Kirjoittaja Aihe: Esky Belt CP V2  (Luettu 56720 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #50 : 12 Lokakuu, 2009, 14:34:41 »
Mikäs Nikoista muuten kulkee 50km/h?
Nyt en muista kuollaksenikaan mallia, mutta sellainen noin 40cm buggy se oli. Itsellä oli moinen, veljellä toinen. Elettiin kultaista 90-lukua. Tasurin kyljestä löytyi numikka jolla sai valita hi tai low. Hi-asetuksella ja juuri ladatuilla akuilla mentiin niin että pölisi, kunhan vain alusta oli sileä. Kenenkään nilkkaa ei murki saatu, mutta valitettavasti nyrjähtämään kylläkin. Nyky-Nikkoista en tiedä, mutta jos korvataan sana "Nikko" sanalla "Kyosho", niin ollaan taas siellä 50km/h-luokassa. Se on kyllä täsmälleen totta, että kopterilla saa huomattavasti helpommin pahaa jälkeä aikaiseksi, kuin autolla. Auto sentään pysähtyy kun nappaa kaasun pois tai jarrun päälle, kopteri tulee aina vähintäänkin vielä maahan.

Mutta mitäs 450-kokoista kopteria erityisesti pitäisit edes etäisesti Nikko-autoon verrattavana laitteen? Minulla oli mielessä siis nimenomaan nämä Innovatorin kaltaiset vehkeet, joilla lentäminen on tehty todella helpoksi. Näissä lavat ovat yleensä pehmeät ja pyörivät hitaasti, täsmälleen siitä syystä ettei kopetrille eikä ympäristölle tapahtuisi pahoja asioita torpin yhteydessä. Jos Innovator on Nikko, 450 voisi olla Kyoshon polttis.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #51 : 12 Lokakuu, 2009, 20:56:00 »
Lainaus
Mutta mitäs 450-kokoista kopteria erityisesti pitäisit edes etäisesti Nikko-autoon verrattavana laitteen?

Eipä tule montaa mieleen, kaipa se Innovator on lähimpänä jos pitäisi valita. Kuvassa 450 kokoisen aiheuttama vamma, samaa tuskin saisi Nikolla aikaiseksi.

-op-
« Viimeksi muokattu: 12 Lokakuu, 2009, 20:59:40 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #52 : 12 Lokakuu, 2009, 21:39:58 »
"Ajokorttiakaan ei saa ilman harjoittelua, joten miksi kopteritkaan pitäisi saada lentoon ilman harjoittelua. Oikealla autolla ajaminen ja kopterointi on tottakai eri asia, mutta kyllä Beltilläkin saa silmän puhki kun oikeassa kulmassa sattuu tulemaan päin, vaikka sen takia että joku nupin servoista liikkui väärään suuntaan."

Eipä autokouluakaan aloiteta kasaamalla runkoa tulevaan välikoppa eskorttiin, vai olenko ollut väärässä autokoulussa?!  :o
Niin no, tottakai pitää harjoitella mitä ikinä onkaan aloittamassa, maltti on valttia!
Harjoitellaan ajamaan autoa on eri kuin kampuran tasapainottaminen.
Moniko autonkuljettaja tietää itse auton tekniikasta mitään? Ehkä moni pyyhkijänsulat vaihtaa mutta, itse venttiilinsäätö saati vaativampi säätäminen karsiikin jo monta kymmentä prosenttia.

En allekirjoita addressia isojen rtf pakettien puolesta mut, ilman rtf pakettaja uusien harrastajien määrä laskee.

Itse kuulun ryhmään maltilliset. Aijempaa rc kokemusta ei ole laisinkaan, ilman rtf pakettia en olisi kiinni harrastuksessa.
Ensimmäisillä 5 akullisella en noussut 5cm korkeammalle. Harjoitusta harjoituksen perään ja tällä hetkellä, kevyttä kasia ja nose in leijuttelua.
Nyttemmin hyllyllä on 6 kopteria, 3 lentokunnossa ja loput vielä paketeissaan.
Säätäminen ja touhuaminen on vastapainoa työlle, olen kiinnostunut ja halukas oppimaan säätämisestä ja lentämisestä mut, jos tämmönen pitäisi aloittaa ihan tyhjästä niin tuskimpa kopteri lentäisi.

