Kirjoittaja Aihe: Polttis vs. sähkö  (Luettu 45407 kertaa)

Poissa motorhead

  • Aloitteleva torppari
  • *
Polttis vs. sähkö
« : 30 Lokakuu, 2007, 18:46:58 »
Nyt olisi aika hankkia eka kopukka ja valintaa vaikeuttaa, että kummalla energialla toimivan hankkisin (sähkö vai polttis). Listatkaapa tänne plussia ja miinuksia kyseisistä härveleistä. Hinnoiltaan nuo laatuvehkeet näyttäisivät olevan amatöörin silmin aika lailla tasoissa. Sori, jos asiaa on jo käsitelty, en vain löytänyt yhtään säiettä. Kiitosh!

Sori viel, jos aihealue on väärä!
« Viimeksi muokattu: 30 Lokakuu, 2007, 19:02:27 kirjoittanut motorhead »
Perse edellä puuhun, valitettavasti..

Dex1

  • Vieras
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #1 : 31 Lokakuu, 2007, 01:48:46 »

Itse vasta lennän ekalla sähköllä (BELT CP) mutta taasen polttiskoneista on kokemusta hieman lennokeista, ja sitten enemmän autopuolelta.

Toiset sanoo, että olisi syytä aloittaa heti polttiksella.

Minä väitän, että järjetöntä puhetta - tuo helin opettelu on itsellä parhaillaan menossa ja se vaatii keskittymistä, on jännittävää, ja tosi vaikeaa. Osaa menee väkisin rikki kerta toisen jälkeen kun kantapään kautta oppii.

Jos itselä olisi nyt polttiskopteri, olisi kalliimpaa osaa mennyt jo monta kertaa, ja kustannukset olisi moninkertaiset siihen mitä nyt on kertynyt tällä Beltillä lavoista, akseleista, rattaista, ym. tilppehööristä mitä on mennyt.

Toisekseen, polttiskone tuo aina oman momenttinsa - kone pitää saada säädettyä, sisäänajettua aluksi, ja polttis on aina polttis ja tuo sen oman maailmansa siihen sen itse lennon lisäksi - itselleni se olisi ainakin ollut liikaa tässä alkuopettelussa rehellisesti sanoen.


Voin lämpimästi suositella tätä Belttiä sinullekin ensikopteriksi ihan oman lyhyen kokemuksen perusteella vaikka en muista koptereista mitään tiedä, tarkoittaen että ainakin minulle on toiminut tosi hyvin, ja ominaisuuksia on sitten kuitenkin 3D lentoon asti jos tahtoo jatkossa ja oppii. :) "Ison" luokan sähkökopteri halvalla hinnalla, otat vaan kunnon radiolla sen, johon voit tehdä kaasu ja lapakulmakäyriä ja joka riittää pitemmällekin, eikä sillä Eskyn omalla joka on kuulemma täyttä k*kkaa.


saisto

  • Vieras
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #2 : 31 Lokakuu, 2007, 07:34:48 »
Taitaa olla makuasia, mutta tuossa listaa miksi minulla on sähköt

-puhdasta, luonnolle ja kopterille
-hiljaisempaa, lennän 600sta talon takana pellolla(omakotitaloalue)
-en jaksa säätää moottoreita, yäk
-ei savua, ei hajua
-puolet halvempaa per lennätys jos akku kestää 100 lentoa

Marko



Nyt olisi aika hankkia eka kopukka ja valintaa vaikeuttaa, että kummalla energialla toimivan hankkisin (sähkö vai polttis). Listatkaapa tänne plussia ja miinuksia kyseisistä härveleistä. Hinnoiltaan nuo laatuvehkeet näyttäisivät olevan amatöörin silmin aika lailla tasoissa. Sori, jos asiaa on jo käsitelty, en vain löytänyt yhtään säiettä. Kiitosh!

