Kirjoittaja Aihe: LiPon lataus perinteisestä akusta  (Luettu 13758 kertaa)

Poissa floodi

  • Opetteleva torppari
  • **
LiPon lataus perinteisestä akusta
« : 20 Elokuu, 2009, 22:11:44 »
Moi,

Pitäs saada kenttäolosuhteissa toimiva useamman 6s akun rinnakkain lataava systeemi aikaiseksi. Ajattelin, että jos laittais Optiman Yellow Top 55Ah lyijyakun ja ottas siitä virtaa laturiin, jolla ladattaisiin LiPoja. Lyijyakkua vois latailla kotona aina tarvittaessa. Tuon keltaisen Optiman  pitäs kestää toistuvia syväpurkauksia toisin kuin normaalit lyijyakut. LiPo-laturini imee max. 20A ja sen kai tuosta Optimasta saa jatkuvana ulos helposti?  Oisko tässä systeemissä ideaa?


Kaapo

  • Vieras
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #1 : 20 Elokuu, 2009, 22:25:30 »
Optima on hyvä valinta Mulla ollut autohifi käytössä..

Tiedä sitten miten se tähän kopteri hommaan sopii mutta hifi hommissa ei virta loppunu:)

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #2 : 21 Elokuu, 2009, 09:13:14 »
Kannattaa kerrata sähköoppia hieman tällä kohdalla. (tai sitten joutua itse opettelemaan uudelleen jos menee pahasti väärin.)
Akku jossa on jännite 12V ja virtaa 55A. Montako 6S akkua pystyt lataamaan? No se riippuu niinden 6S Ah määristä. Oletetaan että 4Ah 6S lipo olisi.
Yhden lipo kennon jännite on täytenä sen 4,2V. 6x4,2V = 25,2V. Ja ladattava määrä on 4Ah. Laturin viemä häviö ym. niin voidaan sanoa että 5Ah, tämä pitää nyt sitten kertoa kahdella jotta päästään siihen 12V jännitelähteeseen. Eli yksi akun lataus syö 12V akusta 10A virtaa. Jos lataat 5 akkua kentällä, niin se auton akku alkaa olemaan liian tyhjä, ei tykkää lyijyakku siitä että imee sen liikatyhjäksi. Tai no mikään akku ei taida tykätä liian tyhjäksi menemisestä. Turvallista lienee ladata joku 3 ehkä 4 akkua. Suositeltavaa on hommata aggrekaatti ja sopiva virtalähde :)
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Kaapo

  • Vieras
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #3 : 21 Elokuu, 2009, 09:37:30 »
Optima kestää tyhjäksi purkua paremmin kuin tavalliset akut! Hifistien suosima siksi ja toiseksi ei ole kriitinen akun asennosta koska sen voi myös laittaa kylelleen eli loistava hifi hommiin ;D Mutta tosiaan montaa akkua ei tuollakaan lataa että siinä olet oikeassa ;D Kannattaa siis kenntä oloihin ostaa aggrekaatti :D


Poissa floodi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #4 : 21 Elokuu, 2009, 11:05:52 »
Kannattaa kerrata sähköoppia hieman tällä kohdalla. (tai sitten joutua itse opettelemaan uudelleen jos menee pahasti väärin.)
Akku jossa on jännite 12V ja virtaa 55A. Montako 6S akkua pystyt lataamaan? No se riippuu niinden 6S Ah määristä. Oletetaan että 4Ah 6S lipo olisi.
Yhden lipo kennon jännite on täytenä sen 4,2V. 6x4,2V = 25,2V. Ja ladattava määrä on 4Ah. Laturin viemä häviö ym. niin voidaan sanoa että 5Ah, tämä pitää nyt sitten kertoa kahdella jotta päästään siihen 12V jännitelähteeseen. Eli yksi akun lataus syö 12V akusta 10A virtaa. Jos lataat 5 akkua kentällä, niin se auton akku alkaa olemaan liian tyhjä, ei tykkää lyijyakku siitä että imee sen liikatyhjäksi. Tai no mikään akku ei taida tykätä liian tyhjäksi menemisestä. Turvallista lienee ladata joku 3 ehkä 4 akkua. Suositeltavaa on hommata aggrekaatti ja sopiva virtalähde :)

Siis, yhden 4Ah 6S lipon lataus vie n. 10Ah 12V-lyijyakusta jos otetaan hyötysuhteet mukaan? Ajattelin, että se veisi 5Ah. Voisko joku taivuttaa rautalankaa... :-[

