Moikka kaikille.
Niin, nyt olisi tarkoitus hieman kertoa kokemuksia näistä scorpionin kamoista, siitä vähästä hyvästä ja paljosta murheesta. Ja ihan näin alkuun tiedoksi että tarkoitus ei ole provosoida ketään vaikka paskaa tulenkin kirjoittamaan näistä kamoista. Eli jooko ei palkokasveja hajuaistiin
Keskikesästä, ennen Forssan kisoja, hommasin Eagle3 koneeseen Scorpion moottorin ja Scorpion Commander säätimen. No, sehän tuntui hyvältä idealta kun moottorin ja säätimen yhteishinta oli vain 400e paikkeilla. Ja niinhän se olikin hyvä idea, nyt meinaan ainakin on paljon viisaampi. Konetta kasatessa tuli pienoisia ongelmia pienten värinöiden takia pelkkää moottoria pyöritettäessä rungossa kiinni pöydällä. Näistä selvittiin sillä että moottorista shimmattiin päittäisvälys pois ja vaihdettiin moottorin kummatkin laakerit. Myös akselin kierous ja moottorin joka osan CNC jyrsitty palikka on hieman kiero, joka näkyy taas värinänä. Seuraava mielenkiintoinen ominaisuus löytyi säätimestä. Kun kaikki säätimen ohjelmointi oli suoritettu, seuraavassa virtojen kytkennässä kaikki asetukset olivat nollaantuneet. Tämä toistui kaksi kertaa, ja ajteltiin että kyseessä olisi ollut oma moka. Eihän se säädin voi paska olla, kun tulee jopa hienossa puulaatikossa, ja maksaa yli 200e. Uskossa on hyvä elää.
No, kone tuli lentokuntoon ja kisan jälkeen suoritettiin ensilento Arin avustuksella. Kone toimi aivan mahtavasti, lukuunottamatta sitä että kierroksia ei saanut alle 1600. Se oli eka keikka se. Virrankulutus leijunnassa on noi 25A jatkuvaa. Governor oli päällä, ja säädettynä 50%, joka on ohjekirjan alaraja. Lento kesti noin 5min, eikä virtaa näin ollen akkuun mennyt hirveästi.
Sitten heti seuraavana päivänä, kummatkin akut täynnä ja intoa puhkuen lähipellolle konetta säätämään. Okei, 1min ja 43s kun näytti timer, otin koneen alas ja säätelin vähän lisää expoja leijuntaan ja loivensin lapakulmakäyrää. Lähettimestä on miksattu kaasutrimmi kaasuun, niin että kun trimmi on täysillä, nupissa on se 1600 riippumatta kaasutikun asennosta. Niin ja softstart oli säädetty hitaimmalle mahdolliselle, ja silti startattaessa lavat kääntyivät taakse jonkin verran. Naksu trimmiä, koneesta kuului pieni ZÄP, trimmi äkkiä alas ja ihmetellä. Ei siinä tarvinnut edes sekuntia ihmetellä, kun säädin jo syttyi tuleen. N.10cm liekit puski säätimen edestä ja takaa, kutistesukkien ja johtojen välistä. Siinä sitten tuli varmaan 10m maalimanennätys kun jo olin koneen luona. Akku äkkiä irti säätimestä ja puhaltamaan liekkejä sammuksiin. Yllättävän helposti sammuivat ja tarpeeksi nopeasti ettei suurta vahinkoa tullut. Siinä sitten ihmeteltiin että mitäs vittua. Akku pois koneesta, annettiin jäähtyä hetken, kamat autoon ja kotiin.
Kone jokapaikasta mustan pien peitossa nuppia ja perää lukuunottamatta. Akkussa näytti olevan reikiä. Otti niin paljon päästä ettei viitsinyt viikkoon koneeseen koskea.
Maanantaina laitettiin postia rekkukaupalle asiaan liittyen, ja parin viikon postittelun jälkeen asia oli selvä, säädin palautettaisiin ja rahat saataisiin takaisin.
Suurin osa laakereista rapeana, varmaan palokaasujen takia, runko tummana ja kaikki ruuvien kannat ruosteessa. Kone purkuun ja osat metanoliin likoamaan, jonka jälkeen öljyyn pyörimään. Osa laakereista palautui lähes alkuperäiseen kuntoonsa, ruuvit palautui ja kaikki putstattiin, eikä nyt enää pahemmin merkkejä palosta löydy. Kone siis purettiin aiva palikoiksi, taas kerran. Suurin murhe oli Swashplate, jonka laakeri ei ole enää HYVÄ, mutta sitä pitää vielä kokeilla. Siitä laakerista otettiin pölysuoja irti ja laitettiin täyteen jotain oikeasti hyvää suurille pyörintänopeuksille tarkoitettua rasvaa. Kyllä se välttää kait, kun uusi swash kustantaa yli 100e...
Kone on pian taas kunnossa, uusi säädin on Kontronik Power Jazz ja moottoriksi tulee tod.näk Kontronik PYRO.
Eli pakko luottaa hirveän hintaisiin saksalaisiin laatutuotteisiin.
Kuvia laitan myöhemmin.
Tällästä tälläkertaa. Toivottavasti kaikki ymmärtävät tämän viestin tarkoituksen suomalaisille kopteriharrastajille.