Kirjoittaja Aihe: GAUI 425  (Luettu 181225 kertaa)

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #50 : 08 Helmikuu, 2010, 10:24:42 »
Kävikö suoraan paikalleen, vai pitikö modata?

Ei ihan käy suoraan. 3 mm reiät ovat todella lähellä oikeaa etäisyyttä, mutta Gauin kiinnityskohdat ovat muutaman millin kauempana toisistaan kuin Rexissä.
Poralla vähän levitin reikiä ulos päin. Gauin omat ruuvit käyvät hyvin ja kannat saa menemään Rexin omiin ruuvin syvennyksiin.
Landarit on siis nuo (niitä kun löytyy 3d landaria ja standardilandaria ja nämä):
http://www.trex-store.com/landing-skid-white-p-410.html

En tiedä mitä eroa on eri tyylisillä landareilla, mutta jotenkin olettaisin että 3d-landarit ainakin on pienet ja kevyet.

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #51 : 11 Maaliskuu, 2010, 14:44:07 »
Alkaa jo olla n. 25-30 akullista takana ja pakko myöntää että hienosti toimii Gaui näin noviisin käsissä. Vielä ollaan päästy ilman torppeja harrastamaan   ;D

Tilailin Roboshopista pari kappaletta Turnigyn 2650 mAh 6s lipoja (oli 40-50 C vaikka web-sivuilla mainitaan 30 C). En tiedä onko muut kokeilleet sovittaa kyseisiä akkuja Gauin kopan alle, mutta meikäläisen huomio ainakin oli ettei ihan heittämällä mene.
Pituuden ja leveyden puolesta menee hyvin, mutta paksuus ottaa kiinni canopyn alalaitaan. Muovicanopylle piti näyttää vähän saksia, jotta sai mahtumaan, mutta lieneekö kukaan kokeillut lasikuituisen kopan kanssa.
Voi olla ettei mene ja muokkaus on hankalampaa.

Joka tapauksessa nämä Turnigyn akut ovat suht painavia ja painopiste siirtyi hiukan nupin etupuolelle. Kuitenkin kopteri seisoi hyvin nupillaan enkä lentäessä huomannut painopisteessä mitään omituista. Iloinen yllätys oli myös se, että Turnipsin balanceriliitin käy Hyperionin tasurilautaan. Eipä tarvitse sitäkään vaihdella.

JCA

  • Vieras
Vs: GAUI 425
« Vastaus #52 : 29 Huhtikuu, 2010, 19:54:07 »
Kuinka monella on paukkunu linkit nupista poikki?
Näkyy olevan jonkinlaane tyyppivika.. Onkos immeisillä ollut muita laajasti tiedossa olevia vikoja mitä tietää varoa kun tulee vastaan?

Viitaten siis tähän:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=3858.msg74645#msg74645

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 425
« Vastaus #53 : 06 Toukokuu, 2010, 22:51:58 »
Moroooo

Mitenkäs tuo 425:n virtajärjestelmä, mulla olis 7,5A UBEC. Tahtoisin kovasti kytkeä sen ajoakkuihin (6S[2p] 2200mAh), mutta arveluttaa miten se siinä pelaa. Elikkä mitäs jos ESC vetää sen 50A samoista johdoista kuin UBEC? Pitäskö laittaa erillinen vastariakku? Miten noissa isommissa (~700) tää tehdään, kiertääkö virta vastarin vai jonkun powerboxin kautta...?

Nuppiin tulee 3x S3152 ja perään S9256, padaksi 3026 1400kV, 13T, säädin Jeti 77OPTO, akut 2 kpl 3S 2200mAh sarjassa.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #54 : 25 Toukokuu, 2010, 22:55:26 »
Mistäs olette hommanneet varaosia näihin? Hobbypeoplen sivulla on pitkät listat osia ja hinnatkin kohdallaan, mutta ei mitään tietoa varastosaatavuudesta. Ja toimitusaikakin tuntuisi olevan joko pitkä tai todella pitkä (pari päivää ollut tilaus sisässä eikä ole vielä kamat liikahtaneet mihinkään). Myykö kukaan esimerkiksi Englannissa osia kattavasti nopealla toimituksella?

