Kirjoittaja Aihe: Esky Belt CP V2  (Luettu 56731 kertaa)

Sokar

  • Vieras
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #25 : 05 Lokakuu, 2009, 00:01:00 »
Olen Lepatus kanssa samaa mieltä

Monet neuvoo ostamaan jokun T-rex kopukan ja hyvän radion Esim DX7 ym mut mut sillon budjetti menee lähelle tuhatta euroa

Ja parhaillaan tuo johtaa siihen että ei ole rahaa ja uus aloittelija lukee että esin Belttejä ym ei kannata ostaa joten harrastus loppuu ennen kuin alkoikaan

Vähän sama kuin sanois että Mersun SLK 550 on ainut auto joka kannattaa ostaa ja jos ei ole rahaa kävele äläkä osta huonoo autoo

ja nyt kirjoitan kokemuksesta reilu 3-vuotta sitten ostin jonkun noin 800€ kopterin tai siis sen kokonais hinta oli 800€ kasasin sitä joku 2 viikkoa sitten se hajos ekalla lennolla ja siihen malliin vara osat oli melko kalliita joten myin sen 200€ tappiolla siihen loppu mun lento harrastus 

mut sitten Mulletoi ja Puljun kaltaiset liikkeet myi 35€ Alloy Shark kopterin

ostin sen kun ei ollut kallis kaverinkin osti sen ja hänen kiinostus heräs ja hän osti Belt CP V2 ja kävin katsomassa kun hän hajotteli sillä ja itekkin innostuin uudestaan koptereista 99% syy että tuo belt on halpa 3D kopteri johon vara osat on halpoja ja sillä pääsee kokeilemaan pitääkö koptereista

Koska vanhojen kokemusten perusteella ei tehnyt mieli ostaa mitään kallista kopukkaa

esim  AMIG 450 Full metal lento kuntoon saaminen maksaisi 450€ + radiot menis reilusti yli 600€ EI kiitos

kun aloittaa alusta ja lukee kokeneiden kopteristien kommentteja niin monet kirjoittajat unohtaa miten on ite aloittanut

ja että uusia kopteristeja ei kannat pelotella isolla rakennus työllä tai 1000€ kopteri paketilla 

varmaan tarkoittavat hyvää kun kertoo että tää olis parempi mut kaikilla ei ole sitä +200€ lisää

Kun juuri se +200e lisää saattaa olla kynnys uudelle aloittajalle että jää ikuiseksi katsojaksi

tuskin mitään harrastusta kannattaa aloittaa puun latvasta   

ja kun nyt olen työssä käyvä niin kopterin pitää olla RTF ei riitä aika sen kasaamiseen joten E-sky oli ainut vaihto ehto

eikä R\C harrastusta auta se että asuu betooni viidakossa tosin Kopterin kantolaukku auttaa asiaa
« Viimeksi muokattu: 05 Lokakuu, 2009, 00:22:41 kirjoittanut Sokar »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #26 : 05 Lokakuu, 2009, 00:43:37 »
Lainaus
kun aloittaa alusta ja lukee kokeneiden kopteristien kommentteja niin monet kirjoittajat unohtaa miten on ite aloittanut

Tai sitten ei ole unohtanut, ja juuri sen takia kehottaa ostamaan juuri sitä kalliimpaa/laadukkaampaa ettei se harrastus lopu sen takia että vehkeet ei toimi/kestä. Muuten totta tuo että nuilla pääsee käsiksi jotenkin harrastukseen, mutta myös omalla kohdalla on se että aloitti paskalla ja meni rahaa hukkaan, meinasi kiinnostus lopahtaa mutta osti kunnon vehkeet niin vieläkin mennään.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #27 : 05 Lokakuu, 2009, 01:20:24 »
Olen Lepatus kanssa samaa mieltä

- Monet neuvoo ostamaan jokun T-rex kopukan ja hyvän radion Esim DX7 ym mut mut sillon budjetti menee lähelle tuhatta euroa
Ja parhaillaan tuo johtaa siihen että ei ole rahaa ja uus aloittelija lukee että esin Belttejä ym ei kannata ostaa joten harrastus loppuu ennen kuin alkoikaan
- Vähän sama kuin sanois että Mersun SLK 550 on ainut auto joka kannattaa ostaa ja jos ei ole rahaa kävele äläkä osta huonoo autoo
- kun aloittaa alusta ja lukee kokeneiden kopteristien kommentteja niin monet kirjoittajat unohtaa miten on ite aloittanut

Tässä siis juuri pari kuukautta sitten aloittaneen kommentti:

Mulla tuossa lattialla pölyttymässä Kyöstin Caliber 400. 305 euroa maksoi muistaakseni runko (sis. lavat ja moottorin). Tuo kyseinen kopu ei ole ikinä lentänyt 10cm korkeammalla, se on ollut mulla reilu 3 vuotta.
Innostus meni siihen, että koko runko on väljä/**skaa muovia jne. Joissain tapauksissa muovi on hyvä, mut muovisia linkkejä? mitkä katkeaa kun sormella koskee? Tai nuppi missä on enemmän klappia ku servoilla on liikerataa? EI KIITOS! Silloin erään kaupan myyjä sen mulle sai myytyä, kun "tää on ihan paras", kuulosti niin hyvältä. Se myyjä sai myöhemmin nuorelle aloittelijalle aika surkian fiiliksen kun aloittelija eksyi nettiin ja sai faktaa kyseisestä mallista, kaiken kruunasi kun alkoi itse huomaamaan ongelmia mallin kanssa. Tai oikeastaan koko homman cloussasi se, että pari viikkoa oston jälkeen Kyösti julkaisi Caliber 400 XL (taijokusellanen?) mallin, missä oli korjattu puoli kopteria, itellä siis joku lapsen kengissä oleva prototyyppi..  >:(

--> "Kallis" kopteri ei ole aina hyvä.

