Kirjoittaja Aihe: Johnyn kirkkolilluttimet  (Luettu 218813 kertaa)

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #150 : 28 Joulukuu, 2009, 22:25:13 »
Uujee, tänäänkin tuli yhteensä vissiin neljä.. vai viisi.. akullista leijuteltua. Fiilis vain kohenee kun kopteri alkaa pysymään aivan paikallaan, nuppi alkaa oleen semmosissa säädöissä että kelpaa jo leijutella. Tikusta voi huoletta päästää irti pidemmäksikin aikaa niin pysyy paikallaan, ainakin lähestulkoon.
Se pyrkii edelleen taakseppäin, aika peräpainonen härveli, onko muilla ollut 500ESP:n kanssa tommosta ongelmaa? Akkua oon koittanu laittaa niin keulille kun saan, mutta se ei vaikuta riittävästi. Eihän tuo paljoa peräpainonen ole, mutta sen verran että joutuis trimmillä ottaa vähän etiäppäin ettei lähtisi taakseppäin.
Kun nostan sormilla tuosta nupin päästä niin perä on vähän painuksissa, eikö nupin pitäisi olla keskipisteenä kopterilla, eli kun nupista nostaa niin kopterin pitäisi olla vaaterissa.. ainakin meikäläisen prosessorin mukaan.
Kannattaisko sinne laittaa joku lyijypaino keulille vai heitänkö vaan trimmillä, vai kallistanko swashia eteenpäin? Swashia ei varmaan kannattane kallistella, kun se taas sotkee nupista kaiken muunkin?

Muttajuu, muuten alkaa kopteri oleen säädöissä ja pilotillakin pysymään lapasessa ainakin paikallaan leijuttelun merkeissä (oli nokka mihkä suuntaan tahansa). Ongelmia alkaa tulemaan vasta kun alkaa jotain kuviota pyörittämään, sellaista kolmioo olen nyt yritellyt, eli leijuttelen oikeelle, sieltä ylös keskelle, lasku alas vasemmalle, leijuttelu oikeelle jne. Tossa kelissä vaan muuten ihan pirun hankalaa kun pienikin tuulenpuuska saa kopterin korkeuden heittelehtimään +- 1 metri, saa hinkata kaasua kokoajan eestaas. Tuohonkaan ei mahda olla mitään kikkakolmosta, opittava vain ennakoimaan noi tuulenpuuskat ja tunnettava kopteri paremmin?  8)

Kovin jännää kun kyllä sen kopterin saa menemään sinne minne haluaa, mut heti kun yrittää tarkemmin tollaista tieetyä liikehdintää (esim. toi  kolmio) niin ei tule yhtään mitään  :D
« Viimeksi muokattu: 28 Joulukuu, 2009, 22:27:23 kirjoittanut Johny »

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #151 : 29 Joulukuu, 2009, 21:16:35 »

Rakas päiväkirja, pari akullista kävin tossa taas leijuttelemassa. Mithään säätöjä en tehnyt viimekertaan nähden, mutta tuntu pysyvän paremmin paikallaan.. Tolla säällä ei voi olla asian kanssa mitään tekemistä  ::)

MUTTA, kopterista kuulu (mun mielestä) semmosta oikeen hiljasta vähän ehkä resonoivaa jännää korkeeta ääntä. Sen kuulu vain kun kopteri on tietyssä asennossa meikäläiseen nähden. En tiiä mikä oli, hyvin kuitenkin lensi.

Täytyy ainakin tarkistaa kaikki nupin linkit ja kaikki välitykset (rattaat yms), yleensä noi pikkuäänet joskus sit kovenee tai pahimmillaan ilman erillistä varotusta räjähtää koko kopteri taivaalla. Äsken kun tulin takasi sisään niin heti ekaksi liikuttelin pääratasta, tuntuis että siinä on aavistuksen verran enemmän "klappia" kuin viimekerralla, pitääpä käyttää moottoria irti ja asetella se uusiksi paikalleen. Siellä kyllä on lukitetta ruuveissa (vähän tuhdistikkin), mutta jospa se olis päässyt sen verran liikahtamaan että kuuluu pinjonin/päärattaan elämöinnistä tommonen uus sivuääni. Tai sit mää vaan kuulen ja kuvittelen omiani..

