Voi luoja...
Mistä sitä nyt aloittaisi. No ihan tälläin nopea peruskertaus. Koptereilla on tavallisesti kolme peruslentotilaa ohjelmoitu radio-ohjaimeen. Nämä lentotilat poikkeavat toisistaan merkittävästi.
1. Normal mode lentoon lähtöön, laskeutumiseen ja leijuntaan
2. Idle-up taivaslentoon ja temppuihin
3. Hold autorotaation ajamiseen
Normal mode. Vasen tikku alhaalla ja trimmi alhaalla tai keskellä kaasu on 0% ja lapakulmat about -2 astetta. Liikealuetta on tavallisesti säädetty about puolet vähemmän puolittajilla mitä idle-up lentotilalla. Maksimi kulmat on about 10 astetta. Vasen tikku keskellä kopterin tulisi leijua paikoillaan lapakulmien ollessa noin 4,5 - 5 astetta. Roottorin kierrosluvut kannattaa säätää siten, että kopteri leijuu noilla lapakulmilla.
Idle-up, merkittävin ero Normal modeen on se, että vasen tikku alhaalla kaasua on edelleen paljon käytössä, liikealueita on enemmän ja lapakulma alue on erilainen. Vasen tikku alhaalla lapakulmia voisi olla vaikkapa -9 ja vasen tikku ylhäällä +9 astetta. Keskellä sitten vaikkapa nollakulmat.
Hold tilassa sitten merkittävin ero edellämainittuihin on se, moottori ei käy lainkaan tai on ihan tyhjäkäynnilla ja lapakulma-alue on seuraava. Vasen tikku alhaalla about -5 astetta ja tikku ylhäällä +12 tikku keskellä sitten mitä siihen sattuu osumaan, en jaksa laskea nyt, oisko jotain 3,5 tai sinne päin.
Huomatkaa. Kaasukäyristä ei ole puhuttu mitään vielä. Sitten onkin tullut jo vastauksia governorista. Jos säätimessä on governori niin silloin käytetään suoraan kaasukäyrää kuten jo kerrottiin, esim 80%
Nyt tulee sitten se jännä juttu. Idle-up asetuksella moottorin pitää käydä vasen tikku alhaalla joten kaasukäyrä on koko matkan suora. 5 pisteisellä käyrällä esim 80, 80, 80, 80, 80. Mutta Normal modella jota käytetään leijunnassa ja lentoon lähdössä sekä laskeutumisessa tulee moottorin pysähtyä vasen tikku alhaalla. Eli vasen tikku alhaalla trimmi alhaalla on kaasukäyrä 0% loppukäyrä onkin sitten suora.
Eli 0, 70, 70, 70, 70. Sitten kun tehdään sellainen jippo, että nostetaan trimmillä se kaasu ylös kun halutaan tehoa päälle, niin saadaan käyrä joka on about 15, 70, 70, 70, 70. kierroksen nousee rauhallisesti trimmillä eikä veto katoa kokonaan vaikka sauvan vetäisi alas. Tämä taas helpottaa usein elämää. Säätimestä, moottorista jne. riippurn jo 1% muutos noissa arvoissa voi vastata jopa 50 kierrosta roottorissa.
Nuo Alignin säätimien governorit ei vaan taida toimia kovin hyvin joten kannattaa käyttää ihan kaasukäyrää jos osaa sen tehdä. Tällöin ei käytetä suoraa kaasukäyrää vaan tehdään käyrä. Ainakin Trex 500 esp:n manuaalissa oli aika hyvät kaasukäyrät leijunnalle sekä idleupille. kannattaa kokeilla niitä aluksi ennen kuin alkaa itse säätämään enempää.
Tästä kun nopsaan katson omat trexin 500:n kaasukäyrät, niin ne on about seuraavat:
Normal: 0, 60, 72, 75, 80
Idle: 92, 89, 87, 89, 92
Tuosta voi jokainen itse päätellä minkä muotoiset ne käyrät ovat. Tärkein asia on se, että jos säätimessä on governori moodi päällä. Niin tuollaisilla käyrillä kopterin ajo on epäilemättä yhtä helvettiä kun kaasu vaeltaa kuin vesikauhuinen zombie. Jos governor moodi on aktiivisena, on kaikkien käyrien ehdottomasti taas oltava suorat kuten aiemmin esitin.
Sitten se lapakulma alue leijunnassa. Lähtökohtana tosiaan pidetään sitä, että kopteri leijuu tikkukeskellä noin 5 asteen kulmilla. Kaasua säädetään käyrillä siten, että se leijuu. Jos kopteri leijuu tikku kovin alhaalla tai ylhäällä on leijunta tasaisesti yhtä helppoa ja kivaa kuin vesihiihto ahtojäiden seassa. Sitten kun käyrä on mahdollisimman loiva siinä keskialueen tuntumassa, niin korkeutta on helppoa ja miellyttävää säätää.
No näköjään mulla trex 500 leijuu 5,5 asteen kulmilla tikku keskellä, koko lapakulma alue on leijunnassa tämmöinen
-2, 2.8, 5.5, 7.8, 12
Huomatkaa negatiiviset kulmat sauva alhaalla, kopterin saa tuulisessa kelissä helpommin alas kun negatiivisiä on alhaalla hieman. Mutta tärkein pointti on se, että keskialueen ympärillä olevat pisteet ovat vain 2,5 asteen päässä leijunta kulmista. Tällöin saa melko pehmeän tuntuisen keskialeen ja leijunta helpottuu. Tästä kun lähdetään vähentämään entisestään kulmia, niin käyrä jyrkkenee, mutta sauva onkin jo sitten sellaisella alueella, että kopteri halutaan jo alas kunnolla. Tai toisaalta sauva ylempänä kuin 75% sauvan asennosta, ollaan jo tosiaan lähdössä taivaalle jolloin lapakulmia saa tullakin. Huomion arvoista on se, että lapakulmia ohjataan koko sauvan alueella riippumatta siitä millainen kaasukäyrä on ja onko governori päällä vai ei.
Holdia ei jaksa nyt enää käsitellä.
--
Timo