Kirjoittaja Aihe: 600n tärisee  (Luettu 24959 kertaa)

keijon

  • Vieras
600n tärisee
« : 08 Elokuu, 2009, 20:59:38 »
Hmm olisikaan vinkkiä. Tärisee kovemmalla kaasulla Idleupissa niin ettei uskalla lennätellä ennenkuin vika löytynyt. Minkalaisia syitä olette löytäneet. Peräputkessa oleva pystysiipi ja kabiini tärisee aika lailla. Rupee pian muttereita putoamaan. Peräputken sisällä olevassa kardaanissa pientä vipotusta minkä näkee kuin ottaa perän irti ja pyörittää, uusi ulossa. voiko olla tuokaan..useilla perälavoilla koitettu. Gyro uusi spartan 760 mutta eihän tuokaan voi tehdä noin korkeataajuista tärinää. Päälavat alkuperäiset ja toisillakin hyvillä kokeiltu. Apulavat / päälavat tarkistettu ja kulkee hienosti "samalla tasolla". Ei ole ikinä tota vielä kaputoitukaan joten akselit pitäisi olla ok. Hammasrattaat ok. Ei mitään löysällä. Motti os50.....Jos jotain vinkkiä. Vaikea tietenkin sanoo et tos on vika mut jos kokemuksia miten pääsitte tärinöistä eroon.

Tv:Kepa

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #1 : 08 Elokuu, 2009, 21:49:57 »
Onko perälavat tasapainossa.
Tärinää aiheutuu myös jos perälavat ovat liian löysällä/kireällä.
Tuo kiero turquetube varmaankin todennäköisin syy kuitenkin jos tärinä on kovaa.
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #2 : 08 Elokuu, 2009, 22:01:33 »
Pientä vipotusta tuben tuben pää on kai aina, johtunee siitä kumituesta putkessa ja ne hampaat joihin tube menee sisään niin on monesti vähän kierossa laakereiden takia :) itselläniki tuo vipottaa mutta ei täristä kone...
Itse olen perän ongelmaa selvitellyt ja nyt 98% varmuudella moottorissa vika että perä arpoo ja temppuilee.
Perän kun ottaa pois niin kardani vipotaa vähän nupista kun pyöritää, itsekkin ajattelin eka että vika on siellä.. olen vaihtanut varmaan 3 kardaania ja jokainen tekee nuin, myös nuita hammastuksia olen vaihtanut ja jos niissä jää laakeri vähän vinoon ne se aiheuttaa vipotusta ja nihkeää pyörimistä... huomasin että on melko haastava saada ne laakerit suoraan ja siististi pyörimään se hammaspyörä kun laittaa sinne koteloon...
Kaikki akselit on varmasti suoria ja ei pahmmin välystä tai kankeutta linkeissä/nupissa yms?
« Viimeksi muokattu: 08 Elokuu, 2009, 22:24:42 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #3 : 09 Elokuu, 2009, 12:38:47 »
Saisitko videoo tärinästä? Tarkista että lavat ei oo liian kireellä, siitä on hyvä aloittaa.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

