Kirjoittaja Aihe: Aloittelijalle online- tai lähiapua ja -tukea Tampereelle (Belt Cp V2)  (Luettu 38128 kertaa)

Poissa another_finn

  • Opetteleva torppari
  • **
No just tämän hetkisellä hinnoittelulla maksaisin kyllä $10 lisää ja ottaisin loputkin kopterista  ;D

CopterX V2 nuppi - $50
Nuppi + perä - $40 (monikohan tilaa pelkän nupin?)
CopterX CX 450AE V2 Kit - $60

Nyrkkisääntönä voi pitää että mihinkään vartavasten Belt CP:hen suuniteltuun alunuppiin ei ainakaan kannata käsiään sotkea. Materiaalit tuppaavat olemaan täyttä räkää, toleranssit vähän sinne päin ja hinta järjetön kelvolliseen T-Rex nuppiin suhteutettuna. CopterX ei ole yhtä kovaa kamaa kuin Align, 3DX/HDX ja muut kalliimmat palikat, mutta parannus Esky-laatuun on huikea. Vakioradiollakin saa toimimaan Beltissä, kunhan siirtää swashplaten ohjurin etupuolelle.
« Viimeksi muokattu: 13 Syyskuu, 2009, 20:26:41 kirjoittanut another_finn »

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Noniin lisää kuulumisia.


Varaosat tuli, kopteri tuli ihan kitiettävästi kuntoon. Lapakulmat sattui aika hyvin kohdilleen pienellä säädöllä ja lapaura asettui parilla korjauksella. Siten lennättämään 3-4 m/s vähän puuskittaiseen tuleen. Mun mielestä ei kyl ollu paha tuuli.

Taas 5min yritystä saada kopu ilmaan ja kyljelleen. Nyt sentäs jalakset piti, mutta kyljelleen silti. Toinen lapa vähän keskeltä särki, pystyy korjaa teipillä varmaan.. Mutta sitten, ilmeisesti ratas meni kanssa, tai jotain voimanvälityksestä. Alkaa rohista heti.


Nyt on mieli kyllä todella maassa. RAhaa menny jo muutama satku kaikkineen, eikä kopu kertaakaan kunnolla ilmassa. Tuntui todella vaikeelta pitää se käsissä, heti lähte seilaamaan, eikä peräkään pitänyt kunnolla. Todennäköisin syy on, että en vaan osaa. Toisaalta myöskin tuntuu, että en sittenkään saanu kopua lennettävään kuntoon.

Todennäköisesti pääsee tilaamaan varaosia....tai sitten en tilaa ja myyn tai heitän kopun roskiin. Nyt on mieli maassa. Todella.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Pari lisähuomautusta:

Alan olla vainoharhainen, joten en tiedä että mikä on normaalia ja mikä ei.


- Kun kopussa nostaa kierroksia, se selvästi tärisee, harjoitusjalaksilla sen näki todella selvästi. Kun kierroksia nosti lisää, niin tärinä loppui. Nämä molemmat vaiheet siis ennen kun nousee maasta. Onko normaalia?

- Näyttää tulleen ylempään hammasrattaaseen kolo, ja tosiaan toinen lapa ainakin otti maahan osumaa. Muuten nuppi näyttää ok. Mitä muuta on todennäköisesti mennyt? Jos lapaura paikallaan, niin tartteeko silti purkaa nuppi, kattoo lepari yms?


--Antti

CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Lainaus
Nyt on mieli kyllä todella maassa. RAhaa menny jo muutama satku kaikkineen, eikä kopu kertaakaan kunnolla ilmassa. Tuntui todella vaikeelta pitää se käsissä, heti lähte seilaamaan, eikä peräkään pitänyt kunnolla.