Nyt, kolme vuotta myöhemmin (lentojen lukumäärä yhä 0) kävin Röylässä kahtelemassa ihan mielenkiinnosta kun isot pojat lenteli, sudenkorento puraisi taas ja tällä kertaa pahasti, odotin kesätyön liksaa ja laitoin tilaukseen 450 rexin (350 euroa, sis. lavat, motti ja nopari). Rakentelin sitä hissukseen ja luin wikiä/foorumia odotellessa seuraavaa liksapäivää, liksapäivä tuli ja tilasin brittilästä 320 euron edestä osia, niillä sainkin kopun lentokuntoon. Radio ja vastari mulla oli toki ennestään. MyFleetissä enempi tosta rexistä.

Miksi siis sanotaan, että älä osta tuota äläkä tuota? Kirjoitit ylempänä "...on halpoja ja sillä pääsee kokeilemaan pitääkö koptereista... ", mistä sitten tiedät pidätkö koptereista, jos et tiedä millaisia ne todella on? Sellanen vaappuva ja ilmassa hajoava kiinanmuovi-viritelmä ei varmasti ainakaan kohota intoa koptereiden suhteen?  ???

Kukaan ei käske ostaa mitään yyber hienoa, me vain kehotamme ostamaan sellaisen mikä on todettu hyväksi, sellaisen mitä löytyy meiltä muiltakin (säätöapua..) ja sellaisen mikä on oikeasti hyvä aloittelijalle.

Tai jos haluaa vain kokeilla jotain pientä/halpaa: Ihan jees uutuus (lukemani perusteella) on varmasti Blade mSR. 142 euroa + postit, sisältää kaiken! Vakaa, nelikanavainen hauska pikkanen leikkikalu joka (ymmärtääkseni) on myös kestävä/laadukas, siis ei mikään kertakäyttöstyroksikopu.

Aloitus on aina kallista, lajissa kuin lajissa.

Kiitos ja anteeksi!  ;D

Typot väsymisen piikkiin..  ;)
« Viimeksi muokattu: 05 Lokakuu, 2009, 01:22:34 kirjoittanut Johny »

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #28 : 05 Lokakuu, 2009, 03:24:13 »
Vaikka kopuna ei ole Belt CP V2 mutta, ESky kuitenkin niin on pakko kommentoida.

Kaveri luki foorumit ja totesi ettei hän koskaan osta vastaavaa virveliä mitä minulla on ensimmäisenä 3d kopterina, hkb3.
Foorumeilla dissataan ks. mallia ja valmistajaakin jossain määrin.
Hän uskoo lukemaansa, eikä halunnut edes koittaa minun hkb3 vaikka monesti yllytin testaamaan.

Monien suosittelemat trex ja mini titanit olivat puntarissa ja lähimmältä kauppiaalta löytyy tigerin edustut niin valinta oli sitten siltä osin kunnossa, kaupasta mini titanin rtf paketti.
Reilun kuukauden hän koitti leijutella titania mut, aika huonolla menestyksellä. Osia on haettu pitkä lista ja laite on kertaalleen säädetty kauppiaan toimesta.
Perin kyllästyneenä siihen prkleen yrittämiseen hän vihdoin koitti minun kopua ja totesi siltä seisomalta, että porukalla autoon ja lähimpään esky shoppiin, NYT!

Omalla laitteella on reilun kk aikana torpattu useampi krt, eikä aina ole tultu metristä alas vaan taivaalta kunnon vauhdilla kun olen koittanut ylitää omia rajoja. Varaosalista torppeihin nähden on minimaalinen, lapoja menee kuin leipää ja muutamaa muuta osaa mutta, se on oikeestaan siinä.
No anyways, kaverille vastaava hkb3 ja kolmannella akullisella 30cm korkeudella ensimmäistä leijuttelua. Nyt on takana varmaan 10 akullista ja hallittua kaartelua, eteen - taakse jne. Mies on täyttä hymyä ja titani on toistaiseksi nurkassa pölyttymässä.

Toki oikein säädettynä titani varmasti pesee rtf king3 mut, monestako aloittelijasta on kit tms. paketin kasaajaksi/säätäjäksi? Mielenkiinto on lentämisessä, intoa täynnä kuin ilmapallo.
En sano, että laadullisesti esky voisi kilpailla alignin/tigerin tuotteita vastaan mutta, nyt on puhetta aloittelijoista ja miten päästään kiinni harrastamiseen.
Omalta kokemukselta voin suositella hkb3 aloittelijoille ja kaverin pulkka on kääntynyt myös siihen suuntaan, et ei aina ole foorumeihin/laatumerkkeihin uskomista.

Vaikka rtf paketeista on kyse niin on testattu rtf mankalla ja molempia laitteita on jälkeenpäin komennettu dx6i mankalla, säädetty ja touhuttu miltei yötä/päivää omasta ja kauppurin toimesta.

Omalta kokemukselta, eskyn varaosat eivät ole ongelma. Laatu? Osia hajoaa kun harjoitellaan mut, varsinaisia lastentauteja ei ole listalla.
Ilman rtf pakettia en varmaankaan tulisi lentämään. Maallikko ei saa kopteria lentämään, en ainakaan usko ilman useamman tunnin opiskelua. Toki useamman tunnin säätöohjeiden ja manuaalien selaaminen tuottaa tulosta ja ollaan matkalla oikeaan suuntaan. Monellako aloittelijalla on mielenkiintoa 5h opiskeluun + säätämiseen, et pääsee kentälle edes kokeilemaan?!
Itselläni ei ole aijempaa kokemusta rc laitteista, rtf paketti oli oikea valinta.
Konetta on parsittu kasaan torppien jäljiltä ja nyt on vähän ajatusta laitteen tekniikasta. Korjaamisessa oppii ja netistä löytyy valtavasti ohjeita säätämisestä jne. Pitää päästä samalla lentämään ja testaamaan säätöjä. Jo lentävää laitetta on huomattavasti helpompi säätää kuin ihan nollista aloitettua.

*V.lopun aikana olen niputtanut juuri ostetun copterX AE 450 V2.
Sitä on säädetty ohjeilla ja omalla näppäryydellä. Mekaaninen säätö itselle on monesti helpompaa kuin uuden dx6i mankan kanssa askartelu, vaikka englannilla pärjään niin termit on vähän hakusessa ja sitä kautta mankalla säätäminen hankalampaa.
CopterX on nyt vakaampi mitä oma hkb3 ja olen varsin tyytyväinen uuteen ostokseeni. Olen sen kanssa tuhrannut monta tuntia ja akullista, vähän sieltä lyhyemmäksi ja toisaalta pidemmäksi mut, nyt ollaan alueella ja varsin odottavavaisin mielin odotellaan tuuletonta testikeliä.



