Kirjoittaja Aihe: Leijuttaminen  (Luettu 17286 kertaa)

MIKKELSONNI

  • Vieras
Leijuttaminen
« : 24 Elokuu, 2009, 17:11:57 »
Taas tämmöinen amatöörin perus kyssäri. Eli jos olen oikein ymmärtänyt niin leijuttaminen tulisi tapahtua noin silmien tasolla, mutta oma kopukkani on aivan mahdoton pitää sillä korkeudella. Kanattaako kopukka säätää niin että se lentoon lähdettäessä kaasua lisäämällä nousee suoraan silmien tasolle vai pyritäänkö siihen että se pysyy edellä mainitulla korkeudella koko ajan kaasua säätämällä?

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #1 : 24 Elokuu, 2009, 17:20:04 »
Taas tämmöinen amatöörin perus kyssäri. Eli jos olen oikein ymmärtänyt niin leijuttaminen tulisi tapahtua noin silmien tasolla, mutta oma kopukkani on aivan mahdoton pitää sillä korkeudella. Kanattaako kopukka säätää niin että se lentoon lähdettäessä kaasua lisäämällä nousee suoraan silmien tasolle vai pyritäänkö siihen että se pysyy edellä mainitulla korkeudella koko ajan kaasua säätämällä?

Osuit asian ytimeen, eli Lentoon lähdettäessä lisätään kaasua niin että nousee halutulle korkeudelle ja kaasutikulla pidetään siinä, se että säädätkö pelkkiä lapakulmia vai kaasua ja lapakulmia riippuu lentotilasta, mutta joka tapauksessa vasemmalla tikulla (mode2, yleisesti käytössä Suomessa) pidetään kopteri halutussa korkeudessa. Riippuen hieman asetuksista voi kopteri olla hyvinkin herkkä nousemaan tai laskemaan halutusta korkeudesta.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #2 : 24 Elokuu, 2009, 18:01:28 »
Riippuen hieman asetuksista voi kopteri olla hyvinkin herkkä nousemaan tai laskemaan halutusta korkeudesta.
Ja vielä toisin sanoen: jos lennättää ns. normaalitilassa eli vasen tikku säätää sekä kaasua että lapakulmia, on jojoefektia sangen hankala hallita. Korjauksia tulee tehtyä jatkuvasti liikaa ja niiden vaikutukset näkyvät kopterissa liian myöhään. Käytännössä kun kopteri alkaa tippumaan kohti maata, tulee tikkua nostettua liikaa. Ja kun kierrokset viimeinkin jaksavat nousta (suurentuneiden lapakulmien rasittaessa moottoria normaalia enemmän), tuleekin tehoa suurempiin lapakulmiin yhdistettynä yllättäen liikaa -> kopteri ponnahtaa taas kohti taivaita. Ja kun tehoa vähentää, tippuu samalla lapakulmat -> moottori pyörii vapaammin -> tikkua lasketaan vielä lisää -> kopteri tippuukin yllättäen kiihtyvällä vauhdilla kohti maata.

Eli: kannattaa jo alusta alkaen lähteä kokeilemaan idle up eli vakiokaasulentomoodia. Kaasukäyräksi suora viiva (aluksi vaikka 70-70-70 tms.). Tällöin kopterin hallitseminen ylös-alas suunnassa helpottuu huomattavasti ja riittävän korkealle kierroksia nostamalla myös lento vakautuu kokonaisvaltaisesti.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #3 : 24 Elokuu, 2009, 18:14:22 »
Sen verran on pakko kirjoittaa että kyllä leijuntaan kannattaa käyttää normi lentotilaa eikä idleä. Sen säätäminen kyllä onnistuu jos haluaa. Kovat kierrokset tekevät leijunnasta vain rauhattomamman ja äkkisemmän. Setupi tekoon vaikutta tietysti se onko sähkö vai polttiskopteri jossa sitä alkaa tekemään. Sähköllä toimva govenro toiminto helpottaa kummasti koska silloin kierrokset pyrkivät olemaan vakiot ja liikettä ohjataan lapakulmilla. Polttiksessa tulee huomioida polttomoottorin viive sekä pehmeys. Lapakulmilla kannattaa hakea itselleen sopivat kulmat joilla korkeuden säätely onnistuu mahdollisimman hyvin. Toisille se tarkoittaa suoraa lapakäyrää ja toisille keskialueelta hyvin maltillista. Omasta tuntumasta siis kiinni. Ei pysty suoraa ohjetta antamaan mikä paras vaihtoehto olisi. Kokeilemisen kautta löytyy ja kokemuksen karttuessa.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #4 : 24 Elokuu, 2009, 18:16:15 »

Eli: kannattaa jo alusta alkaen lähteä kokeilemaan idle up eli vakiokaasulentomoodia. Kaasukäyräksi suora viiva (aluksi vaikka 70-70-70 tms.). Tällöin kopterin hallitseminen ylös-alas suunnassa helpottuu huomattavasti ja riittävän korkealle kierroksia nostamalla myös lento vakautuu kokonaisvaltaisesti.

