Kirjoittaja Aihe: Johnyn kirkkolilluttimet  (Luettu 218777 kertaa)

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #100 : 15 Joulukuu, 2009, 18:20:10 »
Mulla on (oli) tommonen 20A virtalahde ½ vuotta ja tuli toimintasavut ulos siinä rapiat 10A kuormalla.

Kiinalainen mikä kiinalainen, eihän ne ikuisia ole, pitää toivoa muille parempaa tuuria...

Jos tarviit 12vdc virtalähdettä nii mulla on noita PC-powereita nurkissa. Voin modata sulle semmoisesta
virtalähteen postimaksujen hinnalla.

Tämähän sujui helposti. Poweri löyty ja laturi tulee mahdollisesti Turusta lainaksi.  :)
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #101 : 15 Joulukuu, 2009, 18:26:40 »
Johny !

Onneksi olkoon 500:sen ekasta lennosta !  :)

Äläkä ajattelekaan heti tätä jaloa harrastusta lopettaa. Mä maksoin itse "oppirahat" Paljon kalliimmin.

Kuten Sammy jo mainitsi, niin hän on kommenteissaan oikeassa, Sinun suhteesi  8)
Ja meet vielä ihan tosta vaan tuohon pakkaseen testailemaan,,,,niin on kyllä todellakin otetta tähän harrastukseen.

Latureista en ole paljonkaan oppinut vielä, mut itselläni kaksi erilaista tällä hetkellä.
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #102 : 15 Joulukuu, 2009, 21:11:55 »

Mielettömästi taas kiitoksia kaikille! Laitoinkin jo Sammylle ja Mika08:lle yyveetä. Jos sitä pääsis lentää vielä tämän vuoden puolella???
Kyllä vähän polttelee kun kopteri on tossa jalkojen vieressä, mut ei saa akkuihin virtaa..

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #103 : 16 Joulukuu, 2009, 23:24:10 »
Tässä uusia akkuja ja lainalaturia venaillessa sain rexiin sähköt vajaalla 3S lipolla, se riitti hyvin että sain servot keskitettyä ja swash levelerillä kävin vielä tarkemmin swashin läpi. Oli siellä vielä vähäsen heittoa, mut nyt on justisa eikä melkeen tasassa.

Samalla tuli säädettyä ledejä kopteriin, muistaakseni ne meni jotennii tuollain noiden valojen järjestys..   8)

E:
"Katolla" valkoinen vilkkuva
Pohjassa punainen vilkkuva
Oikealla kyljellä vihreä
Vasemmalla kyljellä punainen
Pyrstössä punainen vilkkuva
« Viimeksi muokattu: 16 Joulukuu, 2009, 23:25:50 kirjoittanut Johny »

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #104 : 17 Joulukuu, 2009, 08:29:33 »
Sitten vielä kirkas laskeutumisvalo sinne keulille.  ;)
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #105 : 17 Joulukuu, 2009, 10:39:30 »
Eikös tuo verticalin valosarja kelpuuta ihan kaikkia perus 5mm ledejä? Mulla muistaakseni oli laatikossa jossain pari super kirkasta niin mikä ettei ;)

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #106 : 17 Joulukuu, 2009, 15:08:02 »
Tästä tulee varmaan kommenttia ja noottia, mutta hullu mikä hullu kun ei osaa olla lentämättä. Laturin B-portti tuntuis toimivan hyvin, A-portti sekoilee jänniteiden kanssa. Latasin siis hissukseen jatkuvasti vieressä seuraten peräkkäin 2 kpl 3S lipoa ja hyvin onnistui. NÄIN EI SAISI TEHDÄ :) Käyn tänään illalla viemässä ton laturin postiin kun saan ensin tulostettua niille tuon meidän sähköpostiviestittelyn siihen paketin mukaan (kotoa tulostimesta värit loppu ni mamma tuo töistä)..

Nyt sormet on punaset ja tärisee aivan tunnottomina. Toi radio ja kopteri tossa vieressä oli vaan niin houkuttelevan näkösiä et piti päästä lentämään. Lumisateessa ja pakkasessa ilman hanskoja tossa parkkiksella kävin äsken pyörittelemässä. Enää ei edes kädet ja jalat tärise (siis pelosta), kopteri pysyy aivan mielettömän hyvin paikallaan, voi jopa päästää tikuista irti niin leijuu paikallaan. Aavistuksen verran se ottaa vielä ehkä vasemmalle ja taakse, pitää sen verran käydä kohta vielä trimmaamassa linkkejä (olis liian helppoa säätää trimmeistä).

