Kirjoittaja Aihe: Bantam BC8DP  (Luettu 14390 kertaa)

Kaapo

  • Vieras
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #25 : 09 Syyskuu, 2009, 10:02:51 »
Turha tästä on kinata..

Sä saat tollasen tuloksen ni hyvä niin.. osta sitten mikä haluat mulla tuon pelittänyt just hyvin sekä isolla 6s pakalla ja pienellä 3s pakalla..

Eikä ole mennyt sitä 2 tuntia mistä puhut en tiedä miten saat tollasen ajan tolle mutta sama se lopetan tämän viestiketjun komentoimisen..

Hyvää päivän jatkoa kaikille.. :D

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #26 : 09 Syyskuu, 2009, 10:08:20 »
Juu, en tiedä miten tuo oli lopputulemana... ??? ;D

En ole tosin edes vielä omalla laaderillani 6S pakkaa lataillut mutta täytynee kokeilla tänään. Toivon hartaasti olevani väärässä...
Nada

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #27 : 09 Syyskuu, 2009, 10:31:36 »
Vielä vähän pohdintaa...

Lainaus
tosin ehkä mieluummin 1010B tai 208B.
Mulla on 1010B pöydällä ja 106B tuloillaan. 208B:stä ei saa  106Bhen nähden kovin paljoa etua ellei vaihda >18v powereihin ja kentällähän (=auton akku 12v) sitä sähköä tarvitsee. Mielummin siis kolme 106B:tä kuin kaksi 208B:tä, hinta on aika sama.

1010B on palvellut loistavasti, mutta nyt en keksi miksi siihen sijoittaisin. En tarvitse 10s latausta, (12S lataus olis poikaa) ja kolmen 3s akun yhtäaikainen latailukin on aika harvinaista kun ne on kuitenkin eri jännitteissä lennon jälkeen jolloin viimeistään balansointi ottaa ikuisuuden. Puhumattakaan viiden 2s autonakun lataamisesta.

Lainaus
...olen sen verran "patriootti" että haen Sabetuksesta...
Ymmärrän, ja poden joskus kevyesti huonoa omaatuntoa. Mutta jos vaikka ostaisin viinapullon jouluksi jollekin paikalliselle toimijalle :)

Poissa A-K

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #28 : 09 Syyskuu, 2009, 11:15:36 »
Hyperion 0606i:n (ja siis käytännössä sama vehje kuin swallow eq) spekseissä seisoo 6S max 50W. P=U x I eli I=P / U. Eli 50/22,2=2,25 joten 5,2A akun latailuun menee sitten noin 2h 20min.

Tuo pätee jos ajat akun tyhjäksi, mikä ei kai ole tarkoitus. Jos ajat akusta 70%, niin latausajaksi tulee 1h37min.
T-Rex 600 ESP *Scorpion HK-4025-1100  *CC Phoenix ICE 100
T-Rex 600E GF + TT
T-Rex 500 GF + TT
Futaba 12FG 2.4GHz
Phoenix RC

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #29 : 09 Syyskuu, 2009, 11:20:17 »
Hyperion 0606i:n (ja siis käytännössä sama vehje kuin swallow eq) spekseissä seisoo 6S max 50W. P=U x I eli I=P / U. Eli 50/22,2=2,25 joten 5,2A akun latailuun menee sitten noin 2h 20min.

Tuo pätee jos ajat akun tyhjäksi, mikä ei kai ole tarkoitus. Jos ajat akusta 70%, niin latausajaksi tulee 1h37min.

Totta turiset. Tuota en tullut ajatelleeksikaan. Tosin virtahan laskee kun jännite akussa nousee joten sekin osaltaan hidastaa hommaa.

Joka tapauksessa, 1C ei ole mahdollista mikäli tuo 50W pitää paikkaansa.
Nada

Kaapo

  • Vieras
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #30 : 09 Syyskuu, 2009, 11:24:38 »
Tällä palstalla väittely on kuin kilpailisi vammaisten olympialaisissa aina voit voittaa mutta silti olet vammainen!