Anyways,
Tänään olin taas kentällä ja 6 akullista lentelin hk450. Treenilandarit pois ensimmäistä kertaa, kestää kestää jotta löytää uudet kiintopisteet ja tuntuman mut, huomenna uudestaan ja katsotaan jos sitä uskaltautuu aijempaan kahdeksikkoon.
Tässä mentiin vähän takaperin omien säätämisien kanssa, alussa säätelin muutaman akullisen balanssia että miten kopu leijuu ja minne lähtee kampeamaan. No nyt kun otin landarit pois niin pitää tehdä vastakorjausta miltei sen mitä olen säätänyt landareille.
Nyt on HK450:lla lennetty kevyesti varmaan tommoset 20 akullista, ilman torppeja (kop kop kop). Ei ongelmia tekniikassa, pitänee todeta että harrastajalle unelmapeli.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #53 : 12 Lokakuu, 2009, 21:49:21 »
Hui saakeli missä kunnossa jalka :o!!! Ja jotkut vielä suosittelee ensimmäiseksi kopteriksi isompaa ::).

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #54 : 12 Lokakuu, 2009, 22:11:56 »
Lainaus
Ja jotkut vielä suosittelee ensimmäiseksi kopteriksi isompaa .
Millään kopterilla ei saa ajaa päälleen edes vahingossa. Mitä toimivammat laitteet ja kunnioittavampi asenne, sitä pienemmällä todennäköisyydellä mitään tapahtuu.

Kopterin koko ei ole noin suoraviivainen asia:  Pieni hiljainen 450 kopteri luo joskus lelumaisen illuusion ja kunnioitusta voi olla vaikea rakentaa.
600 kokoluokalla kun aloittaa, on jokaiselle alusta asti selvää että peli on todella vaarallinen ja sen kanssa pitää ottaa varovaisesti ja varmanpäälle, ja ennenkaikkea opetella perusasiat hyvin ennen ensimmäistä yritystä.
« Viimeksi muokattu: 12 Lokakuu, 2009, 22:13:31 kirjoittanut keke »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #55 : 12 Lokakuu, 2009, 22:21:49 »
Aivan, ja suurta osaa pelaa myös se kuin lähellä lennätä... tuokin jälki on luultavasti siitä on kun on leikitty liian lähellä?
Isompaan kopteriin suhtautuu eritavalla kuin pieneen kuten edel. viestissä mainittiinkn.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #56 : 12 Lokakuu, 2009, 22:34:25 »
Ja tästä siis voimme päätellä että isompi kone on aloittelijan käsissä turvallisempi, johtuen edellä mainituista syistä.  ::) ok.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #57 : 12 Lokakuu, 2009, 23:15:31 »
Oli taas tylsää, joten oli pakko yrittää muistella perskoulun oppeja.

Jos poimitaan tollanen alignin v2 spekseillä oleva 450 kokoinen kopteri ja siihen alignin moottori 11 hampaisella pinionilla esimerkkiin.

430XL  mosan KV on 3.700, joten 11 piikkisellä pinionilla ja 150 piikkisellä päärattaalla nupissa on kierroksia palttiarallaa  2.711 minuutissa.

pi * 0,7m = ~ 2,199m per kierros (lapasen pää taivaltaa)
2.711 * 2,199 = 5.961,489 m/min
5.961 * 60 = 357.660 m/h eli kansankielellä reilut 350 km/h lapasen kärjessä.

