Kirjoittaja Aihe: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua  (Luettu 11916 kertaa)

Dex1

  • Vieras
Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« : 07 Marraskuu, 2007, 12:19:16 »
Olen pistänyt merkille, että nyt kun olen lennellyt tuolla Belt CP:llä varmaan yhteensä veikkaisinko 15-20 latauskerran verran per akku, niin seuraavaa:

Akut tuntuu jotenkin hiipuvan loivemmin kun alussa, alussa tehoa oli about saman verran alusta loppuun kunnes yhtäkkiä meno katkesi kun seinään kun cut-off yllätti, eikä kopteri enää noussut ollenkaan maasta. Nyt ekan 1-2minuutin jälkeen teho hieman laskee (tai ainakin kierrokset tuntuu laskevan ja pehmeemmän tuntunen kaasutikku) mutta tehoa on kuitenkin nousuun reilusti jos vaan kääntää kaasua isommalle, ja sitten jonkun 10min tms. lennettyä lopussa teho alkaa loivasti tippumaan, siinä sellanen välivaihe että jaksaa leijua hyvin mutta nousutehoa ei löydy juuri ollenkaan.

Mietiskelin tuossa että mistäs tuo sitten johtuu vai onko se normaalia LiPon käytöstä vai merkki huonosta akusta tai kunnosta?
Akut on nuo Eskyn omat 1800mAh akut, 3 kennoiset. (Neonvihreässä muovissa) Ei noista ole mitään älyttömän huonoa juttua netissäkään ollut, että olisi täyttä sontaa ainakan?

Akut --> http://www.leluja.net/tuotteet.html?id=6/179


En ole ihan varma miten nuo mitataan, mutta yleismittarilla kun katsoin siten että siitä balanceriliittimestä ensin kaksi vasenta, sitten keskimmäiset, ja lopuksi kaksi oikeinta napaa - niin jännitteet meni lennon jälkeen -> 3,61V / 3,51V / 3,58V  Eli suurin heitto 0,1V.

Hetken lataus, ja jännitteet on joka kennossa 3,83V eli tuo Eskyn laturi tasoittaa ne kyllä hyvin, joka lataa sen balanceriliittimen kautta.


Mitkäs on noin muuten hyväksi todettuja, järkihintasia akkuja tämän kokoluokan kopteriin, mieluiten tuollasia samanlaisia pitkulan muotosia että sopii kopan sisään? Semmosia mitä jatkossa kannattaisi ostella, kun tarkoitus on hommata vielä pari akkua lisää että olisi sitten jos hyvä lentohetki tulee. :)




EDIT: niin, ja tuohan voi olla myös vaan tuntumakysymys, kun säädin ne lapakulmat uusiksi ja rajoitin leijuntatilassa maksimitehoja, että jos kopteri vaan leijuu kevyemmin nyt ja siksi tuntuu että teho hiipuu, jos todellisuudessa alussa vaan tehoa on liiankin kanssa kun "suurimmat" jännitteet lähtee siitä alusta pois aina..?
« Viimeksi muokattu: 07 Marraskuu, 2007, 12:34:17 kirjoittanut Dex1 »

saisto

  • Vieras
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #1 : 07 Marraskuu, 2007, 17:07:43 »
Syitä loivenemiseen löytyy montakin. Monellako C:llä lataat, ajatko akut "tyhjiksi",
pääseekö ne lämpeneen liikaa, laatu jne...

Itselläni flight power akut kestää about vuoden, lentokerroista ei hajuakaan, monta kuitenkin :)

Marko

Dex1

  • Vieras
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #2 : 07 Marraskuu, 2007, 19:14:22 »

Lataan akut Eskyn omilla latureilla joilla 1800mah akun lataus kestää 3,5tuntia. Veikkaan että kovin iso ei latausvirta ole kun akut on latauksessa mm. ihan kylmiä, eli ei mitään kuumenemista tapahdu.

Ajan akut aina siihen kohti kun nopari pätkäsee, kopteri ei sen jälkeen enää nouse maasta. Mitä tuossa mittasin niin kun akku jäähtyy ajon jälkeen, on kennoissa jännitettä tosiaan se 3,4-3,5V vielä. Eli suht korkealla tuo "cut-off" onneksi on?

Akut ei kuumene missään vaiheessa.

Kyllähän noilla vielä lentää, mutta tuntuisi paras terä olevan hävyksissä, nimittäin kone kiertää leijutellessa paljon enemmän alkuakulla kuin sillä lopulla 2/3 akusta.


Mitä maksoit niistä Flight Power akuista ja mistä ostit?