Pakko olla tarkkana näiden kanssa, varsinkin kun leijuttelee tämmösellä alueella missä on paljon taloja ympärillä  :-[

Jatketaan harjotuksia..  8)

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #152 : 29 Joulukuu, 2009, 21:28:41 »
Se pyrkii edelleen taakseppäin, aika peräpainonen härveli, onko muilla ollut 500ESP:n kanssa tommosta ongelmaa? Akkua oon koittanu laittaa niin keulille kun saan, mutta se ei vaikuta riittävästi. Eihän tuo paljoa peräpainonen ole, mutta sen verran että joutuis trimmillä ottaa vähän etiäppäin ettei lähtisi taakseppäin.
Kun nostan sormilla tuosta nupin päästä niin perä on vähän painuksissa, eikö nupin pitäisi olla keskipisteenä kopterilla, eli kun nupista nostaa niin kopterin pitäisi olla vaaterissa.. ainakin meikäläisen prosessorin mukaan.
Kannattaisko sinne laittaa joku lyijypaino keulille vai heitänkö vaan trimmillä, vai kallistanko swashia eteenpäin? Swashia ei varmaan kannattane kallistella, kun se taas sotkee nupista kaiken muunkin?
Painopiste kannattaa laittaa kohdilleen, lentotuntuma paranee, kun ei tartte olla kokoajan työntelemässä tikusta (kokeilin beltillä aikanaan kameran kanssa). Kokeile vaan laittaa joku mötikkä (kunnolla kiinni) sinne keulille, jos ei saa akkuja, noparia tms. siirrettyä enää eteenpäin (nopari pitää kumminkin olla ilmavasti).
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #153 : 29 Joulukuu, 2009, 23:11:43 »

Oorrait, täytyy bongata jostain sinne jotain lyijyä. Toki yksi vaikuttava tekijä ilmeisesti on myös noi mun akut, 2100mahiset painaa vähemmän kuin ne 2600mAh akut mitä suosittelevat tuolle. Pittää varmaan jossain vaiheessa tilailla niitä 2600:ia tai sit nelitonnisia..  :)

Kun mulla oli keulilla Nokian N97 niin oli aika mukavasti tasapainossa, pysy paikallaan ilman tikun liikkeitä.. Eli ei sen painon kovin iso tarvitse olla.

Nyt on nupin linkit käyty läpi ja siirsin moottoria parempaan kohtaan, huomenna illalla pääsee kuulostelemaan notta tapahtuko mitään muutosta mihinkään. Pitää ennen sitä vielä ihan pikkasen ruuvailla nupin ylimpiä linkkejä, siis noita lapakulmiin vaikuttavia. Ja lapakäyrää tarttee muuten vielä tolla normi-modella hienosäätää (vähän loivemmaksi), idlet tuntuis olevan aika kivasti kohdillaan, vaikka eipä sitäkään varmaksi voi sanoa kun ei ole taivaslentoa päässyt kokeilemaan.

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #154 : 01 Tammikuu, 2010, 11:40:12 »

Jeejee, uutena ominaisuutena eilisten lentojen aikana (kun meni kolme lentotuntia rikki  ;) ) on perä alkanut olemaan vähän epätarkka ja tietyllä kierrosalueella kopterista kuuluu jo hyvin kova resonoiva soundi.
Aloitinpa siis vuoden 2010 avaamalla koko perän auki ja tutkin läpi.. Syy löyty nopiaan, perälavat pääsee liikkumaan aikas vapaasti, siellä oli ruuvi löysällä sillä yhdellä pidikkeellä mihin se Tail Rotor Control Armi ruuvataan kiinni. Eli koko armi pääsi hiukan liikkumaan ja tämän myötä perän lapakulmat muuttui lennossa  :o :o

Onneksi ei ollut irronnut, nyt sekin on kiinni lukitteen kera ja tuntuu heti paljon jämptimmältä toi perä ainakin näin pöydällä. Kohta vielä vikat tarkistukset ja sit kentälle testaamaan--->

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #155 : 01 Tammikuu, 2010, 15:49:13 »
Näin on vuoden ensilennot tehty. Kaksi akullista silmukkaa ja epämääräistä looppiia yms. On se vaan siistiä puuhaa. Samalla tuli elämäni ensimmäinen kunnollinen torppaus.. siitä kirjailen illalla lisää kun pääsen kotiin, videoiden ja kuvien kera ;)

Mutta, sen mie sanon että tuo torppaus oli sen arvoista, fiilis ihan huipussaan. Aivan mahtavaa kun kopteri on ylösalasin! Enimmäkseen pyörittelin sitä vain ympyrää, mut yhdessä kohtaa oli hetken aikaa INVERTED!