 ;)

Poissa floodi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #31 : 09 Syyskuu, 2009, 13:54:11 »
1010B on palvellut loistavasti, mutta nyt en keksi miksi siihen sijoittaisin. En tarvitse 10s latausta, (12S lataus olis poikaa) ja kolmen 3s akun yhtäaikainen latailukin on aika harvinaista kun ne on kuitenkin eri jännitteissä lennon jälkeen jolloin viimeistään balansointi ottaa ikuisuuden. Puhumattakaan viiden 2s autonakun lataamisesta.

Käsittääkseni noi 'hieman' erijännitteiset kennot voi kytkeä päävirtapiuhoista rinnan ja hörpätä vaikka kahvit. Ei ne jännitteet niin paljoa heitä, että tästä tulisi ongelmia. Kahvien jälkeen voi sit kytkeä tasuripiuhat kans kiinni ja aloittaa lataamisen. Näin itse ymmärsin muiden juttuja lukiessani. Korjatkaa ihmeessä ennenkuin poltan akkuni  :D



Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #32 : 09 Syyskuu, 2009, 14:09:05 »
Jpietari selvitti asiaa taannoin:

http://www.kopterit.net/index.php?topic=4613.msg41788#msg41788
Eli tasaantuu, mutta yllättävän hitaasti.

Jos on kiire, laitailen kolmea akkua kunnes yksi tulee täyteen, puran sarjakytkennän ja lataan kaksi muuta loppuun erillisinä. Ei kätevää, mutta jos on siis kiire.

seppomikael

  • Vieras
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #33 : 09 Syyskuu, 2009, 15:32:33 »
Jaaha,
Jospa minäkin ilmoittautuisin näihin olympialaisiin.
Aiheena olkoon akkulaturi jonka maksimi tehoksi luvataan 50W.

Ropellihatun johtama kaava laturin tehon kautta on oikein. Siitä seuraa että, jos oletetaan että se laturi ymmärtäisi olla pukkaamatta tehoa yli 50 watin, latausvirta eri akkujännitteillä on seuraava:

6S akku ajettu "tyhjäksi" eli olkoon kennojännite 3,2V / kenno = 19,2V -> latausvirta on 2,60A (5000mAh akulle siis 0,52C)
6S akku kennojen nimellisjännitteellä 3,7V / kenno = 22,2V -> latausvirta on 2,25A (5000mAh akulle siis 0,45C)
6S akku täynnä eli kennojännite on 4,2V / kenno = 25,2V -> latausvirta on 1,98A (5000mAh akulle siis 0,40C)

Ja samat arvot 3S akulle

3S akku ajettu "tyhjäksi" eli olkoon kennojännite 3,2V / kenno = 9,6V -> latausvirta on 5,21A (2200mAh akulle siis 2,37C)
3S akku kennojen nimellisjännitteellä 3,7V / kenno = 11,1V -> latausvirta on 4,50A (2200mAh akulle siis 2,05C)
3S akku täynnä eli kennojännite on 4,2V / kenno = 12,6V -> latausvirta on 3,97A (2200mAh akulle siis 1,80C)

Tämä siis teoriassa. Käytännössä riippuu laturista ja sen rajoituskytkennästä että minkä verran se suostuu antamaan virtaa ulos kun tehot kasvavat yli 50 watin. Tuo 50 wattia on se teho jonka laturivalmistaja tässä tapauksessa on luvannut jatkuvaa tehoa laturista. Ja kaikki yli 50W kuormat ovat sille ylikuormaa ja sitä ei ole tarkoitettu kestämään sitä jatkuvasti.

Sitten lopuksi lyhyt kertaus akun C-arvosta.
C-arvo on akun nimelliskapasiteetti jaettuna tuhannella. Esimerkki 2200mAh akun 1C on 2,2A.