Timo Huhtamäki

  • Vieras
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #3 : 07 Marraskuu, 2007, 19:39:46 »
Suomessa Flight Poweria myy www.boystoys.fi ja hinta on halvempi ku FlightPowerin omassa verkkokaupassa enklantiassa... Ite käytän kans FlightPowerin 3s 1800mAh akkupakkoja. Kopterissa ja liidokissa samat kaksi pakkaa...

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #4 : 07 Marraskuu, 2007, 19:48:13 »
Verticalillakin on hyviä lipoja, olisko dual sky tms. kohtuu hintaisia laatuakkuja.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #5 : 07 Marraskuu, 2007, 21:19:10 »
Suosittelen Dualskytä, erittäin laadukas akku ja pitkät lentoajat, sekä hyvä virran anto 25C arvoilla, + halpoja. Itellä kaks 4s2200 akkua ja yks 2s300 eikä ole huomautettavaa.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Dex1

  • Vieras
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #6 : 07 Marraskuu, 2007, 22:43:05 »
Suosittelen Dualskytä, erittäin laadukas akku ja pitkät lentoajat, sekä hyvä virran anto 25C arvoilla, + halpoja. Itellä kaks 4s2200 akkua ja yks 2s300 eikä ole huomautettavaa.

-op-


Heitäppä perään vinkkiä vielä, mistä olet niitä löytänyt parhaimpaan hintaan?  ;)

Mites muuten, onko 3kennon Lipoja juuri tuosta isompia? Beltti nyt hirveän isoa akkua jaksa varmaan kantaakkaan, mietin vaan että onko niitä jotain 3000mah tms. jolla saisi vielä lisää lentoaikaa? ;)

Tosin vakiokoppaan ei ihmeitä mahtukkaan - haaveissa kyllä siintää lentotaitojen jälkeen skaalaskoppa niin ehkä sitten.  :)

saisto

  • Vieras
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #7 : 07 Marraskuu, 2007, 22:45:00 »
Kuis mahtaa käydä kun kännystä tämän lähetän. Fp saa hobbylinnasta. Boystoysii ei enää vissiin ole. Itselläni on dualsky 4500 600ssä ja hyvin toimii, pitkää kokemusta noista ei mulla kuitenkaan ole. Laturia muuten kannattaa vaihtaa niin lataus on aina 1t akun koosta riippumatta.
 

Lataan akut Eskyn omilla latureilla joilla 1800mah akun lataus kestää 3,5tuntia. Veikkaan että kovin iso ei latausvirta ole kun akut on latauksessa mm. ihan kylmiä, eli ei mitään kuumenemista tapahdu.

Ajan akut aina siihen kohti kun nopari pätkäsee, kopteri ei sen jälkeen enää nouse maasta. Mitä tuossa mittasin niin kun akku jäähtyy ajon jälkeen, on kennoissa jännitettä tosiaan se 3,4-3,5V vielä. Eli suht korkealla tuo "cut-off" onneksi on?

Akut ei kuumene missään vaiheessa.

Kyllähän noilla vielä lentää, mutta tuntuisi paras terä olevan hävyksissä, nimittäin kone kiertää leijutellessa paljon enemmän alkuakulla kuin sillä lopulla 2/3 akusta.


Mitä maksoit niistä Flight Power akuista ja mistä ostit?

Dex1

  • Vieras
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #8 : 08 Marraskuu, 2007, 00:10:16 »
Kuis mahtaa käydä kun kännystä tämän lähetän. Fp saa hobbylinnasta. Boystoysii ei enää vissiin ole. Itselläni on dualsky 4500 600ssä ja hyvin toimii, pitkää kokemusta noista ei mulla kuitenkaan ole. Laturia muuten kannattaa vaihtaa niin lataus on aina 1t akun koosta riippumatta.
 

Tuota olen miettinyt, että 1C:llä lataava laturi olisi kiva, kun silloin kun sattuu tyyni ja nätti päivän, on se aika turhauttavaa sitten odotella seuraavaa latinkiä melkein neljä tuntia.

Olen miettinyt tosiaan paria akkua lisää, mutta jos tunnissa akut lataisi niin se ajaisi melkein saman asian.

Onko kellään antaa vinkkiä, kun käyttäjiltä sen parhaiten kuulee - mikä olisi jokin peruslaturi kohtuuhinnalla aloittelijalle, joka osaisi balancer liittimestä ladata nuo akut sillä 1C virralla..? Hirveitä ei viitsisi laturiin sijoittaa kun rahaa toki palaa muutenkin niin että omatunto soimaa, kun osaa menee rikki tämän tuostakin.. ;)


Lyheneekö muuten akkujen elinikä jos niitä lataa tunnissa verrattuna tuohon nykytilanteeseen?

