Kirjoittaja Aihe: Johnyn kirkkolilluttimet  (Luettu 219010 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #200 : 13 Maaliskuu, 2010, 15:24:02 »
500 Rekkulakin sai kolme akullista olla taivaalla, tosin nyt on taas sellasta kevyttä teknistä ongelmaa.. Taivalento menee ihan kivasti, mutta kun lähten tekemään pystäriä, niin lakipisteessä kun perää pitäis kääntää, menee kaikki kopterista pimeäksi. Pari kertaa katosi motista kierroksetkin.
Jos motista katoaa kierroksetkin, on vikaa ainakin vastarissa. Eli joko virta loppuu (BEC) tai signaali häviää. Kopterista näyttää roikkuvan joku outo naru, joka voi olla syy ongelmiin (kunhan piikittelen... ;)). Kannattaa siis ensin ostaa ulkoinen BEC ja jos sekään ei auta, vaihtaa vastaria. Minulla oli FPV-kopterissa todella paljon ongelmaa nimenomaan vastarin signaalin kanssa, kun lensin vielä ilman satelliittia (2.4GHz vehkeet, siis). Aina kun kopteri oli tietyssä paikassa ja tietyssä asennossa, meni kaikki pimeäksi. Aina kuitenkin toipui ennen maata, vaikka montaa metriä ei koskaan pelivaraa jäänyt. Ongelma ratkesi vaihtamalla vastari satelliitilliseen versioon (AR7000).

Spektrumin vastareista näkee hienosti onko virta ehtynyt kesken lennon: virta-LED jää vilkkumaan, jos vastarista katkeaa hetkeksikin virta siten, että lähettimestä ei. Eli käytännössä jos joka akunvaihdon yhteydessä viitsii käyttää myös lähettimestä virrat pois, kertoo lennon jälkeen vilkkuva vastarin LED yksiselitteisesti ja varmasti virran katkenneen jossain välissä lentoa. Minulla LED ei vilkkunut. Eli virtaa riitti, mutta vastari ei saanut enää signaalia lähettimeltä -> failsafe.

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #201 : 13 Maaliskuu, 2010, 15:29:38 »

Failsafen kun mainitsit niin totta muuten! Onhan mullakin failsafe käytössä, eli jostain syystä pystäriä tehdessä sieltä katoaa signaali ja parilla kertaa niin pitkäksi aikaa että kierroksetkin katosi, jotka tosin palautuivat 0.5-1s viiveellä.

Vaihtoon/tilaukseen siis:
- Ulkonen BEC
- Uusi vastari TAI antennipiuhan vaihto
- Uusi antenni lähettimeen TAI kuukaus enemmän säästöä ja uusi lähetin..

Ihanan halpa harrastus  8)

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #202 : 13 Maaliskuu, 2010, 16:07:45 »

Onkohan tämä nyt sit toimiva, vai onko suosituksia että millanen tuohon 500 rekkulaan riittää. 6S -setupilla..
http://www.fast-lad.co.uk/store/castle_creations_switching_regulator_castlebec-p-7355.html

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #203 : 13 Maaliskuu, 2010, 16:33:12 »

Ja mistähän noita antenneja saa uusia radioihin? Saako tälle päivää ennää mistään?
Mitenkä tuo pituus tulisi tarkistaa, saako olla pidempi tai pari senttiä lyhyempi?

Näkyy olevan ihan vaan mallia ruuvvattava tuo antenni, pyörittämällä lähti irti ja uuden saa pyörittämällä kiinni.. Jos näin ensiapuna vaihtais tuon antennin tohon..

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #204 : 13 Maaliskuu, 2010, 16:42:13 »
HobbyPeoplessa näky olevan, mutta kauppa mennyt kiinni kelli 13.. ens viikkoon näköjään menee, eli seuraavan kerran lennetään ens vkl. :(

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #205 : 13 Maaliskuu, 2010, 17:37:11 »
Tsekkaa nyt kuitenkin se vastarin antennikin vielä ;)
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #206 : 13 Maaliskuu, 2010, 18:38:33 »
Tsekkaa nyt kuitenkin se vastarin antennikin vielä ;)
Ilimanmuuta, kyllä se vaihtuu jokatapauksessa. Joko uusi antenni tahi uusi vastari, ei uskalla ottaa riskejä noiden kanssa.
Kävin stadissa äsken mutkan ja nyt pääsen tutkimaan tuota enemmän-->

Voi höh. Tää olikin Futaban antenni: http://www.keimod.com/shop/product_info.php?products_id=389&osCsid=4c666bdc72fa1a0c4b1d9e6b4c1a52b6.

