Moikka,
Vaakakierteeseen käytetään yleensä aileron -> elevator miksausta. Eli kun väännetään tämä ihan simppeliksi, niin jos esimerkiksi oikealle tehdyssä vaakakierteessä kopteri on kääntynyt vaikka vähän pystyyn kopterin ollessa selkälento vaiheessa, miksataan sitä pois. Käytännössä homma kuitenkin menee niin, että tehdä vaakakierteitä peräkkäin vähintään 2, normaalisti 3 - 4 kierrettä peräkkäin ja seurataan miten millaista liikettä peräputki tekee. Peräputken pitäisi pysyä koko ajan linjassa eikä se saisi tehdä mitään isoa liikettä. Mutta tämä sitten edellyttää sitä, että osaa lentää sitä kierrettä about oikein eikä pitchillä tai elevaattorilla itse veivaa sitä kierrettä pieleen.
Vispilälle vastaisin sen verran, että joskus kopterit toimii ihan hyvin ilman miksauksia ja suurin osa harrastajista uskoo lentävänsä ihan hyvin lentävällä kopterilla kunnes hänen kopteri säädetään oikein tai saa kokeilla jonkun maajoukkuetyypin pelivälinettä. Heikkilän Jukka on hyvä esimerkki miten hänen kopterille kävi kun Arin kanssa se kerran säädettiin nopeasti about lentämään oikein. Mikäli Jukkaa kiinnostaa voi hän kertoa kokemuksistaan asiasta.
Sitten toinen asia on se, että miten paljon haluaa kopteriltaan. Jollekin kopteri lentää hyvin jos tyynellä tai suoraan tuulta kohden lentää silmukan ja se tulee silmukasta ulos about samaan suuntaan kuin mistä se aloittikin. Mutta harvalla kaverilla Suomessa on kopteri joka tekee hyvissä sääoloissa vaikkapa viisi silmukkaa peräkkäin ilman, että aileronilla pitää korjailla mitään. Myös liikkeiden koolla on merkitystä. Ajatellaan taas vaikkapa silmukkaa jos tekee silmukan jonka halkaisija on 10m, etenee kopteri 31m, jos tehdään silmukka jonka halkaisija on 25m, tuleekin lentomatkaa jo 78m. Tuona 47m aikana kopteri ehtii kammeta itseään melkein kaksi kertaa enemmän pois linjasta kuin pienen ympyrän aikana. Tämän takia asia korostuu mitä isompina liikkeet tehdään tai mitä enemmän niitä tehdään peräkkäin. Esimerkiksi yksi 10 silmukka on 31,4m. Jos lennetään vaikkapa kuubalainen kasi FAI-ohjelmassa on siinä kaksi silmukkaa joiden halkaisija on luokkaa 20 - 25m tällöin lentomatkaa silmukassa on about 125m kun suorat osuudet lasketaan pois. Eli eihän yhden pikkusilmukan ajaminen ole lainkaan sama asia. Jos väännetään tuo ajaksi. Kopteri tulee silmukkaan vaikkapa 80km/h ja pitää oikeaoppisesti nopeutensa, etenee se 22m/s. Tällöin tuo 10m silmukka menee 1,4 sekunnissa läpi. Kun taas tuollaisen cuubalaisen ajamiseen menee aikaa 5,6 sekuntia. Taas ollaan ihan eri luvuilla. Tästä voi kukin miettiä, että miten paljon sillä todellakin hyvin lentävällä kopterilla alkaa olla merkitystä kisalennoissa. Tavallisesti lentäjällä on täysi työ muiden asioiden kanssa kuin taistella vähän vänkäävää kopteria vastaan. Ja vaikka se lentäjä sen pystyisi hallitsemaan, niin miten paljon enempi lentäjä voi keskittyä liikkeen muihin osiin kun yksi ongelma lennossa on vähemmän.
Esimerkiksi en uskoisi, että nykymuotoisessa 3D-lennossa näillä on merkitystä niinkään paljoa koska liikkeet ajetaan yleensä hyvin pieninä ja niissä vaihdetaan suuntaa koko ajan. Toki jossakin tictocissa tai rainbowssa olisi helpompaa jos se kopteri pysyisi aileronin suhteen suorassa ilman, että sitä paljoa ohjailee. Tällöin saisi rauhassa keskittyä siihen pitchin hakkaamiseen ja elevaattorin veivaamiseen. Olettekos muuten koskaan seurannut kun joku ajaa vaikka tictockia viisi kertaa putkeen, että onko se kopteri pysynyt aloitussuunnassaan vai onko se vaikkapa kääntynyt vähän pois päin tms. Eihän noihin juttuihin tavallinen lennättelijä kiinnitä huomiota mutta kysymys onkin kisakopterin säätämisestä...
--
Timo