Sitten jos tuo vaikka karkaa kohti 50 km/h, on toivottavaa että se raapasee oikealta puolelta ohi mennessään vaan kolmeasataa ...
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #58 : 12 Lokakuu, 2009, 23:19:04 »
Joku laskee sitten leikkausvoiman? ^^
perus-setuppi 250 450 600 ja 700 ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #59 : 13 Lokakuu, 2009, 08:49:11 »
Lainaus
Ja jotkut vielä suosittelee ensimmäiseksi kopteriksi isompaa .
Millään kopterilla ei saa ajaa päälleen edes vahingossa.
Saa tai ei, olen lentänyt itseäni toistuvasti naamaan Walkeran 4#3B:llä... :D Pienessä huoneessa seinän vierellä möllöttävä lihatorni vetää epävakaata kopteria magneetin lailla puoleensa. :)

Vaaroja on maailma täysi. Jos tosissaan harrastamaan lähtee, en pitäisi suurenakaan kriteerinä sitä, minkälaista vahinkoa vehkeellä saa aikaan itsensä tai toisen päälle lentäessä (kun nyt melko toisiaan vastaavista koptereista puhutaan). Samalla ideologialla olisi jäänyt monet asiat ostamatta; sakset, mopot ja autot. Turvallisuus on käyttäjästä kiinni.

Mitä suuren kopterin suosittelemisesta aloittelijalle tulee, on suuri aina vakaampi eikä siitä pääse mihinkään. Esimerkiksi 600:nen on niin rauhallinen liikkeissään, että sen alta ehtii hitaampikin härmäläinen pois. 450 puolestaan kieppuu jo aivan toisella tavalla ja riski tahattomaan kontrollin menetykseenkin kasvaa. Ja taas kun mennään pienempään, palaan edellä kertomaani insidenttiin 4#3B:n kanssa... :) 450:n kanssa ei ole koskaan käynyt kovinkaan lähellä, 500:n kanssa ei edes melkein lähellä.

Vispilän linkittämä kuva näytti pahalta. Mutta kuten edellä sanoin, en vertaisi 450:stä Nikkoon, vaan mieluummin vaikkapa Kyoshon polttikseen. Löytyykö jostain kuvia Innovatorin aiheuttamista vammoista? Ei varmaankaan? No entäs 1/10-koon polttiksen? Eiköhän.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #60 : 13 Lokakuu, 2009, 14:26:15 »
Lainaus
Vaaroja on maailma täysi. Jos tosissaan harrastamaan lähtee, en pitäisi suurenakaan kriteerinä sitä, minkälaista vahinkoa vehkeellä saa aikaan itsensä tai toisen päälle lentäessä (kun nyt melko toisiaan vastaavista koptereista puhutaan). Samalla ideologialla olisi jäänyt monet asiat ostamatta; sakset, mopot ja autot.

Niin, isokin kopteri voi olla hyvä valinta aloittelijalle jos ottaa kaikki asiat huomioon. Ero vaan on se, että jos jokin menee vikaan, vahinko on suurempaa.

Lainaus
Turvallisuus on käyttäjästä kiinni.

Niin on ja tässä pari esimerkkiä mitä ei kannata tehdä.





-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Sokar

  • Vieras
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #61 : 13 Lokakuu, 2009, 18:30:56 »
Lainaus
Ihan sama homma autoilussa, pitää olla aika Darwin että saa aikaan vahinkoa Nikko autolla, mutta halvoillakin RTF paketeilla saattaa murtaa jonkun nilkan
oon nähnyt videon jossa joku tumpelo murtaa varpaan Traxxas mini E-revolla joka näyttää city marketin lelulta ainut ero on hinta 350€ ainiin ja 1\18 mini E-revo kulkee n:80km\h
Lainaus
Ajokorttiakaan ei saa ilman harjoittelua, joten miksi kopteritkaan pitäisi saada lentoon ilman harjoittelua.
harjoitella minä haluankin esim RC simulla mut kaikki ilmaiset on surkeita lento tuntuma 0

ClearView RC vaikuttaa 40$ hintaan hyvältä mut en omista pay pal tili niin hankkiminen on jäänyt

Belt Kopteri nyt tullut 3 kertaa maahan  :(

Korjaan kopterin taas kun kerkiin ite lennän aina sellaisessa paikassa jossa ei ole ohi kulkijoita