Öööh.. Mää tipahdin ihan täysin. Mistä ihmeestä lähtien idle_up on tarkoittanut jotain "vakiokaasulentomoodia"???? Kyllä sillä vasemmalla tikulla on niin kauan kuin minä oon kopperoita lennättäny säädetty joka moodissa sekä kaasua että lapakulmia. Ideahan on yksinkertainen: lapakulmia säädetään, että kopteri nousee tai laskee halutusti ja kaasukäyrä tehdään niin, että lapojen kierrokset ei muutu vaikka lapakulmat vaihtuu. Koppero on pirullinen hallittava, jos kierrokset muuttuu lapakulmien mukana. Jos kopteri pomppii eikä pysy lapasessa kannattaa katsoa, että se lapakulmakäyrä (eli lutkamutka) on mahdollisimman loiva leijutuspisteen ympäristössä, jolloin pieni tikun liike vaikuttaa rauhallisesti kopperon nosteeseen.  Idle up moodeissa käytetään yleensä suhteellisen suoria käyriä ja kovia kierroksia, jolloin leijunta ei ainakaan helpompaa ole kuin oikein säädetyllä normimodella! Matalahkot kierrokset ja loiva käyrä leijuntakohdan ympärille on se toimivin ratkaisu saada koppero pysymään lapasessa. Kovassa tuulessa kovemmat kierrokset auttaa kyllä varsinkin pienellä vispilällä.

Jos kaasukäyrä on suora viiva se voi toimia ok joillakin sähkökopperoiden säätimien asetuksilla, jos käytössä on governööritoiminto. Silloin säädin hanskaa kierrosten pitämisen vakiona, eikä siitä tarvitse huolehtia radion päässä olevalla käyrällä. Mutta ei se silloinkaan mikään vakiokaasumoodi ole!

edit: ja anssi ehti taas ensin...

« Viimeksi muokattu: 24 Elokuu, 2009, 18:20:26 kirjoittanut ija »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #5 : 24 Elokuu, 2009, 18:48:59 »
Öööh.. Mää tipahdin ihan täysin. Mistä ihmeestä lähtien idle_up on tarkoittanut jotain "vakiokaasulentomoodia"????
Niin kauan kuin minä olen sähkökoptereita lennättänyt, on idle up tarkoittanut nimenomaan sitä, että kassukäyrä on suora viiva tai loiva V. Eli aika vakio minun silmääni, etenkin verrattuna normaalimoodin 0-50-100 -tyyppiseen kaasukäyrään.

Lentotyylejä ja -tottumuksia on toki monia, mutta oma leijutukseni muuttui hermostuneesta pomppimisesta tasaiseksi leijailuksi juurikin sillä hetkellä, kun siirryin 0-50-100 -kaasukäyrästä suoraan viivaan. Governorin hyödystä ja tarpeellisuudesta leijutuksessa voi toki kiistellä maailman tappiin asti, mutta minun mielestäni suora kaasukäyrä ajaa aivan saman asian. Tehoa on nykyajan sähkökoptereissa sen verran runsaasti, että eivät ne kierrokset leijutuslapakulmilla juurikaan vaeltamaan pääse, vaikkei säätimestä govia löytyisikään. Sama pätee myös V-käyrään; kompensaatiota tulee liian vähän ja liian myöhään, mieluummin sallii hieman korkeammat kierrokset lähellä nollakulmia ja varastoi energiaa lapoihin. Näin siis sähköllä.

Mutta kuten sanottu, mielipiteitä löytyy varmasti lähes yhtä monta kuin vastaajiakin, joten omat mieltymyksensä kannattaa etsiä kokeilemalla rohkeasti eri lähestymistapoja. :)

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #6 : 24 Elokuu, 2009, 18:59:39 »

Mutta kuten sanottu, mielipiteitä löytyy varmasti lähes yhtä monta kuin vastaajiakin, joten omat mieltymyksensä kannattaa etsiä kokeilemalla rohkeasti eri lähestymistapoja. :)

Joo... tapoja on monenlaisia, se on huomattu ihan itsekin ;D ...Itselle kävi ~10 vuotta sitten niin, että kun pääsin kokeilemaan ns. oikein säädettyä kopteria, meni oman vehkeen säädöt kerralla uusiks. En tajunnut alkuunkaan miten hyvin kopteri voi oikeasti lentää, kun säädöt on järkevästi tehty. Sun ohjeesta tuli ikävästi omat wanhat muistot mieleen.

