Nyrkkisääntö elävästä elämästä: Laakereita (isoja tai pieniä) asennettaessa on lyöntiholkin oltava AINA pehmeämpää materiaalia (kupari, alumiini, muovi, isoissa laakereissa käy jopa teräsputki) kuin laakein kehään kohdistuva paine. On kyseessä sitten ulkokehä tai sisäkehä. Jos asennat laakeria akselille niin tietysti sisäkehä määrää työkalun koon. Jos asennus tapahtuu kitkapinnaltaan ulkokehälle, niin työkalu mitoitetaan ulkokehän mukaan. Missään vaihtoehdossa ei saa esim. akselille tapahtuvaa asennusta käyttää ulkokehälle sopivaa työkalua.
Laakerin kuulat ovat kovaa materiaalia, mutta jos lyönti/naputtelu kohdistuu väärälle kehälle, josta pistekuormitus siirtyy kuulien kautta edelleen toiselle kehälle, niin asennusvirheen kyllä huomaa heti ensimmäisellä pyöräytyskerralla...
Myöskin puhtaus on hyvin tärkeää. Pienikin roska kuulissa, ja kiekkoja laakerissa vaikkapa 15.000, niin jokainen aavistaa sauraukset.
Ei nyt kumminkaan tarvitse laakeriasennuksia tehdä missään laboratorio-olosuhteissa, vaan ihan tervettä järkeä apunakäyttäen hyvä tulee... Puhtaat kädet ja puhdas rasva (tarvittaessa), niin se on sitten siinä. Asennus ilman työkaluja, niin olet voitonpuolella.
Vielä lämmitysohjeita. Jos kitkapintana laakerissa on vaikka ulkokehä, niin lämmitä pintaa joka kohdistuu laakeriin (vaikkapa koko moottorin lohko), ja laakeri tunniksi pakkaseen. Lohko laajenee lämmöstä, ja laakeri supistuu kylmyydestä. Jos taas on sisäkehästä kysymys (vaikkapa kampiakseli) niin laakeri lämpimään, ja kampura kylmään..