No Fear, Indeed! Yeah! 8)

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #156 : 01 Tammikuu, 2010, 18:29:34 »
Onneksi olkoon! Varmaan hieno fiilis.

ps. Täällä sitä vaan leikitään kaksitaan toista päivää pitkistä pahvilaatikoista tehdyillä tunneleilla 2,5 -vuotiaan pikkutyrannittaren kanssa. Tosin jo Tarot 250 löytyi yhdestä laatikosta.

pps. Harmin paikka, kun ovat jäädyttäneet täällä tuon lähikentän ja kun on käynyt vieressä pulkkamäessä, niin kentällä on näkynyt aina pari luistelijaa. Talon päädyssäkin on liian paksu nietos, niin ei saa lähtöpaikkaa enää raivattua. Noo, katsotaan nyt...
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #157 : 01 Tammikuu, 2010, 23:25:58 »
Jeips! Fiilis on kyllä hyvä, rupeen tässä hissuksiin availemaan kopteria kun pääsin kotiin tutulta.
Lisää aiheesta täällä:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=7299.0

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #158 : 03 Tammikuu, 2010, 19:22:40 »
Kaverin ottama kuva, broidin editoima. Tuli niin hieno, että pakko laittaa tänne  8) 8)
« Viimeksi muokattu: 03 Tammikuu, 2010, 23:32:04 kirjoittanut Johny »

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #159 : 03 Tammikuu, 2010, 19:42:10 »
On kyllä hieno kuva ei voi muuta sanoa. 8)

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #160 : 03 Tammikuu, 2010, 23:37:57 »
Ja tommosen aikaansaamiseen tarvii kolme äijää, pilotti, kuvaaja ja kuvankäsittelijä  :o

Poissa vps

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • vee @ RC Universe
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #161 : 03 Tammikuu, 2010, 23:45:05 »
Mutta, sen mie sanon että tuo torppaus oli sen arvoista, fiilis ihan huipussaan. Aivan mahtavaa kun kopteri on ylösalasin! Enimmäkseen pyörittelin sitä vain ympyrää, mut yhdessä kohtaa oli hetken aikaa INVERTED!

No Fear, Indeed! Yeah! 8)
Viime kesänä tein eka silmukan vahingossa... inverted for several milliseconds!

Samoin vahingossa sain härystimen ns. oikeinpäin ja kenttään ihan siististi.

Hammaspeikko kävi sitten kylässä myöhemmin samana päivänä kun pinioni luisti akselilla ja lukitusruuvi söi joka kymmenennen päärattaan hampaan hiiteen. Oli muuten paha ääni ;D

Lopputuloksena kumminkin sama eli remonttiin...
Kopteri on aina oikeinpäin!

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #162 : 04 Tammikuu, 2010, 00:25:53 »

Heh, nää on hauskoja värkkejä. Tuntuu, että koptereihin ei voi ikinä kyllästyä. Kun noi perus leijuttelut on "hanskassa" niin lähtee taivaslentojuttuihin, ja kun nämä perushommat on oppinut niin käännetäänkin maailma väärippäin ja lennetään samat jutut ylösalasin. Aina on opittavaa tässä harrastuksessa  :) Ja sehän on vain hyvä juttu..

Vähän harmittaa kun toi N97:n kuva on mitä on.. tuli meinaan sen verran monta silmukan tapaista tehtyä että niitä olis ylpeenä kattonut videolla 247, ja kun siinä hiukan ennen torppausta tuo oli katollaan useamman sekunnin, ja muistaakseni kun käänsin sen takasi oikeinpäin niin sillon kadotin kopterin asennon ja tultiin maihin. Varmaksi en muista, koko lento on yhtä sumua mielessä..

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #163 : 12 Tammikuu, 2010, 21:36:54 »
Höhöö  8)
Kävin hakemassa ärrältä taas paketin. Ärrän myyjä pyöri jonkun tovin siellä varastossa ja myymälän puolella kattelemassa postihyllyjä ja tuli lopulta kysymään "millon sait tän ilmotuksen". Vastailin että notta tännää ja heitin vielä, "se on englannista ja siinä on royal mailin tarrat kylesä".. Myyjä tähän että "joo, hyllynumero tässä näkyy mutta ei se siellä ollut.."
Hetken se dataili koneella ja mie naksautin tracking-moden silmiin päälle ja skannailin ne myymälän puoleisella olevat hyllyt. Silmiin osui tutun näkönen ruskia loota missä näkyi jotain punasta (fastin logo) ja musta kruunu (royal mail), "villi veikkaus, taitaapi olla tossa..".