Tuollainen 0-50-100 kaasusuora leijuntaan esimerkiksi takaa hankalan lennettävyyden. Eikä optimikorjaus ongelmaan ole välttämättä se, että siirtyy idlen käyttöön.

- Ilkka

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #7 : 24 Elokuu, 2009, 19:09:31 »
Olen tässä huomannut että säätimessä oleva govi (tässä tapauksessa align 35A säädin) niin on ihan turha ja saa kaasun sekoilemaan miten sattuu flatti käyrällä jne varmasti on toimiviakin mutta oma kokemukseni tämä 430x mopo motin kanssa.
Ja normi modeenhan voi laittaa kaasukäyrän esim 0 - 50 - 55- 60- 80, jolloin kaasun keskialue on tasaisempi ja korkeusvaihtelut tätä myöten pienempiä, suurin työ tehdään lapakulmilla.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #8 : 24 Elokuu, 2009, 20:11:28 »
Olen tässä huomannut että säätimessä oleva govi (tässä tapauksessa align 35A säädin) niin on ihan turha ja saa kaasun sekoilemaan miten sattuu flatti käyrällä jne varmasti on toimiviakin mutta oma kokemukseni tämä 430x mopo motin kanssa.
Ja normi modeenhan voi laittaa kaasukäyrän esim 0 - 50 - 55- 60- 80, jolloin kaasun keskialue on tasaisempi ja korkeusvaihtelut tätä myöten pienempiä, suurin työ tehdään lapakulmilla.

Jos governor mode on päällä, niin ehdottomasti flat-käyrä. Se käyrä toimii "referenssiarvona" governorille siitä tasosta jossa kierrokset pidetään vakiona, eikä se saa muuttua tikun mukana (ainoastaan lentomoodi muuttaa flat-käyrän tasoa), muuten se menee sekaisin. Kaasukäyrällähän pyritään kompensoimaan se lapakulmien muutoksen aiheuttama pyörimisnopeuden muutos, ja nyt kun governor hoitaa sen automaattisesti, niin sitä ei pidä mennä käsin enää säätämään sen lisäksi. Jos pisteitä on paljon, voi koittaa jotain 0-80-80-80-80 käyrää esim. joka mahdollistaa että leijunnassa saa kiekat nupista pois laittamalla tikun alas, mutta silloin pitää ehdottomasti pitää huoli siitä, että lapakulmakäyrä on sellainen, ettei tikku liiku normileijunnassa tuossa välillä 0-80 tuossa käyrässä. Eli ohjaus tapahtuu edelleen flat-alueella.

(Ja sitten pitää muistaa, että se kaasun piste 80 ei ole millään tavalla kytköksissä siihen, että governor ei ole päällä ja kaasu on 80. Se on vaan se referenssi joka sanoo esim että 2500rpm, pidä kiekat siinä.)
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

MIKKELSONNI

  • Vieras
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #9 : 24 Elokuu, 2009, 20:16:45 »
Kiitoksia kaikille avusta tuo 1m4s0 ehdottama todella tasainen kaasukäyrä tuntuisi meikälle sopivimmalta. Onko mahdollista että kun on opetellut alkeet tuon kaltaisella käyrällä niin se aiheuttaa vaikeuksia kun rupeaa harjoittelemaan esim normi taivaslentoa?

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #10 : 24 Elokuu, 2009, 21:18:40 »
Voi luoja...

Mistä sitä nyt aloittaisi. No ihan tälläin nopea peruskertaus. Koptereilla on tavallisesti kolme peruslentotilaa ohjelmoitu radio-ohjaimeen. Nämä lentotilat poikkeavat toisistaan merkittävästi.

1. Normal mode lentoon lähtöön, laskeutumiseen ja leijuntaan
2. Idle-up taivaslentoon ja temppuihin
3. Hold autorotaation ajamiseen

Normal mode. Vasen tikku alhaalla ja trimmi alhaalla tai keskellä kaasu on 0% ja lapakulmat about -2 astetta. Liikealuetta on tavallisesti säädetty about puolet vähemmän puolittajilla mitä idle-up lentotilalla. Maksimi kulmat on about 10 astetta. Vasen tikku keskellä kopterin tulisi leijua paikoillaan lapakulmien ollessa noin 4,5 - 5 astetta. Roottorin kierrosluvut kannattaa säätää siten, että kopteri leijuu noilla lapakulmilla.

Idle-up, merkittävin ero Normal modeen on se, että vasen tikku alhaalla kaasua on edelleen paljon käytössä, liikealueita on enemmän ja lapakulma alue on erilainen. Vasen tikku alhaalla lapakulmia voisi olla vaikkapa -9 ja vasen tikku ylhäällä +9 astetta. Keskellä sitten vaikkapa nollakulmat.

