Tarkoitatko servon nollauksella, jotain semmosta toimenpidettä, että kun irroittelet vanhat rattaat ja laitat uudet sisään, että saat servon samaan asentoon kuin mitä se oli vanhoilla rattailla ? Itse en ole tehnyt mitään servojen nollauksia, muuta kuin trimmien ja subtrimmien nollauksen.... kai tuommoinen nollauskin voi olla, mutta itte en oo semmoista tehnyt. Ja itselläni juurikin futaba 7c 2,4G
Itse en muuten hirveesti tunne servojen sielumaailmaa, että miten tuo kokonaisuus toimii (tai siis eihän servon toimintaperiaatteessa ole mitään ihmeellistä, mutta juurikin tuo servomoottorin suhde tuohon servoarmirunkoon (se viimeinen osa, joka liikuttaa armia). Itse kun vaihdoin rattaat DS510, niin juuri ihmettelin, että kuinka saan tuon servoarmin samaan kohtaan uusilla rattailla. Siinä sitten tein ekan vedon niin, että keskitin servoarmin ja sitten varovasti vaihtelin rattaat, jotta ne pysyis samoissa kohdissa. No se menikin ihan ok:sti. Seuraavan servon kohdalla huomasin semmosen, että epähuomiossani laitoin yhden rattaan niin ettei se sitten pyörinytkään servomoottorin mukana, niin servomoottori pyöri vaan kokoajan. Eli se ensimmäinen metalliratas vaan pyöri eikä pysähtynyt millään. Noh siinä sitten viimeistään hukku kaikki asennot. No sitten vain laitoin kaikki paikalleen ja tällä kertaa oikein, niin servo haki juuri sen asennon kun missä se alunperin oli. Eli sitä viimeistä mustaa osaahan ei saa mitenkään fiksusti väärin laitettua siihen uraan. Ja se mitä testailin, niin aivan sama miten ja mihin asentoon noi osat siihen laitto, niin aina se haki sen "oikean" kohdan. Eli siellä on jokin anturi joka tutkii servoarmin tilaa, joka sitten on kytköksessä servomoottoriin. Ja tän mukaan servomoottoria ohjataan tiettyyn suuntaan kunnes käskynmukainen servon asento on saavutettu. Koska eiköhän luotettavin indikaattori servonohjauksessa servon tilasta on servon tämän hetkinen asento mitattuna servoarmiakselista. (Tämä siis tietoliikenneinsinöörin päätöksiä, jotka hyvin usein on hyvin kaukana totuudesta
)