Tästä taas lyhyt taulukko edellä mainituille akuille:

           3S 2200mAh:      6S 5000mAh
0,5C        1,1A                  2,5A             
1,0C        2,2A                  5,0A
1,5C        3,3A                  7,5A
2,0C        4,4A                 10,0A
5,0C       11,0A                 25,0A

Tuo 5C tarkoittaa latauksessa sitä että laturi lataa "tyhjää" 3S 2200mAh akkua 105,6W teholla ja täyttä 138,6w teholla
Vastaavat arvot olisivat 6S 5000mAh akulle 480W ja 630W.

Jokaisen kannattaa myös huomioida se että mitä isommalla C:llä akkuasi lataat sen lyhytikäisempi se on. 1C aikakaudella akku kesti 1C latausta normaalisti 150 lataussykliä jonka jälkeen sen kapasiteetti oli pudonnut 80 prosenttiin. (Lähteenä polyquest) Lataamalla samoja akkuja 2C:llä oli elinikä vain 50 sykliä.
Näiden nykyisten 2C ja 5C akkujen kestosta minulla ei ole tietoa mutta luulen että niidenkin elinikä kasvaa huomattavasti jos käyttää pienempiä latausvirtoja.




Kaapo

  • Vieras
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #34 : 09 Syyskuu, 2009, 16:01:56 »
Tämä oli kiva kertaus noin niinku itsellekin :D

Ainoa vaan että omassa laturissani voi käyttää myös ulkoista virtalähdettä ja sillon ei ampperit lopu kesken kun on kunollinen virtalähe ;D Ja tälläinen toki joka ukolla on oltava itsellä on rg 7000 vuodelta 80 ;D Yleisesti käytetty esim radioamatöörien piireissä juurikin riitävän ämppäri annon vuoksi :D :D

Mutta totta että 50 watilla puskettuna ei paljon 4.4a enempiä tule :D

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #35 : 09 Syyskuu, 2009, 16:29:20 »
Tällä palstalla väittely on kuin kilpailisi vammaisten olympialaisissa aina voit voittaa mutta silti olet vammainen!

 ;)

Nää on vasta piirimestaruuskilpailut. ..
Nada

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #36 : 09 Syyskuu, 2009, 23:39:33 »
Kannattaa muuten muistaa kun noita sisäisellä virtalähteellä varustettuja katselee, että eivät välttämättä anna edes sitä maksismia sisäisellä virtalähteellä. Nimimerkillä Bantam BC6 ei kestä sisäisellä ladatessa edes tuota 50W tehoa ilman että alkaa laturi boottailla, mulla menee kotona 20 asteen lämmössä maksimissaan 1,3 A 6S pakkoihin ilman että alkaa boottailla. Hieman harmittaa virheellinen markkinointi  >:(

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #37 : 10 Syyskuu, 2009, 00:02:41 »
Mulla on 1010B pöydällä ja 106B tuloillaan. 208B:stä ei saa  106Bhen nähden kovin paljoa etua ellei vaihda >18v powereihin ja kentällähän (=auton akku 12v) sitä sähköä tarvitsee. Mielummin siis kolme 106B:tä kuin kaksi 208B:tä, hinta on aika sama.

Mistä keksit/löysit nuo arvot millä jännitteellä antaa minkä verran latausvirtaa? Itse olen kanssa huomannut että 106B+ ei anna kuin 7,5A 6S pakkaan jos auto on sammutettuna (12V) taasen auton ollessa käynnissä (13,8V) siitä saa täydet 10A 6S akkuun.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #38 : 10 Syyskuu, 2009, 07:59:30 »
Lainaus
Mistä keksit/löysit nuo arvot millä jännitteellä antaa minkä verran latausvirtaa?
Ihan vaan noista ichargerin spekseistä että maksimiteho vaatii yli 18 volttia. Olis kiva tietty nähdä toi maksimiteho sisääntulojännitteen funktiona kuvattuna. Tai edes tarkka arvo 12v kohdalla että tietäisi onko mitään järkeä vs 106B. En ole nähnyt.