keijon

  • Vieras
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #4 : 09 Elokuu, 2009, 13:16:06 »
kivasti vastauksia kiitoksia. Perälapoja on koitettu erinlaisia ja ei vaikutusta. Oletteko joutuneet lapoja itse tasapainottelemaan ja miten sen teitte. Laitoin päälavat kiinni toisiinsa kiinnitysreijista pitkällä pultilla ja sitten ruuvipuristimeen kiikkumaan ja hyvin olivat tasapainossa. Apulavat tarkistettu, tasapainossa ovat ja samansuuntaiset. Linkkejä vaihdettu ja niihin kuuluvaa voiteluainetta laiteltu eli kevyesti ilman välyksiä liikkuvat. Peräservo kääntelee lapoja ilman kitkaa. Akkua hieman kiinnitetty tukevammin, eli 2 puolisella teipillä sekä niillä aligientin tarrahihnoilla. Oli hieman löysällä mutta tuskin syyllinen. Pitää vielä kokeilla lapojen kireyttä joita olen kyllä jo muutellut. Oli vispilä hyvä ehdotus videonpätkästä ja pitääkin katsoa miten saisin sen toteutettua.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #5 : 09 Elokuu, 2009, 13:20:00 »
Peräputken tuet jos on löysällä niin löytyy yllättäviä tärinöitä. Saataa pöydällä tuntua että on tiukalla mutta käytössä pääsee liikkumaan. Moottorikin voi aiheuttaa samanlaiset ongelmat.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #6 : 09 Elokuu, 2009, 13:49:18 »
Onko ongelma ollut aina vai tullut torpin tms seurauksena?
Onko kuvia koneesta jos niissä näkyisi jotain?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #7 : 09 Elokuu, 2009, 13:57:37 »
Lainaus
Oli vispilä hyvä ehdotus videonpätkästä ja pitääkin katsoa miten saisin sen toteutettua.

Helpointa on varmaankin ottaa pätkä digipokkarilla ja ladata tiedosto sellaisenaan Youtubeen.

Lainaus
Onko ongelma ollut aina vai tullut torpin tms seurauksena?

Tuollahan se ekassa viestissä lukee ettei ole torpattu.

Lainaus
Ei ole ikinä tota vielä kaputoitukaan joten akselit pitäisi olla ok.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

keijon

  • Vieras
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #8 : 09 Elokuu, 2009, 22:50:19 »
Semmosta vielä, että mitens toi motti aiheuttaisi ylimääräisiä värinöitä. Neula liikaa auki "röpötystä" vai mekaanista...Motti ( os 50 ) viimekesänä ostettu niinkuin kopukkakin. Yritän saada sen filminpätkän jos näkisitte siitä lisää vinkkejä. Ja sit toivotaan vielä syksyksi hyviä lennätysilmoja. 

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #9 : 09 Elokuu, 2009, 23:15:52 »
Moottorin kuluminen (laakerit) ja käynnin huonominen voi sen tehdä. Ja etenkin kytkimen toiminta.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

keijon

  • Vieras
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #10 : 17 Elokuu, 2009, 16:08:25 »
Moi

Ihan kysymystä perän säädöstä. Tein näin. Siirsin peräservon peräputkeen sarjalla ( hiilikuitutanko ). Laitoin peräservon suoraan ruddenkanavaan jossa trimmi keskellä ja liikeradat 100%. Kiekon reijän valitsin niin että kääntyy lavat n.100 molempiin suuntiin , mutta ei liikaa. Servokiekko ei ollut ihan 90 astetta....pitäisikö säätää sub trimmeillä toi 90. Kytkin gyron kiinni rudd kanavaan , servo gyroon ja gaini 7 kanavalle sekä pyörimissuunnat oikein päin servolla ja gyrolla. Tikku keskellä perälavat ei mielestäni oikealla kohdalla. Menikö kuinka poskelleen ? Ei ole vielä lennetty mutta kunhan ajattelin vinkkiä miten toi mekaaninen säätö oikeasti kuuluu tehdä?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #11 : 17 Elokuu, 2009, 16:28:11 »
gyro ja servo paikoilleen, gyro rate modeen radion gain 27%, nyt servo armi  mahd. lähelle 90asteen kulmaa servoon nähde, sitten se linkistö symmettriseksi... eli se rungossa oleva kromilinkkiarmi 90 astetta runkooon nähden ja perän sliderin armi 90 astetta linkkejä säätämällä. sitten leijuttelu yrityksiä trimmillä hakeen missä perä ei kierrä kumpaankaan suuntaan, mittaat työntömitalla sliden paikan, otat mitan ylös. Sitten nollaat trimmin ja säädät linkistä sliderin paikkaan jonka mitan otit ylös( tai pelkkää linkiä säätmällä niin ettei peräkierrä, tässä ei tarvitse mitata mitään). Nyt nostat gainin että HH-mode on päällä vaikka 65% ja perän pitäisi olla kunnossa eettä voi hakea gyron HH-tilaan säätöjä.