Ainut ketä voin teloa on itseni sen taas maalaisjärki ja itse suojeluvaisto estää (toivon mukaan  :D)
Lainaus
mutta kyllä Beltilläkin saa silmän puhki kun oikeassa kulmassa sattuu tulemaan päin,
Ite liikun polku pyörällä joten käytän myös rc\ harrastuksessa samoja "ajo laseja" maksoi joskus K-raudassa huimat 3€ on iskun kestävät työ turva lasit aurinko lasit ei kestä iskuja


Lainaus
Saa tai ei, olen lentänyt itseäni toistuvasti naamaan Walkeran 4#3B:llä... Hymyilee leveästi
mut 2\3 ja 4ch koaksiaali kopterit on leluja itellä on kaks lelua esim 4ch piwi otin sen ilmasta kiinni jotta ei lennä töllöä päin niin lavat osu sormiin mut hädin tuskin edes tuntu mitään ei tullut edes mustelmia tai mitään

Mut beltiin ym oikeisiin 450 RC koptereihin en koskis kun ne liikkuu se jo näkee että tekis kipeä jos koskis

Lainaus
Säätäminen ja touhuaminen on vastapainoa työlle, olen kiinnostunut ja halukas oppimaan säätämisestä ja lentämisestä mut, jos tämmönen pitäisi aloittaa ihan tyhjästä niin tuskimpa kopteri lentäisi.
Lainaus
tottakai pitää harjoitella mitä ikinä onkaan aloittamassa, maltti on valttia!
Itse tarkoitin että olen iloinen kun on näitä halpoja RTF paketteja on niin pääsin kokeilemaan vaikka onkin vain pari huteraa räpiköintiä takana niin tykästyin koptereihin

RC kopterit ja lentokoneet on varmaan ainoita harrastuksia jossa ei pääse kokeilemaan laiteita ennen ostoa

Joten uudelle tulokkaalle tuo T-rex muodostama 600-1000€ voi olla iso kynnys kun ei tiedä haluunko vai en kopterin

Elecroniikkaa esim PS3 tai sukellus välinetä ym tai oikeata autoja voi lainata \ vuokrata ja kokeilla ennen ostosta

esim oma polku pyörä makso reilu 2000€ sain sen koko viikonlopuksi liikkeestä henkareita vastaa kokeiluun

Mut koptereita ei saa syykin ymmärän se tulis 100 + 1 osana takas  :D

Noissa videoissa on hepuilta suojelus keiju ottanut loppu tilin ja lähtenyt pois

kuka täys järkinen lentää polttis kopterilla sisällä tai yrittää hiusten leikkausta rc kopterilla 

Poissa Mick

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #62 : 14 Lokakuu, 2009, 16:35:15 »
Käy ne alkuperäset rattaaat siihen. Ei mitään muutaku laittaa paikoilleen sama hihna käy.
Itse eka tilasin rexstoresta 450:sen perävetosysteemin ni siinä oli se hihnavetoratas irrallaan niii ruuvipenkissä prässäsin siihen beltin omaan perävetovaihe akseliin. Sit ku meni paskasi ku torppasinni laitoin kokonaan beltin oman systeemin ja ihan samanlailla pelasi..
Trex 600NP, CX 500, Cx 450 pro
Spartan
Phoenix Rc
Spektrum DX7

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #63 : 30 Lokakuu, 2009, 13:36:32 »
Lainaus
Jos kehitys jatkuu samaan malliin, niin en todellakaan odota innolla sitä aikaa kun kaupasta alkaa saamaan RTF 90 nitroja.

Ja kappas, kuukautta myöhemmin RR:stä poimittua:

Lainaus
Hobby City - I received a notice that they will be selling nitro 50s and 90s!!!
They say it will be at least a couple of weeks until they are in stock. If you are aware of any details please share.
Lainaus
The danger IS in the complete noob buying one because they are finally in his price range and hurting himself or someone else because he used abject junk to fly it and/or didn't take the time to sort out the imperfections in the clone.

Liekkö nuo jotain HK sarjalaisia, vai Trexejä vai jotain muuta.

