Minä en muista väittäneeni Beamia ja Protosta samanlaatuisiksi
Et väittänytkään missään vaiheessa, mutta minusta kuitenkin annoit ymmärtää, että sinusta Beam ja Protos ovat molemmat laadukkaita. Siitä tuo inflaatio kommentti
.
Faktaa: Hyvinkin samanlaisella elektroniikalla varustettuna, Trex450SeV2 vs Beam, Beam oli aivan kertaluokkaa eri vakaa, se todella kulki kuin kiskoilla
Tämän "fakta-arvoa" en vieläkään sulata ihan helpolla. Olen Juhon kanssa samalla linjalla, että:
Ja niihin lento-ominaisuuksiin vaikuttaa mun mielestä kaikista eniten se nuppi.
Näissä koneissa SEV2 ja Beam on fyysisesti muutenkin samat mittasuhteet ja todellakin se nuppi on ihan samanlainen. Uskoisin, äkkiseltään, että jos toinen kone on pakasta vedetty ja toisella on lennetty 100+ lentoa ja 10+ tonttia, niin siinä jälkimmäisessä koneessa on kuitenkin joku osa jäänyt vaihtamatta tai kulunut, joka voi vaikuttaa sen lento-ominaisuuksiin. Myöskin luulen, että pienet erot radion ohjelmoinnissa ja mekaanisen setupin kohdalleen osuminen vaikuttaa kopterin käytökseen näiden kahden koneen välillä selkeämmin verrattuna koneen fyysisiin ominaisuuksiin tai "laatuun".
Protoksen nuppi poikkeaa Alignin nupista rakenteeltaan ja vaikka siinä ja 500:sessa on samat lavat kiinni, niin lentotuntuma on reksillä huomattavasti Protosta vakaampi. Protos tuntui tangon kanssa minusta oikeastaan kiikkerämmältä kuin 450:nen reksi varsinkin tuulessa. Yritin säätää Protoksen nuppia vaikka kuinka ja päädyin siihen ratkaisuun, että FBL on ainoa keino, jolla tuo kone lentää yhtä hyvin kuin reksi. Maailmallakin tästä saa lukea ja toiset tykkää Protoksen nupista, koska sen kanssa joutuu "lentämään enemmän" kuin reksin nupin. Tällä yritin selvittää sitä, että muuten ominaisuuksiltaan lähellä olevissa koneissa uskoisin juuri sen merkittävän eron tulevan nupin rakenteesta.
Minusta siis kaikkien Alignin SEV2:sen hommanneiden aloittelijoiden ei kannata pahoittaa mieltään ja harmitella, että voi kun olisi tullut ostettua tuo "kertaluokkaa" parempi Beam, eikä tätä "kertaluokkaa" ESkyä parempaa Alignia
.
Minä ja joku muukin yritti ohjata tätä keskustelua siihen suuntaan, että pysyttäisiin poissa ympäripyöreyksistä, fiiliksistä ja muista turhuuksista pysyen faktoissa, joiden kautta voisi oikeasti keskittyä laadun miettimiseen kahden (tai useamman) eri valmistajan välillä.
Tätähän on mietitty, mutta tuntuu olevan hankala pala. Alignin koptereissa on todettu olevan ongelmia, mutta mikään niistä ei jostain syystä tunnu olevan laatukysymys. Olkoon vaikka niin, jos se on vaikea hyväksyä.
En millään näe noita kertomiasi asioita laatuongelmana (paitsi sen akselin, josta oltiinkin samaa mieltä). Laatuongelma on mielestäni vaikkapa osa, joka ei käy paikalleen tai joka vaatii kasaajalta jonkun reiän suurentamista, että saisi ruuvin paikalleen. Toleranssit ovat myös laatuongelmia. Heikot osat, jotka eivät kestä siinä tehtävässä, johon ne on tarkoitettu, ovat laatuongelmia. Näitäkin Alignin koneita suunnittelee ja testilentää vaikkapa semmoset kaverit ku Jason Krause ja Alan Szabo Jr. Jos kone kestää vaikka nyt runkolevyjen osalta heidän käsittelyssään yhden akun, ei meillä taida olla mitään huolta.
Onko fiiliksissä muuten jotain vikaa? Jos ei kestä Beamin omistajien fiiliksiä, niin too bad. Maailma ja kopterienkin lennätys olisi aika hölmöä hommaa ilman hyviä fiiliksiä ja muita turhuuksia. Välillä on vähän huonompia fiiliksiä, kun haeskelee osia ojan pohjalta, mutta niitäkin on pakko olla, että osaa tunnistaa taas hyvät fiilikset.
Fiilikset on jees, mutta esim. tuotteiden vertailu fiilispohjalla ei anna todellista kuvaa ja näitä kirjoituksia lukee myös ne, jotka miettivät mitä seuraavaksi hankkisi. Ei ole minusta oikein sanoa jotain tuotetta huonolaatuiseksi vain sillä pohjalla, että on toisesta tuotteesta parempi fiilis.
No niin, summataan mitä minä olen saanut irti tästä ketjusta:
- Beamista ainut esille tullut negatiivinen asia on liian tiukat pallolinkit, joita täytyy itse herkistää (onko toleranssiongelma?
- Jyristä SE V2 lentää huonosti verrattuna Beamiin
- 600 ESP:ssä on ongelma pääakselin kanssa ja minä olen kuullut muutaman vastaavan tapauksen myös 600N:ssä (Huom! Tämä ei koske koko Alignin mallistoa)
- MTHS:llä olisi parannusehdotuksia Alignin suunnittelutiimille ainakin 600 ESP:n suhteen
- Minä laitan ruuvit liian tiukkaan (vaikka käytänkin vain noin 3-4mm lukitetta ruuvin päässä)
- Alignin sähköjen kanssa on ollut useammallakin ongelmia (mulla jostain syystä toiminu 35A,75A ja 60A noparit moitteetta muuten paitsi 75A noparista irtosi konkat... nämä olin saattanut itse vahingossa murjaista irti, kun nopari oli huonosti sijoitettu)
Sähköjen kanssa kannattaa kuitenkin muistaa, että ne täytyy mitoittaa oikein. Jos esim. käyttää noparin omaa BECiä tai irrallista BECiä ja ylittää niissä ilmoitetut maksimi virrankestot, siirtyy vastuu komponentin toiminnasta suoraan käyttäjälle. Tässä haittaa se fakta, että harvat servovalmistajat ilmoittavat selkeästi servojensa virran kulutusta. Esim. Scoprion on tehnyt periaatepäätöksen, että jos noparin BEC on selkeästi kärähtänyt ei tuotetta korvata takuuseen. Jos noparissa on 3A/4A BEC ja koneessa kiinni 4 standardikokoista, hurjasti vääntävää ja nopeaa digiservoa, voi jo käytännössä olla varma, että nopari tulee hajoamaan. Se taas miksi lähes kaikki noparin valmistajat laittavat nyky mittakaavassa edelleen hyödyttömiä integroituja BECjä nopareihinsa (nyt uusissa Castle ICE säätimissä on hieman parempi BEC) onkin sitten eri asia.