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #9 : 08 Marraskuu, 2007, 09:16:32 »
Akut kestää hyvin latausta 1C:hen asti, se ei tee vielä hallaa mutta sen yli alkaa vaikuttaa. Jos ostat noita suositeltuja Dualsky niin verticalilla on hyviä latureitakin...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #10 : 08 Marraskuu, 2007, 09:49:06 »
Sabesta saa myös toimivaa kohtuuhintaista komboa: Swallow AC/DC2 ja erillinen tasuri.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

riku

  • Vieras
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #11 : 08 Marraskuu, 2007, 11:01:31 »
Korpse mainostaa varmaan kohta omaa Cellpro laturia...  ;D

http://www.fmadirect.com/products.htm?cat=45&nid=4

riku

  • Vieras
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #12 : 08 Marraskuu, 2007, 11:53:20 »
Kyllä toi Cellpro laturi balanceri-liittimestä taitaa ladata,
kun sillä ei ole "päävirtapiuhaa" akkuhin kiinni ollenkaan...?

http://www.trextuning.com/fma-cellpro_system.php

korpse

  • Vieras
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #13 : 08 Marraskuu, 2007, 11:55:20 »
juu lataa pelkästään tasausliittimestä, ei sisällä muita liittimiä:

http://www.fmadirect.com/products.htm?cat=45&nid=4


ja sillä pystyy valmistajan mukaan lataamaan "turvallisesti" jopa 3C:llä.

Itse olen latailllut 4S 2100mAh 1C revojani "2C" asetuksella ja reilun 3A laturi puuskuttanut akkuihin.
« Viimeksi muokattu: 08 Marraskuu, 2007, 11:57:35 kirjoittanut korpse »

Dex1

  • Vieras
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #14 : 08 Marraskuu, 2007, 16:00:57 »
Onko kellään antaa vinkkiä, kun käyttäjiltä sen parhaiten kuulee - mikä olisi jokin peruslaturi kohtuuhinnalla aloittelijalle, joka osaisi balancer liittimestä ladata nuo akut sillä 1C virralla..? Hirveitä ei viitsisi laturiin sijoittaa kun rahaa toki palaa muutenkin niin että omatunto soimaa, kun osaa menee rikki tämän tuostakin.. ;)

Ei mikään nyt sentään balanceri-liittimestä lataa  ;D


Eskyn oma laturi lataa. :) Mutta sen virta onkin suht pieni, tuo kestää sen 3,5tuntia eli jotain 500ma luokkaa taitaa olla latausteho?


Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #15 : 08 Marraskuu, 2007, 17:37:16 »
Tuo mun ehdottama Swallow+balanseri lataa kanssa balanseri-liitimen kautta.
Miten muuten niitä tasataan?
Jotkut lataa vissiin diinnsin kautta...  ???
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

riku

  • Vieras
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #16 : 08 Marraskuu, 2007, 17:58:26 »
Tuo mun ehdottama Swallow+balanseri lataa kanssa balanseri-liitimen kautta.
Miten muuten niitä tasataan?
Jotkut lataa vissiin diinnsin kautta...  ???

Siis, sulla ei ole deansit kiinni akussa ollenkaan kun lataat ?

saisto

  • Vieras
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #17 : 08 Marraskuu, 2007, 18:53:25 »
Bantam BC6


Tuota olen miettinyt, että 1C:llä lataava laturi olisi kiva, kun silloin kun sattuu tyyni ja nätti päivän, on se aika turhauttavaa sitten odotella seuraavaa latinkiä melkein neljä tuntia.

Olen miettinyt tosiaan paria akkua lisää, mutta jos tunnissa akut lataisi niin se ajaisi melkein saman asian.

Onko kellään antaa vinkkiä, kun käyttäjiltä sen parhaiten kuulee - mikä olisi jokin peruslaturi kohtuuhinnalla aloittelijalle, joka osaisi balancer liittimestä ladata nuo akut sillä 1C virralla..? Hirveitä ei viitsisi laturiin sijoittaa kun rahaa toki palaa muutenkin niin että omatunto soimaa, kun osaa menee rikki tämän tuostakin.. ;)


Lyheneekö muuten akkujen elinikä jos niitä lataa tunnissa verrattuna tuohon nykytilanteeseen?