Tuttu tunne harrastuksen aloitusajoilta, suositelen ennen seuraavaa lentoa viemään sen kopun kokeneemmalle tarkastettavaksi vaikka joutuisikin ajelemaan vähän pidemmälle. Siitä on se hyöty että kuulet onko vika koneessa vai pilotissa. Ainakin perän toimivuus on usein todella pienistä asioista kiinni, kokeneempi huomaa yleensä ongelmat nopeasti ja neuvoo miten korjataan. Satasien meno valitettavasti kuuluu asiaan. Onko suurin osa rahoista mennyt päivitysosiin, vai varaosiin? Onkin jo parikertaa täällä sanottu, mutta helpoimmalla pääset kun et vaihda koneeseen kovinkaan paljon päivitysosia. Ainakaan toisten valmistajien, siitä syntyy mukava tilailurumba kun joutuu eri kaupoista tilaamaan osia, kokemusta on. Sijoita päivitysosiin menevät rahat mieluummin vaikka sellaiseen gyroon jota voit käyttää seuraavassakin kopterissa. Hyvä esimerkki päivitysosien turhuudesta halvassa koneessa on HBK2 hiilari/alu bling bling versio, lentää ihan yhtä huonosti kuin muoviversiokin ja klappia on jopa enemmän.

Lainaus
Kun kopussa nostaa kierroksia, se selvästi tärisee, harjoitusjalaksilla sen näki todella selvästi. Kun kierroksia nosti lisää, niin tärinä loppui. Nämä molemmat vaiheet siis ennen kun nousee maasta. Onko normaalia?

Optimitilanne olisi ettei tärinää ole kierroksia nostaessakaan yhtään, mutta ei kannata paljoa huolestua, jos kone ei tärise ilmassa. Kannattaa tarkistaa päälapojen kireys, ettei vain olisi liian tiukalla.

Lainaus
Muuten nuppi näyttää ok. Mitä muuta on todennäköisesti mennyt? Jos lapaura paikallaan, niin tartteeko silti purkaa nuppi, kattoo lepari yms?

"Jos ei ole ongelmaa, älä korjaa". Eli jos kaikki toimii pehmeästi, kone ei tärise lennossa ja lapaura on kohdillaan niin ei ole tarvetta vaihtaa osia.


-op-
« Viimeksi muokattu: 17 Syyskuu, 2009, 11:04:27 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)

Tuttu tunne harrastuksen aloitusajoilta, suositelen ennen seuraavaa lentoa viemään sen kopun kokeneemmalle tarkastettavaksi vaikka joutuisikin ajelemaan vähän pidemmälle. Siitä on se hyöty että kuulet onko vika koneessa vai pilotissa.

Joo, niin yritän tehdä. Asun Tampereella ja olen osan viikosta Helsingissä ja käyn joskus viikonloppuisin Joensuun seudulla. Tähän ympyrään mahtuu paljon porukkaa, mutta koska ei ole omaa autoa, niin tuo liikkuminne on erittäin hankalaa kopun kanssa. Kokeneemman tukea kyllä todellakin tarvitsisin :(.

Lainaus
Optimitilanne olisi ettei tärinää ole kierroksia nostaessakaan yhtään, mutta ei kannata paljoa huolestua, jos kone ei tärise ilmassa. Kannattaa tarkistaa päälapojen kireys, ettei vain olisi liian tiukalla.
Tod.näk. Oli vähän liian tiukalla. Yritin laittaa juuri siihen rajoille.

Lainaus
Lainaus
Muuten nuppi näyttää ok. Mitä muuta on todennäköisesti mennyt? Jos lapaura paikallaan, niin tartteeko silti purkaa nuppi, kattoo lepari yms?
"Jos ei ole ongelmaa, älä korjaa". Eli jos kaikki toimii pehmeästi, kone ei tärise lennossa ja lapaura on kohdillaan niin ei ole tarvetta vaihtaa osia.
Tuo niin tuttu juttu tietokonemaailmasta :). Eimut, lähinnä mietin, että kun muutama hammas oli tosta ylemmästä rattaasta mennyt sileeksi, niin rikkooko sellainen yleensä muuta? Käytännössä moottihan on siis ollu vielä liikkeessä, kun tuolle hammaspyörälle on tullut stoppi --> onkohan mennyt jotain muuta solmuun?