Jos servo on sille tarkoitetussa paikassa rungossa.
Nämä gain arvot olivat toimivia dx7 radiolla ja ltg6100 ja 2100 gyroilla, en tiedä meneekö spartanilla samalla tavalla.
« Viimeksi muokattu: 17 Elokuu, 2009, 16:35:35 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #12 : 17 Elokuu, 2009, 16:34:31 »
Ei ole vielä lennetty mutta kunhan ajattelin vinkkiä miten toi mekaaninen säätö oikeasti kuuluu tehdä?
Perän liikerata säädetään gyrolla. Mikä gyro sulla on (vai kävikö se jossain aikasemmin ilmi)? Oletan, että joku moderni HH gyro. Kytke gyro normaalisti servoineen ja laita virrat päälle. Gyron initialisoitua laita gainikanava arvoon, joka tiputtaa gyron rate modeen. Gyro on keskittänyt servon, joten zuumaa se servoarmi 90 kulmaan servon rungon kanssa. Sitten työntötanko paikalleen ja etsit servon paikan, jossa on perällä vähän kulmaa vasten rungon kiertoa. Sen jälkeen (riippuen gyrosta tapoja on erilaisia) säädät gyron ohjeen mukaisesti limitit molempiin suuntiin niin ettei pääse bindaamaan. Tällä tavalla hyvä gyro jo toimii. Tuota neutraalikulmaa voi myös hinkata leijuttamalla rate modessa ja säätämällä niin ettei perä pyöri, mutta sehän pätee sitten vain tietyllä kierrosalueella.

Radion endpointit (tai travel adjust) arvot rudder kanavalle kertovat vain millaista pironopeutta gyrolta haluat. Se ei siis vaikuta peräsliderin liikerataan ollenkaan.

Edit: Sami oli nopeampi, mut laitan tän kun on näissä jotain eroa...

keijon

  • Vieras
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #13 : 17 Elokuu, 2009, 17:03:16 »
Gyro spartan 760. Sain siihen linkkikaapelin tänään jos koittais kattoo miltä se näyttää. Tosin gyron sai jonkinlaisiin säätöihin ilman tota kaapeliakin, eli korjaussuunnan ja juuri nuo limitit ( toiminta-alue). Tosin kummalla säädän gainia limitilla vai travelilla kun tolle kanavalle molemmat säädöt. Defaulttina limit 130% ja travel 100%?

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #14 : 17 Elokuu, 2009, 17:16:41 »
Lainaus
kummalla säädän gainia limitilla vai travelilla kun tolle kanavalle molemmat säädöt.
Et oikeastaan kummallakaan, Gain-kanavaan pitäis saada säädettyä ihan sitä sinne menevää signaalia.
Yleensähän radiossa on tähän hommaan räätälöity toiminto. Mikäs radio mahtaa olla kyseessä?

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #15 : 17 Elokuu, 2009, 17:22:28 »
Sullahan kepa tais olla se MZ.. eli se RATE arvo on se mistä gaini säädetään.

keijon

  • Vieras
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #16 : 17 Elokuu, 2009, 17:47:21 »
http://www.kopterit.net/index.php?topic=5468.0

Juu eli tos linkis jotain keskustelua siitä myös. Liitän tähän kuvan spartan softalla gyrosta imettyä tietoa.Hmm osaako joku noista sanoa onko jotain poskellaan vai näyttääkö ok:lta. Gyrotiedot ok mut miten esim low/hight endpointit..?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #17 : 17 Elokuu, 2009, 17:59:36 »
Mikäs servo sulla on kun oot valinnut "Generic" moden?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

keijon

  • Vieras
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #18 : 17 Elokuu, 2009, 18:07:21 »
Onkaan nyt sit tullu moka.

