Kirjoittaja Aihe: Esky HH-Gyro  (Luettu 16062 kertaa)

Dex1

  • Vieras
Esky HH-Gyro
« : 03 Marraskuu, 2007, 16:27:41 »
Porukan varoitukset huomioonottaen, päätin ottaa tietoisen riskin ja lunastin halpaan hintaan itselleni Belt CP:hen vakio rate-gyron tilalle tuon Eskyn HH gyron.

Tiedän, minua varoitettiin - mutta päätin että kokeilen, jos on romu niin syytän vain itseäni rahanhukasta ja sitten kunnon Futaba tilalle. ;)

Netissä kuitenkin toiset sanoo että toimii varsin onnistuneesti jopa TRexin perägyrona jne. kunhan sen asetukset laittaa oikein.


ELI:

Asensin gyron. Rungon kylkeen pystyyn kuten kuuluu. Kokeilin ensin sitä "passiivisena" ilman kaukosäätöä, kunnes huomasin että tuossahan pystyy näköjään GAINia säätämään remotenakin, samaa piuhaa pitkin mistä se vaihtaa rate vs. HH välilläkin. :)

(Radio oli se Futaba 7 uusi compuutteriradio, 2.4GhZ)

Kummatkin modet toimii oikein nyt, laitoin HH tilaan herkkyyttä ohjaimesta 70%, Rateen 60%. Ajattelin noilla lähteä kokeilemaan.
Netistä jo aiemmin lukemani ongelma, että servo "ryömii" jompaan kumpaan laitaan väkisin, tuli heti tutuksi, ja tämän saa kumottua kun trimmiä laittaa 50-60% toiseen suuntaan, sitten neutralisoituu ja toimii oikein. Näin olivat ilmeisesti ulkomailla ainakin muutkin tehneet. Nyt ilmeisesti pitää servoa liikuttaa vaan niin että saa leijumaan suorassa Rate tilassa, tuon trimmin ollessa tuossa asennossa....?


MUTTA, itse ongelma tulee tässä.  Rate tilassa EPA (End point adjustment) toimii oikein, ja saan rajoitettua liikeradan peräservolta niin ettei servo mene "yli" liikeratansa väkisin, enemmän mitä perän ohjaustanko liikkuu. Laittaa EPA tarpeen pienelle (aika pienelle saakin laittaa) niin tämä on OK.

Mutta kun laitan HH tilan päälle, on servon liikerata taas täysi, ja servon rattaat naksuu kun gyro korjaa täysille, kun liikerata loppuu.

Kysymys, millä saan EPAa säädettyä pätemään myös tuossa HH tilassa?


Vaikka hieno radio kai onkin, niin kahta eri EPAa en neloskanavalle löydä, ja esim. Subtrimmiä tuossa ei ole.



Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #1 : 03 Marraskuu, 2007, 20:21:37 »
HH-gyrojen perustotuudet:

-Trimmiä ei IÄN IKUISNA tule käyttämän hh-tilan kanssa. Jos joudut korjaamaan trimmillä, niin joku asetus on  väärin, ja korjaat virheen tekemällä toisen -> ei hyvä...

-EPA säätää sitä mitä radio lähettää gyrolle, mutta gyro tekee edelleen omat päätökset sen suhteen miten paljon korjaa. Gyrosta pitäisi löytyä LIMIT-ruuvi, jolla säädät gyron liikealueen. 4- kanavan EPA:n olisi muuten syytä olla sama molempiin suuntiin tai gyrolla saattaa olla vaikeuksia löytää keskikohta (voi selittää trimmitarvetta...)

-HH-gyro on hyvä käynnistää HH-tilassa, muuten saattaa jäädä kalibroitumatta. Gyron alkutoimet ovat yksityisiä asioita, ja häntä ei saa häiritä esim. radion tikulla tai heiluttelemalla konetta ennen kuin keskitys on valmis.

-Perän mekaaninen säätö rate-tilassa.