Lainaus
Siihen en usko että suuret (siis tässä kontekstissa, eli >450) kopterit tulisivat koskaan hinnaltaan niin kilpailukykyisiksi, että joku ostaisi sellaisen ensimmäiseksi ilmalelukseen.

Kiinan 500:set ja niiden akut on jo nyt niin kilpailukykyisiä, ettei 450 vs 500 ole enää oikeastaan budjettikysymys.


-op-
« Viimeksi muokattu: 30 Lokakuu, 2009, 13:40:50 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #64 : 14 Marraskuu, 2009, 16:50:39 »
Lainaus
Sehän siinä onkin että koneen pitäisi toimia suoraan paketista, jos joutuu vaihtamaan kaikki sähköt niin sitten olisi ollut sama ostaa samantien parempi paketti.

Pitää osittain perua omia sanoja, nyt kun on enemmän kokemusta tästä v2 versiosta. Tästä saisi aikaiseksi kaksi täysin erilaista arvostelua, riippuen mihin vertaa. Yritänkin kommentoida enemmän aloittelijan näkökulmasta kuin parempiin kopuihin verraten, koska Belt on tarkoitettu ekaksi koneeksi.

Oli mukava yllätys, että tuli hyvät ohjeet lipon lataukseen ja idle vivun käyttöön, ja että idlevipu oli teipattu kahvaan kiinni ettei käy "mitähän tästä tapahtuu" kömmähdyksiä. Ohjeen kehotus käyttää vain Eskyn omia latureita on vähän turha, koska parempiakin latureita on, tosin hyvä sinänsä ettei joku ala millään nikkolaturilla lataamaan. Beltin oma ohje on kanssa ihan jees, englannin kieliset tekstit on kyllä paikoittain aika huvittavaa luettavaa. Jonkun internet sanakirjan avulla varmaan kääntäneet. Sivulla 25 oli virhe: "Rudder checking" kohdassa, keskimmäisessä kuvassa on lapakulmat nollassa, vaikka perässä pitäisi olla kulmia n. 6-8 astetta servoarmin ollessa 90 asteen kulmassa linkkiin nähden. Perä oli näin säädetty suoraan paketistakin.

Itse kone on kyllä vakiona todella helppo ottaa käyttöön, radioon patterit ja akku latauksen jälkeen kiinni ja eikun lentämään. Mukana tuleva laturi on melko huono verrattuna halpoihinkin näytöllisiin latureihin. 0.8A latausvirta on aika "old school", ja en tiiä onko mulla tossa joku vika kun kaks tuntia latasin eikä edes noussut jännite yli 12V. Onhan se tosin ymmärrettävää ettei kovin kummoista laturia pariin sataan euroon saa mahtumaan. Mutta vertauksena esim. HobbyKingin Turnipsi (Turnigy) maksaa pari kymppiä, pystyy lataamaan järkevässä ajassa, ja näytöltä näkee suoraan kuinka paljon mAheja akkuun menee.

Vakioasetuksilla kone on turhan herkkä aloittelijalle, liikaa liikealueita. Jos olisi tietokoneradio, niin D/R:ää saisi laskea ainakin 30% ja lisätä expoa 20-30%. Vakioradiolla ei noita voi säätää. Se radion hover pitch knobi on aika turha, sille olisi parempi käyttökohde D/R säätönä, toivottavasti joskus lisäävät radioon sellaisen. Konetta saisi rauhallisemmaksi painavammilla lavoilla, ja stabbaripainoilla. Voisi olla hyvä jos paketissa tulisi joko painavammat stabbilavat, tai lisäpainot stabbitankoon.

Seuraavaksi iskinkin kiinni Spektrumin AR6100E vastarin, ja bindasin omaan JR X9303H radioon. Mekaanisesti kone oli aika hyvin säädöissä, lavanpitimien linkkejä piti muuttaa jonkin verran, että sai lapakulmat sopivaksi kumpaankin suuntaan. Kaasukäyräksi heitin 100-100-100. Koetin myös Beltin vakio "hiilari"lavoilla, mutta lapaura oli aika pielessä. Säädin kaikki linkkejä aika reilusti, mutta ei auttanut lapauraa. Vaihdoin takas orkkis puulavat ja parani. Kateltiin niitä hiililapoja vähän tarkemmin, niin huomattiin halkeamia lavan päällä. Ne ei varmaan kyllä vaikuta lapauraan.

