Hei,
Tässäpä vähän täysin noviisin tyhmiä kysymyksiä..
Olen tässä jonkun aikaa lueskellut foorumia, hankkinut Eskyn simuohjaimen ja lennellyt kolmea ilmaista / shareware simua, joista clearviewistä päivitin myös kokoversion. Simuissa pysyy kopu käsissä aina leijunnasta taivaslentoon sekä muutamaan perustemppuun.
Rohkaistuin vastikään ostamaan käytetyn Belt cp V2 (kiitos hienoista kaupoista Lepatukselle), jota sitten simusta rohkaistuneena menin kokeilemaan vähän turhan vähillä tutustumisilla. Ekalla kerralla en uskaltanut nostaa kopua juurikaan ilmaan, toisella kerralla liian pieni alue + puuskittainen kovahko tuuli ja harjoittelujalakset huonosti kiinni --> jalakset irti ja beltti kyljelleen maahan. Molemmista siivistä kärjet meni särki, mutta kierroksia ei kaatuessa juurikaan ollut, vasen tikku siis oli alhaalla jo.
Nyt tilauksessa on kasa varaosia tätä ja tulevaisuutta varten sekä 5,5m avain leparia varten, ei löytyny mistään normikaupasta. Purkaminen onnistui ilman avainta, kasaamiseen se lienee hyvä. Topin olen purkanut aika pitkälle, stabilointitanko oli selvästi kiero, mutta lepari ihan suora enkä havainnut mitään muutakaan vikaa. Lisäksi rakensin akulle jatkopaikan foorumilla olevien ohjeiden mukaan.
Lisäksi oon yrittänyt säätää servojen linkkien pituudet ohjekirjan mukaan (oli joitakin heittoja) ja kun varaosat tulee, niin sitten pitäs koota toppi ja säätää loput linkit. Sit vaan lapakulmat kohdilleen ja uuteen yritykseen. .
Ohessa vielä muutama kysymys:
- Mitä muuta kopusta on voinut tod.näk. mennä rikki, kun stabilointitanko oli vino? Lepari kutienkin siis suora, samoin pääakseli näyttää suoralle. Mitään ulkoisia rikkoja ei näy.
- Miten tarkka Swashplaten kanssa pitää olla? Silmien mukaan se on joka suunnasta suorassa, riittääkö tämä? Miten muuten asian voisi tarkistaa?
- Miten tarkasti servojen varsien pitää olla 90 astetta kun tikut keskellä? Nyt on pientä heittoa enkä tiedä mistä ne saisi säädettyä. Periaatteessa nämä pitäs olla tehtaan jäljiltä ja ennen mun torppia kopu oli säädöissä noilla linkkien pituuksilla.
Ja lopuksi tärkein kysymys:Hieman jännittää, että saanko kopua itse lentokuntoon. Löytyykö Tampereelta jotain porukkaa/henkilöä, jolta voisi saada henkistä tukea tai että sais varmuuden että on saanu säädöt kohdalleen?
Kiitos jos jaksatte vastailla.
Terveisin,
Antti