Kirjoittaja Aihe: YS91 laakereiden vaihto for Dummies!  (Luettu 13834 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
YS91 laakereiden vaihto for Dummies!
« : 24 Elokuu, 2009, 09:33:22 »
Laakerit meni vaihtoon ja tällä kokemuksella kirjoitin ohjeen/tarinan vaihtamisesta.

http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=YS91LaakerienVaihto

(Tämä aihe oli jo täällä eilen illalla, mutta hävisi kannan backupin nostossa.)

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: YS91 laakereiden vaihto for Dummies!
« Vastaus #1 : 24 Elokuu, 2009, 14:42:14 »
Laakerit meni vaihtoon ja tällä kokemuksella kirjoitin ohjeen/tarinan vaihtamisesta.

http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=YS91LaakerienVaihto

(Tämä aihe oli jo täällä eilen illalla, mutta hävisi kannan backupin nostossa.)

2 kommenttia sivusta...

1) moottori olis parempi lämmittää uunissa tasaisesti. Tällä vältetään mahdolliset jännitykset ja muodonmuutokset moottorissa, joita voi muodostua, kun lämmitetään liian paikallisesti suurella lämmöllä puhaltimella. (Joo: olen itsekin laiska ja vaihdan laakerit kuumailmapuhaltimella mutta silti :P )

2) olisi oikeasti parempi, kun ei käyttäisi mitään vasaraa. Aloittelijan (ja vähän kokeneemmankin) on helppo tuhota moottori napauttamalla kerran vinoon laakeria. Laakeri uppoaa koloonsa ilman mitään naputteluja, jos moottori on tarpeeks kuuma ja laakeri tarpeeks kylmä. Laakerin kun heittää pakkaseen ennen asennusta se suorastaan putoaa koloonsa!

- Ilkka

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YS91 laakereiden vaihto for Dummies!
« Vastaus #2 : 24 Elokuu, 2009, 14:51:38 »
Mä lisään tuonne jutun loppuun semmosen huomioita osion, johon kopioin nuo. Lisää saa ja tulee tietty kommentoida.

Muoks: Mullakin tuo vasara oli pieni, naputtelu tosi kevyttä ja laakeri meni kyllä paikoilleen helposti. Olis voinu mennä ihan sormin painaenkin, mutta se runko oli aika lämmin... pakastinta en kokeillu, mutta sehän ois ollu hyvä idea.
« Viimeksi muokattu: 24 Elokuu, 2009, 14:55:29 kirjoittanut masu »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YS91 laakereiden vaihto for Dummies!
« Vastaus #3 : 31 Elokuu, 2009, 10:47:47 »
Nyt on konetta testattukin laakerien vaihdon jälkeen ja eron äänessä kuulee jo startterilla pyörittäessä. Kone on selkeästi hiljaisempi ja tyhjäkäyntiääni muuttui taas mukavan matalaksi karhean sivuäänen hävittyä. Hyvin potkii YSsi!

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: YS91 laakereiden vaihto for Dummies!
« Vastaus #4 : 24 Syyskuu, 2009, 09:51:29 »
Lisäyksenä:

Kun tilaat laakerit koneeseen, tilaa samalla regulaattoriin tiivisteet (paperia) jotka tuppaavaat repeämään kun regun issoittaa koneesta ennen uuniin laittoa, tuo muovi/delrin ei välttämättä kestä uunikäsittelyä vaan sulaa.