Pitää taas laittaa lisää osia tilaukseen. Rahaa on mennyt työkaluihin ja varaosiin. En ole päivityksiä hankkinut, enkä hanki, ennen kun saan pidettyä ton edes minuutin ilmassa. Se olis eka tavoite. Simussa mulla pysyy kopu käsissä molemmin päin (ilmaiset simut + cleari) mutta reali on kyllä niin eri juttu.


Nyt pääsee taas kaikki sanomaan, että kannattas ostaa kunnon kopu ja ja ja :D. Toisaalta, jos joutus yhtää kalliimpia osia ostelee, niin olisin kyllä ihan hajalla. Nyt jo tuntuu että rahat loppuu ennen ku toi on ilmas :).
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Kun tuut Joensuuhun päin niin tuu näyttämään konetta, voidaan kattoo säätöjä ja testilentääkkin se.

Lainaus
Eimut, lähinnä mietin, että kun muutama hammas oli tosta ylemmästä rattaasta mennyt sileeksi, niin rikkooko sellainen yleensä muuta?

No se vähän riippuu, mutta vaihda nyt ensimmäiseksi ne osat jotka on selvästi rikki, ja tarkista ettei ole mitään halkeamia muissakaan osissa. Sitten testaa lentämistä ja jos täristää niin voi olla että joku akseleista on vino. Spindlen suoruuden voit tarkistaa nuppia purkamatta ottamalla lavat pois ja pyörittämällä tankoa ruuvarilla (tai holkkiavaimella Beltin tapauksessa?) Jos lavanpitimet heijaa niin akseli on kiero.

Useimmiten torpissa hajoo ainakin pääratas, pääakseli, päälaakerit, spindle (lepatusakseli), stabbitanko, peräputki, peräakseli, nupin linkit ja lavat. Noita kannattaa hamstrata varastoon  :).


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Tule käymään viikonloppuna Lempäälässä.
Menemme todennäköisesti lentelemään,mikäli ilmat sallii.
Testataan sitä sun kopua.
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

Poissa Mick

  • Tavallinen torppari
  • ***
Itselläkin kokemusta tuosta hommasta. belt cp ilman head lock gyroa niin ei mitään saumaa aloittejalle. Vehkeet paskana joka lennon yrityksen jälkeen. Sitten laitoin paremman gyron. jonkuverran lentoa kunnes taas kerran lapa pikusen hipasi kivikkoon ja niin lavat lensi nuppineen päivineen erilleen.
Sitten sain asennettua X nupin ja kokeilemaan.. kopteri leijuu melkeen itsestään (oli mahtava tunne) kunnes jonkuajan päästä vähän huono laskeutuminen ja lapa nurmikkoon. Ei mitään näkyvää damagea mut sit huomasin että mahtavista muovisista servoista yksi paskana!!
Saman tien tilasin metallisservot. sen jälkeen ei ole tarvinu paljoo tilailla muutaku lapoja ja hammasrattaita ja vitutus vähentyny huomattavasti!!
Paitsi toi mahtava radio tekee glitchejä vai mitä ne o.Sitäkin pitää sitten välillä ruiskutella liuottimilla...
No eihän tää liian helpoksi saa mennä! ::)
Trex 600NP, CX 500, Cx 450 pro
Spartan
Phoenix Rc
Spektrum DX7

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Kokeillaampa miten onnistuu Nokialaisella tänne kirjoittelu...

Joo, tää mun yrittäminen kuulostaa juurikinm tuoilta. Tein jo päätöksen, että lentelen muovinupilla kunnes ostan isomman kopun. Tätä vauhtia taitaa jäädä sellainen hankkimatta, kun tuokaan ei pysy ilmassa, joten pitää harkita sitä nuppiakin ehkä.

Tuossa V2:ssa toi gyro on vissiin suhteellisen ok, saa nähdä pitääkö perä kun saan ton jonkun kokeneen käsiin. Servot pitää testailla, niitä en oo kattonu uusimman tällin jälkee.