-Revomixit pois päältä, HH-gyro osaa ne itse, oli se sitten HH tai rate moodissa...
-flybarless, sedative stabilized head-

Dex1

  • Vieras
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #2 : 03 Marraskuu, 2007, 22:28:30 »
HH-gyrojen perustotuudet:

-Trimmiä ei IÄN IKUISNA tule käyttämän hh-tilan kanssa. Jos joudut korjaamaan trimmillä, niin joku asetus on  väärin, ja korjaat virheen tekemällä toisen -> ei hyvä...

Näin itsekin oletin, mutta jos Revo on pois, Trimmit on nollilla, ja gyron kalibroi kaikessa rauhassa, niin tuo toimii Ratessa hyvin, mutta HH tilassa ryömii kovaa vauhtia toiseen laitaan ja korjaa täysiä vaikkei kopteri liikkuisi lainkaan, ellei trimmillä sitä ensin rauhoita. Kääntely tai kopterin asento ei vaikuta, pyrstö liikkuu normaalisti, mutta se lähtee itsekseen kohti toista äärilaitaa sitten liukumaan jos trimmit on nollilla.

Netistä luin, että joko subtrimmillä, tai trimmillä, pitää tuo "neutralisoida", minulla ei ole subtrimmiä joten...?   ???

En tiedä olisiko joku muu kikka tähän?

Lainaus
-EPA säätää sitä mitä radio lähettää gyrolle, mutta gyro tekee edelleen omat päätökset sen suhteen miten paljon korjaa. Gyrosta pitäisi löytyä LIMIT-ruuvi, jolla säädät gyron liikealueen. 4- kanavan EPA:n olisi muuten syytä olla sama molempiin suuntiin tai gyrolla saattaa olla vaikeuksia löytää keskikohta (voi selittää trimmitarvetta...)

No perhana.. ei ole limit ruuvia - taitaa jäädä tämä gyro sitten ihan tähän seikkaan, nimittäin peräservo ei kestä tuota että sitä rankaistaan yli sen mitä pyrstössä riittää liikevaraa.   :-[

Lainaus
-HH-gyro on hyvä käynnistää HH-tilassa, muuten saattaa jäädä kalibroitumatta. Gyron alkutoimet ovat yksityisiä asioita, ja häntä ei saa häiritä esim. radion tikulla tai heiluttelemalla konetta ennen kuin keskitys on valmis.

Kokeiltu.

Lainaus
-Perän mekaaninen säätö rate-tilassa.

Tehty.

Lainaus
-Revomixit pois päältä, HH-gyro osaa ne itse, oli se sitten HH tai rate moodissa...

Kytketty pois päältä..

Dex1

  • Vieras
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #3 : 03 Marraskuu, 2007, 22:32:58 »
Niin, ja liikerata tulee ongelmaksi nimenomaan tuossa oikealle kääntäessä, eli pääroottorin voimaa vastaan-suunnassa.

Kun peräroottorihan on jo oletuksena hyvin lähellä tätä äärilaitaa liikeradallaan, kun taas "antosuuntaan" on liikerataa enemmänkin. Joten antosuuntaan liikerata on OK ja servo ei joudu niin koville, mutta toiseen suuntaan kyllä rutisee rattaat.

Jos ei tuohon ole mitään keinoa rajoittaa servon liikerataa HH tilassa, niin sitten saa tämä gyro lähteä vaihtoon suoraan ilman kokeilua. Sääli sinänsä jos näin on, olisin halunnut mielenkiinnosta kokeilla toimiiko vai ei.


Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #4 : 03 Marraskuu, 2007, 23:44:23 »
Koska Gyro kalibroi ittensä aina käynnistäessä, ei ton trimmijutun pitäisi toimia, koska se ottaa sen "trimmatun" kohdan uudeksi keskikohdaksi aina käynnistäessä, ja taas pitää naputella. Trimmikin loppuu ennen pitkää...

Mutta vielä siihen perään:
Koita laittaa tönäriä lähemmäs servoa ellei jo ole vivun sisimmässä reiässä....