Maukasta lentokeliä kaikille!

Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #29 : 05 Lokakuu, 2009, 05:00:00 »

Pakko taasen kommentoida kun liippaa omaa itseä aika läheltä.


En itse ollut valmis pistämään pakettiin rahaa alussa paljoa ja ostin beltin käytettynä. Kauppa meni ok, beltti oli varmasti säädöissä jne. No, vaan simua jonkun verran hakanneena menin testaamaan sitä liian pieneen tilaan ja hiukkasen tuulikin oli liian kova. Tuloksena lapa otti maahan, flybar vinoon ja sen jälkeen purinki käytännössä koko topin tarkistus ja testailumielessä. No, tästä alkoi aikamoinen pura - kasaa testaa - torppi -sarja, josta löytyy aka paljon itkuta tuolta Kulmapubi osiosta. Helppoa ei ollut ja nyt tänbä viikonloppuna belt oli ensimmäistä kertaa oikeasti lennettävässä kunnossa.

Varaosiin on nyt palanut rahaa yhteensä aika pirusti, toki updatea olen ostanut jo tulevaisuutta vartenkin, samoin työkaluja on joutunut ostamaan aina muovista lähtien (akkua eteenpäin). Olisiko hermoja ja jopa rahaa säästynyt jos olis ottanut suoraan trex450? Ehkä ekat torpit olis voinu vakaammalla kopulla säästyä...tai sitten ei. Jos ei olis, niin ainakaan halvemmaksi ei olis tullut, uskoisin..


Belt on halpa ja hyvä aloituskopteri, jos sen kanssa pääsee hyvin alkuun. Mulla meinas iskee epätoivo, koska se on suht vaikea saada vakaaksi. Harrastus oli lähellä loppua alkuunsa.

Tässä oma kokemukseni. Nyt täytyypi kiiruhkaa kohti duunia --> Hki.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #30 : 05 Lokakuu, 2009, 06:00:54 »
Todella hyvää kirjoittelua!

-Tietokoneradiot, miten ne säädetään jos ei ole vielä mitään käsitystä mitä tikuistakaan tapahtuu? Saati nupin toimintaperiaate?
-Kallis kokoonpano, kämmenet hiestä märkänä vaikka kone ei ole edes vielä ilmassa! (piti olla hauskaa ???) Ei uskalleta ja jännittyneenä iskee paniikki, poks!
-Torpatessa hajoaa kallis kone siinä missä halpakin, yksikään ei ole minulla ilmassa hajonnut. Se vaan kuuluu opetteluun että sattuu ja tapahtuu.
-Parempi että ostaa budjetilleen sopivan koneen niin jää rahaa varaosiinkin ettei leikki lopu ensimmäiseen torppiin (niinkuin Sokar kirjoittikin). Hinnalla ja merkillä ei ole väliä kun kopteri mätkähtää maahan. Rikki se menee! Ja näitä sattuu aloittelijalle paljon.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #31 : 05 Lokakuu, 2009, 08:28:02 »
--> "Kallis" kopteri ei ole aina hyvä.

Everything below "in my opinion". This is not to argue, just to summarize what I think on the subject. I hope you find it useful. If not, never mind.


Kyosho is a bad joke regarding performance and price.
Many people seem to buy it because it was advertised in Aku Ankka and it's the only brand they know. Apparently they trick enough customers into buying their overpriced dinosaur designs. Sad.

Look around on your local flying field and count the number of cheap RTF helis in the air. I go there often (Röylä/Hentta) and can tell you the number is close to zero. Maybe that has other reasons, I don't know. But this alone would make me think.

I remember setting up one Belt CP in Iso Omena indoor flying, and it was by then the most difficult helicopter I had ever flown. It truly had a will of its own, not at all like the sim.

One big disadvantage of anything RTF is that you can't reuse anything. You want something better, you start from scratch. Compared to what you get, it is very expensive, IMO.

And (Esky HBK), any vendor who sells helis with a brushed motor should be tarred and feathered  ::)

BTW, learning to fly (whatever heli) is much easier if you have someone who can give you a hand, look over the heli and trim it before you try to hover it the first time.


« Viimeksi muokattu: 05 Lokakuu, 2009, 08:32:09 kirjoittanut mnentwig »

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #32 : 05 Lokakuu, 2009, 08:38:57 »
Belt on todella vaikea, tuo V2 gyro tietysti auttaa asiaa, mutta sitä oikeasti joutuu lentämään. Mulla itselläni jäi totisesti leipäluukkuauki kun sain sen ekan kerran säätöihin, tunne oli luokkaa, Mitä V***, täähän lentää itsestään. Tuohon tilaan pääsemiseksi piti tehdä tosiaan paljon säätöä, eikä se vieläkään toimi 100% hyvin. Mielestäni jos mielenkiinto ja jaksaminen riittää siihen, että on valmis tappelemaan alussa niin kyllä halvemmalla pääsee alkuun. Luulisin, että reksi vaatii paljon vähemmän työtä nätisti leiuttelukuntoon saamiseksi.

Nyt kun paljon on tässä dissattu sitä, että beltin nuppi on muovia ja heiveröinen, niin siitä olen vähän toista mieltä. Mulla on kaatunut kopterit nyt kaksi kertaa leiuttelusta kyljelleen (alastullessa), pari kertaa ottanu perä maahan ja vielä kerran lapa ilman että kopu kaatui. Kaikissa näissä yhteensä vaihtoon on menny pääratas ja flybar! Pääakseli ja lepari on aina olleet suoria, ei mitää ongelmaa, puhumattkaan muoviosien rikkoontumisesta. Tällä kokemuksella sanoisin, että pienet kolhaukset kestää belttikin ilman remonttia, mutta kun tullaan tonttiin kunnolla, niin sama mikä kopu siinä on, rikki se menee. (Tottakai muovilla ja metallilla on kesätvyydessä eroa - mutta on hinnassakin!)