Nyt on taas uus varaosasetti tulossa. Toivottavasti näillä osilla sais avun kanssa ton pysymään ilmassa :). Ilman onnistumisia tällaista ei enää pitkään jaksa vaikka toi rakentelu ihan kivaa onkin.

Näköjään S60 taipuu ihan kohtalaisesti foorumikäyttöön..:)
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Kössi

  • Aloitteleva torppari
  • *
Pari lisähuomautusta:

Alan olla vainoharhainen, joten en tiedä että mikä on normaalia ja mikä ei.


- Kun kopussa nostaa kierroksia, se selvästi tärisee, harjoitusjalaksilla sen näki todella selvästi. Kun kierroksia nosti lisää, niin tärinä loppui. Nämä molemmat vaiheet siis ennen kun nousee maasta. Onko normaalia?

- Näyttää tulleen ylempään hammasrattaaseen kolo, ja tosiaan toinen lapa ainakin otti maahan osumaa. Muuten nuppi näyttää ok. Mitä muuta on todennäköisesti mennyt? Jos lapaura paikallaan, niin tartteeko silti purkaa nuppi, kattoo lepari yms?


--Antti


Samat tärinät piti mun Beltti harjoitusjalaksilla, välillä jopa vapisi niillä hiilikuitutangoilla ennenkuin sai sen ilmaan eikä mitään ollu rikki tai akseleita kierona.

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)

Näyttääpä yksi laakeri lentäneen pois nupista enkä löydä sitä, joten jääpä lennättelyt tältä viikonlopulta sit tekemättä. Pitääpä taas asioida tuolla lelukaupassa....

Päätin nyt sitten kuitenkin tilata tuon CopterX nupin. Katsellaan mitä tapahtuu kun sen läväyttää kiinni (jos osaan).

Tarttee vielä varmaan hankkii jotain varaosia siihenkin jossain välissä, melkein varmaan parempi olis tilata toinen nuppi varaosiksi?  En ainakaan heti löytänyt, että noita varaosia saisi suomesta tuohon copterx nuppiin, eli onko ainoa vaihtoehto tilata ne eHIRIBOsta ja odotella aina se viikko-pari?




CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe

Näyttääpä yksi laakeri lentäneen pois nupista enkä löydä sitä, joten jääpä lennättelyt tältä viikonlopulta sit tekemättä. Pitääpä taas asioida tuolla lelukaupassa....

Päätin nyt sitten kuitenkin tilata tuon CopterX nupin. Katsellaan mitä tapahtuu kun sen läväyttää kiinni (jos osaan).

Tarttee vielä varmaan hankkii jotain varaosia siihenkin jossain välissä, melkein varmaan parempi olis tilata toinen nuppi varaosiksi?  En ainakaan heti löytänyt, että noita varaosia saisi suomesta tuohon copterx nuppiin, eli onko ainoa vaihtoehto tilata ne eHIRIBOsta ja odotella aina se viikko-pari?






Siihen käy align osat suoraan. kun vaan on sama malli.. eli v1 tai v2

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Ei tässä mitään järkeä ole, mutta pistin nyt kuitenki cx:n tilaukseen.

Pitää alkaa jossain välissä rakentelemaan siitä sitten parempaa kopua. Pitänee opiskella, että mitä sinne kannattanee tunkea.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Ei tässä mitään järkeä ole, mutta pistin nyt kuitenki cx:n tilaukseen.

Pitää alkaa jossain välissä rakentelemaan siitä sitten parempaa kopua. Pitänee opiskella, että mitä sinne kannattanee tunkea.
Varmaan kannattaa ainakin RCscrewz setti tilata heti, ne ristipääruuvit on persiistä.
Sähkö vaihtoehtoja on sitten monia..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Ei tässä mitään järkeä ole, mutta pistin nyt kuitenki cx:n tilaukseen.