Hold tilassa sitten merkittävin ero edellämainittuihin on se, moottori ei käy lainkaan tai on ihan tyhjäkäynnilla ja lapakulma-alue on seuraava. Vasen tikku alhaalla about -5 astetta ja tikku ylhäällä +12 tikku keskellä sitten mitä siihen sattuu osumaan, en jaksa laskea nyt, oisko jotain 3,5 tai sinne päin.

Huomatkaa. Kaasukäyristä ei ole puhuttu mitään vielä. Sitten onkin tullut jo vastauksia governorista. Jos säätimessä on governori niin silloin käytetään suoraan kaasukäyrää kuten jo kerrottiin, esim 80%

Nyt tulee sitten se jännä juttu. Idle-up asetuksella moottorin pitää käydä vasen tikku alhaalla joten kaasukäyrä on koko matkan suora. 5 pisteisellä käyrällä esim 80, 80, 80, 80, 80. Mutta Normal modella jota käytetään leijunnassa ja lentoon lähdössä sekä laskeutumisessa tulee moottorin pysähtyä vasen tikku alhaalla. Eli vasen tikku alhaalla trimmi alhaalla on kaasukäyrä 0% loppukäyrä onkin sitten suora.
Eli 0, 70, 70, 70, 70. Sitten kun tehdään sellainen jippo, että nostetaan trimmillä se kaasu ylös kun halutaan tehoa päälle, niin saadaan käyrä joka on about 15, 70, 70, 70, 70. kierroksen nousee rauhallisesti trimmillä eikä veto katoa kokonaan vaikka sauvan vetäisi alas. Tämä taas helpottaa usein elämää. Säätimestä, moottorista jne. riippurn jo 1% muutos noissa arvoissa voi vastata jopa 50 kierrosta roottorissa.

Nuo Alignin säätimien governorit ei vaan taida toimia kovin hyvin joten kannattaa käyttää ihan kaasukäyrää jos osaa sen tehdä. Tällöin ei käytetä suoraa kaasukäyrää vaan tehdään käyrä. Ainakin Trex 500 esp:n manuaalissa oli aika hyvät kaasukäyrät leijunnalle sekä idleupille. kannattaa kokeilla niitä aluksi ennen kuin alkaa itse säätämään enempää.

Tästä kun nopsaan katson omat trexin 500:n kaasukäyrät, niin ne on about seuraavat:

Normal: 0, 60, 72, 75, 80
Idle: 92, 89, 87, 89, 92

Tuosta voi jokainen itse päätellä minkä muotoiset ne käyrät ovat. Tärkein asia on se, että jos säätimessä on governori moodi päällä. Niin tuollaisilla käyrillä kopterin ajo on epäilemättä yhtä helvettiä kun kaasu vaeltaa kuin vesikauhuinen zombie. Jos governor moodi on aktiivisena, on kaikkien käyrien ehdottomasti taas oltava suorat kuten aiemmin esitin.

Sitten se lapakulma alue leijunnassa. Lähtökohtana tosiaan pidetään sitä, että kopteri leijuu tikkukeskellä noin 5 asteen kulmilla. Kaasua säädetään käyrillä siten, että se leijuu. Jos kopteri leijuu tikku kovin alhaalla tai ylhäällä on leijunta tasaisesti yhtä helppoa ja kivaa kuin vesihiihto ahtojäiden seassa. Sitten kun käyrä on mahdollisimman loiva siinä keskialueen tuntumassa, niin korkeutta on helppoa ja miellyttävää säätää.

No näköjään mulla trex 500 leijuu 5,5 asteen kulmilla tikku keskellä, koko lapakulma alue on leijunnassa tämmöinen

-2, 2.8, 5.5, 7.8, 12

Huomatkaa negatiiviset kulmat sauva alhaalla, kopterin saa tuulisessa kelissä helpommin alas kun negatiivisiä on alhaalla hieman. Mutta tärkein pointti on se, että keskialueen ympärillä olevat pisteet ovat vain 2,5 asteen päässä leijunta kulmista. Tällöin saa melko pehmeän tuntuisen keskialeen ja leijunta helpottuu. Tästä kun lähdetään vähentämään entisestään kulmia, niin käyrä jyrkkenee, mutta sauva onkin jo sitten sellaisella alueella, että kopteri halutaan jo alas kunnolla. Tai toisaalta sauva ylempänä kuin 75% sauvan asennosta, ollaan jo tosiaan lähdössä taivaalle jolloin lapakulmia saa tullakin. Huomion arvoista on se, että lapakulmia ohjataan koko sauvan alueella riippumatta siitä millainen kaasukäyrä on ja onko governori päällä vai ei.