Futtehan mulla onkiiii.. 7C 35Mhz.
Tollainen lyhkänenkin antenni olsi näppärä, mutta mitenkä oleellisesti tuo kantavuus sitten heikkenee. Tossa lukee notta 30% pienempi kantavuus, mutta eikö noissa ole kantavuudet muutenkin jo niin tähtitieteelliset ettei tunnu mishään:
http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=8_9_247&products_id=8862&language=en
« Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu, 2010, 18:41:08 kirjoittanut Johny »

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #207 : 13 Maaliskuu, 2010, 18:51:42 »
Toi ei vaan taida sun lähettimeen sopia:
Lainaus
sopii Futaban F-sarjan (F-14, FC-16, FC-18 ja FC-28) lähettimiin
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #208 : 13 Maaliskuu, 2010, 20:52:01 »
Futtehan mulla onkiiii.. 7C 35Mhz.
Tollainen lyhkänenkin antenni olsi näppärä, mutta mitenkä oleellisesti tuo kantavuus sitten heikkenee. Tossa lukee notta 30% pienempi kantavuus, mutta eikö noissa ole kantavuudet muutenkin jo niin tähtitieteelliset ettei tunnu mishään

Minulta löytyisi futten tumppiantenni, yv:tä jos kiinnostaa.
Nämä tumppiantennit on tarkoitettu kiinnitettäviksi lähettimessä olevaan kuulaan, jos antenni kierretään syvälle lähettimen sisään niin tämä ei sovellu tai tarvitsee jatkopätkän.

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #209 : 13 Maaliskuu, 2010, 21:13:03 »

Kappas, eipä sovikkaan..
Kiitti Simo tarjouksesta, mutta mie koitan hakia Hobby Peoplesta tommosen ihan uuden antennin, kympin maksaa niin sama se hakia. Jos niitä on hyllyssä.. jos ei niin sit sama masentua hetkeksi ja simuilla ja säästää ja tilailla uutta raattioo. Kai se alkaa oleen gigasen-aika. Faijalla on vanhahko 8 -kanavainen futte, mutta siinä on 40Mhz moduli, siihen ku sais 35Mhz tai 2.4Ghz modulin niin voi jukra..  :)

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #210 : 17 Maaliskuu, 2010, 11:17:17 »
Tulipa nyt sitten tilattua tuo Ghz -versio Futten 7C:stä.. 8FG olis ollut aika unelma, mutta tuskin on tarvetta sille ihan vielä pariin vuoteen niin mennään vielä tutulla 7C:llä ja katellaan sitten vuosien päästä uusia malleja. Tiiä mitä kaikkea noihinkin tulee kahden vuoden sisällä (esim. sisäänrakennettua loggeria yms..) niin turha vielä investoida 8FG:seen..

Nosti vähän tota lentominuutin hintaa, mut ei mitään älytöntä siltikkään:  ::)

Rahaa palanut: ~1920 euroa (lähetin (7C, 35Mhz) ja vastari löyty ennestään, laskenta aloitettu 450 rexistä)
Lentoja takana: ~4h 26min
Lentominuutin hinta: ~7,21€/min
Torppauksia: 1 kpl

Koptereita omistuksessa: 5 kpl
- Caliber 400
- Rex 450 SE V2
- Rex 500 ESP Super Combo
- FreeBird 4ch micro helicopter with gyro
- Picooz

Radiot:

Futaba 7C 35Mhz (uutta antennia ja vastaria vaille)
Futaba 7C 2.4Ghz FASST

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #211 : 18 Maaliskuu, 2010, 14:26:21 »
Moikka,

Oletkin varmaan ehtinyt jo hankkimaan antennin ja becin. Jollet vielä ole ehtinyt, niin Sabesta saa noita beccejä jollain itsellänikin on 500:ssa trexissä ja hyvin toimii. Sieltä saa myös antenneja... Postimaksutkin on kohtuulliset ja toimitusaika pari päivää.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #212 : 18 Maaliskuu, 2010, 14:44:12 »

Moro!