Onko kyseessä siis tuo gyro: http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1077731  ?

Ainut ruuvi siis "GAIN"... Oletko koittanut säätää sitä? Joissain gyroissa voi olla että ruuvi on LIMIT silloin kun gain säätyy radiosta, ja silloin kun gain-piuha on irti vastarista, ruuvi onkin GAIN.
Tämä on ihan arvausta, mutta olen nähnyt yhdistetyn GAIN/DELAY ruuvinkin, joten miksei....
-flybarless, sedative stabilized head-

Dex1

  • Vieras
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #5 : 04 Marraskuu, 2007, 01:48:37 »
Ensinnä, olit oikeassa, minulla oli end pointit eri verran eri puolilla, laitoin molemmat 100% takaisin ja tuo servon "ryömintä" muuttui paljon rauhallisemmaksi nollatrimmilläkin.

Mutta, 15-20 pykälää se tarvitsee trimmiä vasemmalle tikusta, jotta pysyy paikallaan. Netistä lueskelin, että Esky ja ilmeisesti monet muutkin halvemmat gyrot tekevät tällaista, eli jostain syystä vaativat trimmiä rauhoittuakseen? En tunne tekniikkaa tarpeen tarkasti että ymmärtäisin miksi.  ???

Joka tapauksessa, tuo trimmi siis toimii kerta toisen jälkeen, eli gyro ei keskitä itseään näemmä seuraavalla käynnistyksellä väärin, vaan pysyy nätisti paikallaan. Tämäpä se vasta outoa?  ;D

Oli väärin tai ei, tuo siis hoitui ainakin noin?  ;D Nyt pitää vaan siirrellä servoa ja hakea se oikea kohta sillä tavalla, koska nyt viimeistään trimmi on käyttökelvoton täysin perässä.  ::)


Liikerataan ei tuo ruuvi vaikuttanut kun kokeilin, joten rajoitin nyt perän liikeradan lopullisesti ja perusteellisesti, juuri kuten neuvoit, siirtämällä ohjaintangon kiinni sisimpään reikään siinä servon varressa - eli vain muutaman millin päähän servon akselista.

Haittapuolena tuossa lienee, että eikös periaatteessa perän toiminta hidastu ainakin nimellisesti kun "vipuvarsi" lyhenee? Mutta nyt on siis ainakin servolla henkivakuutus, eli perässä riittää liikerata vaikka servo on äärilaidassa, ja se "kelkka" liikkuu kuitenkin kumpaankiin suuntaan noin 3mm siellä peräakselilla joka on riittävästi. (Ei siinä etenkään toiseen suuntaan juuri enempää olisi tilaakaan)


Nyt vaikuttaisi siltä, että huomenna testilentoa, jännityksellä odotamme että pitääkö tuo perää mitenkään, toimiiko se oikein, ja että mistä se herkkyys nyt loppupeleissä sitten säätyy - ohjaimesta vai ruuvista.  ;D 


Toivotaan että lopputulos yllättää positiivisesti..



Koska Gyro kalibroi ittensä aina käynnistäessä, ei ton trimmijutun pitäisi toimia, koska se ottaa sen "trimmatun" kohdan uudeksi keskikohdaksi aina käynnistäessä, ja taas pitää naputella. Trimmikin loppuu ennen pitkää...

Mutta vielä siihen perään:
Koita laittaa tönäriä lähemmäs servoa ellei jo ole vivun sisimmässä reiässä....

Onko kyseessä siis tuo gyro: http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1077731  ?