Ja näin paketti löytyi ja vastaanottaja on iloinen. Sieltä saapui komiasti ja asiallisesti pakattuna lavat ja nipullinen akseleita ja rattaita ym. hauskaa :)

Ei muutakö kopterin kimppuun, jos huomenna illalla sais tääs hetken leijutella. Ohessa pari huonolaatusta kuvaa, taas..  ;) Oli vaan pakko ottaa kuva kun tota täytemassaa oli ihan tosissaan tuolla paffilootassa, meni jo hankalaksi löytää sieltä niitä pienimpiä linkkipusseja.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #164 : 12 Tammikuu, 2010, 22:08:00 »
Onneksi et omista kissoja?
Niillä meinaan oli melko hauskaa kun itellä tuli tommonen laatikko nuita pakkauspalleroita  ;D ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #165 : 12 Tammikuu, 2010, 22:32:46 »

Yksi kissa löytyy, pakkausmateriaalin sulloin erilliseen muovikassiin ja kaappiin piiloon. Kissa sai ton pahvilaatikon, sillä riittää siitä iloa ainakin viikoksi eteenpäin  :D

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #166 : 13 Tammikuu, 2010, 12:48:21 »

Notta tuota juu.. tässä sen näkee taas. Kopterista on oikeestaan enään tuo pääratas-paketti semmonen mitä en ole käyttänyt auki kun se oli valmiiksi nipussa kun tuo kopteri tuli. Nyt pitäisi vaihtaa pääratas niin meni homma jännäksi. Ohjeista kattelin, että pitäis perjaatteessa ihan vetämällä lähteä autorotaatioratas ja pääratas toisistaan irti, mutta on niin tiukassa etten uskalla repiä ennenkö asiaan tulee varmennus. Onko tuohon jotain näppärää tapaa repiä nuo rattaat irti toisistaan vai mitenkä täh? Ne neljä ruuvia avasin siitä  main gear case setistä, mites tästä etiäppäin? On mulla noita rattaita nipullinen, mutta en siltikkään kehtais rikkoa sitä ehjää autorotaatioratasta, saatika tuota päärattaanyksisuuntaisla akerinkotilointisettiä kun niitä ei ole varalla.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #167 : 13 Tammikuu, 2010, 13:09:37 »
Jos haluat ne rattaat irti toisistaan niin otat vaan paketista kiinni vedät erilleen ja samalla pyörität laakerin vastasuuntaan... ei siis sinne minne rullaa helposti. niin se lähtee pois.

Edit:
ei tartte availla mitää keskiönruuveja että saa paketin halki

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #168 : 13 Tammikuu, 2010, 15:03:30 »

Kiitoksia, lähti auki kun käytti vähän voimaa ja työkaluja  ;) Sormet melkeen verillä kun ei meinannut lähteä, muovisella ruuvarin päällä sain työnnettyä vasteen toiselta puolelta niin napsahti auki. Nyt on rattaat vaihdettu ja kasailen tossa tuota nuppia.

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoittimet
« Vastaus #169 : 22 Tammikuu, 2010, 14:18:12 »

 8)

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoittimet
« Vastaus #170 : 23 Tammikuu, 2010, 11:07:58 »
Tulipa tossa eilen iltapäivästä käytyä semmoset 11 minuuttia lentelemässä. Eli kaksi akullista, toinen 6min ja toisen jätin 5min kun alko oleen ehkä liian itsevarma fiilis niin päätin vetästä alas ennenku sattuu haaveri.
Videoo ja kuvaa ei tule, yksin kun olin lentämässä, mutta voi jukra jos joku olisi ollut kuvailemassa. Alkaa taivaslento sujumaan, helpottaa aivan mielettömästi tuo kun kaasutikussa ei ole niitä naksuja, kaasun/lapakulmien muutteleminen menee portaattomasti niin pystyy tekeen kaikki liikkeet paljon sulavammin.

Parit pystärit sain onnistuneesti tehtyä, vähän sydän hakkas kun kentän toisesta päästä korkeelta lähdin ottaa vauhtia, hartialinjan mukasesti oikeelta vasemmalle ja keeeevyt kaarto kohti taivasta, samalla lapakulmat nollaan niin nousi komiasti ylöspäin (ei ollenkaan liikettä "horisontaalisesti"!! Se oli niiin komia, meni jotenkin tuurilla just sillain niinkö ne yyber-pro-FAI-kuskit lentää), sit perä kohti taivasta ja alaspäin ja kaaaarto vaakalentoon.