Antennin faija kävi hakemassa Hobby Peoplelta, ite en duuneiltani vielä kerinnyt.. Oli muuten Hobby Peoplessa ÄLYTTÖMÄN hyvä palvelu, kiitos siis sinne!
Sabelta lähti eilen aamulla radio tulemaan ja nyt näkyy olevan logistiikkakeskuksessa, eli illaksi tai huomenna varmaan on jo raattio kotona. BEC täytyy vielä jostain tilailla, Sabesta sitten varmaan sekin, eihän tässä pk-seudulla ole mitään myymälää mistä sais toimivia BEC:kejä? Hobbylinna, HobbyPoint, HobbyPeople?

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #213 : 18 Maaliskuu, 2010, 16:41:18 »
Verticalissa näytti olevan neljää mallia, sitä en tiedä että onko niistä mihinkään.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #214 : 19 Maaliskuu, 2010, 09:32:14 »
Jees, kattelin noita Verticalinkin malleja, mutta Kekeltä ostin pari erilaista BEC:iä..  :)
Nyt on myös antenni vanhassa lähettimessä ja uuden lähettimenkin hain äsken postista.

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #215 : 23 Maaliskuu, 2010, 20:39:33 »
Nonii, koko päivän säätelin kopterin nuppia ja opiskelin 7C:n saloja..
Tuli samalla tuo ulkonen BEC kolvattua rexiin ja nyt näyttäis toimivan mainiosti kaikki!

Ekaa kertaa tuli sellaanen rauhallinen, tyhjä, rento fiilis tänkin harrastuksen parissa tänään kun kävin klo 18-19 Henttaalla tyhjentämässä kolme akkua. Nyt kopteri pysyy paikoillaan kun päästän tikusta irti, tuulenpuuskat toki vähän pyrkii kallistamaan, mutta ei ole vielä ennen ollut näin mukavaa tuo lentäminen. Oltiin ihan vaan mä ja räxä, ei mitään käsitystä mitä ympärillä tapahtuu, ei mitään käsitystä ajasta, me vaan lennettiin  8)

Vähän treenasin inverted- leijuttelua kans ja kyllähän se näköjään toimii ylösalasinkin. 8)

Mutta sitten niihin kysymyksiin taas, kun kopteri tulee ylhäältä alaspäin, siis ihan pystysuoraan kopteri vaakasuorassa.. Mistä johtuu, että kopteri pyrkii "kaatumaan" oikealle kyljelleen, jotuu koko laskun ajan korjaamaan/pitämään tikkua vähän vasemmalle, mutta kun laskeutuminen päättyy ja jäädään leijumaan niin taas ollaan ihan jämptisti paikallaan..

Joku lapojen ja nupin inertian ja ilmakehän atomien summan neliöjuuri tässä nyt on, enkä välttämättä käsitä vaikka joku selittäiskin, mutta ihan mielenkiinnosta..?
Muistaakseni tuosta meinaan puhuttiin jossain (säätökurssilla?) ja on sellaanen muistikuva että ei voi tai on ainakin hankala saada tuota "ominaisuutta" poistettua, vai mitenkä on?

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #216 : 23 Maaliskuu, 2010, 20:51:59 »
Yleisesti alaspäin tultaessa kopteri ikäänkuin "luistelee ilmatyynyn päällä" eli rämpii itsensä aiheuttamissa pyörteissä ja käyttäytyy siksi arvaamattomasti. Pahimmillaan kontrolli menetetään täysin, kun kopteri plumpsahtaa aiheuttamaansa ilmakuoppaan (ns. vortex ring). Eikö näin? Siitä en osaa tarkemmin sanoa, miksi kopteri kallistui nimenomaan vasemmalle. Tuuli? Peräroottori? Pääroottorin pyöriminen?