Ainut ruuvi siis "GAIN"... Oletko koittanut säätää sitä? Joissain gyroissa voi olla että ruuvi on LIMIT silloin kun gain säätyy radiosta, ja silloin kun gain-piuha on irti vastarista, ruuvi onkin GAIN.
Tämä on ihan arvausta, mutta olen nähnyt yhdistetyn GAIN/DELAY ruuvinkin, joten miksei....
« Viimeksi muokattu: 04 Marraskuu, 2007, 03:31:47 kirjoittanut Dex1 »

Timo Huhtamäki

  • Vieras
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #6 : 04 Marraskuu, 2007, 12:51:14 »
Lainaus
Näin itsekin oletin, mutta jos Revo on pois, Trimmit on nollilla, ja gyron kalibroi kaikessa rauhassa, niin tuo toimii Ratessa hyvin, mutta HH tilassa ryömii kovaa vauhtia toiseen laitaan ja korjaa täysiä vaikkei kopteri liikkuisi lainkaan, ellei trimmillä sitä ensin rauhoita. Kääntely tai kopterin asento ei vaikuta, pyrstö liikkuu normaalisti, mutta se lähtee itsekseen kohti toista äärilaitaa sitten liukumaan jos trimmit on nollilla.

Netistä luin, että joko subtrimmillä, tai trimmillä, pitää tuo "neutralisoida", minulla ei ole subtrimmiä joten...?   ???

En tiedä olisiko joku muu kikka tähän?


Mulla Futaban 401 tekee tuon jos sitä häiritsee kalibroinnin aikana (4s virran kytkemisen jälkeen)

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #7 : 04 Marraskuu, 2007, 17:33:01 »
Joka tapauksessa, tuo trimmi siis toimii kerta toisen jälkeen, eli gyro ei keskitä itseään näemmä seuraavalla käynnistyksellä väärin, vaan pysyy nätisti paikallaan. Tämäpä se vasta outoa?  ;D

Veikkaan että paremmat gyrot tarkastavat keskikohdan käynnistäessä, mutta halvemmille on "opetettu" joku ohjauspulssin pituus jossa keskikohdan pitäisi olla. Eri merkkisillä lähettimillä on tietysti eroja, joten homma ei toimikkaan ja vaatii trimmiä.

Haittapuolena tuossa lienee, että eikös periaatteessa perän toiminta hidastu ainakin nimellisesti kun "vipuvarsi" lyhenee?

Näin on, oma budjettigyroni rauhoittui vasta niin rajuilla vipusäädöillä että sitten ei perä kääntynyt enää kirveelläkään. Mutta gyro piti hyvin suunnan! ;D
Lopulta paljastui että ko. gyro korjasi 3x liian isolla liikkeellä minkä tahansa heilahduksen, joten mikään säätö ei auttanut. Gyro käski servoa liikaa suhteessa muuhun liikealueeseen.
-flybarless, sedative stabilized head-

Dex1

  • Vieras
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #8 : 04 Marraskuu, 2007, 17:41:05 »
Katsotaan, saako tuon nyt lentämään vai ei.

Itseäni hämää, että tuo gyro korjaa tosi miedon tuntusiesti noin pöydällä kokeillen. Ja osaksi koska tuo ohjaustanko nyt sisimmässä reiässä, niin se "liikerata" vaimenee toki tuossakin. Jos siis HH tila päällä, ja käännän kopteria vaikka 90astetta, niin ei perän kelkka liiku nyt kuin millin pari, mietin että riitääkö tuo pitämään konetta asennossaan...mutta toisaalta eihän se isoja liikkeitä (kai) vaadikkaan. Pian se nähdään...


Ihme touhua kyllä, että HH tilassa ei muka sitä liikerataa saa mistään rajoitettua. Kokeilin nyt ottaa pois tuon Gyro toiminnon ohjaimesta, ja 5-kanava toimii vain kytkimenä Rate ja HH välillä, ja Gain toimii ruuvista gyrossa.

Nyt EPA vaikuttaa kummassakin modessa, mutta HH tilassa se ei vaikuta liikeradan laajuuteen, vaan servo vaan toimii kuin hidastettuna jos EPAA pienentää. Se menee kyllä päähänsä mutta liukuu sinne hiljalleen kun tappia pitää ääriasennossa. Ratessa toimii normaalisti.