Holdia ei jaksa nyt enää käsitellä.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #11 : 24 Elokuu, 2009, 21:38:05 »
Normal: 0, 60, 72, 75, 80

-2, 2.8, 5.5, 7.8, 12

Huomatkaa negatiiviset kulmat sauva alhaalla, kopterin saa tuulisessa kelissä helpommin alas kun negatiivisiä on alhaalla hieman.
Hyvä kirjoitus jälleen Timolta, mutta täytyy tarttua siihen, että tuota yläpuolella olevaa yhtälöä en ole koskaan oikein sisäistänyt. Eihän tuosta normimoden negatiivisesta kulmasta kaasukäyrän pykälässä 0 ole hyötyä tuulella kopterin alas tuomisessa, kun kaasukin on jo todella lähellä nollaa kulmien mennessä negatiiviselle ja näin ollen kierrokset todella alhaalla. Voidakseen ajaa alas nostavaa tuulta vasten tarvitsee myös kierroksia ja tämä pitää tehdä idlellä tai muotoilla normin käyrä niin, että kiekkoja on riittävästi myös negatiivisella kulmalla. Tietty mitä isompi kopteri sitä helpommin se tippuu kovemmallakin tuulella, mutta joku 450:nen saattaa oikeasti tarvita voimaa tuulta vastaan taistellessa.

Vai tarkoittaako tuo yllä oleva tässä tapauksessa sitä, että kun kopteri on jo maassa ja tikku vedetään alas, niin negatiivisen kulmat painaa kopteria maahan kierrosten laskiessa eikä se kaadu kovalla tuulella?

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #12 : 24 Elokuu, 2009, 21:57:14 »
1. Normal mode lentoon lähtöön, laskeutumiseen ja leijuntaan
2. Idle-up taivaslentoon ja temppuihin
...
Normal mode. ... Vasen tikku keskellä kopterin tulisi leijua paikoillaan lapakulmien ollessa noin 4,5 - 5 astetta.
...
Idle-up ... Keskellä sitten vaikkapa nollakulmat.
Hmm, ymmärsinkö nyt oikein että nostat ilmaan normal modessa ja päädyt leijutukseen tikun ollessa keskellä? Sitten näppäät flight mode -kytkimen idle-up -tilaan ja alat temppuilemaan? Eikö siirtymä normaalista idleen ole vähän turhan pomppuinen, kun pitämällä tikkua keskellä kopteri tippuu taivaalta (nollakulmat) heti idleen siirryttäessä, jollei samalla osaa nostaa tikkua sopivaa määrää ylös?

Maailmalla tuntuu olevan yleisesti ajatuksena se, että normaalimoden ja idlen lapakulmakäyrien tulisi olla hyvin lähellä toisiaan ellei jopa samat keskipisteestä ylöspäin. Tämä siksi, että siirtymä normaalista idleen olisi sulava (lapakulmat eivät muutu, kierrokset nousevat hieman). Eli esimerkiksi norm: 40-45-50-75-100, idle: 0-25-50-75-100. Jos vielä haluaa siirtymästä norm->idle äärimmäisen sulavan, voi kaasukäyrätkin mätsätä leijuntakohdan tienoilla vaikka näin: norm 0-60-80-80-80, idle 80-80-80-80-80. Tällöin siirryttäessä normaalimoodin leijunnasta idleen (tikku noin 3/4 kohdalla) ei kopteri hyppää mihinkään suuntaan, eikä kierroksissa tapahdu mitään muutosta.

Minä opettelin jossain vaiheessa lennättämään siten, että ohjaimesta on aina idle-up valittuna. Moottori pidetään sammuksissa ja sammutetaan laskeutumisen jälkeen holdia käyttämällä. Käytännössä siis pellon nurkkaan saapuessani nostan vasemman tikun keskelle, kytken radioon virrat, nappaan idle upin JA holdin päälle, kytken kopteriin akun ja asetan canopyn paikoilleen, nostan vehkeen tantereelle, astelen kauemmas, käynnistä timerin ja nappaan holdin pois. Soft start nostaa hitaasti kierrokset säädettyyn idle up -arvoon ja lento voi alkaa. Alas tultaessa luonnollisesti maahan asti "täydellä" kaasulla ja kun kummatkin jalakset ovat turpeessa, holdi päälle. Vaihtoehtoisesti viimeisen metrin tai puoli voi tulla holdi päällä ja samalla treenata äärimmäisen lyhyttä autorotaatiota.

