Kirjoittaja Aihe: Spektrum DX7 säätöapua!  (Luettu 3825 kertaa)

Poissa Lepatus

  • Opetteleva torppari
  • **
Spektrum DX7 säätöapua!
« : 02 Syyskuu, 2009, 22:51:05 »
Moi!
Olen lukenut kaiken mahdollisen täältä näistä radion asetuksista, kaasu- ja lapakulmakäyristä yms ja nyt kun olen tuota uuta Spektrumiani säädellyt, niin nyt vasta sekaisin olen.
Jotenkin ei ole oikein selvinnyt käsitteet Throttle Curve ja Pitch Curve. Usein puhutaan vain kaasukäyristä. Miten nämä oikein pelaa yhteen?

Olisko kohtuullisen matkan päässä Vaasasta ketään, joka osais auttaa?
Ajelisin kyllä mielelläni vaikka vähän pidemmällekkin, jos sais tuon mankan säätöihin.
Kopterini on E-smart.
E-Smart
Spektrum DX7
Dji Phantom

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Spektrum DX7 säätöapua!
« Vastaus #1 : 02 Syyskuu, 2009, 22:55:42 »
Throttle-kurvilla (kaasukäyrä) säädetään moottorin kierrosnopeutta. Pitch-kurvilla (lapakulmakäyrä) säädetään lapakulmaa.

Usein puhutaan vain kaasukäyrästä siksi että jos on sellainen vehje missä ei saa säädettyä lapakulmaa, tai vaihtoehtoisesti käytetään lineaarista ja symmetristä lapakulmakäyrää. Lineaarinen lapakulmakäyrä tarkoittaa sitä että lavat kääntyy +-samanverran asteissa.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Spektrum DX7 säätöapua!
« Vastaus #2 : 02 Syyskuu, 2009, 23:00:39 »
Itse asun pyhäjoella ~100km vaasasta?
Jos joskus pyörit täälläpäin niin voi vilkaista mitä taidoillani pystyn, omat kopterini ainakin mankallani lentävät  ::)
Pitää kyllä vähän perehtyä tuohon e-smarttiin (nuppiin), meinaan ei oo nuo eskyn vehkeet oikee iskeny.. polynimurit valloittaneet talon  ::)

Vois pitemmänkin lentosession pitää jos sattuu olemaan hyvä ilma...
« Viimeksi muokattu: 02 Syyskuu, 2009, 23:03:53 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Lepatus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Spektrum DX7 säätöapua!
« Vastaus #3 : 03 Syyskuu, 2009, 00:11:47 »
Kiitos!
Pyhäjoelle ei ole matka eikä mikään, sen verran olen hurahtanut tähän hommaan.
Tästä mun kopterista on juttua tuolla "E-smart keskustelua" osiossa. Eli ostin tän Jonnikselta, ja kopteri lensi hienosti kun sitä testailtiin. Sen jälkeen siitä on vain irrotettu vastari.
Nyt olen asentanut siihen tuon Spektrumin mukana tulleen vastarin, ja toivottavasti oikein. En uskalla testata sitä, kun olen kuullut mitä kaikkea voi sattua kun asetukset on aivan päin p:tä.
Printtasin tuon Spektrumin manuaalin netistä ennen kuin sain ton härvelin. Luin sen ja kaikki tuntui aika selvältä. Nyt kun sitten aloin kyseistä vempainta säätämään, niin eihän se niin selvää ollutkaan.
Nappuloitakin tuossa mankassa on aika paljon enemmän kun E-sky Beltin mankassa.

Laitan sulle 1m4s0 yv:tä.
E-Smart
Spektrum DX7
Dji Phantom

Poissa Lepatus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Spektrum DX7 säätöapua!
« Vastaus #4 : 03 Syyskuu, 2009, 17:28:46 »
Nyt tuli ongelma.
Olen yrittänyt saada itse edes servot toimimaan oikein. Nyt mankka toimii Mode1 systeemmin mukaan???  Olenkohan kytkenyt jotakin väärin, vai saako sen jostain asetuksista muutettua Mode2???
Kytkin servot ja piuhat vastariin tuon Vispilän tekemän kuvallisen ohjeen mukaan. Mielestäni ne pitäisi olla oikein.
E-Smart
Spektrum DX7
Dji Phantom

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Spektrum DX7 säätöapua!
« Vastaus #5 : 03 Syyskuu, 2009, 21:21:42 »
Nyt tuli ongelma.
Olen yrittänyt saada itse edes servot toimimaan oikein. Nyt mankka toimii Mode1 systeemmin mukaan???  Olenkohan kytkenyt jotakin väärin, vai saako sen jostain asetuksista muutettua Mode2???
Radiota ei saa Mode1:seen muualta kuin huoltovalikosta. Jos sinne olet vahingossa tiesi löytänyt, niin lotto vetämään - on se sen verran erikoinen hokkuspokkustemppu sokkona tehdä! :) Mistä päättelet, että radio toimii mode1:ssä? Oikeaa tikkua ees-taas venkuttamalla swash nousee tasaisesti ylös alas?

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Spektrum DX7 säätöapua!
« Vastaus #6 : 03 Syyskuu, 2009, 21:25:49 »
pistä elevator servo toimimaan toisteppäi, eli radion valikosta reverse, elevatorin kohalla eri asentoon...
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Spektrum DX7 säätöapua!
« Vastaus #7 : 03 Syyskuu, 2009, 22:00:48 »
Selvitettiin tuossa yksityisviesteillä että radio on mode2, mutta luultavasti juuri servojen suunnat mättää.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Lepatus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Spektrum DX7 säätöapua!
« Vastaus #8 : 03 Syyskuu, 2009, 22:41:14 »
No kyllähän se näin oli, ettei kannata laittaa lottoa vetämään.
Oikein hävettää kun laitoin ton Mode1 jutun tänne :-\
Vaikka mielestäni olin huolellisesti servot kytkenyt vastariin, niin olihan siellä parit piuhat väärässä paikassa.
Kun moottorin johdot oli irti, niin se todellakin näytti siltä kuin olis ollut Mode1 systeemin mukainen.
Tällaista tämä aloittelijan säheltäminen on.
Kiitos kuitenkin kaikille!
E-Smart
Spektrum DX7
Dji Phantom

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
5474 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2008, 18:06:47
kirjoittanut koha
27 Vastauksia
9876 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2008, 18:30:17
kirjoittanut Vispilä
5 Vastauksia
2939 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Joulukuu, 2008, 23:21:57
kirjoittanut Vispilä
12 Vastauksia
5354 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Joulukuu, 2014, 09:52:08
kirjoittanut kulkuri
1 Vastauksia
3007 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2015, 21:34:05
kirjoittanut Jusa89