Eli: Jos on valmis näkemään vaivaaa säätöihin saamiseksi / sädöissä pitämiseksi, belt cp on hyvä valinta. Ohjaimessa yms. vipuja ja säätöjä on vähän ja ne on hyvin selitetty esim foorumilla. --> Loppujen lopuksi menee sitä aikaa siis parempienkin kopujen opiskeluun, kun jo tietokoneohjain vie jonkun verran aikaa tutustua. Itse ajattelin hankkia dx7 sitten cx:n kaveriksi. Sitten onperustietoa karttunut ja helpompi ymmmärtää kaikki ohjaimen vipstaakit.
« Viimeksi muokattu: 05 Lokakuu, 2009, 08:41:43 kirjoittanut znake »
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #33 : 05 Lokakuu, 2009, 12:26:46 »
mnentwing sen sanoi aika hyvin.
Sen verran että 450 reksä lentää huonoilla säädöillä jo HYVIN, jos vertaa beltiin yms.
alu vs. muovi, kunnon tontti muovit murtuu, halkeilee, katkeilee... hyvät aluosat ei sano mitään kun lavat, akselit ottaa tontin voimat vastaan. Siksipä niihin ei menekkään rahaa, kuin siihen että ostelee aina uusia muoviosia. Yksi vaihtoehto on pitää jotain muovisulaketta siellä joka pölähtää atomeiksi tontissa  ::)
Veikkaan että ei siinä dx7+450 yhdistelmässä voi mennä jopa vähemmän aikaa, käy täältä katsomassa perus mankan säädöt ja lentoon(wikiä kopterille) Itse yksin harrastuksen aloittaneena voin sanoa että ei tuo tietokoneradion ohjelmointi ole vaikeaa kun täällä tutkii ja kokeilee. Ensimmäinen päivä menee joka tapauksessa siihen rappaamiseen yleensä niin sama tutustua siihen mankkaanki. Halpavispilällä aikaa menee siihen kun se ei lennä kunnolla sitä pitää säätää ja rapata päivästä toiseen. Edelleenkään en sano sitä etteikö halpakappaleella sais jotain käsitystä ja kuvaa harrastuksesta, halvalla ei monesti saa hyvää ja siitä tulee loppujen lopuksi kallista(ei sillä että olisi halpaa muutenkaan, mutta suhteutettuna raahalle saatuun vastineeseen)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #34 : 05 Lokakuu, 2009, 13:48:48 »
Niih.. Kyosho on iso firma, niillä on rahaa mainontaan, ne hehkuttaa laitteitaan jokapuolella. Tämä taas johtaa siihen että aloittelija näkee pelkkää kyoshoa ja kuvittelee sen hyväksi, todellisuudessa siinä maksaa huonosta muovista ja antaa kyöstille lisää mainontarahaa.

Sen verran vielä rexin säädöistä, että ensimmäinen leijutuksenihan oli ilman minkäänlaisia säätöjä, tai no swashin säädin pyörimään oikein päin ja vähän rajoitin peräservon liikealuetta gyrosta. Kopteri ilmaan ja se oikeastaan leijui itsekseen, swash oli vielä vähän vinossa niin pyrki taakseppäin, mutta muuten oikein vakaa kopu.
...Kunnes perä innostui ja tonttasin kopun, siihenkin löytyi syy kun kävin Röylässä, gyron säädöt oli aivan turallaan, tai niitä ei oikeastaan edes ollut :D

Ja mitä siihen säätöapuun tuli taas, futten 7c on aika yleinen niin apua löytyi heti, gigaversioita siellä tosin näkyi,  mut softa on suunnilleen sama ku 35:kin. Radiot vierekkäin ja valikoita läpi, mitä tulee minnekkin ja mikä tarkoittaa mitäkin.
Kopterihommia ei pidä aloittaa soolona, mun mielestä. Tuolta kentiltä saa niin paljon apua ja neuvoja, kun olisin tajunnut käydä aiemmin itsekkin kysymässl apua niin ei olis mennä kopusta servo, eikä tarttis taas odottaa sitä seuraavaa liksapäivää (mihin on enään vajaa 2viikkoa, wuhuu). Jokainen voi funtsia, et mitä teen kun saan uudet rommut rexiin. Ruuvaan ne kiinni, otan työkalut matkaan ja suuntaan kentälle, ja todennäkösesti työnnän kopterin mmentwingille tai jollekkulle muulle: "fix and trim, thank you" :D

Siis, ostaa sellaasen ku muilla on, tai ainakin vastaavanlaisen niin pääsee helpommin alkuun. Kukaan ei käske ostaa sitä mersua, kyllä se tojota riittää, sehln on tunnetusti ikiliikkuja (corolla ainakin) :)

--
kännykällä ja muissa ajatuksissa kirjotettu taas, sorry typot tai hankalasti ymmärrettävä teksti :)

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #35 : 05 Lokakuu, 2009, 13:56:25 »

Tuohon haluun korostaa nimen omaan sen avun merkitystä.


Yksin beltin kanssa suhranneena olis niin paljon helpompaa, jos joku kertoo että missä on vika. Kun kopteri ei lennä, niin siinä ei ole kiva funktsia että eikö vaan osaa lentää, eikö osaa säätää, onko joku osa paskana vai tuuleeko vaan liikaa... Siinä kun itsekseen painii ja kopu on kolmatta kertaa remontissa ilman, että on käyty 2cm korkeemmalla, niin alkaa masentaa.

Siksi rankkaisin, että tärkeintä on
1) Apu ja tuki
2) Toimivat säädöt kopussa --> vakaa lentää
  - Tai vaan kallis kopu
3) Simulaattorilla harjoittelu

Siinä ei mun näkemyksen mukaan simut auta jos sitä belttiä ei saa kohdalleen. On se kuitenkin niin erilaista, varsinkin ilmaisiin simuihin verrattuna.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #36 : 05 Lokakuu, 2009, 14:02:26 »
Mutta siinä avussa voi tulla vastaan taas se missä asut... täällä pohjoisemmassa ei ole niin paljon harrastajia kuin siellä etelässä niin apu voi olla kiven alla.