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YS91 laakereiden vaihto for Dummies!
« Vastaus #5 : 24 Syyskuu, 2009, 12:52:32 »
Kun tilaat laakerit koneeseen, tilaa samalla regulaattoriin tiivisteet (paperia) jotka tuppaavaat repeämään kun regun issoittaa koneesta
Tämä on ihan hyvä huomio. Mulla jäi tuo paperinen tiiviste moottorin runkoon kiinni regun irrottua paikaltaan. Oli tosi tiukassa, mutta sain ehjänä irti ohuella askarteluveitsen terällä kikkaillen. Uusi tiivistesarja (esim. http://www.probuild-uk.co.uk/products/product.php?prodID=2104&manID=&keyword=&catID=&subCatID=317) ei kuitenkaan ole kallis, joten sen hankkiminen on tietty suositeltavaa.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: YS91 laakereiden vaihto for Dummies!
« Vastaus #6 : 24 Lokakuu, 2009, 18:32:42 »

Mulla on ollut järjestäin ongelmia sen takalaakerin paikalleen laitossa (Os 50, Os 91 ja Ys 91), eli kun laitan laakerin paikalleen niin se menee jotenkin hieman kieroon ja sitten se alkaakin lämpeämään rungon mukana ja tietysti laajenee ja nappaa kiinni. Tähän tietenkin auttaa että laittaa ensin etulaakerin ja sitten kampiakselin ja takalaakerin samaan aikaan, jolloin akseli ohjaa sen suoraan. Tällöin pitääkin jo olla varma että paketti menee kerrallaan paikalle, sillä nakuttelu kampiakselin ei ole hyvö vaihtoehto laakerille. Yssissä lisäksi laakeri ja kampiakseli on tosi tiukasti kiinni, joten akselin poistaminen naputtelua varten ei onnistu.

Kaksi kysymystä:
- Paljonko uuniin lämpöä että voin olla että takalaakeri soljahtaa paikalleen ilman minkäänlaista nakuttelua. Yssi 91 siis yseessä.
- Onko laakerille vahingollista jossen joutuu laittamaan uuniin ja lämmittämään kyseiseen lämpötilaan. Takalaakerissa varmaan se pallojen "ohjuri" saattaa vahingoittua. Kärsiikö kuulat?

-

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YS91 laakereiden vaihto for Dummies!
« Vastaus #7 : 24 Lokakuu, 2009, 18:42:08 »
Laakerit voi laittaa uuniin jos niissä ei ole mitään muovista osaa, kuten esim. kuulien pitimiä, joita tuskin pienoismallien polttiksissa esiintyy.
Edit: Jos laakereiden väri on muuttunut kirkkaasta joksikin muun väriseksi (yleensä sinistyy), kannattaa laakeri heittää olanyli mäkeen. Uunissa sitä ei tapahdu, vaikka pistäisi 225 astetta, ja laakerit yöksi uuniin. ;D
« Viimeksi muokattu: 24 Lokakuu, 2009, 19:13:22 kirjoittanut dutchmen »

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: YS91 laakereiden vaihto for Dummies!
« Vastaus #8 : 24 Lokakuu, 2009, 21:27:43 »
YSsin takalaakerissa on kuulien pitimet ja sitä ei saa/kannata laittaa uuniin. Paikalleen laakeri pitää lyödä ulkokehältä - ei "kuulien kautta". Onnistuu esim. ison hylsyn avulla :o

- 4Dee
fourdee

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: YS91 laakereiden vaihto for Dummies!
« Vastaus #9 : 24 Lokakuu, 2009, 21:32:10 »
YSsin takalaakerissa on kuulien pitimet ja sitä ei saa/kannata laittaa uuniin. Paikalleen laakeri pitää lyödä ulkokehältä - ei "kuulien kautta". Onnistuu esim. ison hylsyn avulla :o

- 4Dee

Ei sitä lähtökohtaisesti tarvi lyödä yhtään millään, eikä kannatakaan ettei tule turhaa romua! lohko sinne uuniin ja laakeri pakastimeen, ja laakeri suorastaan tipahtaa sinne omaan koloseensa... On ne kuulien pitemet OS:ssäkin. En kyllä tiedä, mitä materiaalia se muovi on, saattaa kestää kuumaakin, kun ei ole mulla ainakaan miksikään mennyt kovastikin lämmittäessä.