Sori viel, jos aihealue on väärä!

riku

  • Vieras
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #3 : 31 Lokakuu, 2007, 09:50:54 »
Se on tosiaan varmaan ihan makuasia, yleensä polttiskopteristeilla on myös sähkökoput tai ainakin ollut, korjatkaa jos olen väärässä.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #4 : 31 Lokakuu, 2007, 14:24:57 »

Eniten minua ärsytti moottorin säätäminen ja rassaaminen ja autossa vielä kytkimenkin kanssa puuhastelu (kytkinpalat on muuten kuluva osa kopterissakin).. :-\ .

Luulisin, että autossa sen kytmimen kanssa saa temppuilla huomattavasti enemmän kuin kopterissa, ainakin näin olen ennen autoja ajaneen kaverin puheista ymmärtänyt. Itellä ei ole koskaan ollut polttisautoa. Kopuun riittää jos sen kytkimen vaihtaa vaikka kerran vuodessa, tai sitten torppien yhteydessä jos se hajoaa.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

marpet

  • Vieras
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #5 : 31 Lokakuu, 2007, 14:51:32 »
joo myös polttisauton ja kopterin kytkimet ovat erilaisia, kopterissa on yksinkertaisempi autossa on ne palaset siellä jotka ovat jousilla siellä kun kopterissa ei ole semmoisia.
No joku voi selitellä paremmin.

Dex1

  • Vieras
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #6 : 31 Lokakuu, 2007, 23:49:33 »
 

Äsken juuri kun olin säätelemässä kaverin uutta Traxxas Revo polttisautoa, voin sanoa uudemman kerran vielä tuoreemman muistikuvan turvin... hanki kopteriksi SÄHKÖ!  ;D

Poissa Hene

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #7 : 31 Lokakuu, 2007, 23:59:29 »
Äsken juuri kun olin säätelemässä kaverin uutta Traxxas Revo polttisautoa, voin sanoa uudemman kerran vielä tuoreemman muistikuvan turvin... hanki kopteriksi SÄHKÖ!  ;D

Huomioithan, että tuskin tuossa traxxasessa on Ossia tai Yssiä voimalaitteena, jotka kuitenkin saa säätöihin ilman mitään intiaanin apua?

Jos tykkää pörinästä ja savusta niin miksei polttis. Ei se todellakaan ole hankala, vaikka onkin tehtävä enempi temppuja sen käynnistämiseksi. Jos on vaan lääniä missä pölisyttää menemään niin polttista vaan.


« Viimeksi muokattu: 01 Marraskuu, 2007, 00:02:23 kirjoittanut Hene »

marpet

  • Vieras
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #8 : 01 Marraskuu, 2007, 08:42:22 »
 :)Voin omakohtasella kokemuksella sanoa, kyllä se on polttis millä kannatta aloitta.
Koska harjoitelumäärät ovat huomattavasti enemmän kuin akku koptereilla, itsellä oli t-rex 600e ja siihen kolme akkua.
Arvaa oliko järkeä mennä lennättämään kun kolme akkua kesti suunille sen 20min, no voihanne pistää lataukseen mutta kun viimeinen akku oli ajettu niin ensimäinen oli viellä sen verran lämmin ettei paljon viitsinyt ladata sitä

Sitten viellä kuinka kauan kestää ladata tuomoinen 4900mAh akku :-\,

Joten suosittelen polttiskopteria , eivätkä ne kopterin moottorit nytten niiin vaikeita ole jos on kunnon moottori ys, webra tai os.

Myös se puhdistus ei ole mikään ongelma jos heti sen jälkeen pyyhki kopterin kun lopetta lennättämisen, eikä hajuhaittojakaan ole tai sitten se aisti on kadonnut minulta ;).