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #18 : 08 Marraskuu, 2007, 19:05:55 »
Ei. Fortum->Swallow->balanser->sovitinlauta->akku.
Hyvin on ladannut useamman sata kertaa ilman diinssiä, 1C virroilla (laturi rajoittaa).
Sovitinlauta ja modatut välipiuhat mahdollistaa kaikkien 2s-5s balanseri liitinten käytön.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

riku

  • Vieras
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #19 : 08 Marraskuu, 2007, 19:30:37 »
Ei. Fortum->Swallow->balanser->sovitinlauta->akku.
Hyvin on ladannut useamman sata kertaa ilman diinssiä, 1C virroilla (laturi rajoittaa).
Sovitinlauta ja modatut välipiuhat mahdollistaa kaikkien 2s-5s balanseri liitinten käytön.

No perhana, toi Bantam BC6 niin ei suostu lataamaan jos päävirtapiuhat ei ole kiinni,
väittää että "no connection" jos yritän vain tasauspiuhoilla sovitinlaudan kautta.

Mikä balansseri sulla on? Minulla oli ennen toi Swallow AC/DC2 laturi ja Flightpower V-balancer
ja muistaakseni siinä piti myös aina olla noi päävirtapiuhat kytkettyinä akkuihin kun lataa,
sitten se purkaa jotain kennoa tasaupiuhojen kautta ja lataa taas päävirtapiuhojen kautta kaikkia kennoja.
(Sen balansserin voi myös jättää yksinään tasaamaan akkuja, vaikka ilman laturia.)

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #20 : 09 Marraskuu, 2007, 15:52:33 »
Mulla myös Swallow AC/DC 2 ja lataa balanssointiliittimestä. Balanserina käytän Dualskyn PCM PRO:ta. Se lyödään kiinni laturin ja akun väliin, eli päävirtapiuhoja ei jää vapaaksi. Tuo PCM ei oikeastaan edes mittaa ja vertaile kennojen jännitteitä, vaan rajoittaa maksimi jännitteen 4,2volttiin, jonka jälkeen se tiputtaa ko. kennon pois latauksesta. Sillä kun vetää pari kertaa putkeen niin pakka tasoittuu.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #21 : 09 Marraskuu, 2007, 18:15:23 »
Mun balanseri on Apache smart balancer & guard 505 anyrc.com. Tommoinen hiilikuidun apinointi pahvitötterö ja päällä kutistesukka.
Tämä on semmoinen mitä ei heti löydä; halpa ja hyvä.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #22 : 09 Marraskuu, 2007, 22:22:37 »
Mulla myös Swallow AC/DC 2 ja lataa balanssointiliittimestä. Balanserina käytän Dualskyn PCM PRO:ta. Se lyödään kiinni laturin ja akun väliin, eli päävirtapiuhoja ei jää vapaaksi. Tuo PCM ei oikeastaan edes mittaa ja vertaile kennojen jännitteitä, vaan rajoittaa maksimi jännitteen 4,2volttiin, jonka jälkeen se tiputtaa ko. kennon pois latauksesta. Sillä kun vetää pari kertaa putkeen niin pakka tasoittuu.
Sanoit ettei akun pääkaabelit jää vapaaksi. Otas ne irti laturista ja kerro lataantuuko sitten.

??? jaa... en muuten sanonu. Sanoin, tai ainakin tarkoitin, että sellasia piuhoja ei jää vapaaks mitkä vois mennä akun pääliittimiin. Toki akun piuhat on sillon vapaana ;)

Siis akun puolesta ne isot paksut johdot on vapaana, laturilta johdot menee balansserille, josta lähtee vaan ne pienet balanssointipiuhat akkuun... aina on kone ilmassa pysyny kun noin olen ladannut. :)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #23 : 09 Marraskuu, 2007, 23:22:10 »
Sama vika, mä oon nyt vähän kahvilla tän keskustelun vuoksi... ???
Kaverilla oli samanlainen setti kuin minulla ja on pelannut pitkään sähkövimpuloiden kanssa.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Li-Pot "loiventuneet" ja muuta juttua
« Vastaus #24 : 10 Marraskuu, 2007, 23:26:41 »
Hienoa että Tanssiva Tiikeri ja Sekoileva Kissa pääsivät yhteisymmärrykseen... ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
3280 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Toukokuu, 2008, 17:16:13
kirjoittanut tare
6 Vastauksia
4920 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Huhtikuu, 2008, 17:40:25
kirjoittanut MJPilot
1 Vastauksia
2708 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Toukokuu, 2008, 21:52:02
kirjoittanut Hermis
6 Vastauksia
4629 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2008, 22:16:46
kirjoittanut Hermis
8 Vastauksia
6659 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Heinäkuu, 2008, 22:18:40
kirjoittanut Hermis