Kaikesta päätellen, EPA ei toimi tuon gyron kanssa siis, piste.  ;D


Joten, tällä vipuvarsisäädöllä kokeilemme nyt, mitä tapahtuu.. jospa nuo pienetkin ohjausliikkeet ja hitaampi perän toiminta riittävät onnistuneeseen lentoon.
« Viimeksi muokattu: 04 Marraskuu, 2007, 17:52:25 kirjoittanut Dex1 »

Dex1

  • Vieras
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #9 : 07 Marraskuu, 2007, 08:12:17 »

Gyro on nyt kiinni. :)

Vielä en osaa paljoa sanoa, kun en päässyt sen kummemmin lentämään vielä enkä _osaa_ sen kummemmin vielä lentää, mutta eilen oli melkoinen tuuli (sellainen melkein-hattu-lähtee-päästä-tuuli  ;D )  ja leijuttelin vähän tuossa parkkipaikalla.

Tunne oli aika jännä, kun kopterin nokka pysyy suorassa, vaikka tuuli riepottelee joka suunnasta niin kopteri heiluu ja sitä korjailin - mutta nokka pysyy eteenpäin.  ;D


Eli heti kärkeen tuollaisissa olosuhteissa, aika hyvin tuo gyro toimii? ;)

Ei se nokka myöskään mihinkään suuntaan ryöminyt, varmaan lähes puoli minuuttia pisimmilllään oli samaan suuntaan kopteri leijumassa ilman korjauksia perään.

   

Tuo toikin vaan mukanaan ihan uuden perspektiivin, siinä missä ennen kopteria siirsi sivulle, perä ajautui itse lievästi niin että se osoitti aina enempi tai vähempi itseenpäin, nyt se pysyy sinne minne osoittaa - niin sivulle siirtäessä kopteri on yllättävän äkkiä kylki itseenpäin  ;D

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #10 : 07 Marraskuu, 2007, 20:36:31 »
Kiva kuulla että nokka osoittaa sinne minne sen jättääkin... Hyvinhän tuo sitten toimii, oletko jo testannut, onko piro-rate(perän pyörimisnopeus) miten hyvä?
-flybarless, sedative stabilized head-

Dex1

  • Vieras
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #11 : 07 Marraskuu, 2007, 22:40:01 »
Kiva kuulla että nokka osoittaa sinne minne sen jättääkin... Hyvinhän tuo sitten toimii, oletko jo testannut, onko piro-rate(perän pyörimisnopeus) miten hyvä?

Nyt pistit pahan, kun en oikein tunne käsitettä.  ;D  Jos oikein järkeilen niin tuo tarkottaisi perän nopeutta kun tikku laitetaan laitaan?

Jos tuota meinaa, niin en ole moista kokeillut, kun lentotaidot on siinä jamassa, että on parempi pitää se peräpuoli itseenpäin koko ajan. ;)


Ainoa huono puoli on, että perää saa ohjata oikeasti tarkasti, millin parin liike kun ajaa esim. kopteria itsensä ympärillä. Tuotahan ei millään voi kai puolittaakkaan, kun gyro on välissä. Tai en tiedä toimiiko puolittaja?


Kyllähän tuohon tottuu, mutta perää voisi ajaa ehkä vähän huolettomammin jos ohjaus ei olisi niin herkkä rudderille.

Aileron ja Elevator kanavilla mulla onkin puolittaja 80% asetuksella (oletus 100%) ja nostin hieman lisää kierroksia vielä nuppiin jne.


Tänään lensin muutaman akun, ja ei voi muuta sanoa kuin että aivan loistavasti lentää nyt - kopteri maassa, lyö kaasun hitusen yli puolenvälin niin kopu nousee ilmaan täysin suorassa ilman korjauksia, laskee kaasun puoleenväliin niin kone leijuu paikallaan ja mitään korjauksia ei tyynessä tarvitse tehdä.  :o  :o


Nyt kaasua on puolessa välissä tikkua muistaakseni 62% eli kone ottaa jengaa huolella, mutta kone tuntuu sitä vakaammalta korjailla mitä enemmän jengaa nupissa - eli ei kai tämä pahasta ole?




Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #12 : 08 Marraskuu, 2007, 09:14:40 »
Perää kannattaa expottaa, eli pistä sieltä expo/ dualrate valikosta expoa vaikka -30% niin perä toimii loivemmin pienellä liikkeellä, mutta kun tyrkkäät tikun laitaan niin potkua löytyy(futtessa -% loiventaa keskialuetta, +% loiventaa reunoja). Myös rajoittimia voi käyttää neloskanavalle.

Jos kerran parin millin liikkeet riittää perän ohjaukseen, niin perän nopeus on varmaan ihan ok.
-flybarless, sedative stabilized head-

Dex1

  • Vieras
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #13 : 08 Marraskuu, 2007, 11:31:03 »
Joo, expoa on tälläkin hetkellä -30% siellä, mutta kyllä se herkkä on silti keskeltä. Mitä olen ympäri nettiä lukenut, niin tuo Eskyn gyron huono puoli on että tekee perän ohjauksesta turhankin herkän (ainakin HH tilassa) mutta totutellaan. ;)


Testasin muuten, että tuossa tosiaan toimii tuo kaukosäädöllä tuo GAIN ohjaimesta, vaikka joka puolella sanotaan että ko. ominaisuutta ei ole tuossa gyrossa.

Ihmettelen vain, miten se voi toimia yhtä ainokaista piuhaa pitkin sekä tilanvaihto, että herkkyydensäätö.  ???


Ohjaimesta laitoin HH tilan herkkyyden peräti 85%:iin, ja ei perä vieläkään vatkaa, pysyy vaan sitä timmimmin suunnassaan mitä enemmän herkkyyttä kääntää.

Etukäteen varoiteltiin että tuo Eskyn servo olisi niin hidas että rupeaisi vatkaamaan jo 70% herkkyyksillä, näemmä ei.


Servo pitää armotonta jatkuvaa surinaa kun lentää, korjaa niin tiheään tahtiin pientä liikettä edestakaisin että se kuulostaa jatkuvalta surinalta. :) Noinkos ne aina tekee, melkeen pahalta tuntuu servon puolesta että miten kauan se jaksaa moista työtä?  :o  ;D

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #14 : 08 Marraskuu, 2007, 16:50:58 »
Voit rajoitella dual-ratella 4 kanavaa niin että saat pyörimisnopeuden mukavaksi.

Se Gain toimii niin että kanavan 5 arvot välillä 0%-50% vastaavat rate-tilaa 100%-0%. Kanavan arvot 51%-100% taas ovat HH-tila 0%-100%. Kanavan keskellä on siis molempien tilojen 0%-kohta.

Gyro yleensä toimii parhaiten kovalla Gainilla, mutta servo voi olla tiukilla. Nopeampi servo suoriutuu perällä aina paremmin, mutta tuo gyro taitaa olla sellainen välimalli, että kaikki servot ovat joko liian hitaita, tai sitten liian nopeita. Ei kannata ostaa mitään 50€ servoa jos gyrokaan ei saa siitä kaikkea irti.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Deicide

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #15 : 10 Joulukuu, 2007, 08:31:09 »
Omassa mehiläiskuninkaassa on kyseinen gyro paikallaan ja ihan hyvin kyllä perä pysyy siellä missä pitääkin. Nyt lähiaikoina on vaan tullut sellainen ongelma, että yhtäkkiä kone lähtee pyörimään vastapäivään kovaa vauhtia. Liekkö vika gyrossa vai jossain muualla?

Eilen leijuttelin kopua about kolmen metrin korkeudella ja perä piti hyvin, mut sit alko armoton pyöriminen ja kauhunkiljahdusten saattelemana sain koneen onneksi ehjänä alas.

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #16 : 10 Joulukuu, 2007, 09:21:09 »
Alumiini peräputki kutistuu ulkona-> perähihna löystyy. Olisiko tässä sun vika?
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa Deicide

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #17 : 10 Joulukuu, 2007, 17:14:16 »
Kokeilin äsken olohuoneleijuttelua, niin sama peli jatkuu  ??? Ja akku oli melkein täynnä, joten siitäkään ei pitäisi kiinni olla. Otin kopusta virrat pois ja käynnistin uudelleen, niin taas pystyi jonkin aikaa leijuttamaan ja perä piti hyvin, mut sit taas kerpele alkaa pyörimään...