Pitää alkaa jossain välissä rakentelemaan siitä sitten parempaa kopua. Pitänee opiskella, että mitä sinne kannattanee tunkea.
Varmaan kannattaa ainakin RCscrewz setti tilata heti, ne ristipääruuvit on persiistä.
Sähkö vaihtoehtoja on sitten monia..

Pitäskö noi ruuvit tilata ihan tuolta firman sivuilta?
http://www.rcscrewz.com/product_info.php/p/alg003b-align-450-se-v2-precision-bearing-kit/products_id/2483

Mites porukka tekee laakereiden kanssa, pitäskö niitäkin ostaa tuolta setti varastooon. Viiskytdollaria maksaa tollain laakerisetti.

Mä en ihan vielä rupee tota kasailemaan, yrittelen saada ton beltin eka kuntoo ja vähä lentokertoja alle. Sit rupeen pikkuhiljaa kasailee tota cx, tavoitteena tehdä siitä ihan sellainen kopu jolla pystyy 3d kivasti treenaamaan.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Ei tässä mitään järkeä ole, mutta pistin nyt kuitenki cx:n tilaukseen.

Pitää alkaa jossain välissä rakentelemaan siitä sitten parempaa kopua. Pitänee opiskella, että mitä sinne kannattanee tunkea.
Varmaan kannattaa ainakin RCscrewz setti tilata heti, ne ristipääruuvit on persiistä.
Sähkö vaihtoehtoja on sitten monia..

Pitäskö noi ruuvit tilata ihan tuolta firman sivuilta?
http://www.rcscrewz.com/product_info.php/p/alg003b-align-450-se-v2-precision-bearing-kit/products_id/2483

Mites porukka tekee laakereiden kanssa, pitäskö niitäkin ostaa tuolta setti varastooon. Viiskytdollaria maksaa tollain laakerisetti.

Mä en ihan vielä rupee tota kasailemaan, yrittelen saada ton beltin eka kuntoo ja vähä lentokertoja alle. Sit rupeen pikkuhiljaa kasailee tota cx, tavoitteena tehdä siitä ihan sellainen kopu jolla pystyy 3d kivasti treenaamaan.
http://www.trex-store.com/screwz-ruuvi-laakerisarjat-c-61_83.html

Tai suoraan suomesta.
laakerit..
Ulkomailta 33.97 EUR +postit
Suomesta 34.90€ + postit
ruuvit suomesta  22.90€
« Viimeksi muokattu: 20 Syyskuu, 2009, 00:57:12 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Ei tässä mitään järkeä ole, mutta pistin nyt kuitenki cx:n tilaukseen.

Pitää alkaa jossain välissä rakentelemaan siitä sitten parempaa kopua. Pitänee opiskella, että mitä sinne kannattanee tunkea.
Varmaan kannattaa ainakin RCscrewz setti tilata heti, ne ristipääruuvit on persiistä.
Sähkö vaihtoehtoja on sitten monia..

Pitäskö noi ruuvit tilata ihan tuolta firman sivuilta?
http://www.rcscrewz.com/product_info.php/p/alg003b-align-450-se-v2-precision-bearing-kit/products_id/2483

Mites porukka tekee laakereiden kanssa, pitäskö niitäkin ostaa tuolta setti varastooon. Viiskytdollaria maksaa tollain laakerisetti.

Mä en ihan vielä rupee tota kasailemaan, yrittelen saada ton beltin eka kuntoo ja vähä lentokertoja alle. Sit rupeen pikkuhiljaa kasailee tota cx, tavoitteena tehdä siitä ihan sellainen kopu jolla pystyy 3d kivasti treenaamaan.
http://www.trex-store.com/screwz-ruuvi-laakerisarjat-c-61_83.html

Tai suoraan suomesta.
laakerit..
Ulkomailta 33.97 EUR +postit
Suomesta 34.90€ + postit
ruuvit suomesta  22.90€


Nojust. Selasin trexikauppaa vartin ja käytin hakua ja tein vaikka mitä, että löytäisin nuo sieltä, kun täällä foorumilla sanottiin, et niitä on siellä. Mutta, enpä löytänyt... Jos on mussa vikaa niin on kyllä tossa trexstoren haussakin. Aika n00b :D.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)

HEI!! Znake teki kuperkeikan ja kaipaa aplooodeja!!