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #5 : 21 Elokuu, 2009, 11:21:16 »
Siis, yhden 4Ah 6S lipon lataus vie n. 10Ah 12V-lyijyakusta jos otetaan hyötysuhteet mukaan? Ajattelin, että se veisi 5Ah. Voisko joku taivuttaa rautalankaa... :-[
Ah ei ole energian yksikkö, pitää huomioida myös jännite. Akun jännite taas riippuu varaustilasta ja siitä ladataanko vai puretaanko akkua. Yksinkertaistaen saadaan LiPolle seuraava lataukseen tarvittava energia kennojen määrä * 4,2V * kapasiteetti ts. 6S 5Ah pakalle 6 * 4,2V * 5 Ah = 126 Wh. 12V akusta tämä taas vie 126 Wh/12V = 10,5Ah.

Mainitaan nyt vielä (ennen kuin kukaan kommentoi) että valituissa jännitteissä on hieman marginaalia eikä jännite pysy saman latauksen ajan mutta eivät arvot ainakaan paljon heitä.

Poissa floodi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #6 : 21 Elokuu, 2009, 11:37:17 »
Ok, tanks! Ei toi sähköoppi ole ihan selkäytimessä, mutta kyllä mä sen nyt tajusin. Kahdella sarjaan kytketyllä Optimalla sais ladattua 10 akkua, mutta menee kikkailuksi ja tulee kalliiksi. Eiks noi tehokkaat aggrekaatit maksa kans maltaita? Miten muut latailee isoja akkuja nopeasti?  :-[

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #7 : 21 Elokuu, 2009, 14:08:38 »
^ Olet päässyt asian ytimeen.

Neljä vaihtoehtoa:
1) Auton akusta ja autoa joutuu käyttämään tyhjäkäynnillä. 1l tunnissa ja siitä täytetään duo laturilla 2-4 akkua. 1,3€ kahden tai neljän akun latauksesta. Kannattaisi ehkä laittaa useampi laturi kiinni.
2) Akkuja sen verran että lataa sitten kotona. Joutuu lentämään vähän tai maksamaan akuista paljon
3) Ostaa agregaatin. Halvimmat varmaan 200-300€. Vie tilaa ja aina pitää olla kuskailemassa. Jo kolmen kopterin pakkaamisessakin menee hermot, joten joku paku pitäisi olla. Hyvä ratkaisu olisi "kenttäagregaatti", joka olisi porukalla ostettu ja kaikkien käytössä. Tätä säilytettäisiin kentällä koko kesän.
4) Osta Toyota Prius, josta voit ladata enemmän akkuja. Pian puolessa suomen Priuksista on "Do it inverted" tai "HCTF" tarra kyljessä.

Edellä mainittujen syiden takia lennätän pääasiassa vielä nitrolla isompia koptereita. 500 kokoluokka on vielä jotenkin normi auton akusta ladattavaa kokoluokkaa.

-

Poissa floodi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #8 : 21 Elokuu, 2009, 15:15:17 »
Hyviä pointteja. Mulla ei tosiaan ole vielä muuta kuin laturi, joten kaikki vaihtoehdot ovat valittavissa  ;D Sähköllä lennätin lennokkeja ja v..tti hidas lataaminen ja siirryin nitroihin. Sit alkoikin jo pänniä älytön öljyn siivoaminen ja siirryin bensakoneisiin. Ajattelin, että aloittaisin kopterit sähköllä kans, mutta tällä kertaa kunnon latauskalustolla ja riittävällä määrällä akkuja. Eipä tää ollutkaan ihan nin helppoa kuin kuvittelin. Tietysti jos ostais repullisen akkuja niin eihän niitä tarvis ladata kentällä ollenkaan. Hintaa vaan tulee sit liikaa. T-Rex 500:sta olen katsellut kopteriksi.

Ai niin unohtui, elikkäs auton akusta ladataan lipoja ja latauksen jälkeen auto käyntiin vai ladataan auton käynnissä ollessa? Muistelisin, että Toyotan manuaali kielsi latauksen auton ollessa käynnissä.
« Viimeksi muokattu: 21 Elokuu, 2009, 15:18:50 kirjoittanut floodi »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #9 : 21 Elokuu, 2009, 15:25:14 »
Itse olen ladannut yleensä auton akusta niin että alkaa laturi valittamaan pienestä jännitteestä ja lopettaa latauksen. Tällöin auto käyntiin ja laturi uudestaan päälle, en ole tavannut ohjekirjasta, ignorance is a bless.

Auton akku ei vaan tahdo latautua kovin nopeasti täyteen, joten seuraavalla kerralla sitten "low voltage error" tulee huomattavasti aiemmin. Olenkin miettinyt jos ostaisi jonkun Optoman "lataa minut nopeasti" akun ja käyttäisi sitä auton akkuna. En tiedä meneekö paikalle ja latautuisiko se nopeammin.