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #217 : 23 Maaliskuu, 2010, 20:59:10 »
Yleisesti alaspäin tultaessa kopteri ikäänkuin "luistelee ilmatyynyn päällä" eli rämpii itsensä aiheuttamissa pyörteissä ja käyttäytyy siksi arvaamattomasti. Pahimmillaan kontrolli menetetään täysin, kun kopteri plumpsahtaa aiheuttamaansa ilmakuoppaan (ns. vortex ring). Eikö näin? Siitä en osaa tarkemmin sanoa, miksi kopteri kallistui nimenomaan vasemmalle. Tuuli? Peräroottori? Pääroottorin pyöriminen?
Oikealle.. mutta joo, nyt muistinkin kun sanoit! Olihan tästä juttua säätökurssilla ja siis näinhän se menee. Ei osaa ajatella niin yksinkertasesti, tuntuu niin monimutkasilta nämä helikopterien fysiikka-jutut. Kiitos selkeästä vastauksesta!

Eli toisinsanoen kopterilla "ei ole" turvallista laskeutua suoraan ylhäältä alas sen omien pyörteiden takia, vaan laskut on paras tehdä aina ainakin pienessä eteen/taakse/sivuille -liikkeessä?
Joltain FAI -pilotilta toivoisin vielä kommenttia (Timo?), kun FAI:ssahan kuitenkin liikutaan tosi paljon ylös-alas jne aivan paikallaan ja ainakaan videoissa ei näy minkäänlaista tuon tyyppistä ongelmaa, mikä tuntuu jotenkin omituiselta. Vai onko tässä taas se, että FAI -kopteri painaa niin paljon enemmän ettei se oli niin juttisa?

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #218 : 23 Maaliskuu, 2010, 21:48:28 »
Moikka,

Kevyttä huokailua ennen vastausta. Asia on hieman arka ja saattaa aiheuttaa tunteiden kuumenemista ja muuta hampaiden kiristelyä joillakin. Mutta tuodaan nyt tietoni julki.

Pystysyöksyssä ja nousussa kopteri taitaa kyllä olla aika stabiilissa olotilassa. koska lapakulmat ovat nollilla eli roottorin pyörteet ovat aika vähäisiä kopteri etenee myös koko ajan jolloin perän pyörteet eivät vaikuta kopteriin lainkaan.

Mikäli katsoo millä kalustolla, F3C-kilpailuissa suurin osa ja lähes kaikki parhaimmat lentää, voidaan todeta, että Hirobon, JR:n ja Kyoshon kopterit ovat siellä aivan täydessä vallassa. Tähän on syynä se, että näiltä valmistajilta saa kopterin ja nuppeja jotka ovat nimenomaan suunniteltu F3C ohjelmia varten. Nuppi on aina asioiden kompromissi. Tästä syystä F3C nupilla harvoin pystyy lentämään 3D lentoa ainakaan sellaista missä tarvitaan paljon lapakulmia. Yksinkertaisesti asia menee niin, että agressiivinen ohjauskyky ja suuri lapakulma alue heikentää nupin leijunta ja taivaslento-ominaisuuksia. Kuitenkin nyky 3D:ssä lapakulmat ja suuret ohjausliikkeet ovat niin tärkeä asia, että muissa ominaisuuksissa sitten otetaan se mitä lapakulmiin ja ohjaukseen saadaan. Eli molempi parempi riippuen siitä millaista lentoa kopterilla halutaan lentää. Osalta valmistajia ei saa kuin vain yhden tyyppistä nuppia jota ei voi edes juurikaan säätää. Hirobo tarjoaa sekä F3C- ja 3D nuppeja.

Itse olen hyvin tuskastustunut omassa trex 500:ssa juuri tuohon ominaisuuteen josta puhuit. En täysin tiedä mistä se johtuu. Joku asia sen nupissa aiheuttaa ja hyviä epäilyksiä sen aiheuttajasta on. Mutta varmaa tietoa ei ole ainakaan nyt enkä tiedä tuleeko hetkeen olemaan. Kaiken näköisiä temppuja tässä on asian korjaamiseksi yritetty tehdä eikä yksin minun toimesta, mutta vielä ei ole ihan toimivaa korjausta saatu aikaiseksi. Kevään aikana yritän lujasti saada jotain korjaavaa toimenpidettä aikaiseksi. Mikäli joku korjaava temppu ongelmaan keksitään, niin kyllä siitä sitten kerromme.

