Noniiiin!
Nyt on 500 rexillä tehty ensileijuttelut!!
Eka kävin tossa takapihalla kokeilemassa et miten tuo gyro nyt on säädöissään, no perseelläänhän se oli, vägäs niin tolkuttomasti. Koitin hakea oikeeta säätöä radiosta mut vipattaminen vain pysy. Ei siinä mitään, revin piuhat irti ja tulin sisälle ja pikanen wikittely ja googlaus ja sain gyro-asetukset kuntoon. Takasi pihalle ja katos kummaa, sehän lentää!
Sitten siirryin tuohon parinkymmenen metrin päähän pienelle parkkikselle missä on jotain ihmeen hevoskärryjä sivussa, iso ja tasanen alue. Kopteri ilmaan ja leijuttelua.. Vissiin noita kulmia lavoissa vähän turhan paljon, meinaan kun kopterin saa juuri ja juuri ilmaan niin seuraavasta naksusta se ampaiseekin jo 10 metrin korkeuteen.. Joutu vähän "vekslaamaan" kaasua että sai sen pysymään mukavalla korkeudella.
Kun se käsien ja jalkojen vapina alkoi hiljalleen päättyä ja kykenin "rentoutumaan" niin muuttui kopterikin jo kummallisen vakaaksi
Päätinkin siis nostaa vähän korkeutta, samassa vieressä menevää pikkutietä tuli auto vastaan, sen ajovalot häikäs niin että en nähnyt hetkeen kopteria ollenkaan. Kun se taas erottui mustalta taivaalta niin huomasin sen olevan lähes kyljellään, meinas tulla kakka housuun ja pompata syrän kurkkuun. Jotenkin kummassa osasin kuitenkin "refleksinä" korjata ja sain kopterin käännettyä juuri ajoissa oikein päin ennen tonttausta, landarit kävi maassa kiinni, mutta se oli sellanen kevyt "ponnahdus".
Siinä lopussa sitten putosi se peräputken keppikin alas, tai se irtosi sieltä putken päästä ja jäi sojottamaan sen rungossa olevan ruuvin varaan. Miun mielestä laitoin kyllä lukitetta sinne putken päähänkin, mutta jotennii sieltä oli ruuvi karannut ja tuo peräputkea kannatteleva tikku irtosi. No mulla olikin akku jo aika lopussa niin oli sama ottaa alas ja lähteä suupielet korvissa kotia kohti.
Eli onnistunut ensilento on takana, kopteri on edelleen ainakin jotakuinkin nipussa ja lentäjä hyvin iloinen.
Vaan sitten illan huonoihin puoliin, mulla hajosi laturi. Illalla kun tulin kotiin ja meinasin tunkea akun laturiin että saan sen täyteen / tarkistan jännitteet, Alignin laturi näytti ruudulla ne perus Align juttunsa ja sitten se alkoi tekemään jotain ihan omaansa. Se näyttöö kennojänniteiksi aivan mitä sattuu, hyppii 1S ja 3S välillä, lataa ja ei lataa, antaa cell erroria ja vaikka mitä. Revin äkkiä akun irti ja sammutin laturin, kun laturin laitoin taas päälle (en laittanut akkua kiinni) niin se tekee samaa, vaikka siellä ei ole edes akkua, niin se kertoo kennojen jänniteiksi jotain 0-5.5 voltin väliltä ja sekoilee jotain aivan omiaan.
Enpä minä maksanutkaan siitä kuin sen 140 puntaa (nykyään rexi-storessa tarjouksessa alle 100 euroa). Eli jäi siis joulun lennot tuohon, ellei tule lottovoittoa (huomenna liksapäivä) ja jostain ilmaannu uutta laturia.
Bantamiako te suosittelitte?
Niinjoo, pikkujouluissa oli aikas paljon juttua siitä, et mihin toi gyro kannattaa laittaa 500 rexissä.. Laitoin sen lopulta tuohon sen omalle paikalleen, siis siihen peräputken alla olevalle tasolle. Myöhemmin tajuttiin, että perskule, nyt ei pääse käsiksi niihin delay ja limitti potikoihin! Meinasin tossa siirtää sen peräputken päälle, mut katoin runkoa tarkemmin ja muistin, että se gyron taso on kiinni vain kahdella ruuvilla siitä takaa, sen tason etummainen osa on sellasilla pyöreillä nupeilla kopterin rungosta läpi, eli kun irrotan ne tason kaks takimmaista ruuvia, pääsee se taso kallistumaan sillain että gyroon pääsee käsiksi! Ei ne alignin insinöörit olekkaan niin pöljiä!
Tämmöstä tänään, kiitos ja kuulemiin