Beltti alkoi toimia ihan hyvin, kun sai säädöt kohdalleen tuolla omalla radiolla. Perä pitää kohtuullisesti, pystyy lentämään perä edelläkin ja tuntuu melko hyvältä verrattuna aikaisempiin halppiskoneisiin mitä oon koettanut. Gyron kanssa ei ole mitään driftausongelmaa kylmässä kelissä. Teho kevyeen 3Dhenkin ja yllättävän vakaasti lensi itseasiassa. Aion testata Belttiä vielä tuolla orkkis radiolla joku päivä, ja koettaa keksiä niksejä millä koneen saisi mahdollisimman hyväksi perus setupilla.

Netissä porukka spekuloi josko Beltin saisi toimimaan paremmin kopun sähköjen vaihdolla, mutta fakta on se, että radio aiheuttaa suurimman osan ongelmista. Vakkariservot on tarpeeksi nopeita ja vääntäviä. Sama juttu on vähän kaikkien RTF koneiden kanssa, helposti aletaan päivittämään väärästä päästä jos tulee ongelmia. Beltin radiossakin pelkkä D/R säätö olisi suuri parannus.





-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #65 : 14 Marraskuu, 2009, 22:01:47 »
Onnistuuhan se hieman heikommallakin kalustolla, kun osaa. Toisaalta, jos ei osaa, niin ei se kalustoon satsaaminenkaan auta...

Luulisi, että kiinteän D/R -asetuksen saisi kytkimellä ja parilla vastuksella väsättyä. Joskus vanhaan aikaanhan (PPM) se tikun potikan asento ohjasi sen servopulssinleveyden 1 ms .. 2 ms. Tuota pitäisi sitten vain rajoittaa kummastakin päästä muuttamalla vastusarvo tikun molemmissa asennoissa sopiviksi, jotta halutut raja-arvot saavutetaan. Vai menikö aivan pieleen?
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #66 : 15 Marraskuu, 2009, 10:06:55 »
Luulisi, että kiinteän D/R -asetuksen saisi kytkimellä ja parilla vastuksella väsättyä. Joskus vanhaan aikaanhan (PPM) se tikun potikan asento ohjasi sen servopulssinleveyden 1 ms .. 2 ms. Tuota pitäisi sitten vain rajoittaa kummastakin päästä muuttamalla vastusarvo tikun molemmissa asennoissa sopiviksi, jotta halutut raja-arvot saavutetaan. Vai menikö aivan pieleen?
Ei mennyt. Jotkut ovat jopa askarrelleet kiinteitä vastuksia rajoittamaan kanavan liikettä kun eräs tuplaroottorinen kopterimalli tiputti muuten swashin irti linkistöstä. Nuppi siis "hieman" bindasi... ::) Sinällään 2.4G aika ei ole muuttanut mitään, radion sisällä on edelleen ne potikat tikkujen asennon tarkkailuun ja signaali kulkee ihan entisenlaisena lähetinpiirille asti.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #67 : 15 Marraskuu, 2009, 11:09:06 »
Laitan omaa kommenttia vrt. Vispilän kokemukset.

Se radion hover pitch knobi on aika turha, sille olisi parempi käyttökohde D/R säätönä, toivottavasti joskus lisäävät radioon sellaisen.
Se tosiaan tekisi radiosta paljon paremman. Tuolla nykyisellä potikalla tulee aloittelijana passattuu lapakulmia isommiksi, jos mekaanisesssa säädössä on tullu tehtyy virhearvioita. En tiedä kannattaako niin tehdä, mutta jäänyt vähä tavaksi. Toki lapojen keskenäiest erot säilyy ja siks varmaan olis parempi unohtaa koko nupikka ja tehdä säätö kunnolla.