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #55 : 26 Toukokuu, 2010, 21:42:59 »
Kasattiin just kaverin Gauia, ja napsahti linkki poikki... Laitoin mailia maahantuojalle, toivottavasti lähettää pikaisesti uuden tilalle.
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: GAUI 425
« Vastaus #56 : 27 Toukokuu, 2010, 07:57:18 »
Sain omastani pysymään kaikki linkit ehjinä. Linkkipihdeillä sain osan painettua kiinni, jos vaan takana oli sopivasti "tyhjää tilaa" (esim. servojen linkit). Ne linkit joita en saanut pihdeillä kiinni, painoin sopivan kokoisella hylsysarjan pienellä hylsyllä (ilman räikkää  ;) ), tarvittaessa laitoin jotakin tukea taakse. Hylsyllä painamalla oli voimaa vaikeampi annostella ja joskus linkki lipsahti "yli", mutta ei se tykännyt siitä kyttyrää, sen vain nyppäisi takaisin. Varmaan löytyy parempiakin menetelmiä, ensimmäistä kopteriani vasta kokoilin... hylsyllä paine kohdistuu kuitenkin ympäri linkkiä ja painaa sitä tasaisesti.

EDIT:
Vielä lisäyksenä, että laitoin linkkien palloihin kopterivaseliinia ennen linkin kiinni painamista, tuntui helpottavan.
« Viimeksi muokattu: 27 Toukokuu, 2010, 13:21:31 kirjoittanut Veke »
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #57 : 27 Toukokuu, 2010, 09:06:14 »
Loistopalvelua maahantuojalta! :) Laitoin Antille viestiä, ja jo puolessa tunnissa vastasi, että laittaa uuden linkin postilla tulemaan.
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #58 : 27 Toukokuu, 2010, 12:28:57 »
Pientä säätöä uuden Gaui 425:n kanssa. Haluan ehdoin tahdoin väkisin tunkea kopteriin ylimääräisenä lojuvan Alignin motin, jonka kv (1600) tuottaa pientä päänvaivaa. Eli välityksiä on muutettava. Tilasin Hobbypeoplesta uuden pinjonin ja päärattaan (14T ja 60T), joilla nuppikierrokset saisi johonkin 2600 tietämille tuolla moottorillani. Noh, eipä ollut pääratasta hyllyssä, joten uutta kombinaatiota miettimään. Toisen vaihtoehdon pinjoni puolestaan oli varastosta loppu (voi kuinka paljon helpottaisi, jos nettisivulta näkisi suoraan saldot!). Kolme päivää tuossa meni sähköpostitse vehdatessa ees ja taas, lopulta peruin tilauksen.

Onni onnettomuudessa: Olin tilannut viimevuonna muistaakseni kameratelinekäyttöön "jonkun rattaan vaan" Readyhelistä. Pieni tarkistus, ja tämä ratas osoittautui Gauiin sopivaksi RevCo:n upgrade-rattaaksi. 68T ja samalla moduluksella, kuin Alignin pinjonit. Jeah! :) Suurempi pinjoni Rekkukaupsta tilaukseen aamulla, kirje on jo postissa ja toivottavasti huomenna perillä. Ehkä sittenkin pääsee viikonloppuna Gauilla ilmaan! :)

Poissa ZZ

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 425
« Vastaus #59 : 27 Toukokuu, 2010, 12:58:36 »
Gauin välityksiä ja nupin kierroksia on kätevä laskea tällä softalla:
http://www.hobbyworld.gr/hurricaneclub/GAUI%20550%20Head%20Speed%20Calculator.zip
Gaui X7 | Gaui X5 FES | Gaui 550 FBL, UH-1 "Huey"
Gaui 550 | Gaui 425 | Gaui 255
Trex 500, UH-1 "Huey" | Trex 450, UH-1 "Huey"
HK-450, Bell 206 "Jet Ranger" | Nine Eagles Solo Pro V2

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #60 : 27 Toukokuu, 2010, 13:50:21 »
Gauin välityksiä ja nupin kierroksia on kätevä laskea tällä softalla:
http://www.hobbyworld.gr/hurricaneclub/GAUI%20550%20Head%20Speed%20Calculator.zip
Ehkä turha latailla mitään omalle koneelleen, kun online löytyy ratkaisuja myös: http://www.gaui.com.tw/html-en/550_rotor_speed.html Töissä en kehtaa ladata hämärää zippiä koneelleni ainakaan.

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #61 : 27 Toukokuu, 2010, 22:41:22 »
Mikäs onkaan rattaiden moduli? Jossain väitetään, että 0.8 ja jossain 0.6
Mikä on oikea? Osais pinionia kattella... :)
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #62 : 27 Toukokuu, 2010, 22:43:50 »
Mikäs onkaan rattaiden moduli? Jossain väitetään, että 0.8 ja jossain 0.6
Mikä on oikea? Osais pinionia kattella... :)
Gauin omat rattaat on 0.8. Tuo minun mäihällä ostamani upgrade-ratas on "Align", eli 0.6.

