Kirjoittaja Aihe: Kopterien rakennusmateriaalit  (Luettu 8373 kertaa)

Jussi Savolainen

  • Vieras
Kopterien rakennusmateriaalit
« : 16 Elokuu, 2009, 22:46:44 »
Tuota mitä tarkoittavat merkinnät G-10, Black CF ja Silver Cf kopterin sarjojen perässä?

Tuo CF on kait hiilikuitua, mutta mitä materiaalia on tuo G-10?

Mikä on paras kopterin rakennusmateriaali? ja sen lyhenne?

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Kopterien rakennusmateriaalit
« Vastaus #1 : 16 Elokuu, 2009, 22:50:41 »
G-10 on lasikuitua.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterien rakennusmateriaalit
« Vastaus #2 : 16 Elokuu, 2009, 23:32:25 »
G-10 on lasikuitua.
Onko suoraan? Mulla on semmoinen käsitys, että G-10 on komposiittimateriaali, vähän siis samaan suuntaan kuin Kevlar jne eli jotain muovin ja kuidun välimaastosta (kerroksittain lasikuitua ja epoksia). "Paras" materiaali on varmaankin CF (carbon fiber) eli hiilikuitu, koska se on kestävää, mutta kevyttä. Olen saanut sen käsityksen, että G-10 on kuitenkin vahvempaa saman paksuisena materiaalina, mutta painavempaa... en ole varma. Kaikki materiaalit, CF, GF (glass fiber) ja G-10 toimii kopterin rungoissa.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kopterien rakennusmateriaalit
« Vastaus #3 : 16 Elokuu, 2009, 23:50:04 »
Samaa mieltä masun kanssa tuosta G-10 asiasta, että on jotai komposiittisettiä... Ja itse pidän lasikuitua ehkä parhaana... halpaa ja suht kestävää, samalla tavalla kai se hiilikuitu nasahtaa rikki kun tullaan korkealta ja kovaa... mutta maksaa sitten tuplat lasikuituun verrattuna... Eikai paino erokaan ole hurja CF vs GF ? ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

tuupola

  • Vieras
Vs: Kopterien rakennusmateriaalit
« Vastaus #4 : 17 Elokuu, 2009, 00:20:10 »
"Paras" materiaali on varmaankin CF (carbon fiber) eli hiilikuitu, koska se on kestävää, mutta kevyttä. Olen saanut sen käsityksen, että G-10 on kuitenkin vahvempaa saman paksuisena materiaalina, mutta painavempaa... en ole varma. Kaikki materiaalit, CF, GF (glass fiber) ja G-10 toimii kopterin rungoissa.

G10 on kestävämpää kuin hiilikuitu ja se ei johda sähköä (ei glitcheja). Haittapuolena että jonkin verran painavampaa kuin hiilikuitu. Paras on hieman makuasia. Itse pidän G10:tä parhaana. Hieman sapettaa että tuli ostettua Gaui 200 hiilkuiturungolla kun juuri tuli G10 versio myyntiin.

CARBON FIBER: A contemporary, premium composite of thin strands of carbon tightly woven into various weave patterns, then set in resin, which is most commonly clear but can be color tinted. It offers great looks and is exceptionally strong for its minimal weight.

G10: An extremely durable makeup of layers of fiberglass soaked in resin, then highly compressed and baked. Impervious to moisture or liquid and physically stable under climate change. Most commonly black, but is available in various colors, too.


Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Kopterien rakennusmateriaalit
« Vastaus #5 : 17 Elokuu, 2009, 01:11:04 »
Ääh, tulikin jo vastauksia, mut menköön.

G10 on lasikuituvahvistettua epoksihartsia, joka on valmistettu paineistettuna ja lämmön kera.
Eli lasikuitumattoja jotka on laminoitu epoksihartsilla ja annettu kovettua paineen alaisena (alipaine) ja lämpimmitettynä, eli komposiittia koska aineet eivät sula keskenään.
Piirilevyjä ja veitsenkahvoja valmistavat kyseisestä materiaalista helikopterinrunkojen lisäksi ;)

Lasikuitu sekoitetaan usein lujitemuoviin.
Lasikuitu on nimensä mukaisesti pahuksen ohutta lasipötköä, kuitua. Niitä riittävästi nippuun ja riittävästi nippuja, jotka kone punoo matoksi, saadaan lasikuitumattoa, jota käytetään vahvikkeina eri materiaaleissa.
Sama asia hiilikuidussakin, materiaalina on tosin hiili.

Kun otetaan läjä lasikuitumattoja, hartsia (vaikka epoksia ja kovettajaa), pensseli ja riman pätkä, voidaan tehvä lasikuitua.
- Sotketaan hartsi ja kovettaja yhteen
- läästitään tuota äsken valmistettua tököttiä lasikuitumaton päälle kastaen se kunnolla
- tällätään uusi matto pintaan ja painellaan kiinni (painellaan, telataan tai pensselöidään)
- taas tököttiä
- mattoa
- tököttiä
- annetaan kovettua
Jos halutaan/tarvitaan paksumpi kerros, lisää mattoja ja tököttiä :)

Hiilikuidulla samaten, hiilikuituhommissa tosin yleensä imetään alipaineella ylimääräinen ilma ja hartsi pois valmistettavasta kappaleesta (keveyttä ja kestävyyttä, kun kuplat puuttuu ja hartsia on mahd. vähän.) ja lopputulos on hyvän näköinen sekä kestävä.

terveisin lujitemuovirekkuloiva Zämmy :D
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Jussi Savolainen

  • Vieras
Vs: Kopterien rakennusmateriaalit
« Vastaus #6 : 17 Elokuu, 2009, 22:28:41 »
Jahaa!

Asia tuli selväksi, Kiitti vaivannäöstä. Olen taas hiukan viisaampi näissä kopteriasioissa.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
mitä harrastat kopterien lisäksi

Aloittaja k0pter1m1es « 1 2 ... 5 6 » Yleinen keskustelu

136 Vastauksia
66078 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Maaliskuu, 2010, 22:33:58
kirjoittanut mnentwig
9 Vastauksia
5442 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Huhtikuu, 2012, 23:32:11
kirjoittanut Iski
7 Vastauksia
7315 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Tammikuu, 2014, 14:42:48
kirjoittanut VERTICAL
0 Vastauksia
2158 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Lokakuu, 2013, 18:57:59
kirjoittanut elvis
21 Vastauksia
21944 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Marraskuu, 2015, 08:10:01
kirjoittanut kimmokiurumäki