Joo, korjaamallahan noista selviää, mutta ihan mielenkiinnolla tosiaan hain vaan sitä että MISTÄ tuo tollaanen kallistuminen johtuu.
Tosiaan kun se on aina sille oikealle puolelle, tuota on mulla ollut aina tossa kopussa, mutta vasta nyt rupesin ihan ajatuksella miettimään sillä kopteri on kyllä niin säädöissään nyt, että en keksi enää mitä tuolle vois tehdä. Vaan, kuten Timo jo sanoikin, 3D koptereilla kolomereetä ja F3C -koptereilla F3C:tä, koko kopterin "ydin" on toi nuppi, ei siellä millään muulla mitään tee, runko voi olla ihan minkänäkönen vaan (jos ei aerodynaamisesti fundeerata), kyllä se nuppi ja lavat on ainoat asiat mikä tuolla vaikuttaa. IMO
Sit toki painopisteen ja muun sellasen säätämistä, mutta jos painopiste on keskellä, eli pääakselin alla niin no problemos. Jos tuon nupin repii tosta irti pääaskeleineen kaikkineen niin kyllä se nuppi lentäs jos sitä vaan joku moottori pyörittäs ja jotkut ohjailis kulmia.
Mun mielestä Timo puhukin tästä kallistelusta -09 Säätökurssilla.. Nooh, kokeillaan ja katellaan, sehän on fakta että toistaseksi tuon kallistelun kanssa on vain elettävä. Ja sehän ei ilmene jos hitaasi parista metristä laskeutuu maahan, vaan kun tulee esim. 15m --> 5m, jalakset alaspäin, eli siis ihan vaan vertikaalisesti tullaan alaspäin, ei minkäänlaista liikettä horisontaalisesti, eli eteen, taakse taikka sivuille. Eli aina kun tullaan vähän korkeammalta vähääkään nopeammin niin sillon kopu vain pyrkii erittäin voimakkaasti kallistumaan oikealle.
Koitan joku kerta ottaa tuon videolle
Tuo rexin nuppi nyt on niin väljä muutenkin, että aina siellä jotain värinää ja kallisteluja on
Pitääpä ens kerralla kokeilla tehdä niin, että teen samanlaisia laskeutumisia korkeelta, mutta nokka itteeni päin, sit nokka poispäin, nokka oikeelle ja nokka vasemmalle. Tuli mieleen että onko tää nyt taas näitä, että lapa "liikkuu nopeemmin" kopterin oikealla puolella kun mennään eteenpäin, no se ei täsmäis tässä kun ei mennä eteenpäin, mutta tuuleehan tuolla koko ajan.
Kuhan pohdiskelen
Pitis joskus päästä lentämään ihan aitoo F3C -kopteria, näkis et millasta niillä on tuo taivaslento. Oma "kokemus" kun jää tähän pelkkään 500 rekkulaan niin huono mennä sanomaan mistään mitään.
Mutta jatketaan harjootuksia ja neuvoja/vinkkejä/mitä vaan otetaan innolla vastaan!