Noh, jatketaan nyt tähän kun kerran ylös nostettiin...
Jos jotain jäi Anssin teoriasta kopterikurssilta päähän, niin muistelisin juttua olleen myös pääroottorin aiheuttamasta pyörteilystä, sekä sen aiheuttamista ongelmista pyrstöroottoriin eteenpäinlennossa. Jotain esimerkkiäkin siinä taisi olla oikeista koptereista, eli pyrstöroottori kun saadaan ylemmäksi, niin pääroottorin aiheuttama pyörteily jää eteenpäinlennossa sen alapuolelle ja kontrolli perään lienee parempi.
Tai jotain
e:
Ja kopteri leijuu vaakatasossa eikä oikealle kallellaan.
Kai se jollakin täytyy silti kompensoida se sivuttaissuuntainen voima joka tulee kun perä puhaltaa sivulle? -> Kallellaan edelleen?
Samaa mieltä että kallellaan on edelleen...
Vanha threadi, mutta... Teoriassa tuossa vinkkelirakenteessa jossa pyrstöroottori pyörii samassa tasossa pääroottorin kanssa väännön pitäisi kohdistua juurikin niin, että se ei kallista runkoa.
Itse kuitenkin väittäisin, että kopteri on edelleen kallellaan. Sehän on nimenomaan pääroottori, jolla pitää kumota pyrstöroottorin aiheuttama sivuttaistyöntö. Tosi on, että ylempänä ollessaan on pyrstöroottorilla enemmän vipuvartta kallistaa kopteria. Mutta vaikka pyrstöroottori pyörisi metrin kangen päässä ylhäällä, pitää kopterin mielestäni silti olla hieman kallellaan, että pääroottori pystyy vetämään hieman sivuun (ja kumoamaan pyrstöroottorin sivuttaistyönnön)?
En tiedä, kunhan tässä itsekseni järkeilen...