Mutta kuten sanottu, kaikki tyylillään! :)

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #13 : 24 Elokuu, 2009, 21:59:52 »
Iltaa,

No jos olet nähnyt kun FAI-kuskit lentää kisaa tai treenaa leijuntaa, niin kopterin ollessa maassa leijuntaliikkeiden välillä. Niin roottorissa on samat kierrokset kuin koko leijunnan aikana. Tätä en ala kuvaamaan nyt miten tuo onnistuu sen tarkemmin kuin, että joko governorilla tai kaasutrimmin säädöillä. Mutta tosiaan tällöin negatiiviset kulmat painaa kopteria mattoon jolloin se pysyy paremmin paikoillaan. Mutta tärkeämpi syys on kopterin alas saamisessa. Alla esimerkki

Käytän prosenttiarvoa kuvaamaan kaasutikun asentoa. 0% on vasen tikku alhaalla ja 100% kaasutikku ihan ylhäällä. Vasemman tikun ollessa 25% kohdalla siis jo aika alhaalla on kopterissa lapakulmia mahdollisesti vielä 2,5 astetta. Tuosta ei ole enää pitkä matka tikun ala-asentoon eli 0% kohtaan. Kovalla tuulella kun laskeudutaan vastatuuleen ja lennetään vielä samalla tuulta kohti, ei kopteri välttämättä laskeudu kovin hyvin vielä 2,5 astellaa. Kaasutikkua pitää vetää vielä alaspäin jotta lapakulmia saadaan pois. Moottorin vetokyky saattaa hävitä siinä 15% kohdalla jo merkittävästi. Joten sen alapuolelle ei tikkua viitsi vetää. Mikäli tikun ollessa siinä 25% kohdalla lapakulmia on 2,5 ja tikku alhaalla on 0 kulmat, on siinä 15% kohdalla lapakulmia vielä 1,5 astetta. ei se kopteri tule niillä kulmillakaan välttämättä oikein vielä kunnolla alas. Jos tikku alhaalla 0% kohdalla lapakulmia onkin -2, niin siinä 15% tikun asennossa lapakulmia onkin kai jo -0,3 astetta ja silti moottori jaksaa vielä vääntää. Eli tällöin saadaan kopteria jo meljo hyvin alas vastatuulessakin ilman, että pitää pelätä moottorin väännön katoamista. Tämä on se tärkein syy niille negatiivisille kulmille tikku alhaalla.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #14 : 24 Elokuu, 2009, 22:13:46 »
Sorry sällit, mut nyt oon jo ihan "pihalla" (aloittelijana).

Täytyy lukea tää tredi tosi tarkkaan,jotta voisi nää Teidän jutut sisäistää.

Kun nostan 600ESP:n leijuntaan silmieni korkeudelle normi modessa ja laitan idle1:n DX7:ssa päälle, niin homma on ihan hanskassa. Kopu pitää korkeutensa samoin kuin leijuntamoodissa.

No, sehän onkin SeppoMikaelin säätämä !

450:ni käyttäytyy erilailla, mutta täytynee itse oppia säätämään kantapään kautta sen toiminnot.

Teidän kommentit kuin todella vain sisäistää itselle, niin opin jo paljon  8)

Hienoa on se, että asioista keskustellaan !
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #15 : 24 Elokuu, 2009, 22:23:20 »
Hmm, ymmärsinkö nyt oikein että nostat ilmaan normal modessa ja päädyt leijutukseen tikun ollessa keskellä? Sitten näppäät flight mode -kytkimen idle-up -tilaan ja alat temppuilemaan? Eikö siirtymä normaalista idleen ole vähän turhan pomppuinen, kun pitämällä tikkua keskellä kopteri tippuu taivaalta (nollakulmat) heti idleen siirryttäessä, jollei samalla osaa nostaa tikkua sopivaa määrää ylös?

Ei ihan, siirrun idle-up tilaan leijunnasta siten, että lähden taivaalle normalmodella vasen tikku ylhäällä jolloin lapakulmat ovat suunilleen samat idle-up ja normal mode tiloissa. Tällöin mitään hyppäystä ei tapahdu. Kaiken lisäksi minulla on servoihin asetettu delaytä eli hidastusta lentotiljone vaihdon yhteydessä jolloin sorvot liikkuvat paljon hitaammin lentotilojen vaihdon yhteydessä.Tällöin myös kaasu ja lapakulmat vaihtavat asentoaan aika smoothisti kun vaihdan lentotilaa.

Tuossakin mulla freyassa servojen hidastukset tekee ton siirtymisen toisin päin aika smoothisti. Mutta trexiin en ole jaksanu moisia säätää joten siinä korkeus hieman muuttuu helposti kun vaihdan idleltä normal modeen. Mutta senkin saa harjoiteltua siten, että kopteri etenee tyylikkäästi.

Alastulo onkin vähän vaikeampi juttu. Vaihdan idleupin aika ylhäällä jo normalmodeen jollin ei kopteri ei rojahda peltoon lähellä maata.

Lainaus
Maailmalla tuntuu olevan yleisesti ajatuksena se, että normaalimoden ja idlen lapakulmakäyrien tulisi olla hyvin lähellä toisiaan ellei jopa samat keskipisteestä ylöspäin.