Tietysti pitää olla pieni sähköhimmeli myös että pääse ajamaan johonkin pellon nurkaan(t-rex tai minititan).


saisto

  • Vieras
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #9 : 01 Marraskuu, 2007, 09:07:41 »
Mulla kestää neljä akkua noin 40-60 minuuttia. Mutta en ole siirtynyt 3Dhen, sporttia vaan :)

4900mah Akun laataaminen kestää yhtä kauan kuin 300mah akun :-o

Lentokentälle matkaa 85km, puuh.

Marko

Arvaa oliko järkeä mennä lennättämään kun kolme akkua kesti suunille sen 20min, no voihanne pistää lataukseen mutta kun viimeinen akku oli ajettu niin ensimäinen oli viellä sen verran lämmin ettei paljon viitsinyt ladata sitä

Sitten viellä kuinka kauan kestää ladata tuomoinen 4900mAh akku :-\,

Joten suosittelen polttiskopteria , eivätkä ne kopterin moottorit nytten niiin vaikeita ole jos on kunnon moottori ys, webra tai os.

Myös se puhdistus ei ole mikään ongelma jos heti sen jälkeen pyyhki kopterin kun lopetta lennättämisen, eikä hajuhaittojakaan ole tai sitten se aisti on kadonnut minulta ;).

Tietysti pitää olla pieni sähköhimmeli myös että pääse ajamaan johonkin pellon nurkaan(t-rex tai minititan).



Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #10 : 01 Marraskuu, 2007, 09:25:56 »
En ole katunut omaa päätöstäni:
Alkuun Trex 450 tai kaksi ja iso nippu akkuja. Saa toivoa/ yrittää kenttä kerralla lentää enemmän.
Ja jos on yhtä nopea laturi kuin MJP:llä niin voit viettää päivän kentällä, rajoittava tekijä taitaa olla auton akku.
MJP taisi ladata 2000mah:n akun 30 minuutissa.
Eihän tuollaisen 4900mah akun latausta jaksa odottaa Erkkikään.
Sitten kun ei riko kopteria joka kerran yhteydessä niin isompi polttiskopteri hankintaan.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa JJA

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #11 : 01 Marraskuu, 2007, 12:21:02 »
Kopterin kytkin on koneistettu yhdestä limpusta, eli siinä ei ole mitään liikkuvia osia-huoltovarma vehje.
Osta vaan joku 50 polttis raptor tai vastaava. Lennätys on paljon helpompaa johtuen isosta koosta, eikä tule torpattua niin herkästi kuin pientä kopua. Ja mitä tulee noihin moottorin säätöihin, niin kyllä se on loppujen lopuksi pientä sen rinnalla, kun pitää kasata kopteri osista ja laittaa se säätöihin-mutta sehän tämän homman suola onkin kun pääsee säätämään ja saa sitä onnistumisen iloa. :)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #12 : 01 Marraskuu, 2007, 17:51:59 »
Nykyään polttiskopterin ostoa ei kannata pelätä sen takia että kytkin on vaikea säätää, koska se ei ole. Kannattaa keskittyä enemmän niiden muiden hankintaperusteiden miettimiseen, että haluaako oikeasti mieluummin sähkiksen ja siihen neljä 6s4900 akkua parisataa erkkiä kpl  ;). Jokainen tavallaan.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #13 : 01 Marraskuu, 2007, 19:19:52 »
Polttis koska:

- Savua ja hajua
- Melua
- Isompi
- Kauniimpi
- Ostat kuitenkin polttiksen ennenpitkää...

Tosin talvella lentely astetta kinkkisempää...