Mutta siis joo, kopteria on nyt leijuteltu kooooorkeella ja maaaatallla ja kylki itteeni päin ja keula itteeni päin. Noi perus leijuttelut alkaa sujumaan ihan kivasti nyt oikeallakin kopterilla. En tiedä oliko hetkellinen häiriö vai mistä tuli, mutta kun kävin vähän korkeammalla niin kopteri pimeni puoleksi sekunniksi, ei vastannut mihinkään. Kerkes taas oleen kakka housussa kun repäsin kaasua enempi ja onneksi se heräs hetkeksi, sain sinne vähän nostetta ja sit se taas pätkäs ja taas kaasua.. Sen jälkeen leijailin vielä 5min ilman mitään ongelmaa.. Veikkaan että johtu noista deansseista, en ole vielä vaihtanut niitä kun ei ole enempää deansseja. Lisää on tulossa tänään tai huomenna postissa :)

Summasummarum:
- Pilotti on helvatan ilonen ja umpijäässä
- Kopteri on ehjä ja toimii loistavasti
- Tahtoo lisää!

E: Niinjoo, eikä tossa edes sormia palele kun lennättää.. Se vaan kun kantaa kopterin kotiin pitämällä lavanpitimistä kiinni.. Sormet jäätyy kiinni siihen alumiiniin  :D
« Viimeksi muokattu: 17 Joulukuu, 2009, 15:18:48 kirjoittanut Johny »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #107 : 17 Joulukuu, 2009, 15:35:11 »
Miten se johtuis diinseistä?
Onko sulla sielä tinaukset irti liittimestä? vai liittimen pinnis solmussa?
Ensimmäisenä itse lähtis veikkaan noparia :S

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #108 : 17 Joulukuu, 2009, 16:03:15 »
Deanssissa (toisen akun) oli pienehköä kontaktiongelmaa kun pikkujouluissa säädettiin. Se kolvattiin uusiksi ja on toiminut nyt kyllä, notta semmosta..

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #109 : 17 Joulukuu, 2009, 19:00:17 »
Johny, kurkkaas yksityisviestisi ;)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #110 : 17 Joulukuu, 2009, 19:08:44 »

Kurkkailtu ja lueskeltu päivällä, nyt myös vastailtu  :D

Kävin tossa leijuttelemassa muuten toisenkin kerran, bad quality "video" (filmed by Nokia N97).. Näkyy noi ledit ainaki videossa..



Klippi on youtubessa juuri prosessoinnin alasena niin ei välttämättä näy ihan vielä..

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #111 : 18 Joulukuu, 2009, 09:17:52 »
Ainiin, osaisiko kukaan sanoa, että mitä ihmettä tuossa videon alussa tapahtui? Perä vain ei pitänyt, kun käytin kaasua vähän alempana ja nopeesti kiskasin lisää kierroksia ja perä rupes pitämään. Kierroksia oli ihan riittävästi ekallakin nostolla, perässä vain ei ollut mitään eloa.. Tommossii pelottavia pikkuvikoja :)

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #112 : 18 Joulukuu, 2009, 09:25:13 »
Mitä kohtaa (sekunnilleen) tarkoitat (ja mihin suuntaan perä lähti kääntymään)?
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #113 : 18 Joulukuu, 2009, 09:33:13 »
Ihan videon alussa kun laitan motin pyörimään. Pyörähtää vastapäivään, eka 180astetta ->kaasu veks, lisää kaasua-->pyörähtää lähes 360 astetta. Tuon jälkeen broidi laitto kameran pauselle niin puuttuu se kohta kun "rykäsin" kaasua.. Ja tosissaan sen verran jo tunnen ton pörriäisen että kierroksia oli ihan riittävästi ja on yleensä aina pitänyt jo tossa vaiheessa, oli sentäs jo jalaksetkin irtoamassa maasta. :)

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #114 : 19 Joulukuu, 2009, 14:59:05 »
Oliko kopteria liikuteltu virrat päällä? tai sit oli gyrolla vaan huono päivä ;)
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #115 : 19 Joulukuu, 2009, 16:16:59 »

Voipi olla toki gyrollakin huono päivä, ei mikään ihmekkään jos kiukuttelee noissa pakkasissa.
Tottahan toki kopteria oli liikuteltu virrat päällä  :D Kotona akku kiinni ja sit roudasin sen ulos..
- Kopteria ei ole liikuteltu silloin kun gyro starttasi..