Servo perä   JR   DS8417   Fet Digital   0.1 s  60´   80oz   250 Hz pulse rate
Miltäs näyttää...

keijon

  • Vieras
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #19 : 17 Elokuu, 2009, 18:13:56 »
Niin sen takia " generic " kun tuota servoa ei löytynyt valikosta. Spartan tuesta tuumasivat, etteivät ole kokeilleet , mutta pitäisi toimia tolla servolla. Itse muuttelin sitten typen ja speedin kohdallensa.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #20 : 17 Elokuu, 2009, 18:40:01 »
No niinhän ne suosittelee laittamaan "genericin" jos ei oo servo listassa, eipä siinä sit mitään  :). Endpointit näyttää ihan hyvältä.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

keijon

  • Vieras
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #21 : 17 Elokuu, 2009, 18:46:27 »
kiitoksia rohkaisusta. Pitääpä illalla kokeilla tos pihas vaan ja kattoo ku perä muuten aika hyvä mut noi peräputkentuet innostuu välillä kierroksilla täräjään ja välillä rauhoittuu yhtä äkkiä....no illalla lisätietoa.

keijon

  • Vieras
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #22 : 18 Elokuu, 2009, 09:14:39 »
Moi

No tuli illalla kokeiltua. Ilma oli tuuleton. Gyro ensin norm modessa ja jouduinkin säätelemään linkistostä ettei perä pyörinyt. Kun pysyi suorassa niin gyro hh modelle jolloin hitaasti kääntyi vastapäivään ????. Tankillisen lopussa tuli vielä terävää nykimistä perään ??. Gainia tulikin kokeiltua sinne tänne....Servopyörässä kiinnitys n.14mm keskeltä. Pitäs vielä opiskella mitä nuo kaikki säädöt gyrossa ovat. esim Mode 2 AVCS Kiihdytytys ja pysäytys molemmat täysin FAST asennossa.....clokwise stop gain 100...counter clockwice stop gain 100...rudder exponential -50.....rudder sensitivity 100......MODE 1 rudder exponential nytten -50......Vai kannattaako näihin edes koskea.....hmmm onhan monta asiaa mitkä vaikuttavat...Toi spartan gyrohan uusi ja kardaani juur vaihdettiin laakeri liimaten....servo peräputkessa ja liikkuu kevyesti. Hmmm ei tosin ollut tota jr ds 8417 servoa spartan valikossa......damm...uu si menee jo pitkästi yli 100€.....kallis kokeilu....

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #23 : 18 Elokuu, 2009, 10:23:40 »
Ei vika siinä servossa varmaankaan ole, tai missään asetuksissa joita tuolla pc-softalla voi sorkkia. Spartania moni käyttää menestyksellä niin että ei omista koko piuhaa.

Oisko mahdollista että rudder kanavassa on eri trimmit hh ja normi modessa? En tunne MZ radiota, että onko moinen tilanne mahdollinen, mutta eikös se ole vähän sellainen radioiden emäalus jossa voi kuskin kengännumeronkin miksata mukaan haluamaansa kanavaan.

Joka tapauksessa, HH modessa ei kannata trimmata perää yhtään, gyro tulkitsee ne vain ohjauskomennoksi.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #24 : 18 Elokuu, 2009, 12:33:20 »
Onko moottori miten säädöissä? omassa 600 kone aiheuttaa perään vaeltelua ja nykimistä kun ei käy tasaisesti...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
4398 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Elokuu, 2007, 22:39:07
kirjoittanut seppomikael
5 Vastauksia
3506 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Elokuu, 2012, 16:21:02
kirjoittanut reittila
5 Vastauksia
3340 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2013, 12:45:26
kirjoittanut 338federal
6 Vastauksia
4907 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Syyskuu, 2015, 13:20:27
kirjoittanut oskuk
2 Vastauksia
2929 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2018, 07:48:07
kirjoittanut Toeh