Ja näin puhuu persaukinen jolla ei ole varaa molempiin... ;D
Nada

Dex1

  • Vieras
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #14 : 01 Marraskuu, 2007, 19:54:28 »
:)Voin omakohtasella kokemuksella sanoa, kyllä se on polttis millä kannatta aloitta.
Koska harjoitelumäärät ovat huomattavasti enemmän kuin akku koptereilla, itsellä oli t-rex 600e ja siihen kolme akkua.
Arvaa oliko järkeä mennä lennättämään kun kolme akkua kesti suunille sen 20min, no voihanne pistää lataukseen mutta kun viimeinen akku oli ajettu niin ensimäinen oli viellä sen verran lämmin ettei paljon viitsinyt ladata sitä

Sitten viellä kuinka kauan kestää ladata tuomoinen 4900mAh akku :-\

Tuo kuitenkin hieman ääripää, Belt-CP.ssä 1800 tai 2200mah akku, kellolla kateltu niin tällasessa alottelijan lennossa yksi kestää 15-20minuuttia, eli esim. kolmella lentää jo sen tunnin. ;)

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #15 : 01 Joulukuu, 2007, 08:52:48 »
Tuli tuossa yhdeltä foorumilta bongattua hyvä kommentti aiheeseen liittyen :)
In the field electric boys fly as long as they can, and nitro boys as long as they want  :D
Itseltä löytyy molemmat, mutta kyllä nitro kopteri saa enemmän huomiota osakseen...
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #16 : 01 Joulukuu, 2007, 13:55:19 »
Sähkö on loistava valinta pieniin koneisiin, mutta kun lavan koko kasvaa 45cm paremmalle puolelle, alkaa nitro olla järkevämpi ratkaisu. Tässäkin säikeessä kommentit tuntuu menevän näin:
-Mulla on iso 600-koon sähkis, lentoaikaa liian vähän ja akut maksaa...
-Ai jaa, kyllä mun 450-koon sähkiksessä riittää lentoaikaa ja akut on halpoja
Kuitenkin toinen kone käyttää yli 45cm lapoja ja toinen alle... ;)

Laskeskelin että akut maksaa 600 koon kopteriin saman verran kuin polttoaine, jolla ajaa sen akkujen iän vastaavan kokoisella nitrokoneella. Kysymys on vaan siitä, haluaako sen 500€ pistää käyttövoimaan heti vai 30€ erissä.

Kopterien polttispadat on aika idioottivarmoja, ainoa ongelma mikä mulla on tulee liian pienestä startterista ja pakkaskelistä. Sillon joutuu vähän tahkoamaan ennen kuin OSsi inahtaakaan... ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #17 : 06 Maaliskuu, 2008, 16:33:24 »
.
:)Voin omakohtasella kokemuksella sanoa, kyllä se on polttis millä kannatta aloitta.
Koska harjoitelumäärät ovat huomattavasti enemmän kuin akku koptereilla, itsellä oli t-rex 600e ja siihen kolme akkua.
Arvaa oliko järkeä mennä lennättämään kun kolme akkua kesti suunille sen 20min, no voihanne pistää lataukseen mutta kun viimeinen akku oli ajettu niin ensimäinen oli viellä sen verran lämmin ettei paljon viitsinyt ladata sitä

Sitten viellä kuinka kauan kestää ladata tuomoinen 4900mAh akku :-\,

Joten suosittelen polttiskopteria , eivätkä ne kopterin moottorit nytten niiin vaikeita ole jos on kunnon moottori ys, webra tai os.


Tietysti pitää olla pieni sähköhimmeli myös että pääse ajamaan johonkin pellon nurkaan(t-rex tai minititan).





MJP taisi ladata 2000mah:n akun 30 minuutissa.
Eihän tuollaisen 4900mah akun latausta jaksa odottaa Erkkikään.



Siis li-po akuthan saa yleisesti ladata kennon kapasiteettia vastaavalla virrallla.  Eli 1800 mAh akun 1,8 Ah virralla, 2200mAh akku 2,2 Ah:n virralla ja niin edelleen.
Eli jos laturi vain pystyy niin 4900 mAh:n akun pitäis pystyä lataammaan tunnissa ihan hyvin!nnn :-*
« Viimeksi muokattu: 06 Maaliskuu, 2008, 16:36:59 kirjoittanut lateksi1 »
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #18 : 06 Maaliskuu, 2008, 16:45:28 »
...Kopterien polttispadat on aika idioottivarmoja...
I'd love to put that to the test... maybe in summer.
Still wondering where I would put that smelly beast... maybe on the attic. Although if the neighbors smell Nitro they may get nervous...
LiPos seem to burn just as well, but at least they don't smell.