Konetta saisi rauhallisemmaksi painavammilla lavoilla, ja stabbaripainoilla. Voisi olla hyvä jos paketissa tulisi joko painavammat stabbilavat, tai lisäpainot stabbitankoon.
Laitoin itsekin lisäpainot tilaukseen, tämä on varmasti kullan arvoinen vinkki jokaiselle beltillä aloittelevalle!

Gyron kanssa ei ole mitään driftausongelmaa kylmässä kelissä.
Mulla tuntuu, että perä pitää huomattavasti paremmin, kun käyttää sähköt poissa minuutin lennättelyn jälkeen. En tiedä missä vika (ominaisuus) voisi olla, jos ei tuossa gyrossa? Perän mekaaninen säätö muuttuu kylmyyden takia?

Aion testata Belttiä vielä tuolla orkkis radiolla joku päivä, ja koettaa keksiä niksejä millä koneen saisi mahdollisimman hyväksi perus setupilla.
Tästä ohjeesta olis hyötyä! Tuntuu, että todella vaikea saada säätöjä tehtyä hyvin. Varsinkin servojen linkitys swashille tuntuu vaikealta saada kuosiin ja virhe vaan kertautuu ylempänä topissa.


Netissä porukka spekuloi josko Beltin saisi toimimaan paremmin kopun sähköjen vaihdolla, mutta fakta on se, että radio aiheuttaa suurimman osan ongelmista. Vakkariservot on tarpeeksi nopeita ja vääntäviä.
Toisaalta radio on varmasti kallein yksittäinen investointi, eli sitä aloittelija tuskin lähtee vaihtamaan vaikka muuten torppien seurauksena osia pistetäänkin uusiksi. Tässä mielessä radion parantaminen olisi mielestäni ehkä tärkeintä..

CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #68 : 10 Joulukuu, 2009, 21:28:44 »
D/R- toiminnon tekemisestä radioon itse oli vaihteeksi täällä juttua: http://www.lennokit.net/showthread.php?p=501706#post501706.

Hakusanoiksi: dual rate, puolittajat (jos joku tältä foorumilta etsii).
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #69 : 22 Toukokuu, 2010, 21:20:27 »
Vanha ketju, mutta liippaa riittävän läheltä.

Äskön kävin tyyppäämässä v2 Beltiä Flysky TH9x radion asennuksen jälkeen. Nupissa nyt enemmän varvia (käyrä 0-40-80-90-100) Ja voi vempula kun oli ärhäkkä liikkeissään. Eka noususta oli lähteä totaalisesti lapasesta Hk450 jäljiltä. Taitotaso on vielä luokkaa aloittelija ja kai niitä puolittajia pitäisi alkaa ottaa käyttöön. Onko se siis niin, että jos laitetaan puolittaja 70, se leikkaa 30% liikeradasta pois? Puolittaja otetaan käyttöön naksuttelemalla kaikki D/R kytkimet "on" asentoon? Siis tietenkin mankan ohjelmoinnin jälkeen.

Swash mixerit ovat 60 kaikille akseleille ja lapakulmia antaa n. +-9 astetta. Pitäiskö pudottaa kallistukselta?

Onko jollakin antaa toimivat alkuasetukset beltille? Harjoitteluvaiheena leijuttelu jo sujuu ja pikkuisen kurvaillaan hiljaa ja matalalla :P Beltti on toisena kopterina honkkarin rinnalla ja en siitä ole luopumassa. Alusarjakin on tuloillaan kiinasta.

Edit: Lueskelin tuossa huvikseni koko ketjun läpi ja paljon asiaa ja mielipiteitä oli ilmassa. Itse ostin beltin talvella käytettynä, kun alkoi laji kiinnostaa. Sillä sitten harjoittelin ja muutaman kerran kopsauttelin lavat päreiksi ja muutaman muoviosan. Valintaa en kadu, sillä hinta oli ok ja sillä pääsi sisään lajiin ihan hyvin. Hk450 oli seuraava askel ja se tuntuu todella paljon vakaammalta ja helpommalta lennättää kuin Belt. Ostin toisen kopterin, jotta olisi jompikumpi lentokunnossa  ;D ja trex-tyyppinen tekniikka tulee tutuksi. Nettiä on tullut koluttua liikaakin kopteriasioita opiskellessa. Lontoon kieli taipuu, joten siitä on suunnaton apu hankinnoissa ja opiskelussa.  Maalimalla on isoja ja vilkkaita foorumeja kuten Helifreak, rcgroups jne.