Kyllä simu auttaa AINA ihan sama millaisella kopterilla ja säädöillä lennät, jos on simu kokemusta alla niin sen huononkin kopterin voi saada jotenkin lentoon, mutta jos lähdet puskista kokeilemaan sitä ennestään huonoa kopteria niin eikai se mihinkään lennä. Jo huonoilla simuilla (fms) oppii liikesuuntia, paremmilla sitten jo kopterien käyttäytymistä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #37 : 05 Lokakuu, 2009, 14:43:23 »

-Eikä se avun saaminen täälläkään ole taattua, varsinkin ilman autoa :). Onneks kopuihmiset on auttavaista sorttia ja yksikin mukava ihminen riittää :)! Sähköisesti tämä tukiverkosto on aivan mahtava...veikkaan että niin paljoa ei jaksa tyhmiä kysellä että vastaukset loppuisivat. (Toivon omakohtaisesti niin ;)

1m4s0_:Olet oikeassa, kyllä simu aina auttaa ja PALJON! Itsellä on ollu heli-x, clearview ja vielä joku kolmas ilmainen (ei fms). Mut vaikka pelasin pari-kolme viikkoa jatkuvasti simua, niin siitä huolimatta pienessä tuulessä huodosti säädetty beltti ilman henkistä tukea sekä pirullisen jäänityksen alaisena oli todella vaikea saada ilmaan..ja eihän se onnistunutkaan.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Sokar

  • Vieras
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #38 : 05 Lokakuu, 2009, 19:00:38 »
Lainaus
Kyosho is a bad joke regarding performance and price.
Many people seem to buy it because it was advertised in Aku Ankka and it's the only brand they know
Tohon on pakko yhtyä Kyosho on huono yli kallis merkki

Ainut kyosho tuote joka mulla on koskaan ollut on Minium Cessna sekin ostin kuin sain niin halvalla tosin se toimii kohtuu hyvin

Mut muuta kyosho tuotetta en ostais
monella ollut Kyosho autoja ym ja niissä ollut aina ongelmia + ne maksaa reilusti enemmän kuin muut merkit

Täällä kylässä jossa asun on monta R\C kauppaa ja kaikki suosituimpia kopteri merkkejä olen päässyt livenä näkemään ja siili kaupan kentällä useesti nähnyt pro lentäjien taidon näytteitä joten valinnan varaa oli mut kun tää ei ole mun pää harrastus ja kun olis aikaa niin sää ei salli

Joten halusin vaan kokeilla uudestaan Esky Belt CP V2 tarjosi siihen hyvän tilaisuuden

Jos tästä tulee yks monista harastuksistani niin sitten luultavasti hankin paremman kopterin mut 199€ RTF Belt CP V2 ei harmita hyvä sijoitus kokeilu mielessä
Lainaus
Mutta siinä avussa voi tulla vastaan taas se missä asut... täällä pohjoisemmassa ei ole niin paljon harrastajia kuin siellä etelässä niin apu voi olla kiven alla.
Niin no täällä etelässä asuvat ovat avuliaita kun heille sopii varmasti täällä on mukavia harrastelijoita löytyy
Lainaus
Olet oikeassa, kyllä simu aina auttaa ja PALJON! Itsellä on ollu heli-x, clearview
tosta Heli-X ei ne kopterit liiku mihinkään vaikka clearview ne toimii mut clearview ilmais aika on aika lyhyt

Niin ja Aku Ankan lukemista en ikinä lopeta

usjeremy

  • Vieras
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #39 : 05 Lokakuu, 2009, 19:18:32 »
Belt on todella vaikea, tuo V2 gyro tietysti auttaa asiaa, mutta sitä oikeasti joutuu lentämään. Mulla itselläni jäi totisesti leipäluukkuauki kun sain sen ekan kerran säätöihin, tunne oli luokkaa, Mitä V***, täähän lentää itsestään. Tuohon tilaan pääsemiseksi piti tehdä tosiaan paljon säätöä, eikä se vieläkään toimi 100% hyvin.

Minkälainen vaikutus hyvillä säädöillä oli esim. leijutukseen?
Uteliaisuudesta kyselen, koska itselläni Belt cp v2:lla lentäminen on juuri harjoittelun alla... :-\

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #40 : 05 Lokakuu, 2009, 21:06:12 »
Lainaus
Monellako aloittelijalla on mielenkiintoa 5h opiskeluun + säätämiseen, et pääsee kentälle edes kokeilemaan?!

Oma mielipide on se, että jos ei ole viittä tuntia aikaa tai mielenkiintoa käyttää säädön opetteluun niin sitten on valinnut itselleen väärän harrastuksen. Ihmetyttää vähän se että nykyään pitäisi kaikki saada valmiina nenän eteen. Markkinat on parin viime vuoden aikana alkaneet pursuta RTF paketteja, mitkä vaan otetaan laatikosta, laitetaan patterit sisään ja lennetään. Jos kehitys jatkuu samaan malliin, niin en todellakaan odota innolla sitä aikaa kun kaupasta alkaa saamaan RTF 90 nitroja. Tämä siis yleensäkkin harrastuksen turvallisuuden kannalta.