Eli tämän hetken käsitykseni mukaan tuon ongelmasi johtuu trexin nupista. Nuppi joka on tehty flippaamaan hyvin, ei ole tehty lentämään suoraan hyvin ja sitä rataa. Nyt yritämme keksiä tavan kesyttää se nuppi.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #219 : 23 Maaliskuu, 2010, 21:53:21 »

Dodi! Sieltähän se tuli. Kiitos Timo vastauksesta! Nyt on taas "hyvä" fiilis kun tietää ettei vika ole tällä kertaa välttämättä pilotissa  :)
Jatketaan treenausta ja pitänee sitten tuon rexin kanssa keskittyä enemmän tohon 3D:n.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #220 : 23 Maaliskuu, 2010, 22:10:05 »
Pystysyöksyssä
Ihan vain selvyyden vuoksi kysyn, että tarkoittiko myös Johny nimenomaan pystysyöksyä? Tai mitä pystysyöksyllä tarkoitetaan? :) Itse käsitän termin niin, että tullaan nokka kohti maata alaspäin. Johnyn kuvauksesta puolestaan sain sen käsityksen, että alas tultiin jalakset edellä.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #221 : 23 Maaliskuu, 2010, 22:15:58 »
Juuri näin toistaiseksi, toki sillä voi treenata paljon muutakin mutta pitää ottaa huomioon sen mahdolliset rajoitteet. Tämä on eräs asia josta tulen mainitsemaan kisaleireilläkin joissa käsitellään F3N ohjelman suunnittelemista. Eli niitä liikkeitä ei kannata valita yksinään sen perusteella joilla on suuri kerroin, eikä yksinään sen perusteella jotka on hienoja tms. Vaan niissä pitää huomioida se miten oma kopteri suostuu kustakin liikkeestä omissa hyppysissä suoriutumaan. Esimerkiksi TicToc on liike jonka hyvä suorittaminen vaatii käsittääkseni nopeat ja voimakkaat lapakulmaservot sekä ison lapakulma-alueen. Näin ollen TicToc on liike josta omat kopterini suoriutuisi servojen ja lapakulma-alueen vuoksi todella huonosti. Tällöin ei olisi mitään ideaa edes yrittää lentää tictoccia sillä. Sen sijaan tiedän, että cuubalaisen kahdeksikon se lentäisi takaperinkin kuin kiskoilla lentäen. Joten ennemmin lentäisin sen koska se soveltuu kopterini ominaisuuksiin paremmin. Toisaalta F3C kopterissani on melkoinen sivuevä joka vaikeuttaa takaperin lentoa merkittävästi joten se cuubalainen takaperin ei olisi ehkä kuitenkaan soveltuva kopterilleni. Tällöin keskittyisin liikkeisiin joissa lennettäisiin ennemmin etuperin. Selällään se lentää kuitenkin yhtä hyvin kuin oikein päin joten ehkä sitten korvaisin takaperin lenta selkälennolla jos vain voisi lentää eteen päin enenmmän. Kuitenkin tähän kaikkeen pitää sitten sopeuttaa myös oma osaaminen. Eli minkään liikkeen ei pidä olla liian vaikea kisasuorituksessa jotta kykenee lentämään liikkeen hyvillä pisteillä.

No meni vähän ehkä ohi aiheen, mutta pointtini on tuoda vain ilmi se, että ei ole olemassa kopteria joka olisi ylivertainen joka tilanteessa. Jokainen on jollain alueella parempi kuin toisilla alueilla. Tällöin kannattaa käyttää kopteria mahdollisuuksien mukaan sillä alueella jossa se toimii parhaalla mahdollisella tavalla.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #222 : 23 Maaliskuu, 2010, 22:58:52 »
Johnyn kuvauksesta puolestaan sain sen käsityksen, että alas tultiin jalakset edellä.

Ton kuvan mäkin sain. Itse olen huomannut sen että Rekku kaartaa johonkin suuntaan, kun tulen jalakset edellä tai selällään suoraan alaspäin. En ole huomannut että se olisi aina samaan suuntaa vaan olen ajatellut että se on tuuli joka horjuttaa ja lisäksi aina on nupissa jotain pieniä epälineaarisuuksia. Ennemmin kuin lähtisin noita hiomaan (jos ne siis samaa suuruusluokkaa mitä itsellä) pyrkisin kehittämään niitä tikkutaitoja. Silloin kun saat sen tuotua tasaisesti alas ja sitä ylös useamman kerran ja samalla oikea tikku korjaa kokoajan virheitä ollaan oikealla tiellä. 