Voisiko sitten Belttiä suositella aloittelijalle? Kyllä ja ei. Itse en suosittele koko kopteriharrastusta kenellekään. Tämä siitä syystä, että innostuksen pitää lähteä itsestä, eikä muiden houkuttelusta. Laji on esim lennokkeihin verrattuna todella vaativa ja lennokkikerhossakin aikoinaan 90% tarjokkaista lopetti lyhyeen. Sama pieni porukka harrasti sitten vuodesta toiseen. Beltillä pääsee nopeasti alkuun, mutta niistäkin varmasti 90% jää hajallisena komeron perukoille kolarin tai parin jälkeen. Lennokeissa aikoinaan penskoilla veri veti ilmaan mutta siihen maailman aikaan piti ensin rakentaa lennokki omin käsin. Usealla tyssäsi siihen. Joskus terveyskeskuksen kautta tikit sormissa.

1000€ satsaus trexiin, kunnon radioon ja oheissälään aloitusvaiheessa vaatii tietynlaisen henkilön. Kyse on näistä hemmoista, joille voi povata jatkuvuutta harrastukseen. Vaatii jonkinasteista perehtyneisyyttä, jotta saa laitteen kasaan saatikka säädettyä ja ohjelmoitua lentäväksi. Kiinalaisen skootterin hinta on liian suuri satsaus jollekin lievästi poropeukalolle kakaralle, joka saanut impulsiivisen kipinän hankkia kopteri. Harvan teinin hermo pitää paria ekaa iltaa pidemmälle tuollaisen kapistuksen parissa. Tuloksena katkenneita ja nylppääntyneitä ruuveja, hajallisia tai kadonneita nippeleitä ja itkupotkuraivari.
« Viimeksi muokattu: 23 Toukokuu, 2010, 10:17:28 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Esky Belt CP V2
« Vastaus #70 : 23 Toukokuu, 2010, 18:19:05 »

Vakioasetuksilla kone on turhan herkkä aloittelijalle, liikaa liikealueita. Jos olisi tietokoneradio, niin D/R:ää saisi laskea ainakin 30% ja lisätä expoa 20-30%. Vakioradiolla ei noita voi säätää. Se radion hover pitch knobi on aika turha, sille olisi parempi käyttökohde D/R säätönä, toivottavasti joskus lisäävät radioon sellaisen. Konetta saisi rauhallisemmaksi painavammilla lavoilla, ja stabbaripainoilla. Voisi olla hyvä jos paketissa tulisi joko painavammat stabbilavat, tai lisäpainot stabbitankoon.

Kokeilin tänään laskea liikealueita 30% puolittajilla ja olin saada kopterin kintuille noususta, kun tuntui että ei reagoinut ohjaukseen ollenkaan entisen tuntuman jälkeen. 10-15% D/R tuntui olevan kohtuuhyvä kompromissi näin aloittelijalle, joka jo osaa leijutella ja vähän veivailla eri suuntiin. Ohjausherkkyys muistutti tällöin HK450 ilman puolittajia. Expoja oli 15% kallistukseen ja 25% perälle. Perältä voisi expoa vähentää ja lisätä puolittajaa. Tulisi lineaarisempi tuntuma. Taidan kokeilla perälle 30% D/R ja expo 15%.
« Viimeksi muokattu: 23 Toukokuu, 2010, 18:20:43 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
4688 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2008, 11:47:05
kirjoittanut sgtpepper
6 Vastauksia
4072 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Tammikuu, 2011, 08:45:21
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
2594 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 06:29:53
kirjoittanut Jerkku
19 Vastauksia
13225 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2012, 17:57:19
kirjoittanut kopterifriikki
10 Vastauksia
10900 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Joulukuu, 2014, 14:21:20
kirjoittanut HJK