Nyt Gaui 425 on lentänyt ensilentonsa. Asensin siihen T-Rex 500 ESP:n sähköt (nupissa 510:t, moottori BL500L, perässä Futaba 9254). Mukavan vakaa peli ja vaakakierteetkin kiertyvät kuin taikaiskusta peräpuomin ympäri! Ensimmäisillä akuilla koko kopteri oli hieman jäykän oloinen (esim. nuppi pyöri vähän tahmeasti TT-peräiseen reksiin tottuneena), mutta alkoi pikkuhiljaa vetristymään. En ollut jaksanut (rrr...) penkissä myöskään katsoa swashia vaateriin, joten trimmaamista riitti melko monen napsun verran. Positiivinen seikka kuitenkin oli, että säätämällä linkit ohjeen mukaan koko nupin geometria oli täsmälleen kohdillaan! Tämä jää Alignin koptereissa vain haaveeksi.
Moottori (Align BL500L) oli lentojen jälkeen melko lämmin, ehkä jopa kuuma. En tosin tiedä oliko se yhtä kuuma 500 ESP:ssä, koska moottori ei ole siinä niin hyvin "tyrkyllä" eikä sen lämpötilaa tullut siksi sormeiltua niin usein. Akutkin lämpenivät sormituntumalta vähän enemmän. Pitää ottaa seuraavalla kerralla lämpömittari mukaan, jotta saa karua faktaa systeemin lämmöistä. 5:30 lentoajan jälkeen akkuihin tuupahti noin 2000mAh sisään (2650mAh 40C 6S Flightmaxit).
Teho oli hieman vaisua, mutta toisaalta en odottanutkaan liikoja. Gauiin suositellaan noin 1,2kW moottoria ja tuo Align on ilmeisesti 800W. Myös hihnaveto vienee hieman kardaania enemmän mehuja. Joka tapauksessa kopteri oli laiska täysillä kulmilla noustaessa. Pitänee vaihtaa moottori (ja nopari) joskus tehokkaampaan. Kardaanivetokin voisi olla mukava lisä...
Asensin kopteriin suoraan Alignin 425mm hiilarilapaset ja täytyy sanoa, että ne näyttävät hivenen naurettavan tyngiltä tuossa rungossa. Peräputken puolesta kopteriin sopisi ilmeisesti heittämällä jopa 475mm lavat, joita pitääkin joskus kokeilla. Ei kuitenkaan ehkä tällä moottorilla.