- Ilkka vaan -

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: YS91 laakereiden vaihto for Dummies!
« Vastaus #10 : 24 Lokakuu, 2009, 21:35:02 »

Ei sitä lähtökohtaisesti tarvi lyödä yhtään millään, eikä kannatakaan ettei tule turhaa romua! lohko sinne uuniin ja laakeri pakastimeen, ja laakeri suorastaan tipahtaa sinne omaan koloseensa... On ne kuulien pitemet OS:ssäkin. En kyllä tiedä, mitä materiaalia se muovi on, saattaa kestää kuumaakin, kun ei ole mulla ainakaan miksikään mennyt kovastikin lämmittäessä.

- Ilkka vaan -

Juuri näin, tuo "lyöminen" on käytännössä naputtelua, äänestä kuulee, milloinka se on pohjassa. Itse en ole ikinä uunia käyttänyt, kuumailmapuhallin on riittänyt.

- 4Dee
« Viimeksi muokattu: 24 Lokakuu, 2009, 21:37:33 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: YS91 laakereiden vaihto for Dummies!
« Vastaus #11 : 25 Lokakuu, 2009, 01:19:10 »
Ei ole noin helppoa.

Jos päättää naputella hylsyllä, niin siinä on riski että se menee aseltaessa kieroon. Jos ei halua kieroon niin sitten laitaa kampiakselin ja tällöin ei taas voi naputella ulkokehälle. Ossin Hyperiin lämmitin temp gunilla niin että tippui takalaakeri paikalleen, ei taas mitään hajua paljoko lämpötila oli. Nyt haen sitten vastaavaa lämpötilaa Yssin 91:lle jolloin voisi vaan tipauttaa laakerin paikalleen. Etulaakeri olisi tällöin paikallaan, joten sen pitäisi kestää tätä lämpötilaa uunissa.

Joskus olen kuullut 185 astetta, mutta olisko sitten varman päälle 225 astetta. Toi on vaan niin ärsyttävää touhua, sillä jos ei mene kerrasta kohilleen niin sitten menee käytännössä laakerit uusiksi. Yssin kanssa mulla toi lyöminen oli oikein lyömistä ulkokehälle, joten lämpötilat oli varmaan liian pienet tai sitten se laakeri oli vinossa.

-

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: YS91 laakereiden vaihto for Dummies!
« Vastaus #12 : 25 Lokakuu, 2009, 01:37:06 »
50yssiä itse lämmitin kuumailmapuhaltimella ja kun sylinteriputkea vaihdoin... laakerit itsekseen tipahtivat pois paikoiltaan kesken muiden hommien...  molemmat oli luultavasti aika lähellä sama lämpötilaa ja silti ne lupsahti pois, samallatavalla menivät paikoilleenki. Putki meni kun runko oli kuuma ja putken jäädytti kylmäspreillä ja napsutteli suorassa paikoilleen. Saa nähdä koska ne laakerit porsii jos niitä ei sais nuin käsitellä ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YS91 laakereiden vaihto for Dummies!
« Vastaus #13 : 25 Lokakuu, 2009, 01:58:33 »
Nyrkkisääntö elävästä elämästä: Laakereita (isoja tai pieniä) asennettaessa on lyöntiholkin oltava AINA pehmeämpää materiaalia (kupari, alumiini, muovi, isoissa laakereissa käy jopa teräsputki) kuin laakein kehään kohdistuva paine. On kyseessä sitten ulkokehä tai sisäkehä. Jos asennat laakeria akselille niin tietysti sisäkehä määrää työkalun koon. Jos asennus tapahtuu kitkapinnaltaan ulkokehälle, niin työkalu mitoitetaan ulkokehän mukaan. Missään vaihtoehdossa ei saa esim. akselille tapahtuvaa asennusta käyttää ulkokehälle sopivaa työkalua.
 Laakerin kuulat ovat kovaa materiaalia, mutta jos lyönti/naputtelu kohdistuu väärälle kehälle, josta pistekuormitus siirtyy kuulien kautta edelleen toiselle kehälle, niin asennusvirheen kyllä huomaa heti ensimmäisellä pyöräytyskerralla...
Myöskin puhtaus on hyvin tärkeää. Pienikin roska kuulissa, ja kiekkoja laakerissa vaikkapa 15.000, niin jokainen aavistaa sauraukset.
Ei nyt kumminkaan tarvitse laakeriasennuksia tehdä missään laboratorio-olosuhteissa, vaan ihan tervettä järkeä apunakäyttäen hyvä tulee... Puhtaat kädet ja puhdas rasva (tarvittaessa), niin se on sitten siinä. Asennus ilman työkaluja, niin olet voitonpuolella.