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #63 : 27 Toukokuu, 2010, 23:14:16 »
Lähteekös hampaat hammaspeikon mukaan, jos laittaa Alignin pinionin?
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #64 : 27 Toukokuu, 2010, 23:28:16 »
Lähteekös hampaat hammaspeikon mukaan, jos laittaa Alignin pinionin?
Alignin pinionin Gauin rattaalle? Ei varmaan edes pyöri, sen verran eri modeilla ovat.

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #65 : 28 Toukokuu, 2010, 01:08:11 »
Eli mistäs sitten 5mm reijällä olevaa pinionia? 15 ja 16 hampaista, ja nopeastikin pitäis saada...
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #66 : 28 Toukokuu, 2010, 08:52:31 »
Eli mistäs sitten 5mm reijällä olevaa pinionia? 15 ja 16 hampaista, ja nopeastikin pitäis saada...
Jos Hobbypeoplen hyllyssä ei ole, ei Gauin pinjoneita taida saada Suomesta mistään. Sekä Atala että Kärkkäinen näyttävät myyvän kopterikittejä, mutta ei varaosia. Sen sijaan kannattaa tarkistaa vaikkapa Saben tarjonta. Muutamat autokäyttöön tarkoitetut pinjonit ovat nimenomaan 5mm akselilla ja mod 0.8. Traxxasin ainakin, mutta joltain toiselta merkiltä löytyy suurempia. Traxxasin pinjoni oli muistaakseni 12T.

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #67 : 29 Toukokuu, 2010, 01:30:33 »
Täytyy tota pinionia ihmetellä vielä, löytyi pakista 16 hampainen 5mm reiällä oleva auton pinioni, mut moduli oli siinäkin väärä.
Hobby People kutsuu siis...
P.S. edelleen suur kiitos Antille, nopeaa toimintaa, linkkipussi tuli jo perille. :) Hmm... ehkä löytyisi vielä jostain nurkista 15 ja 16 piikkiset rattaat... Tietenkin korvausta vastaan... ;)
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 425
« Vastaus #68 : 30 Toukokuu, 2010, 17:25:54 »
Eli mistäs sitten 5mm reijällä olevaa pinionia? 15 ja 16 hampaista, ja nopeastikin pitäis saada...
Jos Hobbypeoplen hyllyssä ei ole, ei Gauin pinjoneita taida saada Suomesta mistään. Sekä Atala että Kärkkäinen näyttävät myyvän kopterikittejä, mutta ei varaosia.
Mä ainakin nappasin Ideaparkin Atalan hyllystä itelleni Gauin oman pinionin. Eli jotain perusosia kyllä löytyy sieltäkin (ainakin 13 sekä 14 hampaista oli kun kävin).

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #69 : 31 Toukokuu, 2010, 08:36:37 »
Mä ainakin nappasin Ideaparkin Atalan hyllystä itelleni Gauin oman pinionin. Eli jotain perusosia kyllä löytyy sieltäkin (ainakin 13 sekä 14 hampaista oli kun kävin).
Oolrait, pitää pommittaa myös Raision liikettä. Viimeksi toissapäivänä kaveri sanoi hymyillen tiskin takaa, että he ottavat varaosia hyllyyn vasta sitten, kun Tampereen liikekin ottaa. Kopteria ovat myyneet jo muutaman kuukauden...

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 425
« Vastaus #70 : 01 Kesäkuu, 2010, 09:58:17 »
Nyt Gaui 425 on lentänyt ensilentonsa. Asensin siihen T-Rex 500 ESP:n sähköt (nupissa 510:t, moottori BL500L, perässä Futaba 9254). Mukavan vakaa peli ja vaakakierteetkin kiertyvät kuin taikaiskusta peräpuomin ympäri! Ensimmäisillä akuilla koko kopteri oli hieman jäykän oloinen (esim. nuppi pyöri vähän tahmeasti TT-peräiseen reksiin tottuneena), mutta alkoi pikkuhiljaa vetristymään. En ollut jaksanut (rrr...) penkissä myöskään katsoa swashia vaateriin, joten trimmaamista riitti melko monen napsun verran. Positiivinen seikka kuitenkin oli, että säätämällä linkit ohjeen mukaan koko nupin geometria oli täsmälleen kohdillaan! Tämä jää Alignin koptereissa vain haaveeksi.