Tässä on nyt kaikkee tapahtunu välissä ja kopu ollu pöydänkulmalla pari viikkoa. Pääsin mm. purkaa moottorin ja tilailemaan prikkoja monessa erässä kun aina joku sirpale mystisesti katos jonnekkin tuosta työpöydältä, esim sinne moottorin sisään...mutta nyt sain viimein kopun kasaan. Vähän sääntöä ja lapaurakin asettui kohdalleen ja eikun ulos.

Kaks akullista kerkesin opetella ja lopussa kopun uskaltaa nostaa jo puoleenmetriin - metriin ja leijutella. Paikallaan se ei pysy ja perässä joutuu kävelee mutta SE LENTÄÄ!!! Jaksaa taas vähän kiinnostaa hommma kun edistyin, silleen aika magee tunne! :)


On mylla tosin kysyttävääkin... Josain syystä kopu lähtee aina kaartaan oikeella ja kallistumaan vasemmalle kun nousee maasta. Trimmaamalla sain perän aika hyvin asettuumaan, mutta sen jälkeen yhä selvemmin näky se, et lähtee heti kallistuu suoraan vasemmalle. Trimmeri ei riittäny korjaamaan, mutta tikulla sen sai nousee suoraan. Leijuttelussa on vaikee sanoo, kopteri pyrkii liikkumaan eteen ja vasemmalle. Mikähän vois olla? ???

Osa tästä on taitamattomuutta, mut oli kyl tosi vaikee pitää se aloillaan. Ainakin se vasemmalle kallistuminen oli ihan huomattavaa.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Tuuli voi vaikuttaa vaelteluun, sitten tarkista että swashplate on suorassa.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vasemmalle kallistumisen voi selittää kallellaan oleva swash plate.
Tarkista onko swash suorassa ilman trimmejä ja tikut keskellä. Jos swash on takaa katsoen kallellaan vasemmalle, tulee vasemman reunan linkkiä pidentää. Jos joudut monta kierrosta kiertämään, niin lyhennä oikealta puolelta.

kiertämiseen voit vaikuttaa perälapojen linkinpituutta säätämällä/peräservon kohtaa muuttamalla, jotta saat perän tuottamaa puhallusta oikealle hieman vähennettyä.
Rekussa se tehtäisiin helpoiten siirtämällä peräservoa peräputkella, mutta Beltin servonkiinnitystavasta en tiedä.

Pieni vaeltelu on normaalia. Ei se heko pysy kauaa paikoillaan jollei oikealla tikulla vähän väliä töki korjailuja kulkusuuntaa vastaan.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)

Kiitos ohjeista, tosin tulipa olo et kannattas itte miettiä ennen ku suunsa avaa. Kyllähän mä swashia oon tiiraillu aiemmmin ja sillo se oli suoras.Pitää kattoo et on vieläkin...mut eipä tullu heti itselle mieleen kun on vielä lentojännitys päällänsä.

Mun pääpointti olis tosin kehuskella, että sain ton vehkeen ilmaan... ;D Se on pieni ihme sen epätoivon jälkeen mitä oli viime torpin ja sen jälkeisen varaosarallin jälkeen. Meinas jäädä kopu hyllyyn. 
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Jepa jepa, ainahan se kopteri vaeltaa. lähteekö voimakkaasti vetämään sivulle, jos korjaat että koteri vaeltaa vastakkaiseen suuntaan niin pysähtyykö vaellus itsekseen ja lähtee taas tuttuun suuntaansa?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Yli 20cm(-->2m) korkeudella mä en saanu sitä pysymään paikallaan ollenkaan ja sen verran oli adrenaliinit korkeella (nyt väsyttää ja vapisuttaa) että en kyllä muista tai osaa sanoo.