On eri asia, jos saman paketin ostaa joku, jolla on aikaa perehtyä laitteiden toimintaan, ymmärtää että aloittaminen saataa olla vaikeampaa halpojen osien ongelmista johtuen mutta ei ole budjetillisista syistä mahdollisuutta panostaa parempaan, ja jolta löytyy sen verran järkeä päässä, että ymmärtää aloittaa lennätyksen opettelun yhtä varovasti kuin isomman ja kalliimmankin koneen kanssa. On tietenkin hyvä, että mahdollisimman moni saa mahdollisuuden aloittaa harrastus, ja mulla ei ole mitään sitä vastaan että tekniikka halpenee ja tulee entistä enemmän kohtuullisia aloittelijan paketteja myyntiin. Mutta enpä tiedä onko hyvä asia, että koptereista tulee koko kansan kulutustavaraa niinkuin Nikko leluista, eikä lopulta ymmärretä sitä että kyseessä on harrastus, johon kuuluu osana myös säätäminen ja tiedon keruu.. Siinä vaiheessa alkaa hommasta tulla vaarallista, kun tietämättömälle annetaan laite joka pystyy aiheuttamaan vahinkoa. Tottakai on mahdollista että onnettumuus sattuu kunnollisenkin koneen kanssa, mutta jo niiden lentoon saaminen vaatii sen verran asioista selvää ottamista, maltillisuutta ja ymmärrystä, että käyttäjältä pitäisi löytyä jonkin sortin haju siitä ettei lentäminenkään ole aivan yhtä helppoa kuin videoilla näkyy. Samaa ei välttämättä tajua jos saa esim. lahjaksi lentovalmiin "patterit kiinni ja menoksi" kopterin eikä ole mitään hajua miten pitäisi aloittaa harjottelu.

Lainaus
-Parempi että ostaa budjetilleen sopivan koneen niin jää rahaa varaosiinkin ettei leikki lopu ensimmäiseen torppiin

Tässä samaa mieltä, parhaiten oppii kun pääsee lentämään mahd. paljon. Kannattaa kuitenkin ostaa mieluummin ylä- kuin alakanttiin ja ottaa selvää mitä ostaa, köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja harrastus loppuu kuin seinään myös siinä tapauksessa kun kone ei toimi tai on liian vaikea lentää teknisten ongelmia takia, vaikka varaosat olisikin kuinka halpoja tahansa.

Lainaus
Minkälainen vaikutus hyvillä säädöillä oli esim. leijutukseen?

Todella suuri. On paljon helpompi opetella kun kone ei kampea mihinkään ja perä pitää hyvin. Nupin säädöistä riittää yleensä se että katsoo swashin olevan suorassa ja että nupin linkit on suunnilleen oikean mittaiset. Myös perän saa toimimaan kohtuullisesti kun säätää mekaniikan oikein ja ymmärtää miten gaini vaikuttaa perän toimintaan.


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #41 : 06 Lokakuu, 2009, 07:19:06 »

Vispilän vastaus on kokonaisuudessaan erinomainen, pitää lukea se moneen kertaan vielä itsekin :)!

Beltin suhteen varsinkin säädöissä oleminen on oman kokemuksen mukaan tärkeää. En ole muita kopuja testannut, mutta mitä nämä kokeneemmat ovat sanoneet niin reksit kyllä lentää ihan hyvin vaikka ei säädöt olekkaan napissa. Beltissä ainakin mulla oli todella vaikea lentää sitä. Perä vispas eikä silti pitäny suuntaansa, pyrki kampeemaan vähän ympäriinsä jne. Joutu aivan älyttömästi keskittymään siihen, että sai pidettyy kopun suorassa, mistään kulkusuunnan ohjailusta ei toivoakaan. Nyt kun se on lähes säädöissä, niin nyt pystyi jo itse vähän vaikuttamaan, että minnepäin se liikkuu. Suosittelen tosiaan jonkun kokeneemman kanssa säätöjen katsomista läpi ja samalla voi vähän katsoa lentotekniikkaa. Se olis ainakin mua helpottanut paljon.


Olen myös erinomaisen samaa mieltä siitä, että tämä on harrastus jonka olennainen, välttämätön ja mun mielestä todella hauska osa on säätäminen, tekniikanopettelu jne. Kopterioppaan lukeminen läpi ennen ku edes koskee ohjaimeen pitäs olla ennemminkin vaatimus kun nice-to-know juttu. Säätämisessä taas alkaa vähän ymmärtää ilmiöitä mitä ilmassa tapahtuu ja mistä ne johtuu ja siten osaa taas säätää paremmin.

Vaikka tuohon painimiseen menee paljon aikaa ja kopuharrastukseen kuuluu välillä hajoilu siihen hommaan (?), niin kyllä alussa suht helppo aloituskopu(paketti?) on siinä mielessä hyvä juttu, että saa makupaloja lentämisestä jo aika varhain ja kiinnostus kasvaa. Silloin sietää paljon paremmin epäonnistumisia ja sitä, kun ei joko osaa lentää, säätää, osat on hajalla tai parhaimmillaan kaikkia näitä, mutta ei itse ymmärrä asiasta mitään. Siinä vaiheessa ne pienet leijutteluonnistumiset sillä rtf paketilla voi olla ratkaiseva tekijä, että jaksaa vaan kokeilla ja säätää, kunnes lopulta onnistuu ja saa kopun oikeesti ilmaan.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #42 : 06 Lokakuu, 2009, 08:25:43 »
Mielestäni Vispilä mystifioi kopteriharrastusta aivan turhaan ja liikaa. Miksei koptereista saisi tulla nikko-autoja koko kansalle? Siihenhän suuntaan tässä ollaan menossa jatkuvasti. Ei Pentti Paattisilta tietenkään 90-koon nitroa ensimmäiseksi osta (hinnan & säätämisen vaivan vuoksi) vaan sen alle satasen "nikko-auton", eli hävyttömän helposti lennettävän lelukopterin. Tällaisella lelukopterilla (joista Innovator on yksi varhainen esimerkki) saa aikaan yhtäläisesti vahinkoa, kuin viittäkymppiä kulkevalla Nikkolla. Ja aivan yhtäläisesti autoissa riittää säätämistä ja opiskeltavaa, jos hommaan lähtee oikein tosissaan mukaan. Sitä siis vain yritän sanoa, että pystymettä-aloittelija-helikopteri ei eroa millään perustavaa laatua olevalla tavalla halvasta autosta tai veneestä. Helppo ja suhteellisen turvallinen leikkikalu.