Mikähän helevetti tuossa on vialla  :'(

Dex1

  • Vieras
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #18 : 13 Joulukuu, 2007, 23:24:25 »
Hmm.. Mielenkiintosia ilmiöitä alkanut tulemaan kopuun, muuten lentänyt oikeasti _todella_ hyvin tuolla gyrolla, nyt kun olen jo taivaallakin lennellyt isommallakin vauhdilla, lennellyt myös taaksepäin jne., mutta nyt viime lentokertoina on jostain syystä alkanut tuo kopun perä tulla levottomaksi.

Se "tärisee"  hieman eli "wag" ilmiö siinä perässä, vaikka en ole koskenut gainiin. En tiedä voisikohan se itsekseen pyöriä se gain ruuvi.

Toiseksi se lentää ihan normaalisti ja vastaa ohjaukseen, sitten se yhtäkkiä saattaa "lipsahtaa" esim. 45 astetta johonkin päin ja sen jälkeen taas pitää hyvin.

Pitääköhän tässä pistää servo ekana vaihtoon vaikka hyvin se tuntuu toimivan eikä rohise tai tunnu olevan hampaita rikki... Hihnakin on kireällä.

Zuumi

  • Vieras
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #19 : 14 Joulukuu, 2007, 10:11:24 »
Toiseksi se lentää ihan normaalisti ja vastaa ohjaukseen, sitten se yhtäkkiä saattaa "lipsahtaa" esim. 45 astetta johonkin päin ja sen jälkeen taas pitää hyvin.

Mulla rexi teki muutaman kerran tuolla tavalla. Lipsaus oli tosin 120...180 astetta. Syynä oli takahihnapyörän (alumiinia) irtoaminen akselista. Booritukset välittivät kyllä vedon, siksi en juttua huomannutkaan, vaikka kokeilin pyörittää pyrstöroottoria "väkisin" käsin samalla kun pidin pääroottorista kiinni. Luulin, että jospa hihna tai -pyörä luistaa, tms. Pyörä oli ruuvilla lukittavaa mallia.

Kun akseli pääsi liikkumaan satunnaisesti edestakaisin, muuttuivat pyrstön lapakulmatkin. Ei ole muuten kovin kiva ilmiö, kun sattuu nopeassa pyörittelyssä matalalla...

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #20 : 29 Joulukuu, 2007, 16:07:08 »
Hei mitä asiantuntijat ovat mieltä, jos laittaisin hanipeehen seuraavan kokoonpanon:

Gyro: Futaba G190
peräservo: Futaba S3154 (digitaalinen)

Ilmeisesti tuo gyro sopii hyvin yhteen vakioradioideni kanssa, koska tuosta löytyy gainille säätöruuvi jne. Jos tässä joskus päivitän radion parempaan ja ehkä joskus kopterinkin, niin onko tästä gyrosta vielä sitten taikaa? Käykö digiservot yhteen jokaisen gyron kanssa, vai onko jotain erityisvaatimuksia gyrolle. Ilmeisesti G190:n kanssa voin käyttää digiservoa?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #21 : 29 Joulukuu, 2007, 16:26:37 »
Perälle esim. Logictech 2100T + s9257/Robbe FS61BB/(en tiedä toimiiko s3154)  , tai  GY240/401 + s9257/ FS61BB / S3154  tai  Spartan RC gyro + s9257/ Robbe FS61BB.

En oo ikinä nähnyt yhtään kopteria jossa olis G190 gyrona. Voihan sekin toimia mutta kummiskin saa parempaa vastinetta noilla muilla vaihtoehdoilla.