Lähempänä maata kävi just nii, että tikusta pidin kopuu paikallaan (pyrkii lähtee valuu maatapitkin vasuriin) ja ehkä otin oikeellekkin välillä ja kun tikusta päästi irti, niin alkaa taaas valua. Itseasiassa ihan reilustikkin.

Veikkaan, että kyse on siitä washista, seon varmaan vinkasahtanu tai ei saatu sitä suoraan sittenkään. Voisin ennen seuraavaa lennätystä kokeilla muuttaa linkkiä sieltä vasurin puolelta. Eiks toi vaikuta nyt myös lapakulmiin ja lapaura pitää laittaa uusiksi?
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Moi taas.


Suoristin swashia ja sain sen mielestäni suoraan, ja trimmerillä kotona sen sai kallelleen kummallekkin puolelle tikun ollessa keskellä. Kuitenkin ulkona sai taas ajaa oikeen tikun trimmi ihan oikeessa laidassa. Sitten tosin kopu lopetti suuremman liikkeen maassa. Lienee parasta vielä pidentää linkkiä kierroksen verta.

Isompi vaikeus on oikeestaan perä. Ennen kun kopu nousee ilmaan, niin perä pyrki liikkumaan vasuriin eli kopteri pyörii myötäpäivään. Tän sai aika hyvin loppumaan perän trimmillä -> vipua vasemmalle. Sitten taas leiuttelussa kopteri pyrki pyörimään vastapäivään hiljakseen ja perää piti jatkuvasti korjailla. Tuo perä myös vatkaa sellasta muutaman sentin matkaa ilmassa aika vauhdikkaasti, eniten sillon kun perää korjaa. Mulla on toi ohjaimen gyrogaini vähä vajaa täysillä, kun muuten beltti ei kuulemma peräänsä pidä.

Mitä foorumia lueskelin, niin tuon vatkaamisen sais vissiin pois GAINia säätämällä gyrosta, onko tämä sama vaikutus kun ohjaimen gyro gain? Ihmeellisintä tuossa tosiaan on se, että maassa kopteri pyrkii kiertymään toisin päin kun ilmassa. Ilmassahan kiertyminen voi johtua trimmistä.. .

- Eli: Miten pitäs säätää gyroa ja mekaniikkaa?

CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

JCA

  • Vieras
..perä pyrki liikkumaan vasuriin eli kopteri pyörii myötäpäivään. Tän sai aika hyvin loppumaan perän trimmillä -> vipua vasemmalle..

Voi olla, että olen väärässäin, mutta eikös ainakin joissain gyroissa ihan kielletä tuo trimmin käyttö? Gyro kuvittelee sen jotenkin tikun liikkeeksi ja sit menee kaikki vituralleen :)

Joo niinhän se oli, wikissä gy401:n säätöoppaasta (pätee varmaan muihinkin gyroihin?):

"19. Perän vaeltamisen säätämiseen ei saa käyttää normaalia trimmiä tai subtrimmiä. Gyro ottaa nämä jatkuvana ohjausliikkeenä ja uudelleen käynnistämisen aikana gyro kalibroituu trimmillä säädetyn keskikohdan mukaan. Kaikki säätö pyritään tekemään mekaanisesti."

E: Eli trimmaukset perän linkkejä säätämällä ja servoarmi 90 asteen kulmaan servoon nähden..  :D
« Viimeksi muokattu: 02 Lokakuu, 2009, 12:06:17 kirjoittanut Johny »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
37 Vastauksia
19946 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2008, 12:59:46
kirjoittanut sgtpepper
26 Vastauksia
10239 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Marraskuu, 2008, 17:09:26
kirjoittanut 1m4s0_
15 Vastauksia
6317 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Joulukuu, 2008, 12:31:41
kirjoittanut mnentwig
1 Vastauksia
2289 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Lokakuu, 2009, 22:17:19
kirjoittanut Vilho
0 Vastauksia
2300 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Kesäkuu, 2015, 17:46:37
kirjoittanut sakke4321