Jotkut muuten ronttaavat ylimääräistä akkua auton perällä josta lataavat. Akku perällä latautuu aina tarpeen vaatiessa kun auto käynnissä. Tämä on aika hyvä konsti.

-

tuupola

  • Vieras
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #10 : 21 Elokuu, 2009, 21:27:37 »
4) Osta Toyota Prius, josta voit ladata enemmän akkuja. Pian puolessa suomen Priuksista on "Do it inverted" tai "HCTF" tarra kyljessä.

Pah. Fisker Karma se olla pitää. Sillä sentään ajaa 80 kilsaa pelkällä sähköllä. Priuksella vain noin 11 :)

http://karma.fiskerautomotive.com/

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #11 : 21 Elokuu, 2009, 21:33:22 »
4) Osta Toyota Prius, josta voit ladata enemmän akkuja. Pian puolessa suomen Priuksista on "Do it inverted" tai "HCTF" tarra kyljessä.

Pah. Fisker Karma se olla pitää. Sillä sentään ajaa 80 kilsaa pelkällä sähköllä. Priuksella vain noin 11 :)

http://karma.fiskerautomotive.com/

Vaihtoehto http://www.teslamotors.com/
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #12 : 22 Elokuu, 2009, 10:52:04 »
Ai niin unohtui, elikkäs auton akusta ladataan lipoja ja latauksen jälkeen auto käyntiin vai ladataan auton käynnissä ollessa? Muistelisin, että Toyotan manuaali kielsi latauksen auton ollessa käynnissä.
Olisikohan tuossa tarkoitettu ettei auton akkua saa ladata moottorin ollessa käynnissä sillä silloinhan auto itse lataa sitä? Kyllä auton akkua saa kuormittaa oli moottori käynnissä tai ei - paitsi että käynnissä ollessahan virta tulee pääasiassa laturista eikä akusta ;)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #13 : 24 Elokuu, 2009, 00:02:12 »
Alkuperäiseen ajatukseen, sanoisin että 55Ah akulla pitäisi olla n. 10 Trex 500 akullista (n. 2500 mAh 6S) ladattavissa,eli ei välttämättä ihan pois suljettu ajatus, harvoin kuitenkaan tulee useampaa akullista edes kerralla tyhjennettyä...

Poissa floodi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #14 : 24 Elokuu, 2009, 07:14:36 »
Ajattelin ostaa Biltemasta  kaksi 80 Ah:n akkua, pistää ne sarjaan ja heittää auton takakonttiin. Noihin pitää jättää 30% varauksesta,  jotta ne pysyvät hyvinä. Näin ollen saadaan käyttöön 55Ah 24 voltin jännitteellä. Tuolla latailee tarvittavan määrään 2500-3500 mAh:n 6s pakkoja helposti  ja hintakin pysyy kohtuullisena.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #15 : 24 Elokuu, 2009, 09:22:40 »
Ajattelin ostaa Biltemasta  kaksi 80 Ah:n akkua, pistää ne sarjaan ja heittää auton takakonttiin. Noihin pitää jättää 30% varauksesta,  jotta ne pysyvät hyvinä. Näin ollen saadaan käyttöön 55Ah 24 voltin jännitteellä. Tuolla latailee tarvittavan määrään 2500-3500 mAh:n 6s pakkoja helposti  ja hintakin pysyy kohtuullisena.

Ihan mielenkiinnosta: mikä laturi syö 24 voltin jännitettä?

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #16 : 24 Elokuu, 2009, 09:31:31 »
Ihan mielenkiinnosta: mikä laturi syö 24 voltin jännitettä?

Esimerkiksi toi mun Hyperionin Duo laturi.

Floodi, meinaatko ladata noita akkuja autosta ajaessasi vai kannatko ne aina kotiin ladattavaksi (ajaessa ei varmaan saa ladattua tarpeeksi nopeasti). Itsekkin olen harkinnut moista, mutta vielä sen ison akun kantaminen kolmen kopterin lisäksi ei houkuttele.