Siihen en usko että suuret (siis tässä kontekstissa, eli >450) kopterit tulisivat koskaan hinnaltaan niin kilpailukykyisiksi, että joku ostaisi sellaisen ensimmäiseksi ilmalelukseen. Porhot pois lukien, mutta hehän ostavat nytkin Ferrareita lapsilleen ensiautoiksi... :)

Jos minä en olisi ostanut RTF-pakettia vaan mennyt tämän foorumin ja sen-mikä-olisi-järkevää viitoittamalla tiellä, eli ostanut tonnin reksin ensimmäiseksi kopteriksi, en olisi koskaan aloittanut harrastusta. Ensin taloon tuli reilun satkun koaksiaali, joka lensikin ensimmäisellä lennollaan makuuhuoneen kattovaloon. Kaasukanava piti reversoida lähettimestä, joskaan manuaali ei tästä virkannut mitään. Seuraavaksi askeleeksi neljäsataa Bladesta oli juuri ja juuri kipurajalla hinnaksi sille, että hyppää mukaan harrastukseen josta ehkä pitää, ehkä ei. Jos tässä vaiheessa joku olisi tullut kiven kovaa väittämään, että "Se on tonnin reksi tai sitten ei mitään, harjoittele simulla poika!" olisi homma jäänyt siihen satkun leluun. Onneksi näin ei kuitenkaan käynyt ja nyt ollaan jo syvällä kopterisuossa. :)

Olen totta kai samaa mieltä siitä että huonoilla välineillä harrastusta aloittaessa tulee paljon turhaa hampaiden kiristelyä ja rahanmenoa. Mutta siitä huolimatta jos vaihtoehdot ovat RTF-paketti tai joku muu harrastus, on RTF:kin ihan jees.

Voi aisian niinkin ajatella, että jos ei into riitä sen halvan RTF:n kanssa yhtä torppia pidemmälle, ei kalliillakaan kopterilla olisi montaa kuukautta jaksanut. Kopteroinnissa - aivan kuten muissakin harrastuksissa - tarvitaan todellista mielenkiintoa asiaa kohtaan että touhu jaksaa innostaa viikosta ja kuukaudesta toiseen. Luin jostain joskus juttua siitä, kuinka moni kopteriharrastuksen aloittanut jättää leikin kesken alle kuukaudessa. Luku oli aivan käsittämättömän suuri, jossain 3/4:n tietämissä tai saattoi olla ylikin. Suurelta luku tuntui, mutta saattaa siinä olla vinha peräkin, jos mukaan laskee kaikki pyörivillä siivillä lentävien laitteiden lennätystä kokeilleet. Harmi kun en muista lähdettä...

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #43 : 06 Lokakuu, 2009, 08:32:09 »
Luin jostain joskus juttua siitä, kuinka moni kopteriharrastuksen aloittanut jättää leikin kesken alle kuukaudessa. Luku oli aivan käsittämättömän suuri, jossain 3/4:n tietämissä tai saattoi olla ylikin. Suurelta luku tuntui, mutta saattaa siinä olla vinha peräkin, jos mukaan laskee kaikki pyörivillä siivillä lentävien laitteiden lennätystä kokeilleet. Harmi kun en muista lähdettä...

Olis ihan hauska tietää ikä- ja tulojakaumaa. Jos käytettävissä ei ole rahaa, voi harrastus jäädä leikkikalukokeiluun rahanpuutteen takia. Taas jos on rahaa kun roskaa, niin voi olla että tule ostettua hieno peli, mutta kun joutus oikeesti opettelemaan eikä vaan leikkimään niin ei jaksakkaan enää. Hmm. Interesting, very.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

JCA

  • Vieras
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #44 : 06 Lokakuu, 2009, 11:07:38 »
Luin jostain joskus juttua siitä, kuinka moni kopteriharrastuksen aloittanut jättää leikin kesken alle kuukaudessa. Luku oli aivan käsittämättömän suuri, jossain 3/4:n tietämissä tai saattoi olla ylikin. Suurelta luku tuntui, mutta saattaa siinä olla vinha peräkin, jos mukaan laskee kaikki pyörivillä siivillä lentävien laitteiden lennätystä kokeilleet. Harmi kun en muista lähdettä...

Olis ihan hauska tietää ikä- ja tulojakaumaa. Jos käytettävissä ei ole rahaa, voi harrastus jäädä leikkikalukokeiluun rahanpuutteen takia. Taas jos on rahaa kun roskaa, niin voi olla että tule ostettua hieno peli, mutta kun joutus oikeesti opettelemaan eikä vaan leikkimään niin ei jaksakkaan enää. Hmm. Interesting, very.

Ei tarvitse kun seurailla tuota myydään palstaa.. Melkeinpä päivittäin sinne tuntuu tulevan jokin uusi "pientä säätöä vaille oleva xxxx kopteri, kaksi viikkoa vanha, tarvitsee vain vaihtaa uudet lavat ja muutama linkki.." ja myyjä on rekisteröitynyt foorumille juuri silloin muutama viikko sitten.
Siitä ei varmaan muuta voi päätellä kuin että innostus on mennyt kun ei kopteri toimi. :( Tai sitten on laitettu tilaukseen uutta "parempaa" kopua. :)

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #45 : 06 Lokakuu, 2009, 12:26:19 »
Tuosta ikähaarukasta oli kysely, joka löytyy täältä
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #46 : 06 Lokakuu, 2009, 12:28:42 »
Voiko tuosta havaita kaksi pikkkiä. Toisessa piikissä maksaa iskä ja toisessa opinnot on ohi ja alkaa olla itsellä rahaa :D?
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Sokar

  • Vieras
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #47 : 08 Lokakuu, 2009, 20:50:53 »
Lainaus
Vispilä
Oma mielipide on se, että jos ei ole viittä tuntia aikaa tai mielenkiintoa käyttää säädön opetteluun niin sitten on valinnut itselleen väärän harrastuksen. Ihmetyttää vähän se että nykyään pitäisi kaikki saada valmiina nenän eteen
Niin mielipiteitä on niin monta kuin on ihmisiäkin ja hyvä niin

hyvin asiallista tekstiä Vispilältä mut siitä haisee piilo viesti " mitä hemmetti köyhät sunnuntai lentäjät pilaatte meidän harrastuksen  "

