Ensinnä, olit oikeassa, minulla oli end pointit eri verran eri puolilla, laitoin molemmat 100% takaisin ja tuo servon "ryömintä" muuttui paljon rauhallisemmaksi nollatrimmilläkin.
Mutta, 15-20 pykälää se tarvitsee trimmiä vasemmalle tikusta, jotta pysyy paikallaan. Netistä lueskelin, että Esky ja ilmeisesti monet muutkin halvemmat gyrot tekevät tällaista, eli jostain syystä vaativat trimmiä rauhoittuakseen? En tunne tekniikkaa tarpeen tarkasti että ymmärtäisin miksi.
Joka tapauksessa, tuo trimmi siis toimii kerta toisen jälkeen, eli gyro ei keskitä itseään näemmä seuraavalla käynnistyksellä väärin, vaan pysyy nätisti paikallaan. Tämäpä se vasta outoa?
Oli väärin tai ei, tuo siis hoitui ainakin noin?
Nyt pitää vaan siirrellä servoa ja hakea se oikea kohta sillä tavalla, koska nyt viimeistään trimmi on käyttökelvoton täysin perässä.
Liikerataan ei tuo ruuvi vaikuttanut kun kokeilin, joten rajoitin nyt perän liikeradan lopullisesti ja perusteellisesti, juuri kuten neuvoit, siirtämällä ohjaintangon kiinni sisimpään reikään siinä servon varressa - eli vain muutaman millin päähän servon akselista.
Haittapuolena tuossa lienee, että eikös periaatteessa perän toiminta hidastu ainakin nimellisesti kun "vipuvarsi" lyhenee? Mutta nyt on siis ainakin servolla henkivakuutus, eli perässä riittää liikerata vaikka servo on äärilaidassa, ja se "kelkka" liikkuu kuitenkin kumpaankiin suuntaan noin 3mm siellä peräakselilla joka on riittävästi. (Ei siinä etenkään toiseen suuntaan juuri enempää olisi tilaakaan)
Nyt vaikuttaisi siltä, että huomenna testilentoa, jännityksellä odotamme että pitääkö tuo perää mitenkään, toimiiko se oikein, ja että mistä se herkkyys nyt loppupeleissä sitten säätyy - ohjaimesta vai ruuvista.
Toivotaan että lopputulos yllättää positiivisesti..
Koska Gyro kalibroi ittensä aina käynnistäessä, ei ton trimmijutun pitäisi toimia, koska se ottaa sen "trimmatun" kohdan uudeksi keskikohdaksi aina käynnistäessä, ja taas pitää naputella. Trimmikin loppuu ennen pitkää...
Mutta vielä siihen perään:
Koita laittaa tönäriä lähemmäs servoa ellei jo ole vivun sisimmässä reiässä....
Onko kyseessä siis tuo gyro: http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1077731 ?
Ainut ruuvi siis "GAIN"... Oletko koittanut säätää sitä? Joissain gyroissa voi olla että ruuvi on LIMIT silloin kun gain säätyy radiosta, ja silloin kun gain-piuha on irti vastarista, ruuvi onkin GAIN.
Tämä on ihan arvausta, mutta olen nähnyt yhdistetyn GAIN/DELAY ruuvinkin, joten miksei....