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #116 : 19 Joulukuu, 2009, 17:49:24 »
Tuli tuossa mieleen, onko metallinen peräputki... hihnapäässyt löysälle kun kylmä putkea kutistanut?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

korpse

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #117 : 19 Joulukuu, 2009, 18:05:21 »
eiköhä tuossa ESPissä ole torkueputki?....

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #118 : 19 Joulukuu, 2009, 18:38:52 »
Niii se oli espi... unohtakaaa  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #119 : 20 Joulukuu, 2009, 15:46:33 »
Jooppajoo, ESPihän tuo on niin ei paljoa hihnat pompi. Tuo armoton myrskytuuli alkaa näköjään tyyntymään ja enään sataa lunta niin ettei näe 10 metriä kauemmas niin taidanpa kohta käydä leijuttelemassa pari 6S lipoa tyhjäksi. :)
Jos jollain on hyvä ohjeistus jossain millä säädetään Futten 7C:n holdi ja idlet niin kertokoot! Mega ja giga radioissa on sitten myös valikossa pieniä eroja ;)
Olen tuossa lueskellut jo wikiä ja futaban manuskaa vaan ei meinaa lukemalla aueta toi homma, varsinkaan kun ei viitsisi testailla ihan randomilla -> kopteri taivaalle, syvä hengenveto ja idle nappulan kääntö, fzzzzzzääääääääääprrrrrr rrrrrrrrPAM!KLING! Täytyy hommailla joku erillinen mottori tohon irralleen millä voi testailla ja säädellä.

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #120 : 20 Joulukuu, 2009, 19:15:25 »
Terve: saiskos tästä mitään irti:
http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=906288
Mukavan kuuloinen selostajakin ;).

Muistan itsekkin kun oikeasti meinäs kopteri harrastuksen alussa lähteä muutaman kerran ohjain ikkunasta ulos ennenkuin rupesi edes jotain tajuamaan radio setuppien tekemisestä. Onneksi sain näiltä "pro" piloteilta sitten ihan kädestä pitäen opastusta kesällä kentällä monta kertaa :).



EDIT: Laitetaan nyt sitten omat metodini kuinka olen saanut kopterini näin aloittelijana ilmaan.

Itselläni on käytössä normi ja idle-up1 lentotilat.
Aloitan yleensä homman niin että aktivoin ensiksi idlen kytkimen päälle ja keskitän servot niin että noususauva on keskellä ja näin ollen myös ne servojen varret 90astetta niinkuin silloin kurssillakin kerrottiin. Tämän jälkeen teen tuon idlen lentotilan lapa kulmat jotka tällä hetkellä on noissa kahdessa gauissani -10 0 +10, tämän jälkeen siirrän idle kytkimen normi asentoon ja teen ne leijuttelu setupit sillekin lentotilalle. Syy miksi teen ensiksi idlen lentotilan lapakulmat on se että sen jälkeen setuppi on helppo pilkkoa normi tilalle.

Tämän ohjeen kuulin yhdelta "pro" kaverilta ja olen tätä metodia käyttänyt ja on homma toiminut 8).





« Viimeksi muokattu: 20 Joulukuu, 2009, 19:54:23 kirjoittanut Kopteri-eki »

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #121 : 20 Joulukuu, 2009, 19:22:23 »

Hei! Kiitoksia! Tuo vaikutti varsin hyvältä oppaalta, täytyypä syventyä oikeen kunnolla. Kahvia vaan käyn hakemassa tähän vierelle kun sormet on taas umpijäässä kun piti tuolla lumisateessa pakkasessa lennätellä..
Alkaa muuten kohta olemaan ensimmäinen lentoTUNTI kasassa  8)

Lukuja (ekaan postaukseen näitä aina päivittelen, mut jos joku ei huomannut):