-


Poissa floodi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #18 : 24 Elokuu, 2009, 10:03:49 »
Lyijyakut ajattelin nostaa autosta ladattavaksi tarpeen mukaan. Auton voin onneksi ajaa ulko-oven eteen joten kantomatkan saa minimiin.  ICharger 208B syö 4,5 - 32 volttia ja pikaisen kokemuksen perusteella vaikuttaa varsin pätevältä vehkeeltä.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #19 : 24 Elokuu, 2009, 10:10:24 »
Mulla on käytössä 106B+ ja nyt on ruvennut mietityttämään että pitäisikö päivittää, meinaan jos haluaa ladata tulevia Hyperionin G3 akkuja (6S 2600 mAh) maksimivirroilla, toisaalta nykyisetkin laturit antavat melkein 4Ctä lataukseen joten kyllä niiden melkein pitäisi riittää ;)

Heechee

  • Vieras
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #20 : 26 Elokuu, 2009, 10:55:36 »
Joku suomalainen firma julkaisi parin viikon sisään litium-ionilla toteutetun 24V akun tuollaisessa kokoluokassa. Kunhan vain löytäisin uudestaan tuon firman jostain.

Voi tulla tarpeeseen jos tulen ostaneeksi Logo 500:n.  ;D

Ari


Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #22 : 26 Elokuu, 2009, 14:47:12 »
Joku suomalainen firma julkaisi parin viikon sisään litium-ionilla toteutetun 24V akun tuollaisessa kokoluokassa. Kunhan vain löytäisin uudestaan tuon firman jostain.

Voi tulla tarpeeseen jos tulen ostaneeksi Logo 500:n.  ;D

Ari


No sitten on jo sama ostaa niitä litiumi-akkuja samalla rahalla siihen kopteriin. Tuntuu hölmöläisen hommalta ostaa iso litiumi-akku, josta sitten latailee pienempiä litiumi-akkuja, ja kämpillä sitten latailee molempia samalla laturilla.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #23 : 26 Elokuu, 2009, 14:50:31 »
Joku suomalainen firma julkaisi parin viikon sisään litium-ionilla toteutetun 24V akun tuollaisessa kokoluokassa. Kunhan vain löytäisin uudestaan tuon firman jostain.

Voi tulla tarpeeseen jos tulen ostaneeksi Logo 500:n.  ;D

Ari


No sitten on jo sama ostaa niitä litiumi-akkuja samalla rahalla siihen kopteriin. Tuntuu hölmöläisen hommalta ostaa iso litiumi-akku, josta sitten latailee pienempiä litiumi-akkuja, ja kämpillä sitten latailee molempia samalla laturilla.

Juuri näin, siis kun ja jos oletettavasti utollaisen akun hinta on jotain ihan muuta kuin lyijyakun, jotka nekään eivät ole ihan ilmaisia, varsinkaan esim Optiman syväpurkauksia kestävät.

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: LiPon lataus perinteisestä akusta
« Vastaus #24 : 26 Elokuu, 2009, 17:20:04 »
Katsos vaan, kun oli näin mielenkiintoinen viestiketju jäänyt kokonaan huomaamatta.

Kuittausta vain noihin Prius- ja muihin autojuttuihin. Katselin tänään oman (139 euron) halpis-sähköpyörän akkua, jolla ajaa n. 30 km (muutaman tunnin) yhdellä latauksella. Aika murikka takapuolen alla, mutta voltteja löytyy nimellisesti 36 (latauksen päätteeksi jossain 40:n paikkeilla; en muista tarkkaan) ja amppeeritunteja 12. Nyt vain tullut pari kertaa yliladattua vahingossa (laturi kai hajoamassa) ja ollut melko kuuma laturia irroitettaessa ja häijy "puff"-ääni lähtenyt avaimesta virrat päällelaitettaessa. Uutena sai seisottaa laturissa vaikka koko ajan (ehkä vain laturista konkat kuivuneet) ja ohjekin kehotti pitämään aina mahdollisimman täytenä. Hyvin tuo käsittääkseni jonkinmoinen lyijyhyytelöakku on reippaasti yli vuoden palvellut, ei ole ainakaan mitään tietoa kapasiteetin hiipumisesta, vajaat 2000 km työmatka-ajoa takana (reilut 12 km per päivä). Kysymys vaan kuuluu, että mitä nuo lyijyhyytelöakut voivat pahimmillaan yliladattaessa tehdä? Autoakuissa kai se ongelma vain höyryn tuuletus pois, mutta akku sinällään ei akkunesteen poreilua kummempaa tee.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
10591 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Huhtikuu, 2008, 23:29:47
kirjoittanut seppomikael
8 Vastauksia
3348 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Syyskuu, 2009, 13:14:38
kirjoittanut shaapako
67 Vastauksia
38738 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2012, 19:34:54
kirjoittanut vee73
2 Vastauksia
2241 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Syyskuu, 2013, 07:11:00
kirjoittanut taski63
15 Vastauksia
8404 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Kesäkuu, 2014, 11:00:55
kirjoittanut Willeh