Kuitenkin,  meille, jotka lähinnä 6s akkuja lataamme tulee 208B:llä tehoraja vastaan ennen virtoja. Optimitilanteessakaan tuolla ei saa loppuvaiheessa 6s akkuun "kuin" vajaa 14A kun 350W tehoraja tulee vastaan.

Poissa floodi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #39 : 10 Syyskuu, 2009, 09:30:08 »
sivu 10. 17 voltilla näyttäis saavan jo maksimit.


Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #40 : 10 Syyskuu, 2009, 20:26:19 »
Hitto, kun joutuu jo moderoimaan itseäänkin. Aloin ihmettelemään että miksi olen aloittanut tämän ketjun radioalueelle?? :D

No, ei aina voi voittaa...

Kyllä nyt melkein alan kallistumaan BC8DX:n tai Hyperion EOS 0615i:n puolelle. Tuo kahden akun samanaikainen lataus on aika iso valtti...
Nada

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #41 : 04 Joulukuu, 2009, 14:40:00 »
Huhhuh!

Nyt on Hyperion EOS 0615i DUO3 tilattu. Jo se kestikin.

Kallistuin sitten tuohon hyperioniin koska bantameita tuntuu hajoilevan vähän väliä ihmisillä. Näyttö on hyperionissa ikävän pieni mutta eipä siitä tarvitse mitään romaania lukeakaan. 6S per ulostulo on ainakin nyt ihan riittävä, bantamissahan olis ollu 8S per kanaali. Hinta oli myös inan halvempi kuin bantamissa joten siinä se sitten ratkesi lopullisesti...
Nada

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Bantam BC8DP
« Vastaus #42 : 05 Joulukuu, 2009, 01:45:08 »
Huhhuh!

Nyt on Hyperion EOS 0615i DUO3 tilattu. Jo se kestikin.

Kallistuin sitten tuohon hyperioniin koska bantameita tuntuu hajoilevan vähän väliä ihmisillä. Näyttö on hyperionissa ikävän pieni mutta eipä siitä tarvitse mitään romaania lukeakaan. 6S per ulostulo on ainakin nyt ihan riittävä, bantamissahan olis ollu 8S per kanaali. Hinta oli myös inan halvempi kuin bantamissa joten siinä se sitten ratkesi lopullisesti...
Joo, ja toi on ihan näppärä kun voi olla 2 akkua samalla kertaa laturissa - itellä, jos ei 2 ajoakkua, niin vaikka 1 ajoakku + vastarin akku. Tai radio.

Ja toisaalta, jos sopivan virtalähteen bongaat jostain, niin antaahan tuo ulos 2x 15A, vs. Bantamin 1x 10A 8)

Onhan tuollainen X kertaa X merkkiä -näyttö vähän kankea kun vertaa "graafiseen", mutta kun logiikan oppii niin itse en ole vielä mitään jäänyt kaipaamaan :)

edit: eikun DX-versiostahan höpisit. Siinähän taisikin olla myös 2 kanavaa (9A).
« Viimeksi muokattu: 05 Joulukuu, 2009, 01:48:14 kirjoittanut [mitch] »

3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3100 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Tammikuu, 2008, 15:50:25
kirjoittanut Arctikdiver
53 Vastauksia
27015 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Joulukuu, 2009, 16:02:22
kirjoittanut Eetu73
1 Vastauksia
2773 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Lokakuu, 2008, 13:39:18
kirjoittanut VERTICAL
0 Vastauksia
1847 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2012, 17:29:53
kirjoittanut Ilkka K
0 Vastauksia
2412 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Heinäkuu, 2013, 21:35:22
kirjoittanut Nobody.