitä tärinäongelmia korkeilla kierroksilla selvittäessäni havaitsin swashplaten vippaavan akselin suhteen. Maailmalla on ollut vastaavaa ongelmaa:

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=246281

Onkos muilla ollut vastaavia ongelmia? Minkäs laitteen swash sopisi paikalleen?
100% käyrällä vippaa niin, että landarit tärisee. Tämä taas johtaa peräongelmiin.

Tämäkö on sitä Gaui-laatua?
tämä on juuri sitä gauin laatua :D
itselläni tosiaan on kaksi noita gauin swasheja, toinen kitin mukana tullut ja toinen HK:lta ostettu. molemmat siis aitoa gaui tuotantoa ja molemmat vipattaa. T-rex 500 swashin laitoin tilalle, sopi heittämällä ja vatkaus loppui. eli tuntuisi olevan täsmälleen samalla tavalla koneistettu pieleen nuo swashit. tarkkuutta se on kai tämäkin omalla tavallaan...

mainittakoon nyt vielä että huomasin tuon swashin viipotuksen painiessani juurikin saman ongelman kanssa kuin sinäkin. kaasua jos oli 80% tai enemmän alkoi koko kepakko värisemään niin pahasti että luulin sen räjähtävän ilmaan. aikani kun tutkin ja pyörittelin moottoria erilaisilla yhdistelmillä nupin ja perän osia kiinni ja irti, niin tulin siihen lopputulokseen että kaiken alku ja juuri on perässä. niinpä vaihdoin perään kaikki pyörivää liikettä tekevät osat, vaan ei auttanut. ulkomaan foorumeilta (en muista miltä) löytyi joku muukin kuka oli saman vaivan kanssa taistellut, ja kertoi ratkaisseensa ongelman vaihtamalla T-rex 600 alumiiniperän tilalle. näin tein itsekkin, sopii myös enemmän tai vähemmän heittämällä paikalleen. hihnan hammasjako on täsmälleen sama, tosin hihna on aavistuksen verran leveä, mutta kuluu kyllä sopivaksi kun pyörittelee muutaman akullisen. T-rex 600 perätuubi on noin puoli milliä paksumpi, eli joutuu kalja limutölkistä leikkaamaan sopivan suikaleen alumiinipeltiä sovitteeksi.

osta nuo osat multa pois? ;D

edit: sanon nyt vielä erikseen että en ole mikään gauin vihaaja tai align fanittaja, jos tuosta tekstistä nyt joku sellaisen kuvan sai. omia huomioita vaan kerron toisesta merkistä, ja käytän toisenmerkkisiä osia jos ne sattuu sopimaan yhteen keskenään.
« Viimeksi muokattu: 19 Joulukuu, 2010, 19:06:37 kirjoittanut Kumppari »

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: GAUI 425
« Vastaus #136 : 19 Joulukuu, 2010, 12:24:50 »
Saattaapi olla vain maanantai kappale. Uutta tilalle niin eiköhän se siitä.
Mulla on tähän asti gauin swassit toiminut oikein mainiosti ja mulla on ollut useampi gaui 425/550 kopteri.

Johtusikohan muuten Johnyn x5sen mysteerinen tärinä juuri swassista. En ole varma onko sitä vaihdettu. Kaikki muut osat taitaa olla.
« Viimeksi muokattu: 19 Joulukuu, 2010, 12:26:42 kirjoittanut zxiicci »

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #137 : 19 Joulukuu, 2010, 12:40:47 »
Eli tuo pallonivelen pesä on epäkesko. Vähän ihmetyttää, miten ovat saaneet tuollaisen sorvissa tehtyä. Ainoa mitä nyt tulee äkkiä mieleen, on että ajavat kääntämällä ja helvetin kuluneissa pehmeissä leuoissa. Pitäiskö lähteä Kiinaan menetelmäsuunnittelijaks i?
« Viimeksi muokattu: 19 Joulukuu, 2010, 12:44:04 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: GAUI 425
« Vastaus #138 : 19 Joulukuu, 2010, 13:08:16 »
Laitoin jo Ebay:stä uuden swashin tulemaan, oli suht edullinen 28$ usd posteineen. Toivotaan, että siinä on taiwanilainen koneistaja saanut pallon suht keskelle. Jos ei, niin ei kai auta kun tilata räksän swashi tilalle.

Peräongelmilla meinasin, että kun ei saa jenkaa riittävästi nuppiin, niin on vaikea hieroa perää hyväksi. Ja se tärinäkin tekee omansa. Orkkis perätönärin jo fiksasin hiilariputkimalliseksi ja laitoin peräservon peräputkeen. Tämä paransi jo huomattavasti asiaa. Peräkasetti on riittävän hyvä, ongelmat ei siitä johdu.
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: GAUI 425
« Vastaus #139 : 19 Joulukuu, 2010, 13:36:37 »
Oisin voinu lähettää sulle ihan suomestakin :D Mulla on yksi täysin uusi. 22e sisältää postit.
Hitto ku en muistanut sitä äsken.