Moottori (Align BL500L) oli lentojen jälkeen melko lämmin, ehkä jopa kuuma. En tosin tiedä oliko se yhtä kuuma 500 ESP:ssä, koska moottori ei ole siinä niin hyvin "tyrkyllä" eikä sen lämpötilaa tullut siksi sormeiltua niin usein. Akutkin lämpenivät sormituntumalta vähän enemmän. Pitää ottaa seuraavalla kerralla lämpömittari mukaan, jotta saa karua faktaa systeemin lämmöistä. 5:30 lentoajan jälkeen akkuihin tuupahti noin 2000mAh sisään (2650mAh 40C 6S Flightmaxit).

Teho oli hieman vaisua, mutta toisaalta en odottanutkaan liikoja. Gauiin suositellaan noin 1,2kW moottoria ja tuo Align on ilmeisesti 800W. Myös hihnaveto vienee hieman kardaania enemmän mehuja. Joka tapauksessa kopteri oli laiska täysillä kulmilla noustaessa. Pitänee vaihtaa moottori (ja nopari) joskus tehokkaampaan. Kardaanivetokin voisi olla mukava lisä... :) Asensin kopteriin suoraan Alignin 425mm hiilarilapaset ja täytyy sanoa, että ne näyttävät hivenen naurettavan tyngiltä tuossa rungossa. Peräputken puolesta kopteriin sopisi ilmeisesti heittämällä jopa 475mm lavat, joita pitääkin joskus kokeilla. Ei kuitenkaan ehkä tällä moottorilla.

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: GAUI 425
« Vastaus #71 : 04 Elokuu, 2010, 13:36:03 »
Minkäs kokoiset 6s akut kopan alle sopii? Koppana on 550:sen kuitukoppa, joten tilaa on enemmän. Runko on basic kitin muovinen. Turnigyn 3000mAh vai meneekö jopa 3300 mAh? HC:stä ne kuitenkin tulee tilattua.
Tässä arvon vähän sen suhteen ottaisko kerralla pari pakkaa uusia akkuja. Alkuun varmaan ihan 2x3s2200mAh akuilla, niitä on tossa pari paria.
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 425
« Vastaus #72 : 04 Elokuu, 2010, 13:45:30 »
Mulla on 2 kpl 2650mAh siinä alapuolella, mahtuu just ja just 550:n kopalla. Saat varmasti meneen 3300:set, mutta painopisteen kanssa tulee ongelmia (mulla on noilla 2650 -akuillakin pp aivan liian edessä).

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: GAUI 425
« Vastaus #73 : 04 Elokuu, 2010, 14:30:40 »
Jaahas, tarvii sitten varmaankin ajella 2200 mAh akuilla alkuun ja katsoa miten painopiste asettuu 550:n venytyssarjan kanssa. Toisaalta noi 2200:set on suolettoman halpoja verrattuna esim. 3000:siin. Noh, kokeillaan.
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa ZZ

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 425
« Vastaus #74 : 04 Elokuu, 2010, 14:39:03 »
Sain tunkemalla sopimaan 2x 3600 akutkin, mutta painopiste oli jo niin edessä, että lennättäminen oli aika tuskallista (ainakin mun taidoilla). Tällä hetkellä mulla suurimmat 550/425 käytössä olevat akut ovat Turnigy 3000mAh. Niille vielä pärjää, 425:ssa jotenkuten ja 550:ssa ihan hyvin.
Gaui X7 | Gaui X5 FES | Gaui 550 FBL, UH-1 "Huey"
Gaui 550 | Gaui 425 | Gaui 255
Trex 500, UH-1 "Huey" | Trex 450, UH-1 "Huey"
HK-450, Bell 206 "Jet Ranger" | Nine Eagles Solo Pro V2

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
16 Vastauksia
9022 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Marraskuu, 2007, 20:42:11
kirjoittanut riku
Gaui EP550

Aloittaja kaardian « 1 2 » Gaui

45 Vastauksia
26225 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Heinäkuu, 2010, 09:30:03
kirjoittanut P-P
0 Vastauksia
1888 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2009, 08:27:33
kirjoittanut mokkis
6 Vastauksia
6569 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2011, 19:35:06
kirjoittanut Zenda
0 Vastauksia
1756 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2013, 15:56:02
kirjoittanut jesi