Sitten kun olet pakkaamassa 3D mastersseihin niin voi olla jo mieli toinen :), sillä tasoitusta ei kannata muille antaa. Eli toistaiseksi ainakin itse olen hyväksynyt noi ongelmat. Tämän takia en pidä itsellä mitään kiirettä vielä FBL maailmaan siirtymisessä (vaikka se kiehtookin). Sillä FB vehkeellä on pakko korjata liiketta joka suuntaan koko ajan, siinä missä FBL ei vaadi niin intensiivistä ohjausta (vaikkakin kyllä sekin korjauksia vaatii).

Ymmärrän kyllä Timonkin pointin, sillä siellä on kisaamisesta kokemusta ja parasta suoritustahan sitä haetaan omien taitojen ja kaluston summien mukaan.

-

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #223 : 23 Maaliskuu, 2010, 23:40:24 »
Mullakin tekee kaikki vispilät sitä jos laittaa putoamaan taivaalta alaspäin niin tahtoo kallistalle sinne tänne.. korjamaalla siitä selviää.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Johnyn tehosekoittimet
« Vastaus #224 : 24 Maaliskuu, 2010, 00:03:54 »

Joo, korjaamallahan noista selviää, mutta ihan mielenkiinnolla tosiaan hain vaan sitä että MISTÄ tuo tollaanen kallistuminen johtuu.
Tosiaan kun se on aina sille oikealle puolelle, tuota on mulla ollut aina tossa kopussa, mutta vasta nyt rupesin ihan ajatuksella miettimään sillä kopteri on kyllä niin säädöissään nyt, että en keksi enää mitä tuolle vois tehdä. Vaan, kuten Timo jo sanoikin, 3D koptereilla kolomereetä ja F3C -koptereilla F3C:tä, koko kopterin "ydin" on toi nuppi, ei siellä millään muulla mitään tee, runko voi olla ihan minkänäkönen vaan (jos ei aerodynaamisesti fundeerata), kyllä se nuppi ja lavat on ainoat asiat mikä tuolla vaikuttaa. IMO  :) Sit toki painopisteen ja muun sellasen säätämistä, mutta jos painopiste on keskellä, eli pääakselin alla niin no problemos. Jos tuon nupin repii tosta irti pääaskeleineen kaikkineen niin kyllä se nuppi lentäs jos sitä vaan joku moottori pyörittäs ja jotkut ohjailis kulmia.

Mun mielestä Timo puhukin tästä kallistelusta -09 Säätökurssilla.. Nooh, kokeillaan ja katellaan, sehän on fakta että toistaseksi tuon kallistelun kanssa on vain elettävä. Ja sehän ei ilmene jos hitaasi parista metristä laskeutuu maahan, vaan kun tulee esim. 15m --> 5m, jalakset alaspäin, eli siis ihan vaan vertikaalisesti tullaan alaspäin, ei minkäänlaista liikettä horisontaalisesti, eli eteen, taakse taikka sivuille. Eli aina kun tullaan vähän korkeammalta vähääkään nopeammin niin sillon kopu vain pyrkii erittäin voimakkaasti kallistumaan oikealle.

Koitan joku kerta ottaa tuon videolle  :)

Tuo rexin nuppi nyt on niin väljä muutenkin, että aina siellä jotain värinää ja kallisteluja on  ;D
Pitääpä ens kerralla kokeilla tehdä niin, että teen samanlaisia laskeutumisia korkeelta, mutta nokka itteeni päin, sit nokka poispäin, nokka oikeelle ja nokka vasemmalle. Tuli mieleen että onko tää nyt taas näitä, että lapa "liikkuu nopeemmin" kopterin oikealla puolella kun mennään eteenpäin, no se ei täsmäis tässä kun ei mennä eteenpäin, mutta tuuleehan tuolla koko ajan.
Kuhan pohdiskelen  ::)

Pitis joskus päästä lentämään ihan aitoo F3C -kopteria, näkis et millasta niillä on tuo taivaslento. Oma "kokemus" kun jää tähän pelkkään 500 rekkulaan niin huono mennä sanomaan mistään mitään.

Mutta jatketaan harjootuksia ja neuvoja/vinkkejä/mitä vaan otetaan innolla vastaan!

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
8334 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Tammikuu, 2010, 14:18:59
kirjoittanut 1m4s0_