Poissa pTRCH

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #140 : 15 Tammikuu, 2011, 15:08:42 »
Kun tuli tuo Gaui hommattua (ensimmäinen isompi kopteri), niin pakkohan sitä oli alkaa kasaamaan heti. Mietityttää vaan kun mulla on Gauin GM-504 mosa siinä (1400kv) ja siihen 13T sekä 14T pinjonit, niin voiko jommalla kummalla pinjonilla käyttää 550L muutossarjaa joka minulta löytyy myös? Nouseeko nupin kierrokset liian korkeaksi? Muut rattaat on ne muovikitin mukana tulleet 50T ja 61T. Akkuina on 2 x 3s 2650mAh.


Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #141 : 15 Tammikuu, 2011, 15:19:01 »
Gauilla on oma HS laskin: http://www.gaui.com.tw/html-en/550_rotor_speed.html. Tosin taisi laskea 100%:n hyötysuhteen moottorille. Mutta antaa osviittaa. DarkHorsen laskurilla voi sitten hifistellä jos on tarvetta. Puulavoilla on muuten max 2000rpm, jos sellaiset tuli mukana.

Ainakin rapakon takana on käytetty 60T-ratasta 50T:n tilalta kun 550-sarja on laitettu. Muuten kierroksia on varsin reippaasti. Toisekseen kovin pienet piniot tahtovat sitten syödä hampaita herkemmin, kun paine tulee vain muutamalle hampaalle. 60T-rattaan kanssa voi käyttää isompaa pinionia, olihan joku laittanut 24T-pinionin  ;D

Poissa pTRCH

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #142 : 15 Tammikuu, 2011, 15:25:09 »
Mitään lapoja ei ole vielä hankittu, johtuen näistä epävarmuuksista. Laskurihan antaa nyt head speediksi 13T pinjonilla n. 2500rpm, onko tämä ok jos tuon 550 kitin laittaa kiinni? Vaik onko kierroksia liikaa? Vielä senverran pihalla kaikesta, että on parempi varmistaa..

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: GAUI 425
« Vastaus #143 : 15 Tammikuu, 2011, 16:28:46 »
550 optimaalinen HS on siellä 1800-1900 kierrosta, maksimina pitäisin 2100.

1400 kv ja 13-50-19-61 antaa jenkaa 90% hyötysuhteella keskimäärin n.2400.
Laittaisin tuon 50:sen rattaan tilalle 60:sen tai 61:sen, joilla HS on siellä keskimäärin n.2000 pinnassa.
60:nen ratas ei maksa muutamaa euroa enempää.
Muuten joutuu rajaamaan kaasukäyrän melko alas, joka taas heikentää hyötysuhdetta.
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa pTRCH

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #144 : 15 Tammikuu, 2011, 16:35:31 »
Homma selvä, täytyy tilata. Mistä tuo optimaalinen head speed sitten saadaan? Käytännön kokemuksesta vai laskemalla vai miten?

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: GAUI 425
« Vastaus #145 : 15 Tammikuu, 2011, 16:46:41 »
Muun muassa Helifreakin foorumia selaamalla löytää jonkin verran tietoa aiheesta.

Muoks:

http://helifreak.com/showthread.php?t=38251

Tuossa ketjussa viitataan kovin usein kierrosalueeseen 1800-2100.
« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu, 2011, 11:04:16 kirjoittanut artta »
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa pTRCH

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #146 : 15 Tammikuu, 2011, 21:54:48 »
Muun muassa Helifreakin foorumia selaamalla löytää jonkin verran tietoa aiheesta.

 Enpäs äkkiseltään löytänyt, jos on osoittaa linkki olisin erittäin kiitollinen

Poissa pTRCH

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #147 : 21 Tammikuu, 2011, 19:02:09 »
Tyhmän kysymyksen vuoro, kunkin servon linkit täytyy varmaankin olla samanmittaiset? Lähinnä että jos esim. tuon elevator armin laittaa pystysuoraan pääakseliin nähden, ja servon armi ei satu juuri kohdilleen.. niin siihen ei passaa laittaa hieman erimittaisia linkkejä vaan säätää subtrimmillä homma kohdilleen? ???

Paikalla Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: GAUI 425
« Vastaus #148 : 21 Tammikuu, 2011, 19:04:08 »
Subtrimmillä juu, jos ei heitto ole niin iso että voi servoarmin laittaa seuraavaan pykälään kiinni.

Poissa pTRCH

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #149 : 21 Tammikuu, 2011, 19:06:40 »
Subtrimmillä juu, jos ei heitto ole niin iso että voi servoarmin laittaa seuraavaan pykälään kiinni.

Jepjep, pieniä on heitot. Seuraako erimittaisista linkeistä jonkinsortin epälineaarinen liike tms..?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
16 Vastauksia
9022 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Marraskuu, 2007, 20:42:11
kirjoittanut riku
Gaui EP550

Aloittaja kaardian « 1 2 » Gaui

45 Vastauksia
26224 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Heinäkuu, 2010, 09:30:03
kirjoittanut P-P
0 Vastauksia
1888 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2009, 08:27:33
kirjoittanut mokkis
6 Vastauksia
6569 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2011, 19:35:06
kirjoittanut Zenda
0 Vastauksia
1755 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2013, 15:56:02
kirjoittanut jesi