Tästä olen aivan erimieltä. Ne eivät saa olla missään nimessä samat. Koska muuten leijunta hyvin on ihan mahdotonta. Se tasainen vaihto tehdään tosiaan siten, että normal modella taivaalla vasen tikku tapissa ja siellä ne lapakulmat on vasta samat.

Lainaus
voi kaasukäyrätkin mätsätä leijuntakohdan tienoilla vaikka näin: norm 0-60-80-80-80, idle 80-80-80-80-80. Tällöin siirryttäessä normaalimoodin leijunnasta idleen (tikku noin 3/4 kohdalla) ei kopteri hyppää mihinkään suuntaan, eikä kierroksissa tapahdu mitään muutosta.

Tuollaisella kaasukäyrällä on ihan mahdotonta leijuttaa. Varsinkin jos on governori käytössä. Mietippäs asiaa vaikka sillain, että ihan yllättäen leijunnassa nuppiin tulee kierroksia 200 kierrosta lisää ja taas kohta häviää 200 kiekkaa. Varmaan on joo tosi helppoa lennättää. Ei oo ihme jos porukalla on vähän ongelmia.

Lainaus
Minä opettelin jossain vaiheessa lennättämään siten, että ohjaimesta on aina idle-up valittuna. Moottori pidetään sammuksissa ja sammutetaan laskeutumisen jälkeen holdia käyttämällä. Käytännössä siis pellon nurkkaan saapuessani nostan vasemman tikun keskelle, kytken radioon virrat, nappaan idle upin JA holdin päälle, kytken kopteriin akun ja asetan canopyn paikoilleen, nostan vehkeen tantereelle, astelen kauemmas, käynnistä timerin ja nappaan holdin pois. Soft start nostaa hitaasti kierrokset säädettyyn idle up -arvoon ja lento voi alkaa. Alas tultaessa luonnollisesti maahan asti "täydellä" kaasulla ja kun kummatkin jalakset ovat turpeessa, holdi päälle. Vaihtoehtoisesti viimeisen metrin tai puoli voi tulla holdi päällä ja samalla treenata äärimmäisen lyhyttä autorotaatiota.

No jopa tämä on parempi ratkaisu kuin tuo älytön kaasukäyrä joka hyppää ihan yllättäen 20%. Mutta en suosittele tätäkään. Kyllä se on parempi opetella käyttämään sitä normal modea. Kopterin ohjaaminen lähellä maata on paljon miellyttävämpää siten.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #16 : 24 Elokuu, 2009, 22:33:58 »
No jokainen tavallaan, tuosta governorista... sitä kokeilin flatti käyrällä ja silti kierrokset laskee aivan yhtäkkiä alas että kopteri hädintuskin jaksaa leijua ja kohta taas kierrokset nousee älyttömän korkeaksi ilman minkään sortin "härnäämistä".
Mutta se nyt tänne ei sen kummemin kuulu.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #17 : 24 Elokuu, 2009, 22:56:55 »
Jos flättikäyrällä goverosin kanssa kierrokset putoaa kesken kaiken rajusti, niin:

1. Tarkista radion servomonitorilla, että kaasukanava pysyy paikoillaan vaikka miten heilutat molempia tikkuja.
2. Säätimen governori toiminto on laadullisesti sitä tasoa, että kannattaa unohtaa sen käyttö. Tossa mun TREX:n ohjeessa taidettiin jopa kehoittaa olla käyttämättä sitä Alignin säätimen governoria.
3. Joko säädin tai moottori on hajalla
4. Akku on hajalla ja joku kennoista kyykähtää hetkellisesti.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

tuupola

  • Vieras
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #18 : 24 Elokuu, 2009, 22:59:17 »
Tästä päästään jälleen siihen kaikkein tärkeimpään toteamukseen aloittelijoille. On ihan sama mitä kysyt, saat tälläkin foorumille siihen 3-4 täysin toisestaan poikkeavaa vastausta.

Nimim itsekin vielä aloittelija.
« Viimeksi muokattu: 24 Elokuu, 2009, 23:02:17 kirjoittanut tuupola »

Poissa Lepatus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #19 : 24 Elokuu, 2009, 23:15:39 »
Tämä on ollut tosi mielenkiintoista luettavaa.
Kiitos teille konkareille että jaksatte vääntää rautalangasta näitä asioita.
Olen juuri itse aloittelijana pähkäilemässä näitä kaasukäyriä ja lapakulmia ja tämä oli tosi opettavaista luettavaa.
En ole vielä koskaan lentänyt tuulisella säällä, eikä mieleeni ole edes tullut että kopteri voisi olla hankala saada alas. Tähän saakka on ollut hankala pitää se ilmassa :D
E-Smart
Spektrum DX7
Dji Phantom

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #20 : 24 Elokuu, 2009, 23:25:31 »
Hyvää iltaa,

Tämä on internetin yksi ongelmista vastauksia on monia samaan kysymykseen. Täällä foorumilla se aiheuttaakin ongelmia kun aloittelijat saattavat saada täältä hyvinkin vääränlaisia neuvoja. Olemme jutelleet tästä ongelmasta aiemminkin muiden harrasjien kanssa. Ehkä se on niin, että vähän huonotkin ohjeet on parempia kuin ei mitkään.

Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Kaapo

  • Vieras
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #21 : 24 Elokuu, 2009, 23:32:09 »
Juurikin näin parempi saada jotain apua kuin ei mitään..
Itsekkin ihan vasta alkaja ja se apu mitä täältä olen saanut on ollut korvaamattoman tärkeää ;D

Kiitokset kaikille avustaneille :D

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #22 : 25 Elokuu, 2009, 00:10:20 »
Hyvää iltaa,

Tämä on internetin yksi ongelmista vastauksia on monia samaan kysymykseen. Täällä foorumilla se aiheuttaakin ongelmia kun aloittelijat saattavat saada täältä hyvinkin vääränlaisia neuvoja. Olemme jutelleet tästä ongelmasta aiemminkin muiden harrasjien kanssa. Ehkä se on niin, että vähän huonotkin ohjeet on parempia kuin ei mitkään.

Timo
Iltaa vaan,

Kopterin lennätys merkitsee eri ihmisille eri asioita ja tällä hetkellä esim. minua kiinnostaa räimiä taivaalla, kerätä kokemusta kopterin hahmottamisesta ja harjoitella niitä perus 3D temppuja. Välillä vähän leijuttaakin, mutta ei sitä kauaa jaksa. Ehkä joskus myöhemmin kiinnostun hinkkaamaan leijutusta ja lentämään taivaallakin tarkemmin. Mulle normi mode tarkottaa sitä, että kopteri nostetaan sillä pariin metriin, isketään idle1 tai idle2 silmään ja lennetään kunnes kopteri tuodaan laskuun ja vähän ennen maata napataan joko normi päälle tai tuodaan alas holdilla.

Itse törmäsin aluksi siihen hankaluuteen, että neuvottiin laittamaan kopteri leijumaan keskitikussa... idlelle siirtyminen oli hankalaa ekoilla kerroilla, kun sitä tapaili, koska en osannut/tajunnut, että kopteria olisi pitäny nostaa vaihdon aikana täysillä kulmilla. Ei se tunnu luontevalta harjoittelijalle, jota nuo äkkinäiset liikkeet hämää muutenkin. On paljon mukavampi, jos siirtymä tapahtuu eleettömästi riippumatta mitä kopteri on tekemässä. Kaikilla ei myöskään ole lähettimiä, jotka vaihtavat lentomoodeja hidastetusti samalla kun soittavat Prodigyn Firestarter MP3:sta. Eli huonot ja hyvät ohjeet on suhteellinen käsite...

Nyt kun on vähän kokemusta kertynyt, niin olen edelleen sitä mieltä, että aloittaisin niinkuin teinkin eli kaikissa lentotiloissa on 0 lapakulma keskellä tikkua, ääripäät voi heittää ja kaasu muuttuu sitten lentotilan mukaan. Suoraviivaista ja helppoa. Myöhemmin, kun on muutakin mielessä kuin että miten sen kopterin saa pysymään 5-10 minuuttia ilmassa tonttaamatta, voi sitten alkaa hiomaan käyriä kisamalliin, jos se silloinkaan kiinnostaa.

tuupola

  • Vieras
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #23 : 25 Elokuu, 2009, 00:36:55 »
Lainaus
Maailmalla tuntuu olevan yleisesti ajatuksena se, että normaalimoden ja idlen lapakulmakäyrien tulisi olla hyvin lähellä toisiaan ellei jopa samat keskipisteestä ylöspäin.

Tästä olen aivan erimieltä. Ne eivät saa olla missään nimessä samat. Koska muuten leijunta hyvin on ihan mahdotonta. Se tasainen vaihto tehdään tosiaan siten, että normal modella taivaalla vasen tikku tapissa ja siellä ne lapakulmat on vasta samat.

Miksi? Ainut ero on käsittääkseni se että leijuttelu ei tapahdu tikun ollessa keskellä vaan hieman yläasennossa.
« Viimeksi muokattu: 25 Elokuu, 2009, 00:38:44 kirjoittanut tuupola »

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Leijuttaminen
« Vastaus #24 : 25 Elokuu, 2009, 00:42:04 »
Mulla on kans  0 kulmat kaikissa modeissa keskitikulla, huomattavast mukavempaa noin! Ei tarvii pelätä et kopteri pärähtää maahan/ampuu taivaalle :)
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7