Parit silmukat tuli kans tehtyä, sellaisia kevyitä ja hitaita, en oikein luottanut tohon perään. Jostain tulee taas häröä perälle, se satunnaisesti vägää eikä oikeen meinaa pitää. Täytyy katella gyron johdot uusiksi..
Muuten 500 rexi lentää taas oikein kauniisti, ja on noissa Radixeissa semmonen "erilainen" tuntuma :D

On toi lentäminen vaan hienoa puuhaa..
« Viimeksi muokattu: 23 Tammikuu, 2010, 11:13:27 kirjoittanut Johny »

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #171 : 30 Tammikuu, 2010, 13:02:39 »

Dodii, taas on viikko tehty päivät pitkät töitä ja äsken pääsin taas pitkästä aikaa lennättämään, tai kävin tossa ihan vaan paikallaan leijuttamassa ja kokeilin hakea taas vaihteeksi säätöjä. Jännä homma, että sai pudottaa gainia 60->35 kun viime-torpin jälkeen tuli vaihdettua Radixit ja pääratasta ja pari linkkiä yms. Joutuu nyt hakee taas vähän niinkö kaikki säädöt uusiksi.

Muttajuu, 12 minuuttia tossa leijuttelin ja oivalsin taas uusia asioita. Ennen en ole leijuttelussa Idle2:sta käyttänytkään kun on jotenkin semmonen kuva, että se on sit semmosta älytöntä pyöritystä varten, mutta tosiaan, enempi kierroksia nupissa niin kopterihan vakaantui ihan älyttömästi!
Pysyi tosi nätisti paikallaan ja vielä expojen kanssa vähän leikin niin sai ihan kivasti säätöihin tuonkin härvelin.
Jatketaanpa harjotuksia-->

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #172 : 07 Helmikuu, 2010, 20:48:27 »

Taas tommonen lyhkänen tauko tässä ollut, mutta tänään kävin tuon kaksi akullista lentelemässä faijan kanssa. Stadissa huonosti lennätyspaikkoja niin kun tommosen ison kentän löytää ni siellä on aina jotain hiihtäjiä pällistelemässä, joten oli hyvä olla spotteri vieressä ("kaks hölkkääjää oikeelta,100 metriä, hiihtäjä vasemmalta 50 metriä.." --> kopteri alas hetkeksi)..

Eli 12min tuli taas lisää lentokokemusta, parit silmukat ja pystärin yritystä (huonolla menestyksellä) ja sen semmosta, yhden vaakakierteenkin tein omasta mielestäni ihan kohtuullisen hyvällä menestyksellä. Ilman torppausta selvittiin tälläkin kertaa, sormet vaan meinaa jäätyä tonne pakkaseen, joten suurimmalta osilta tuo lentäminen jäi kahdeksikon pyörittämiseen ja leijutteluun kun hain perän säätöjä kohdilleen, tuntuu ettei noi säädöt ole ikinä hyvät.

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #173 : 27 Helmikuu, 2010, 20:34:59 »

Päivitetääs tätäkin pitkästä aikaa. Töitä taas yötäpäivää ja vapaapäivät buukattu kolmannen osapuolen puolesta täyteen, ettei kerkiä lentelemään. Mutta kävinpä äsken tuolla hämärässä katuvalojen alla leijuttamassa yhden akullisen, eli taas tuli mukavat 6 minuuttia lisää lentokokemusta. Huomenna olisi pitkästä aikaa vapaapäivä ja lähes tyhjä päivä niin jospa valosaan aikaan kerkeisi tuohon kentälle pyörittää kevyttä taivaslentoa. :)

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #174 : 28 Helmikuu, 2010, 10:56:37 »

Ja näin tuli taas 6 minuuttia lennätettyä, tai 5 minuuttia ja 42 sekuntia. Siinä vaiheessa piti ottaa kopteri alas kun ei oikeen tuntunut tottelevan mithään.
Nupista vasemmanpuoleisesta servosta vissiin rattaat sileenä kun rohisi. Loppu tää **tun Alignin käyttö nyt samantien. Kopterointiin palaillaan sit ehkä kesällä, ei jaksa ennää.. Srimokkia ehkä?? Tai jotain bensahärveliä, mut ei enää mitään missä lukee Align.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
8327 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Tammikuu, 2010, 14:18:59
kirjoittanut 1m4s0_