Rahaa palanut: ~1470 euroa (lähetin ja vastari löyty ennestään, laskenta aloitettu 450 rexistä)
Lentoja takana: ~54 min
Torppauksia: 1 kpl

Koptereita omistuksessa: 3 kpl
- Caliber 400
- Rex 450 SE V2
- Rex 500 ESP Super Combo

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #122 : 21 Joulukuu, 2009, 00:38:11 »
jeejee.. Idle ja throtle holdi  toimii! Ruuvailin moottorin irti päärattaalta ja testailin, huomenna illalla töiden jälkeen kokeilen  että mitä se tekee ilmassa ja vähän hienosäätöä käyriin notta ei kovin rykäse.
Tai sitten rupeen jatkossa ihan idlellä lähtemään jo maasta liikenteeseen ja toivon että softstart pelaa :D

Kerkesin jo säätää ja laskeskella ensin leijutusmoden ja sit idlen, olis toki ollut miljoonasti helpompaa noin kuin eki sanoit, huomasin vaan edittisi vasta nyt :( harmi että editeistä ei tule minkäänlaista ilmoitusta..

Näillä mennään, katotaan mitä huomisilta tuo tullessaan..    ;)

E: AINIIN! Selkis minkätakia se perä silloin pyörähti, tänään iltapäivästä kun olin menossa leijuttelemaan niin kummasteltiin kun perä ei pyörinyt, tai se lähti pyörimään, mutta näki silmillä että ei siinä vauhtia ollut.. Pyrstöstä oli se pinjoni löystynyt!! Eli lavanpitimet spinnasi perän akselilla vapaasti, se ei ollut mitenkään kiinni. Ihme että se pysyi kuitenkin paikallaan kun silloin pari päivää sitten lennättelin vaikka se silloinkin oli ilmeisesti "irti". Nyt on taas pinjoni kiinni lukitteen kera..

Mitä tästä opimme, näiden kanssa pitää olla tolkuttoman huolellinen! :)

ja päivän vimosella lennolla kun kävin taas vähän korkeammalla, aavistuksen ykskerrosten paritalojen katon yläpuolella niin ensin kopterissa nous  kierrokset ja se ampas metrin puoltoista ylöspäin ja sit kaikki pimeni puoleksi sekunniksi.. Mikä tuota voi aiheuttaa, epäilen itse vastaria.. Huomenna illalla kokeilen niin että laitan kopterin vähän kauemmaksi ja lähden hissukseen kävelemään itse kopterista pois päin.. Jospa kantomatkassa olis jotain ongelmaa.. Vastarin piuha on kyllä aika mutkalla jo, mutta eikait sen sinänsä noin paljoa pitäisi vaikuttaa.. En tiijä.. Gigaradioista haaveillu, ahdistaa toi vastarin antenni..

EE: niin ja tuo kopterin pimeneminen tapahtui taas samoissa olosuhteissa, eli kevyen "pitchpumpin"(?) jälkeen.. Mistä taas rupesin miettimään että voisko säädin säädellä omiaan, joku governor juttu tmv?
« Viimeksi muokattu: 21 Joulukuu, 2009, 01:05:18 kirjoittanut Johny »

Mika08

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #123 : 21 Joulukuu, 2009, 10:35:54 »
Mites se vastarin sähkön syöttö, onko bekissä riittävästi tehoja? Tuossa bumpissa kaikki servot
tekee töitä ja jos bekki on rajoilla nii voipi kyykätä.
Voisit kokeilla vaihtaa vastarin kiteen. Itellä kvarkin kanssa ongelmia ja vaihdoin kiteen nii
alko toimia, liekkö saanu torpeissa siipeensä.

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #124 : 21 Joulukuu, 2009, 12:24:10 »

No tuo tietennii.. Mulla on siinä tuo Super Combon mukana tullut orkkis säädin niin jospa se on vähäse vajaa..
Eli ensliksasta uus laturi, uusi säädin, uusia kiteitä.. Olisko uus lähetin ja vastariki sit samaan syssyyn.  :o Juuei, pitääpä seurailla ja kokeilla lentää vähän kauemmas sillain kevyesti tänään illalla.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
8322 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Tammikuu, 2010, 14:18:59
kirjoittanut 1m4s0_