Vielä lämmitysohjeita. Jos kitkapintana laakerissa on vaikka ulkokehä, niin lämmitä pintaa joka kohdistuu laakeriin (vaikkapa koko moottorin lohko), ja laakeri tunniksi pakkaseen. Lohko laajenee lämmöstä, ja laakeri supistuu kylmyydestä. Jos taas on sisäkehästä kysymys (vaikkapa kampiakseli) niin laakeri lämpimään, ja kampura kylmään..

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: YS91 laakereiden vaihto for Dummies!
« Vastaus #14 : 25 Lokakuu, 2009, 14:23:04 »
Nyrkkisääntö elävästä elämästä: Laakereita (isoja tai pieniä) asennettaessa on lyöntiholkin oltava AINA pehmeämpää materiaalia (kupari, alumiini, muovi, isoissa laakereissa käy jopa teräsputki) kuin laakein kehään kohdistuva paine. On kyseessä sitten ulkokehä tai sisäkehä. Jos asennat laakeria akselille niin tietysti sisäkehä määrää työkalun koon. Jos asennus tapahtuu kitkapinnaltaan ulkokehälle, niin työkalu mitoitetaan ulkokehän mukaan. Missään vaihtoehdossa ei saa esim. akselille tapahtuvaa asennusta käyttää ulkokehälle sopivaa työkalua.
 Laakerin kuulat ovat kovaa materiaalia, mutta jos lyönti/naputtelu kohdistuu väärälle kehälle, josta pistekuormitus siirtyy kuulien kautta edelleen toiselle kehälle, niin asennusvirheen kyllä huomaa heti ensimmäisellä pyöräytyskerralla...

Tätä juuri tarkoitin, sillä, että ei saa lyödä "kuulien kautta". Itsellä on käytössä laakerityökalut, missä päät on kovaa muovia tai nailonia ja vasarana rekyylitön (hiekkaa sisällä?) vasara.

YS91:n takalaakerin laitoin paikoilleen puristamalla isossa ruuvipenkissä sopivan mittaisen holkin ja ulkokehään voiman kohdistavan nailonpään avulla (lohko ensin lämpimäksi lämpöpuhallinta käyttäen).

- 4Dee

« Viimeksi muokattu: 25 Lokakuu, 2009, 14:25:07 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: YS91 laakereiden vaihto for Dummies!
« Vastaus #15 : 25 Lokakuu, 2009, 19:45:32 »
YS91:n takalaakerin laitoin paikoilleen puristamalla isossa ruuvipenkissä sopivan mittaisen holkin ja ulkokehään voiman kohdistavan nailonpään avulla (lohko ensin lämpimäksi lämpöpuhallinta käyttäen).

Hyvä 4Dee, tämä oli hyvä tapa! Pystyi kontrolloidusti painamaan laakeria paikalleen ja samalla pystyi lämmittämään jos tuntui tihkaiselta. Danke Schön!

-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
5392 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Joulukuu, 2008, 21:56:42
kirjoittanut Maikko
8 Vastauksia
3753 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Marraskuu, 2008, 21:38:57
kirjoittanut unskale
2 Vastauksia
3316 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2011, 18:49:59
kirjoittanut peksa
3 Vastauksia
2694 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Huhtikuu, 2013, 12:33:59
kirjoittanut vinotintto
6 Vastauksia
13195 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Elokuu, 2015, 08:30:31
kirjoittanut Raimund