Jeips, tänään tuli sitten ElyQ tiensä päähän. Kävin tossa päivällä hakemassa Hobbylinnasta uuden kaasuservon (Futaba 3003) ja putsailin pitkin päivää kopteria + säätelin ja trimmailin ja oli niin puunattu että huh huh.. Kentälle kun pääsin niin sain säädettyä kaasunkin niin että tyhjäkäynnillä hörisee tosi hitaasti ja puhtaasti, mukavan kuulonen hidas pörinä.
Gyron paikkaakin vaihdon keskelle peräputkea, niin että oli linjassa kopterin mukaan. Alko jo paljon selkeemmin vägäämään tuo kopteri, mikä rupes sit rauhottumaan kun pudotin gainia. Toki lopulta oltiin taas siinä tilanteessa että perä luistaa (tällä kertaa tosin oikeeseen suuntaan, eli sinne mihkä roottorikin pyörii), mut silti se vägää aina välillä. Eniten kummastuttaa että se vägäys oli enemmän häiriömäistä, ei siis sitä perusvägäystä.
Enivei, kaikki alko oleen kohtuu kivasti säädöissä, treenailin taas pari kertaa autorotaatiota ja Marcus anto parit hyvät neuvot (Kiitos!), sit oli jotain perus pystäriä, silmukkaa, vaakakierrettä, inverted ym. settiä. Oli mukava kun sai nostaa kopterin älyttömän korkealle, sää oli tosi kirkas
No siinä sitten kolmatta tankillista kun leijuttelin ihan paikallaan pellon päällä, kun Juza ajelee kentälle, siinä samassa kultsi sai jonkun ihmeen hepulin, moottorin kierrokset nous ja se löi täyet negatiiviset, pamahti parista metristä aikas kovin maihin. Mitään sille ei kerinnyt tekemään
Vissiin koitin antaa positiivisia niin paljon kun lähtis, mut mun mielestä se ei vastannut siihen.. Holdinkin vetäsin, tosin ei siitä mitään hyötyä ollut kun kone oli sammunut samantien kun se pamahti maahan.
Ensimmäiseksi mietin että pakko olla joku radiohärö, vaikkei niitä muka gigaradioilla ole (mitä epäilen..), mutta tiedä sitten.
Siitä sitten juostiin Honkiaisen kanssa pellolle etsimään Elykkiä ja se löytykin yllättävän helposti sieltä pitkän heinikon seasta. Olin ensin että JESH! kopteri on ehjä, lavat on vaan kääntyny lavanpitimissä mut ei sen suurempaa vaurioo, ininä vaan kuului, joten menin äkkiä nostamaan kopteria ja nykimään sähköjä poikki. No ylläri oli suuri kun nostin Visionia nupista, kopterihan on kahdessa eri palassa! Nuppi on servoineen yhtenä palana ja loppu runko on toisena. Alko ketutuskäyrä nousemaan, sammutin sähköt ja alettiin tutkailemaan tarkemmin, no Radixin lavatkin on poikki/halki. Peräputki on vinossa.. Hmm.. sit muistin että onhan mulla toinenkin tuollanen rakentamaton kitti kotona, eli nou hätä! Lavat joutuu vain ostamaan ja se ketuttaa.
Siinä sit roudasin kopterin pellolta autolle ja kiroilin ittekseni ja mietittiin että mistähän tuo olisi voinut johtua. Lopulta päädyttiin siihen, että tuon akun ja regulaattorin välinen (ihan ite juotettu) liitin ei oo hyvä, sitä kun kääntelee niin sähköt katkee. Eli lopputulos: Sähköt poikki, servot valahtanut alas ja kaasu jostain syystä täysille..
Selitys vaikutti hyvältä ja tyydyin siihen, kunnes äsken kotona pöydällä tajusin et niin joo.. eihän tässä mene swashi samallailla ku esim T-Rexeissä. Kun servot valahtaa alas, laskee swash, jolloin lapakulmat muuttuu positiiviseksi! Eli kaiken järjen mukaan koneen olisi pitänyt ampaista vauhdilla taivaalle, ei päinvastoin. Eli mitä siellä on oikeasti tapahtunut?
Hiukkasen mystinen homma taas..
Äsken kun pääsin kotiin ja nostin kopteria autosta, niin huomasin että toi runkohan on KOLMESSA palassa. Nuppi + rungon takaosa + muu runko..
Servot testattiin jo kentällä, toimivat hienosti, kaikki tuntuu toimivan ihan niinkö pitääkin. Jotain siellä vaan sillon tapahtu, oliko se sit sähkökatkos, voi olla mahdollista, mut miks negatiivisia? Vai aiheuttiko Juzan auto tän kaiken, Saturnuksesta singonnut kosminen säde osui Juzan autoon, josta se kimposi mun kopteriin ja kopteri sai laakin
Mene ja tiedä.. Mutta rupeenpa rakentelemaan tuota toista kittiä..
Liitteenä parit kuvat.