-op-
« Viimeksi muokattu: 29 Joulukuu, 2007, 16:38:31 kirjoittanut vispilä 1 »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #22 : 29 Joulukuu, 2007, 17:04:26 »
Tuota Logictechiä myös olen miettinyt, mutta voiko sitä säätää muuten, kuin radion kautta? Heliguy:n valikoimasta olen noita katsellut, kun sieltä saan samalla muuta varaosaa kopuun. Siellä ei kuitenkaan näytä olevan GY240:ä, S9257, Robben kamaa yms. Tuosta G190:stä on maininta, että sopii pieniin koptereihin. Hinnaltaan se on puolet esim. GY401:stä, mutta jos siitä ei olekaan mihinkään, niin ei tietenkään kannata hankkia. Ilmeisesti G190 ei kuitenkaan voi ohjata digiservoakaan?

Tekeekös sitten noilla Alignin gyroilla mitään? Align RCE 500 ois aika sopivan oloinen ominaisuuksiltaan minulle.

Selvennyksenä vielä hieman ajattelemiani tarpeita:
- Säätöruuvi ainakin gainille (radiossa vain kytkin toimintamoodille)
- Lento ihan perus taivaslentoa ja leijuttelua. Ei mitään äkkinäisiä 3D- kuvioita tarvitse selvittää.
- Kopteriharrastus ei ole minulla tällä hetkellä ykkösharrastus, joten pyrin hankkimaan kaluston siitä hyvän ja halvan välimaastosta. 

Hankkisin toki mielellään laadukasta tavaraa, mutta sen ei tarvitse olla ominaisuuksiltaan huippua. Jos innostun myöhemmin esim. 3D- temppuiluista, tai lentelystä muutoin enemmän, niin hankin sitten suosiolla kokonaan uuden kaluston sen mukaan (isompi polttiskopu, kunnon radiot jne.).
« Viimeksi muokattu: 29 Joulukuu, 2007, 17:07:42 kirjoittanut Samppa »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #23 : 29 Joulukuu, 2007, 17:38:12 »
Alignin gyroon ei kannata varmaan laittaa rahaa. Gyro on kumminkin kopterin yksi tärkeimmistä osista, ja kun kyseessä on pieni kopteri epätarkalla perän mekaniikalla, hyvä gyro-servo yhdistelmä on erityisen tärkeä. Totta kai halvemmatkin gyrot toimii, mutten minä ainakaan ottaisi $50 halvempaa pakettia jos perää ei sitten saisi säädettyä mitenkään toimivaksi. Hyvin toimiva perä säästää aikaa ja rahaa. Välttämättä digiservo perällä ei tarkota että yhdistelmä toimii, joskus monta kertaa kalvempi analogi voi toimia paremmin.

Toimivuudesta sun radion kanssa en ole varma, ainakin gy401:sen pitäisi toimia ei-tietokoneradioiden kanssa.


-op- 
« Viimeksi muokattu: 29 Joulukuu, 2007, 17:40:16 kirjoittanut vispilä 1 »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Esky HH-Gyro
« Vastaus #24 : 29 Joulukuu, 2007, 17:58:43 »
Mitenkä on kun tuo S9257 on liki puolet isompi, kuin kopun vakioservo.  Mahtaneeko tuon saada sovitettua honeybeehen?

Ehirobolla olisi kokonaispaketti GY401+S9257 156€ (ei sisällä tulleja, alvia, rahtia yms.)

Pitää vielä katsella löytyisikö Euroopasta, tai jopa Suomesta järkevän hintaista pakettia. Sen verran olen tapellut jo tuon Eskyn hh- gyron kanssa, että jokin "laatutuote" pitää kuitenkin saada.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3801 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Maaliskuu, 2010, 20:01:00
kirjoittanut 1m4s0_
17 Vastauksia
8886 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Maaliskuu, 2011, 23:13:45
kirjoittanut Tipi
6 Vastauksia
4072 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Tammikuu, 2011, 08:45:21
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
2594 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 06:29:53
kirjoittanut Jerkku
10 Vastauksia
10901 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Joulukuu, 2014, 14:21:20
kirjoittanut HJK