Tänään lennättelin omaa Gauiani. Ensimmäinen akku meni kuin unelma, aurinko paistoi selän takaa ja näkyvyys lähenteli täydellistä. Toisella akulla ehdin ottaa kopterin ilmaan ja leijuttelin sitä n. 20 metrin päässä 5-10 metrin korkeudessa. Ehkä 10 sek leijuttelun jälkeen kopteri alkoi saamaan hyökkäyskohtauksia.
Toisinsanoen se yhtäkkiä hyökkäsi ylös ja eteenpäin. Oikealla tikulla korjaus taakse ja juuri kun kopteri oli tasapainossa, niin samanlainen "yllätyshyökkäys". Totesin laskeutumisen olevan mahdoton, joten löin holdin päälle vajaan 10 metrin korkeudessa ja laskettelin elämäni ensimmäisen "autorotaation" suoraan risukasaan. Autorotaatio voidaan katsoa onnistuneeksi, kun edes puulavat eivät hajonneet.
Rotaation jälkeen aloin tutkimaan mitä oikein tapahtui. Paikoillaan holdi päällä huomasin, että toinen etummaisista cyclic-servoista jumittui yhteen kohtaan ja sitten ikäänkuin "hyppäsi" tuon kohdan yli. Vähän aikaa kopteria remplattuani ajattelin kokeilla vielä leijuttaa vähän ihan "polvenkorkeudella". Tuloksena oli "hyökkäyskohtaus" suoraan maasta n. metri ylös ja eteen. Nopeasti molemmat tikut taakse ja Gaui tömähti jaloilleen tonttiin ja sen jälkeen auton peräkonttiin.
Oudon tästä tilanteesta tekee se, että kotiinlähtiessäni olin varma notta servokaupoille on lähdettävä. Kuitenkaan enään keittiön pöydällä en saanut vikaa uusiutumaan, vaan kaikki cyclic-servot toimivat vallan hienosti eikä viitteitä hammaspeikostakaan tunnu servoja käsin varovasti pyörittämällä.
Samoiten vikaa ajatellen, voiko yhden cyclic-servon sooloilu aiheuttaa tuollaisia eteenpäinhyökkäyksiä?
Vai olisiko kyseessä ollut kuitenkin jonkun sortin raidiohärö tai mekaaninen jumi nupissa? Tai onko ylipäätään mahdollista, että servo alkaa tuolla tavalla oikutella ennen lopullista pimenemistään?
Sähköinä Futabaa, radiona 2,4 GHz T6EX, vastarina R617FS ja cyclicceinä S3001.