Lainaus
jos vaihtoehdot ovat RTF-paketti tai joku muu harrastus, on RTF:kin ihan jees.
Ite samaa mieltä
Lainaus
Luin jostain joskus juttua siitä, kuinka moni kopteriharrastuksen aloittanut jättää leikin kesken alle kuukaudessa. Luku oli aivan käsittämättömän suuri
Niin kuin niillä on mennyt se kuukausi siihen opiskeluun

itellä on nyt 5 eri harrastusta josta tää kopterit \ RC olis viides

Jos pitäisi valita kopteri harrastus tai ne neljä vanhaa harrastusta niin valitsisin ne neljä vanhaa

Vaikka meistä sunnuntai lentäjistä ei pidetä niin muutamasta voi tulla " oikeata RC lentäjiä "

Ja ite aloitin vuosia sitten n:1000€ budjetilla ja usean viikon opiskelulla se loppu ajan ja rahan puutteeseen + 200€ tappioon

Nyt päätin KOKEILLA uudestaan

koska RC koptereita ei voi vuokrata niin ainut vaihto ehto on halpa RTF paketti jos alle 300€ RFT ei olis en olis enään koskaan koskenut koptereihin

kaikki ei ehkä ajattele näin mut minä toimi noin

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #48 : 08 Lokakuu, 2009, 22:12:03 »
Eihän kysymys ole siitä että sunnuntailentäjistä ei pidettäisi. Vaan ymmärsin vispilän pointin niin että jos isommat kopterit tulisi halvaksi RTF paketeiksi niin kaikki saattaisi ihan heräteostoksena ostaa ja sitten saada vanhinkoa aikaan niillä, jos ei viitsi tutustua laitteisiin ja toimintaan.. saatika ottaa selvään vaan mennään suoraan ja pyhkäistään se naapurin olohuoneen ikkunasta sisään ja tapetaan kissa/pahempaa ^^.
Olihan se oikeesti hyvä jos saisi halvemmalla hyvät kamppeet niin saataisiin lisää aktiivi harrastajia, jos kaikki ostajat viitsii tustua hommaan enemmän..
Mielestäni autojahan voi nyt ostaa jokainen melkein puskista kun eivät kuitenkaan ole niin monimutkaisia ajaa jne, ja auheutettavat mahdolliset vahingot ovat pienempiä

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #49 : 12 Lokakuu, 2009, 13:43:43 »
Lainaus
hyvin asiallista tekstiä Vispilältä mut siitä haisee piilo viesti " mitä hemmetti köyhät sunnuntai lentäjät pilaatte meidän harrastuksen  "

Lainaus
Mielestäni Vispilä mystifioi kopteriharrastusta aivan turhaan ja liikaa. Miksei koptereista saisi tulla nikko-autoja koko kansalle? Siihenhän suuntaan tässä ollaan menossa jatkuvasti.

Lainaus
Tällaisella lelukopterilla (joista Innovator on yksi varhainen esimerkki) saa aikaan yhtäläisesti vahinkoa, kuin viittäkymppiä kulkevalla Nikkolla.

Lainaus
Monellako aloittelijalla on mielenkiintoa 5h opiskeluun + säätämiseen, et pääsee kentälle edes kokeilemaan?!

Piiloviestien etsiminen on varmasti hauskaa ja hyvää aivojumppaa näin syysaikaan  :). Mutta tehdään nyt se selväksi että mun tarkoitus ei todellakaan ole toimia aloittelijoita vastaan ja jos joku on sitä mieltä että on niin siitä voidaan sitten keskustella lisää.

Enpä kutsuisi 450 kokoisia leluiksi ja nikkoautoihin verrattaviksi vain sen takia että tulevat värikkäässä pahvilootassa jossa lukee päällä RTF. Tehoa niissä on kuitenkin jopa useita satoja watteja, ja nupissa kierroksia lähemmäs 3000rmp. Jos noita kutsuu turvallisiksi leluiksi niin mielestäni on unohtunut sanan "lelu" alkuperäinen tarkoitus, eli vaarattomuus ja käytön helppous johon ei tarvitse kokemusta ja opiskelua. Pienet coaxaalit on eri asia. Mikäs Nikoista muuten kulkee 50km/h?

Edelleen on olemassa kaksi ryhmää: uudet kopterereista kiinnostuneet harrastajat jotka etsivät halpaa pakettia aloitella ja sitten tietämättömät jotka etsii lelua tai ajanviettä. Jälkimmäinen ryhmä + RTF paketit on huono yhdistelmä ja satavarmasti tulee jatkossa isompia RTF koptereita jos kehitys jatkuu ennallaan. Ihan sama homma autoilussa, pitää olla aika Darwin että saa aikaan vahinkoa Nikko autolla, mutta halvoillakin RTF paketeilla saattaa murtaa jonkun nilkan. Ensimmäisen ryhmän puolesta olen iloinen, että on nykyään mahdollisuus aloitella pienellä budjetilla, oman aloittelun aikaan ei näin ollut. Ennenkuin joku etsii edellisestä lauseesta piiloviestiä niin kerron jo etukäteen ettei kyse ole katkeruudesta, sain kyllä tehdä enemmän työtä aloituksen eteen, mutta siitä on ollut suurta hyötyä jatkossa. Jos aiemmasta viestistä sai sen kuvan että olen "köyhiä sunnuntailentäjiä" vastaan, niin pahoitteluni..

Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että:
Lainaus
jos ei ole viittä tuntia aikaa tai mielenkiintoa käyttää säädön opetteluun niin sitten on valinnut itselleen väärän harrastuksen.

Ajokorttiakaan ei saa ilman harjoittelua, joten miksi kopteritkaan pitäisi saada lentoon ilman harjoittelua. Oikealla autolla ajaminen ja kopterointi on tottakai eri asia, mutta kyllä Beltilläkin saa silmän puhki kun oikeassa kulmassa sattuu tulemaan päin, vaikka sen takia että joku nupin servoista liikkui väärään suuntaan.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
4690 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2008, 11:47:05
kirjoittanut sgtpepper
6 Vastauksia
4078 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Tammikuu, 2011, 08:45:21
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
2595 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 06:29:53
kirjoittanut Jerkku
19 Vastauksia
13231 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2012, 17:57:19
kirjoittanut kopterifriikki
10 Vastauksia
10902 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Joulukuu, 2014, 14:21:20
kirjoittanut HJK