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #19 : 06 Maaliskuu, 2008, 17:15:28 »
Omistan T-Rex 600:n ja ajelen 6s1p 4900mAh akuilla. Latauksessa menee 40-50 min per akku 1C:llä. Kotona, kun lataa, ei ole niin väliä, kuinka kauan lataamisessa kestää, koska lennätyspaikka ei ole lähellä. Kentällä/leirillä kuitenkin toivoisi mahdollisimman lyhyttä latausaikaa. On käynyt mielessä hankkia pari kappaletta uusia Hyperionin latureita, joissa on 250W latausteho. Noilla voisi ladata 10A:n virralla ko. pakkoja kaksi yhtä aikaa -> n. 20 min latausaika per kaksi pakkaa. Tuo kuulostaisi jo hyvältä.

marpet

  • Vieras
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #20 : 06 Maaliskuu, 2008, 21:05:41 »
jus joo niin :D :D :D ;)

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #21 : 08 Maaliskuu, 2008, 04:18:09 »
Seuraavaksi joutuu ottamaan agrikaatin mukaan kentälle, normaalista auton akusta ei kovin montaa kertaa tommosia isoja lipoja lataile jos aikoo vielä kotiin ajella. Eli saada auton käynnistymään lennätyssession jälkeen.

Täytyy myös muistaa tuo Marpetin jo mainitsema akkujen jäähtymisaika, jos niitä kovin kuumana latailee niin ei ne kauan kestä.

Ja kun kunnolla tonttaa niin menee melkeen 20 gallonan fuilimäärän arvoinen akku jätteeksi.

Kuten arvata saattaa, aion itse vielä ajella polttiksella. Ja 35 mhz ratioilla. Mä olen kalkkis ;D
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

marpet

  • Vieras
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #22 : 08 Maaliskuu, 2008, 11:30:03 »
 :)Täällä toinen kalkkis, tosin sähköstä on luovuttu paitsi pikku t-rex:ssä.
Luopumisen syy lyhyt lennätys ajat t-rex 600e 8min taivasajo, pitkät latausajat voihan sinne syöttä vaikka autosta suoraan laturista sen 120A ;D ;D :D

saisto

  • Vieras
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #23 : 08 Maaliskuu, 2008, 19:22:08 »
Jos kunnon moottoreita tulee kopteripuolelle niin voisin siirtyä
polttomoottoriin. Mutta ilmeisesti savutonta, öljytöntä ja saastuttamatonta
ei toistaiseksi ole tulossa ja ilmeisimmin akkutekniikka ajaa
ohi tuonkin polttiskehityksen. Oottelen akkuja ladatessa
mitä tuleman pitää.



Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Polttis vs. sähkö
« Vastaus #24 : 08 Maaliskuu, 2008, 22:59:22 »
Ja akkujen valmistuskaan ei varmaan vaadi energiaa eikä kaivoksissa kuolleita afrikkalaisia. Silti lennän sähköllä. Voi olla että joku .90 kokonen polttis kopteri tulee joskus ostettua.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
5695 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Joulukuu, 2007, 12:26:45
kirjoittanut Teo Mähar
22 Vastauksia
12084 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2011, 14:14:35
kirjoittanut Njakee
6 Vastauksia
8692 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Tammikuu, 2014, 17:55:53
kirjoittanut Nube
2 Vastauksia
4365 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Tammikuu, 2014, 17:37:57
kirjoittanut Otou
15 Vastauksia
7782 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Marraskuu, 2014, 21:10:41
kirjoittanut ija